Op hol slaan 300 TDI
-
Thimo
Op hol slaan 300 TDI
Beste sleutelaars,
Vanavond eindelijk het moment van het starten van het 300TDI blok.
Na vele overkomelijke tegenslagen het blok starten.
Slaat meteen aan ( zonder voorgloeien en ontluchten ).
Alleen het blok gaat naar een zeer hoog toerental en is met de accu los ( niet het contact uit, de dynamo laat de spanning op het systeem ) niet uit te zetten.
Gelukkig nog geen luchtfilter aangesloten en dus de slang naar de turbo dicht gedrukt.
Gelukkig stopte het blok!
Nu mijn vraag, hoe kan het blok meteen op hol slaan na ca 7 jaar niet gedraaid te hebben?
Ik weet dat ik de brandstofsolenoid na moet kijken ( overigens niet zeker dat die niet afsluit, heb het contact niet uitgezet maar de accuschakelaar uitgezet en het blok stopte niet ).
Dat het blok op hol slaat weet ik niet zeker ( heb het binnen 10 seconden uitgekregen ).
Het kan zijn omdat ik op de zuigers wat olie heb gespoten en met het starten op de startmotor ( zonder voorgloeistiften ) er diesel in is gekomen, de motor hierdoor op een hoog toeretal gaat lopen.
Ik durf het niet nog een keer aan zonder wat tips of ervaringen van jullie het lezen.
Mvg Thimo.
Vanavond eindelijk het moment van het starten van het 300TDI blok.
Na vele overkomelijke tegenslagen het blok starten.
Slaat meteen aan ( zonder voorgloeien en ontluchten ).
Alleen het blok gaat naar een zeer hoog toerental en is met de accu los ( niet het contact uit, de dynamo laat de spanning op het systeem ) niet uit te zetten.
Gelukkig nog geen luchtfilter aangesloten en dus de slang naar de turbo dicht gedrukt.
Gelukkig stopte het blok!
Nu mijn vraag, hoe kan het blok meteen op hol slaan na ca 7 jaar niet gedraaid te hebben?
Ik weet dat ik de brandstofsolenoid na moet kijken ( overigens niet zeker dat die niet afsluit, heb het contact niet uitgezet maar de accuschakelaar uitgezet en het blok stopte niet ).
Dat het blok op hol slaat weet ik niet zeker ( heb het binnen 10 seconden uitgekregen ).
Het kan zijn omdat ik op de zuigers wat olie heb gespoten en met het starten op de startmotor ( zonder voorgloeistiften ) er diesel in is gekomen, de motor hierdoor op een hoog toeretal gaat lopen.
Ik durf het niet nog een keer aan zonder wat tips of ervaringen van jullie het lezen.
Mvg Thimo.
-
jan-
Re: Op hol slaan 300 TDI
hij krijgt ergens motorolie vandaan om te verbranden. Kan vanuit de turbo komen of bijvoorbeeld de carterontluchting.
Stel dat na zoveel tijd een zuigerveer een beetje vastzit en druk langs de zuiger het carter inlaat. Die druk perst olie naar de carterontluchting en je motorolie gaat zo je inlaat in.
Stel dat na zoveel tijd een zuigerveer een beetje vastzit en druk langs de zuiger het carter inlaat. Die druk perst olie naar de carterontluchting en je motorolie gaat zo je inlaat in.
-
RoLandrover
Mijn 90 stopt ook niet als je de massa/accu-schakelaar omzet.
De motor loopt dan ook gewoon door. Vermoedelijk hoef je je geen zorgen te maken. Controleer voor je weer probeert wel even of je de inderdaad een goede tik hoort bij je brandstof-afsluiter in de pomp. En kijk even of er geen olie in je inlaatslanggen zit. En naar het oliepeil van het blok. Voor je eigen gevoel van zekerheid.
Laat de motor niet lopen met de massaschakelaar 'uit' ivm je spanningsregelaar.. Houdt just in case weer je doek paraat om de inlaat af te dichten.
En ik denk dat het wel goed komt
grtn
RoLandRover
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03/06/2012 21:53 door RoLandrover.
De motor loopt dan ook gewoon door. Vermoedelijk hoef je je geen zorgen te maken. Controleer voor je weer probeert wel even of je de inderdaad een goede tik hoort bij je brandstof-afsluiter in de pomp. En kijk even of er geen olie in je inlaatslanggen zit. En naar het oliepeil van het blok. Voor je eigen gevoel van zekerheid.
