300 tdi mistmachine (defender 110, 1998)

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Arthur Verhalle

300 tdi mistmachine (defender 110, 1998)

Bericht door Arthur Verhalle »

Afgelopen donderdag heb ik in Rijswijk vermoedelijk mijn koppakking eruit geblazen. Ik reed met een flinke aanhanger en moest met een normaal warme motor optrekken, van het ene op het andere moment ontstond er een rookontwikkeling die met gemak een hele straat wit/grijs/blauw zette. Het werd zelfs zo heet dat mijn motor op hol leek te slaan, ik vermoed dat de motor olie aan het verbranden was, zelfs met het contact uit draaide de motor nog even door.

Na verloop van tijd toch maar eens geprobeerd te starten: rook en geen vermogen meer

Ik heb de wagen dus maar op een bergingstruck laten zetten om dit geval nader in mijn werkplaats te onderzoeken.

In de werkplaats heb ik de kop eraf gehaald en zag inderdaad dat er tussen de cilinders doorslag was geweest. Ik heb de olie afgetapt, deze was niet vervuild met koelvloeistof en ook de koelvloeistof was "in nieuwstaat", zo helder.

Om het zekere voor het onzekere te nemen heb ik een nieuwe gereviseerde kop erop gezet. Alles netjes volgens het boekje weer opgebouwd, momenten en hoekverdraaiingen nu eens echt stipt opgevolgd, en starten, lopen?

Ja en nee. De motor start direct, geen probleem, maar als ik wat gas geef heb ik mijn mistgenerator weer terug. Ik lijk olie te verbranden.

Kan het zijn dat er nog een flink restant olie(en/of koelvloeistof) in mijn uitlaat/inlaat/intercooler/turbo zit wat dit veroorzaakt? De motor loopt mooi, maar ik moet natuurlijk wel nog eventjes van die rookpluim af...... Iemand enige suggesties?

Arthur
jan-

Re: 300 tdi mistmachine (defender 110, 1998)

Bericht door jan- »

Grijze rook kan ook onverbrandde diesel zijn. Als je onvoldoende compressie hebt dan ontbrandt de diesel niet. Die diesel verlaat onverbrand de uitaat in de vorm van grijze rook.

Na montage van een andere revisiekop en nieuwe pakking zou dit niet mogen. Is de kop afgeperst om scheuren uit te sluiten?
Hij rookt bij gas geven? niet bij gas loslaten?

kleppen gesteld en verstuivers schoon? Het kan ook een zuigerveer zijn die is gebroken of iets dergelijks. Rotklus om te vervangen geloof ik.
Frans Bonnes

Bericht door Frans Bonnes »

Koppel de turbo eens los,leiding van de turbo naar de motro, en kijk of je dan nog mist hebt.
Je zult dan wel geen vermogen hebben maar dat maakt niet uit.
Zorg wel dat de motor geen vuil aan kan zuigen

fb
Arthur Verhalle

Frans,

Bedoel je de leiding die naar de intercooler gaat?

Arthur
Marc-my-Words

Bericht door Marc-my-Words »

Ik neem aan dat Frans bedoelt dat het goed zo kan zijn dat je turbo nauwelijks nog extra lucht in je motor stopt maar daarvoor in de plaats ruim olie toevoert. Je hebt dan dus geluk gehad dat je twee problemen hebt en dus de Turbiproblemen "redelijk tijdig hebt ontdekt. Met wat pech gaat de motor op hol op de olie die via de turbo wordt aangevoerd.

Marc
Bart van Dessel

Bericht door Bart van Dessel »

Ik denk dat je turbo naar de eeuwige jachtvelden is vertrokken. Typische symptonen voor defecte turbo die je omschrijft.

gr, Bart
Arthur Verhalle

update Re: 300 tdi mistmachine (defender 110, 1998)

EUREKA!

Dank voor het meedenken Frans, en voor de toelichting Marc & Bart. De turbo is inderdaad overleden.

Ik heb de slangverbindingen naar de intercooler losgemaakt (vandaar mijn vraag aan Frans) om zodoende de turbo functie overbodig te maken: lucht wordt nu even aangezogen direct op het inlet-manifold, en de turbo blaast naar het linker voorscherm.

Bij het verwijderen van de onderste slang (dat 90 graden dingetje) kwam de olie mij al met een beperkte golf tegemoet, dus eigenlijk was het antwoord al gegeven voordat de test volledig was. Toch nog maar even geprobeerd te starten en ja hoor, de blauwe rook was zo weg, kennelijk zat er nog wat olie in het manifold, even gas geven en toen was duidelijk dat de turbo best wat olie kan wegpompen...... ik heb nu een behoorlijke plas olie onder mijn wagen liggen!

Gelijk even een turbo bestellen en voor straf deze week met de L322 naar het werk.

Nogmaals bedankt voor het meedenken, als je er met je neus bovenop staat zie je het soms echt niet meer.

