olie lampje brandern

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
noudje

olie lampje brandern

Bericht door noudje »

Ola,

Vraagje wat of hoe kokmt het dat soms bij mn 300 tdi bij een warme motor normalen temperatuur mn olie lampje gaat branden ( lafjes knipperen) als de motor stationer loopt?
Zodra ik gas geef dan gaat het lampje weer uit.

Alvast weer bedankt,

Groet Noudje
Wim Janssen

Re: olie lampje brandern

Bericht door Wim Janssen »

Dan is je oliedruk aan de erg lage kant. Je kunt geluk hebben dat je oliedrukschakelaar zijn beste tijd gehad heeft en dat een nieuwe betere resultaten laat zien, maar beter is het om je oliedruk eens goed te meten.

Met vriendelijke groeten
Wim Janssen

Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
Franc

Bericht door Franc »

Noudje,

Eens met Wim, meten is weten.
Het kan iets "simpels" zijn als:
- te dunne / verkeerde olie (recent gewisseld?)
- verstopt/slecht oliefilter (recent of juist te lang geleden vervangen)
- oliedruk schakelaar kapot (vervangen)
- oil pressure relief valve (veertje te kort, of klep vast)
- versleten pomp

Voor je aan het laatste gaat denken eerste de goedkope, simpele dingen controleren.

Groeten,
Franc.

Defender 90 '85 RHD, groen met nu een gegalvaniseerd chassis
Range Rover Classic 3.5 V8 '85 LHD, groen
noudje

Bericht door noudje »

Goedendag,

olie word regelmatig ververst incl het olie filter en de olie die gebruik is volgens de specs. van een 300 tdi.

Zal de olie druk schakelaar vervangen mischien heeft die zn beste tijd gehad.

rare vraag mischien maar waar zit de pressure relieve valve ( zit op zee en heb geen handboek.)
En als de pomp versleten is waar zou je dit nog meer aan moeten merken.?

Graag hoor ik van jullie.

Gr noudje
Puffino

Bericht door Puffino »

Ik ga mee met Franc.

Bij mij was het probleem opgelost met een nieuwe oliedruk-waarschuwings-sensor. Al realiseer ik me dat dat net zo goed symptoombestrijding KAN zijn geweest. Waarschijnlijk niet maar als je een andere waarde meet met een ander instrument, welke van de twee is dan stuk? Je kiest er dan toch voor te denken dat het de oude moet zijn geweest die een verkeerd signaal gaf maar dat hoeft neit per se natuurlijk.

IK ben echter gelukkig, want ik MERK niet op andere manieren dat oliedruk te laag zou zijn.
wiety

Bericht door wiety »

hoi
een soms voorkomend probleem als je je olie filter hebt vernieuwd, daar zit een klep in, deze is dan niet goed, dus begin met een andere oliefilter. uitteraard meten is weten.
komt voor bij orgineele olie filters.
gr pascal
Puffino

Bericht door Puffino »

??
Franc

Bericht door Franc »

noudje Schreef:
-------------------------------------------------------
> Goedendag,
>
> olie word regelmatig ververst incl het olie filter
> en de olie die gebruik is volgens de specs. van
> een 300 tdi.
>
> Zal de olie druk schakelaar vervangen mischien
> heeft die zn beste tijd gehad.
>
> rare vraag mischien maar waar zit de pressure
> relieve valve ( zit op zee en heb geen handboek.)
> En als de pomp versleten is waar zou je dit nog
> meer aan moeten merken.?
>
> Graag hoor ik van jullie.
>
> Gr noudje

Noudje,

Als je iets anders zou merken, dan alleen het lampje ben je te laat.
Begin maar eens met de switch, en als het opgelost is en je twijfelt nog, meet dan de oliedruk na.
Is het niet opgelost, zet er een ander filter in. Kost weinig.

Ga je dan pas druk maken over andere dingen.

300tdi manuals staan ook online (je hebt blijkbaar internet op zee):
[www.landroverweb.com]

Groeten,
Franc.