Laat de motor niet lopen met de massaschakelaar 'uit' ivm je spanningsregelaar.. Houdt just in case weer je doek paraat om de inlaat af te dichten.
En ik denk dat het wel goed komt
grtn
RoLandRover
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03/06/2012 21:53 door RoLandrover.
-
Thimo
Beste Jan,
Ik mag wel concluderen dat er geen olie van de turbo de inlaat in gaat ( slang losgehaald en totaal geen olie aangetroffen ).
Dit weet ik zeker omdat ik het gehele luchtcicuit schoon ( lees brandschoon ) heb gemaakt.
Het blok kreeg ik redelijk goed met de hand rondgedraaid ( met een grote sleutel op de krukas ) en voelde dat er redelijke compressie was ( ik hoorde het ook sissen vanuit de kop ).
Ik heb het filter naast de kop niet schoongemaakt of vervangen ( is dit wel nodig ? ).
Mvg Thimo.
Ik mag wel concluderen dat er geen olie van de turbo de inlaat in gaat ( slang losgehaald en totaal geen olie aangetroffen ).
Dit weet ik zeker omdat ik het gehele luchtcicuit schoon ( lees brandschoon ) heb gemaakt.
Het blok kreeg ik redelijk goed met de hand rondgedraaid ( met een grote sleutel op de krukas ) en voelde dat er redelijke compressie was ( ik hoorde het ook sissen vanuit de kop ).
Ik heb het filter naast de kop niet schoongemaakt of vervangen ( is dit wel nodig ? ).
Mvg Thimo.
-
Thimo
Beste Rolandrover,
Ik hoor wel een tik met het op contact zetten, maar wil dit dan ook zeggen dat de brandstofklep ook goed afsluit?
Er zit geen olie in het inlaatcicuit ( is brandschoon ).
Maar waar komt het hoge toerental dan vandaan?????
Er zit bij een diesel toch geen stationairafstelling zoals bij een bezine!
Mvg Thimo.
Ik hoor wel een tik met het op contact zetten, maar wil dit dan ook zeggen dat de brandstofklep ook goed afsluit?
Er zit geen olie in het inlaatcicuit ( is brandschoon ).
Maar waar komt het hoge toerental dan vandaan?????
Er zit bij een diesel toch geen stationairafstelling zoals bij een bezine!
Mvg Thimo.
-
RoLandrover
Gaskabel te strak
Stelschroef te strak tegen 'gashandle' op injectiepomp
Governer in de injectiepomp defect.
handleMechaniek op pomp smeren
geen idee,...
Stelschroef te strak tegen 'gashandle' op injectiepomp
Governer in de injectiepomp defect.
handleMechaniek op pomp smeren
geen idee,...
-
Benno
jawel maar die zit in de pomp.
Als je de spanning van de solenoide afhaalt (desnoods stekkertje los) kan de motor normaal niet starten. Start hij dan wel dan is of de solenoide kapot of de motor loopt op olie
Als je de spanning van de solenoide afhaalt (desnoods stekkertje los) kan de motor normaal niet starten. Start hij dan wel dan is of de solenoide kapot of de motor loopt op olie
-
Rick90
Een koud blok dat 10 seconden heeft gelopen met dus nog koude dikke (waarschijnlijke nieuwe) olie gaat echt niet zomaar
op zn eigen olie lopen.
Wat noem je op hol slaan? Ging hij gewoon redelijk hoog in toeren of wilde hij echt ver over de normale toeren heen gaan? Als hij namelijk echt op hol slaat op zn eigen olie merk je dat wel.
op zn eigen olie lopen.
Wat noem je op hol slaan? Ging hij gewoon redelijk hoog in toeren of wilde hij echt ver over de normale toeren heen gaan? Als hij namelijk echt op hol slaat op zn eigen olie merk je dat wel.
-
Exfietser
Yep. En als het blok op zijn olie loopt dan rookt dat zo onwijs verschrikkelijk dat je je auto op de tast moet gaan zoeken.
Arnold.
Arnold.
-
Thimo
Beste Rolandrover,
De gaskabel staat afgesteld volgens het WHB.
De stelschroef moet ik even bekijken.
Governer moet ik uitzoeken, is dit zelf te checken?
Op de pomp loopt alles soepel.
Mvg Thimo.
PS bedankt voor het meedenken!