Arthur
sander "one10"

Re: update Re: 300 tdi mistmachine (defender 110, 1998)

Bericht door sander "one10" »

Nou Arthur is ook weer opgelost , echt een straf om met je l322 naar je werk te gaan

Groetjes

sander

110 1984 (2.7diesel Nissan is er uit) 300tdi met r380 en 1:4 tussen bak , proefrit was zeer geslaagd

Frans Bonnes

Goed om te horen dat je het probleem gevonden hebt.
En probeer eens een tweede hands turbo te vinden (Bart van Dessel??), ze zijn nieuw namelijk redelijk duur

fb
Bart van Dessel

Ik heb er nu even geen liggen helaas, de laatste is ook naar een prikker gegaan. Als je een nieuwe of goede gebruikte hebt gemonteerd dan kun je het beste van te voren even de olie verversen en de eerste start heel kalm aan doen. Hij zal ook de eerste kilometers nog heel hard blijven roken om de overtollige olie weg te branden die nog in je uitlaat en inlaat zit. Wel spectaculair trouwens

Gr, Bart
Arthur Verhalle

Frans,

Zo'n turbo is voor een goede 400 euro wel te koop via ebay. Daar kan ik nog wel mee leven. Waar ik een beetje triest van word, is de verzendkosten voor de twee pijpjes die er nog bij komen: 40 GBP!!!! Ik heb de leverancier even gevraagd of hij wel goed bij zijn hoofd is. Ik krijg een hele turbo goedkoper uit engeland dan die 2 stomme pijpjes.....

Arthur
sander "one10"

Arthur .

Je bullbar is gestraald gerepareerd opnieuw gelast en nieuwe 2k verf erop gespoten .
En nu pronkt hij voorop mijn 110 ! .
Nogmaals bedankt .

Groetjes

sander

110 1984 (2.7diesel Nissan is er uit) 300tdi met r380 en 1:4 tussen bak , proefrit was zeer geslaagd

Frans Bonnes

Voorop de caravan ook een bullbar?

fb
sander "one10"

Frans

Ja voorop de caravan zit een aluminium bullbar , ik gebruik die om me fietsen aan te knopen !

Groetjes

Sander

Arthur Verhalle

Hee Sander!

Dat ziet er goed uit. Ik ben blij dat we op deze manier aan "recycling" kunnen doen :-)

Arthur
wiety

Bericht door wiety »

hoi. als de turbo olie heeft geblazen, vergeet dan niet je intercooler uitte bouwen en schoon te maken, dit is namelijk je laagste punt, en er zal best een plens in blijven staan, gr pascal
Arthur Verhalle

update Re: 300 tdi mistmachine (defender 110, 1998)

Zo, even een update.

Nieuwe turbo gemonteerd, intercooler even een nachtje op zijn kop gezet (bijna 1 liter olie......), slangen enigszins schoon gemaakt, inlaatspruitstuk geprobeerd schoon te krijgen, verder alles weer gemonteerd. Oude turbo was inderdaad grondig overleden: speling op de waaier ruim een centimeter.

starten, lopen !!!!! yessssss

Nog een beetje rook, kennelijk de laatste restanten olie. En ik heb weer vermogen!

Heeft iemand enig idee hoe lang de wagen nog een beetje blijft na-roken? Ik denk niet dat ik met een verbrande olie walm deze maand nog door de APK kom, en bovendien lijkt het me nou echt iets om de aandacht te trekken van onze nationale helden met blauwe zwaailichten op hun dak......

Arthur, die wel gelukkig is met het voorlopige resultaat.
Bart van Dessel

Het na-verbranden duurt nog wel even, er zit ook veel olie in je uitlaat die nog "opgelost" moet worden. Duurt enkele tientallen kilometers, in het begin is het echt een dikke mistbank. Beetje een Discovery, maar dan bedoel ik die ene Spaceshuttle.....

gr, bart
Puffino

Bericht door Puffino »

Hangt er vanaf hoe veel je rijdt. Ik zou er mee karren, VEEL. En lekker doorrijden.

Dan wordt het wel warm. En stook je er wat uit.
Bart van Dessel

Ja, lekker doortrekken, dan creeër je de mooiste mistbanken. Een 300 tdi moet zowiezo werken, daar blijft ie fit van. De mijne is gisteren op 520.000 gesprongen in Duitsland. (sorry....kan d'r ook niks aan doen, moest daar echt zijn)

gr, Bart
Arthur Verhalle

Bart,

Je had helemaal gelijk! Ik heb een mistbankje van Almere naar Lelystad gegenereerd hedenavond..... In Lelystad ben ik omgekeerd en daar begon de mistbank van helwit rustig naar blauwig naar niets te reduceren!

Bekijks had ik zeker, wat een rookpluim!!

Okee, over het milieu praten we morgen weer, maar ik weet ook zo 1-2-3 geen andere manier om overtollige olie uit mijn inlaat/uitlaat te krijgen.

Arthur
W.Haarhuis

Bericht door W.Haarhuis »

Prikkers,

Naar aanleiding van deze topic kreeg ik een slecht gevoel bij de turbo van mijn 300TDI en heb hem bij een revisie bedrijf bij mij in het dorp laten nakijken. Gelukkig niks verontrustends gevonden en het advies was om er nog niets aan te doen, behalve de waste gate slang te vervangen.
Misschien is het interressant om eens contact met dit bedrijf op te nemen bij een defecte turbo om deze te laten reviseren i.p.v. te vernieuwen ( geen aandelen). [www.santentechnics.com]
Arthur Verhalle

Het vervangen van een turbo is heel eenvoudig, het kost je een paar uurtjes en levert zwarte handen op. Een defecte turbo dient zich wel aan volgens bovenstaand draadje.... Natuurlijk is een ieder vrij zijn/haar turbo preventief te laten controleren, maar met een gemiddelde levensduur van, zeg, 300.000 km als je er niets geks mee doet (zoals druk opschroeven enzo), lijkt het mij wat overbodig.

Een eenvoudige controle die je gewoon zelf kan doen is bij iedere beurt even een slang van de turbo los maken en kijken of er olie uitloopt. Kom er olie uitlopen, dan heb je nog enige tijd om een turbo te bestellen voordat het zo heftig gaat als bij mij in Rijswijk!

Arthur
Plaats reactie