Defender 90 '85 RHD, groen met nu een gegalvaniseerd chassis
Range Rover Classic 3.5 V8 '85 LHD, groen
Exfietser

Bericht door Exfietser »

Begin eens met zo'n ding aan te schaffen:

Manometer

Ik denk dat je met een bereik van 7 bar genoeg hebt. (Dat is voor een 2,25 motor.) Mischien heeft een 300tdi een hogere druk maar dat moet je dan even uitzoeken. Maar in de 7 bar uitvoering zijn deze meters niet echt te krijgen. Waarschijnlijk zit je dan dus toch aan de 10 bar. Of je moet een smith metertje kopen van 100PSI.

Dit soort metertjes zij goedkoop eenvoudig maar werken bijzonder goed. Een van de nadelen van de mechanische meters is dat als de leiding of meter gaat lekken je een straal olie vanuit je dashboard krijgt. Maar ook dat is betrekkelijk. In mijn 50 jaar oude s2 zit ook zo'n mechanisch metertje en dat doet het werkelijk voortreffelijk en 50 jaar lang. Als je het een beetje leert lezen kun je zelfs zien of je olie moet bijvullen. Bij mij belangrijk want hij loopt een op 300. Maar vanwege het lekprobleem zou electrisch de voorkeur kunnen hebben. Om even te testen is de mechanische meter wel een zeer geschikte meter. Je draait je oliedrukschakelaar er af en daarvoor in de plaats sluit je je leidinkje aan. Met een zooitje duktape enzo plak je de meter op je dash en dan ga je een stuk rijden en kijken wat de meter aangeeft. Daarna zou ik pas aan lastigere dingen gaan denken. Pompen en kleppen gaan vervangen enzo. Eerst moet je weten wat te doen. Anders kun je beter beginnen met het vervangen van de voorbumper en werk je zo naar achter tot je de hele auto hebt vervangen. Dan zal alles wel weer goed werken maar weet je nog steeds niet wat het probleem geweest is.

Arnold.
Wim Janssen

Ja Arnold, mijn favoriete meter.

11-01-17_02.jpg --> mod_embed_images_loadimage('62e3d8f35957d6028330827fa1962f5f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh5.googleusercontent.com%2F-RiLqMBtKELI%2FTYp1QfoJcwI%2FAAAAAAAAAV8%2Fd5VSg30zrrg%2Fs720%2F11-01-17_02.jpg', 'https://lh5.googleusercontent.com/-RiLqMBtKELI/TYp1QfoJcwI/AAAAAAAAAV8/d5VSg30zrrg/s720/11-01-17_02.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh5.googleusercontent.com%2F-RiLqMBtKELI%2FTYp1QfoJcwI%2FAAAAAAAAAV8%2Fd5VSg30zrrg%2Fs720%2F11-01-17_02.jpg', '', 15530993, 600, 600, 'Loading image ...', false);

In mijn 109 had ik hem ook al. een perfecte snelle en nauwkeurige uitlezing. En met een nette montage en goede slangklemmen lijkt met het lekprobleem niet groter dan bij een oliekoeler.

groeten
Wim
Exfietser

Bericht door Exfietser »

Je dash ziet er netjes uit. Waar is die XLR aansluiting voor?

Arnold.
Wim Janssen

Ik had een lambdasonde in de uitlaat gezet en wilde zo'n DIY AFR metertje knutselen met 10 Ledjes. Dat ding wilde ik dan alleen gebruiken voor testdoeleinden en met een stekker hier tijdelijk aansluiten. Dit was echter allemaal te vaag en daarom heb ik later een breedbandlambdesonde gemonteerd met vaste uitlezing links op het dashboard. De 0-5V die deze breedbandlambdasonde uitgeeft heb ik toen maar op deze aansluiting aangesloten voor meetdoeleinden, dus zo had hij weer een functie. Nu heb ik die 5V op MegaJolt aangesloten en kan ik de waarde zelfs loggen.

groeten
Wim
Plaats reactie