rhd-lhd

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
dik

rhd-lhd

Bericht door dik »

Wie o wie heeft ervaring in het ombouwen van rechts naar links gestuurde rrc
en kan mij iets wijzer maken

Thanks
harro

Re: rhd-lhd

Bericht door harro »

Ik niet, maar ik kan je toch al de antwoorden geven die je gaat krijgen :-)

Niet ombouwen... heel veel werk dat in geen verhouding staat tot de behaalde winst... uurtje wennen en je rijdt net zo makkelijk rechtsgestuurd...

Harro
Sjoerd

Re: rhd-lhd

Bericht door Sjoerd »

Hoi Harro,

Dat ben ik niet helemaal, en in mijn geval helemaal niet met je eens. Als je namelijk in de polder woont waar we overwegend provinciale wegen hebben waar dus ook langzaam verkeer rijdt is het zeer lastig al dan niet gevaarlijk om met een RHD wagen te rijden. Heb er twee gehad en heb de wagens nu nog steeds maar zijn voor mijn eigen veiligheid toch maar omgebouwd naar LHD. Het is dus maar net waar je rijdt. Achter een trekker, shovel, mobiele kraan, hakselaar, bietenrooier, combine, reachtruck of terreinheftruck vandaan moeten met een RHD wagen die ook nog eens slecht accelereert zoals een series went (bij mij) niet.

Groet, Sjoerd
Richard78

Re: rhd-lhd

Bericht door Richard78 »

Bij het rijden in een rhd heb ik geen enkel probleem (zowel in wel en niet accelererende wagens) Om eelrijk te zijn had ik meer problemen toen ik in een LDH series III reed:-)

Persoonlijk vind ik de moeite en kosten niet waard om om te bouwen naar LHD.

Richard78
harro

Re: rhd-lhd

Bericht door harro »

Kan ik me helemaal voorstellen, zoals gezegd wilde ik alleen even antwoorden wat ik hier iedereen meestal hoor roepen. Ik heb voor m'n werk veel met rechtsgestuurde auto's gereden ook geregeld hier in Nederland en het beperkte zicht vanwege de zitpositie is, zeker op provinciale wegen, absoluut een nadeel. Je moet in ieder geval meer anticiperen, afstand houden en de inhaal-acties plannen.
Verder vind ik persoonlijk het rechtsgestuurd rijden geen probleem, in het stadsverkeer en op echt grote wegen in ieder geval. Volgens mij zit er trouwens ook veel verschil tussen een dichte hard-top of bijv. een stationwagon (meer een rijdende telefooncel met al dat glas) waarbij je door de auto heen tenminste kunt zien waar de overige verkeersdeelnemers uithangen...

Ik mocht bij de laatste prikkersrit in Limburg nog een tijdje met de rechtsgestuurde RRC van Rody rijden. Was prima te doen en ik had na 1,5 uur nog de meeste moeite om weer aan m'n eigen Peugeot te wennen :-)

Bij een Series is ombouwen op zich een redelijke klus waarbij je toch wat onderdelen moet vervangen. Ik gok dus dat het ombouwen van een RRC nog iets meer voeten in aarde heeft?
Lucas van Lierop

Re: rhd-lhd

Bericht door Lucas van Lierop »

Zoek ook even in het archief deze vraag komt nl iedere maand langs en zo zul je veel meer tips en opinies vinden.

Groet
Lucas
Leendert

Re: rhd-lhd

Bericht door Leendert »

Ik heb net een RHD RRC uit elkaar gehaald om de body te gebruiken (alleen de ijzeren kooi) voor mijn eigen auto.
Volgens mij heb je een LHD stuurhuis nodig, andere fusee armen en veel onderdelen van het dashbord en zo.
Ik denk dat je ook een LHD kabelboom moet hebben, eventueel schakelpaneel electricheramen en airco unit.
Ook eigenlijk een andere paravaan en LHD ruitenwissers, maar ik zie ze ook wel eens niet omgebouwd, het zicht bij regen is dan wel minder denk ik.
Voor het gemaak is het mischien een idee om een slechte LHD te kopen (rot enof motorkapot) en deze als donor auto te gebruiken.
Het lijkt mij wel erg stevige klus maar het is te doen.
Ron 2.8teedee

Re: rhd-lhd

Bericht door Ron 2.8teedee »

En het grote nadeel in Nederland is dat de BOB altijd rechts zit!
Jan Willem de Winter

Re: rhd-lhd

Bericht door Jan Willem de Winter »

Ik ben al blij als er een stuur inzit en het ook nog doet.

Maar idd RHD is voor mij geen enkel probleem.
Dagelijks A16/a15 in de spits mee gedaan.

JW
bram-rrc

mooi werkje
  • Citeer
  • Bericht door bram-rrc »

    Snap al die antwoorden niet. Hij vraagt toch of het ombouwen te doen is en
    niet of iemand anders het geen probleem vind rechts het stuur te hebben zitten...

    Maareeh, Heb mijn rrc wel omgebouwd omdat ik rechts zitten/sturen etc
    wel k^&^&te vind.
    Heb een paar maanden aan de verkeerde kant doorgebracht, maar vind
    het niks. vooral als je achter een vrachtwagen zit en je er voorbij wilt heb je
    pech want je ziet geen hol.

    Mijn rrc is uit 73, en dan is de hoeveelheid werk wel te overzien. Heb ook
    een vierdeurs uit 92, en dan wordt het iets meer werk...
    Heb alle onderdelen gebruikt van een donor zonder blok, waar ik nog meer
    van nodig had. Heb er met z'n tweeen twee dagen over gedaan. Wel een
    beetje doorwerken

    Bij een oude 3 deurs:
    wat ik zo nog herinner

    Dashboard, incl kap onder stuur. Alleen middendeel blijft hetzelfde
    Beugels waar stuurkolom in hangt
    Pedalenset op plaat omwisselen met kabeldoorvoerplaat met sproeier
    resevoir eraan.
    Kabels pedalen
    Ruitenwisser moter
    Ruitenwisser armen
    Paravan
    Schakelpook
    Handrem verzetten
    Andere swiffelhuizen
    Stuurhuis (heb meteen een bekrachtigd erin gezet)
    Remleidingen veranderen
    Koppelingsleiding veranderen
    Verschillend klein spul verplaatsen
    Hendels stuur kan je gewoon gebruiken, alleen staat alles op z'n kop

    dik

    Re: mooi werkje
  • Citeer
  • Bericht door dik »

    Hallo

    Bedankt voor je antwoord hier heb ik wat aan,

    Greetz

    Plaats reactie