Keering en vliegwiel

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Merlijn

Keering en vliegwiel

Bericht door Merlijn »

Beste forum-leden,

Ik heb een S3 88 benzine 5x gelagerd. Ik ben vandaag gestart met het wisselen van de bak. Dit lukt prima. Tot mijn teleurstelling zat er alleen wat olie onderin het vliegwielhuis. Dit komt volgens mij uit het blok en niet uit de bak.

Nu lees ik in het werkplaatshandboek dat het vervangen van de achterste keering best een klus is. Ik heb gezocht naar eerdere posts maar die gingen vaak over een 3x gelagerd blok (is de keerring anders dan?). Ik weet dat het goed is de keering te vervangen (zeker nu alles open ligt), maar ik doe het liever niet. Ik rij met de max 50km per maand en een beetje druppelen vind ik niet zo erg. Hij lekte tot op heden nauwelijks.

Hebben jullie tips of advies, moet ik het perse doen of lekker laten?

Daarnaast krijg ik mijn vliegwiel met geen mogelijkheid los...hebben jullie daar nog een goed idee voor?

Alvast dank voor tips!

Groet, Merlijn
Nick

Re: Keering en vliegwiel

Bericht door Nick »

Als hij nu al lekt of af en toe druppelt zou ik hem zeker vervangen, de klus is nu relatief eenvoudig met de bak eraf. Ik weet niet exact hoe het bij een 5x gelagerd blok zit, want ik heb een 3x gelagerd blok. Volgens mij zit bij een 5x gelagerd blok de keerring in het vliegwielhuis geperst en dat zou het vervangen absoluut makkelijker en minder arbeidsintensief moeten maken, maar dat kunnen de mensen met een 5x gelagerd blok je wel bevestigen/beter uitleggen.

Voor een 3x gelagerd blok is de werkwijze anders en heel wat meer werk, dat heb ik al 2 keer met de motor nog in de auto gedaan. Wel verschillende wagens trouwens...

Het vliegwiel krijg je over het algemeen makkelijk los door een ketting te bevestigen aan de drukgroepboutjes en de draadeindes waaraan de versnellingsbak hangt, dan kun je meer kracht zetten zonder dat het blok me draait.

Gr. Nick,
Land Rover Series 2A Ambulance ex Engels Rijnleger
landrover109.mijnalbums.nl
Puffino

Re: Keering en vliegwiel

Bericht door Puffino »

Precies, met ketting om de studs heen van vleigwielhuis, WEL ZEKEREN graag door even een boutje er over te zetten. Pijp van bijv. een highjack over je (vaste) dop-sleutel en dan komt het wel los.

Die bouten zitten zo vast omdat ze EN met groot moment vast zitten EN met loctite.

En ja, nu je er gewoon bij kunt: vervangen die keerring!
Rickske

Re: Keering en vliegwiel

Bericht door Rickske »

1 drup is t begin binnenkort wordt t een stroom. Gelukkig is t bij een 5 lager wel te doen. Besteld de juiste keerring, en T-stukken. Dit zijn net andere dan bij de drie lager. Vliegwiel krijg je er neit schuin uit, dus hij mag niet kantelen! OF bedoel je dat je de bouten niet er uit krijgt??

Rickske
14444.jpg --> mod_embed_images_loadimage('3ee9c1ee5c69ebd1c63ea59d857bb28a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/smoelenboek/fotos/landrover/14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', '', 15564640, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Uiteraard kan ik strax in 2014 niet voor beiden de belasting ophoesten..
1978 Series3 109 Stawag 2,25Diesel 5brg "Burro"
1979 Range Rover Classic 3,5L V8 LPG "Amarillo"
Merlijn

Re: Keering en vliegwiel

Bericht door Merlijn »

Heren, dank voor jullie tips! Ik heb eerst de goede keerring gekocht en heb daarna met een ketting geprobeerd de bouten van het vliegwiel los te krijgen. Dit lukte helemaal niet....te vast. Toen nog maar eens rustig gaan zitten en nog eens goed naar bak en motor gekeken. De lekkage blijkt uit de bak te komen, er zal heldere olie aan de binnenkant van huis. Daarnaast stond er in het 'kommetje' van koppelingscilinder ook een laagje olie. Ik denk dat het centrale als langs de 'vork' naar beneden is gelopen. Vervolgens heb ik de motor circa 30 laten lopen (zo nu en dan met hoger toerental) en gekeken of er nu olie via de achterste krukaskeerring lekt, maar daar kwam helemaal niets (geen drup) uit. Toen de conclusie getrokken dat alleen de keerring van de oude bak lekte. Vervolgens de nieuwe bak gemonteerd en proef gereden. Erg fijn zo'n bak die niet continue uit zijn tweede en derde versnelling schiet..

Of ik hiermee het goede besluit heb genomen zal ik op termijn merken. Ik hoop dat ik het juist had.

Nogmaals dank voor de nuttige en bemoedigende tips!

Groet, Merlijn
Plaats reactie