importeren jonge auto voor onderdelen: Wanneer BPM afdragen?

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
110country

importeren jonge auto voor onderdelen: Wanneer BPM afdragen?

Bericht door 110country »

Stel ik koop een jonge defender in het buitenland en gebruik deze enkel voor onderdelen. Wanneer is het moment daar dat ik de BPM moet afdragen? Kan ik het chassis met buitenlands kenteken gewoon enkele jaren laten liggen zonder dit te hoeven betalen? Of gewoon helemaal geen kenteken; betekent dat dat ik ook geen BPM hoef af te dragen?
Bart van Dessel

Re: importeren jonge auto voor onderdelen: Wanneer BPM afdragen?

Bericht door Bart van Dessel »

Chassis met buitenlands kenteken (binnen EU) kun je gewoon laten liggen en de buitenlandse papieren in de kast leggen. Kraait geen haan naar. Als het een interessante belastingvrije is dan eerst even naar de RDW voor het NL kenteken, daarna kun je 'm ieder jaar schorsen voor € 22,- en evt. gebruiken als het moment daar is.

gr, Bart
Franc

Bericht door Franc »

En als je het uit wilt rekenen: BPM calculator

Groeten,
Franc.

Defender 90 '85 RHD, groen met nu een gegalvaniseerd chassis
Range Rover Classic 3.5 V8 '85 LHD, groen
110country

Bericht door 110country »

Ik kan dus de jonge auto 'volledig demonteren', motor inbouwen in een belastingvrije en het chassis over enkele jaren met buitenlandse papieren verkopen? Goed begrepen?
Bart van Dessel

Bericht door Bart van Dessel »

Dat kan de RDW je prima uitleggen. Een chassis met buitenlandse papieren hebben vrijwel geen waarde.

gr, Bart
wiety

Bericht door wiety »

hoi
110country, goed begrepen ja en nee
alleen de motor in een belasting vrije van een sloop auto ja dat mag en kan
doe je ook de rest, wordt het een samengesteld voertuig, dit is trikkie omdat je dan de belastingvrije status verliest.
ook als je de motor,bakken en assen doet, nl de nummers voor de auto te identifiseren kloppen niet meer.
vraag eens na bij rdw, zij geven antwoordt.
wat wel mag, en raar maar waar.
bestel een nieuwe bij de dealer in onderdelen, kost 25000, 110 5 deurs 8 pers uitvoering.
gebruik deze nieuwe onderdelen om je belastingvrije opteknappen , inc chassis carr enz enz , je veranderd dan alleen de aandrijflijn.
in principe vervang je dan alles voor nieuw, en behoud je de status belasting vrij.
maar of de rdw dit doet, is de vraag, volgens de wet mag dit wel.
er staat ergens in oostnoord nl een puma met belastingvrij kenteken, hoe en wat weet ik niet.
ps enkele jaren geleden was nog veel te doen, nu is de rdw strenger.
mvg pascal
Plaats reactie