De gaskabel staat afgesteld volgens het WHB.
De stelschroef moet ik even bekijken.
Governer moet ik uitzoeken, is dit zelf te checken?
Op de pomp loopt alles soepel.
Mvg Thimo.
PS bedankt voor het meedenken!
-
Thimo
Beste Benno,
Wat bedoel je met "jawel maar die zit in de pomp"?
Goede tip van proberen te starten met spanningsloze solenoid, ga ik doen!
Mvg Thimo.
Wat bedoel je met "jawel maar die zit in de pomp"?
Goede tip van proberen te starten met spanningsloze solenoid, ga ik doen!
Mvg Thimo.
-
Thimo
Beste Rick90,
Dat van het lopen op zijn eigen olie met een koud blok zit wat in, ook geen lekkage via de turbo kunnen ontdekken.
Een lekkage via de klepstelen lijkt mij niet mogelijk, het blok heeft een nieuwe kop waarvan de kleppen en tuimelaars zijn overgezet ( mag aannemen dat men geen defecte kleppen en oude klepgeleiders heeft overgezet ).
Het leek mij op hol slaan maar het blok draaide wel erg veel toeren.
Overigens geen zwarte rook maar wel veel grijze rook welke gewoon naar een gezonde diesel rook.
Het blok jankte niet maar liep zeerzeker fors hoger dan stationair.
Mvg Thimo.
Dat van het lopen op zijn eigen olie met een koud blok zit wat in, ook geen lekkage via de turbo kunnen ontdekken.
Een lekkage via de klepstelen lijkt mij niet mogelijk, het blok heeft een nieuwe kop waarvan de kleppen en tuimelaars zijn overgezet ( mag aannemen dat men geen defecte kleppen en oude klepgeleiders heeft overgezet ).
Het leek mij op hol slaan maar het blok draaide wel erg veel toeren.
Overigens geen zwarte rook maar wel veel grijze rook welke gewoon naar een gezonde diesel rook.
Het blok jankte niet maar liep zeerzeker fors hoger dan stationair.
Mvg Thimo.
-
Mrah
Is het dan niet gewoon de olie die je op de zuigers hebt laten lopen en in de wervelkamers terecht is gekomen.
Kan me voorstellen dat met de injectie van diesel ook de extra motorolie tot ontbranding komt, en dus hoger toerental geeft.
Kan me voorstellen dat met de injectie van diesel ook de extra motorolie tot ontbranding komt, en dus hoger toerental geeft.
-
neef Henk
Gooi de gaskabel helemaal los bij de pomp, als je aan de stelschroefjes niet hebt gedraaid behoort de motor nu ongeveer 700/800 toeren te draaien. Je kan nu met de hand gas geven. Als dit het normaal doet staat waarschijnlijk de gaskabel te strak dus even aanpassen.
Groeten neef henk
Groeten neef henk
-
Thimo
Beste neef Henk,
De gaskabel heeft voldoende speling, m.a.w. met de gaskabel eraan kan ik de kasklep niet verder terug krijgen dan tegen de aanslag.
Nu weet ik dat het blok in het verleden slecht startte ( alleen via aanslepen heb ik begrepen ).
Tijdens het inbouwen heb ik de complete distributie vervangen en afgesteld ( en nogmaals gecontroleerd ).
Tevens varieerde de klepspeling van 0,0 tot 0,7 wat 0,2 mm moet zijn.
Ook de inlaatpakking was op diverse plaatsen gescheurd.
Nu weet ik alleen niet of de vorige eigenaar de aanslag van de gasklep niet heeft versteld ( als dit mogelijk is ).
Dus is het mogelijk om de aanslag in te stellen?
En kan indien dit in te stellen is, het stationair toerental zo hoog zijn?
Mvg Thimo.
De gaskabel heeft voldoende speling, m.a.w. met de gaskabel eraan kan ik de kasklep niet verder terug krijgen dan tegen de aanslag.
Nu weet ik dat het blok in het verleden slecht startte ( alleen via aanslepen heb ik begrepen ).
Tijdens het inbouwen heb ik de complete distributie vervangen en afgesteld ( en nogmaals gecontroleerd ).
Tevens varieerde de klepspeling van 0,0 tot 0,7 wat 0,2 mm moet zijn.
Ook de inlaatpakking was op diverse plaatsen gescheurd.
Nu weet ik alleen niet of de vorige eigenaar de aanslag van de gasklep niet heeft versteld ( als dit mogelijk is ).
Dus is het mogelijk om de aanslag in te stellen?
En kan indien dit in te stellen is, het stationair toerental zo hoog zijn?
Mvg Thimo.
-
Puffino
Zet eens contact UIT en met een eigen draadje zet je spanning (12V) op de afsluiter/solenoid. Die moet je dan horen tikken.
De pomp heeft WEL een stationair sfstelling, dit is vaak een gebrogde schroef op de zijkant van de pomp. Ik weet dat de 200tdi dat heeft, de 300 zal dat vast ook wel hebben.
Als je geen olie ziet vanuit de turbo, wil het nog niet zeggen dat ie niet op olie loopt, als je aan de bovenkant via de klepgeleiders bijv olie opsabbelt kan dit ook gebeuren. Zijn die nog wel OK dat je weet? Nu denk ik dat je eerst even rustig met bovenstaande tips moet gaan werken voor je dingen open gaat rukken hoor. Dus kalm aan, er is nog niks loos.
Ik vraag me trouwens af hoe jij de gaskabel volgens WSM hebt gesteld, hoe kan dat zonder motor aan te hebben?
Sander Lelieveld
Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V
Snorkel.Runde.NL
De pomp heeft WEL een stationair sfstelling, dit is vaak een gebrogde schroef op de zijkant van de pomp. Ik weet dat de 200tdi dat heeft, de 300 zal dat vast ook wel hebben.
Als je geen olie ziet vanuit de turbo, wil het nog niet zeggen dat ie niet op olie loopt, als je aan de bovenkant via de klepgeleiders bijv olie opsabbelt kan dit ook gebeuren. Zijn die nog wel OK dat je weet? Nu denk ik dat je eerst even rustig met bovenstaande tips moet gaan werken voor je dingen open gaat rukken hoor. Dus kalm aan, er is nog niks loos.
Ik vraag me trouwens af hoe jij de gaskabel volgens WSM hebt gesteld, hoe kan dat zonder motor aan te hebben?
Sander Lelieveld
Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V
Snorkel.Runde.NL
-
Thimo
Beste Puffino,
Er staat in het WHB hoe je de kabel moet monteren t.o.v. het pedaal ( maten en spelingen ).
Voor wat betreft de olie opsabbelen heb ik verderop uitgelegd dat het een nieuwe kop betreft en de kleppen en tuimelaars zijn overgezet ( door een vorige eigenaar ).
Hierdoor neem ik aan dat de klepgeleiders goed zullen zijn.
Bedankt voor de tips!
Ik hoop vanavond even tijd te hebben om het een en ander te proberen.
Eventuele resultaten zal ik melden.
Mvg Thimo.
Er staat in het WHB hoe je de kabel moet monteren t.o.v. het pedaal ( maten en spelingen ).
Voor wat betreft de olie opsabbelen heb ik verderop uitgelegd dat het een nieuwe kop betreft en de kleppen en tuimelaars zijn overgezet ( door een vorige eigenaar ).
Hierdoor neem ik aan dat de klepgeleiders goed zullen zijn.
Bedankt voor de tips!
Ik hoop vanavond even tijd te hebben om het een en ander te proberen.
Eventuele resultaten zal ik melden.
Mvg Thimo.
-
neef Henk
Ik denk dat de aanslag verkeerd staat. Deze hele maal terugzetten en dan starten. Als de motor niet wil aanslaan dan kan je met de hand wat gas geven. Zodra de motor loopt kan je de aanslag aan draaien tot de 700/800 toeren.
Ik weet 100% zeker dat het niet met je startsoleniod te maken heeft, deze sluit alleen de brandstof toevoer af als je het contact uitzet (dus de spanning van het gehele systeem en niet alleen de accu loshalen)
Groeten neef Henk
Ik weet 100% zeker dat het niet met je startsoleniod te maken heeft, deze sluit alleen de brandstof toevoer af als je het contact uitzet (dus de spanning van het gehele systeem en niet alleen de accu loshalen)
Groeten neef Henk
-
Benno
Aanslagschroef zit aan de buitenkant van de pomp. Zit een minimum en maximum afstelling . Je ziet vanzelf welke welke is als je met de hefboom beweegt.
In de pomp zit een max. toerental afgeregeld (governor)
groet,
Benno
In de pomp zit een max. toerental afgeregeld (governor)
groet,
Benno