Geen Landrover, wel een motor(tje)
-
gert
Geen Landrover, wel een motor(tje)
Sorry dat ik dit forum verkeerd gebruik maar ik zit met een probleem dat misschien door techneuten van dit forum opgelost kan worden. Op het daarvoor geëigende forum komt geen reactie.
Wie weet raad?
Vorige week vrijdag heb ik de Peugeot Fox een vastloper bezorgd. Oliecontrole lampje bleek stuk, dan ga je de mist in. Olietank helemaal droog. Na wat WD 40 in de cilinder gespoten te hebben liet de zuiger zich weer bewegen met de kickstarter. Ik las dat je de oliepomp moet laten ontluchten. Waar zit dat ding, ik durf niet zomaar alle kappen te verwijderen of kan dit geen kwaad? Ik bedoel krijg je ze na demontage ook weer op zijn plek en zijn er niet allerlei dingen uitgesprongen, zoals bij een wekker bijv.
Als zoiets gebeurd ga je natuurlijk ook denken aan: er zal misschien een nieuwe cilinder en zuiger op moeten. Ik zag dat van de vier kopbouten eentje langer is en er zit een ronde lange moer? op. Wat is hiervan de bedoeling en hoe krijg je die los?
Bedankt alvast voor de info, Gert.
Wie weet raad?
Vorige week vrijdag heb ik de Peugeot Fox een vastloper bezorgd. Oliecontrole lampje bleek stuk, dan ga je de mist in. Olietank helemaal droog. Na wat WD 40 in de cilinder gespoten te hebben liet de zuiger zich weer bewegen met de kickstarter. Ik las dat je de oliepomp moet laten ontluchten. Waar zit dat ding, ik durf niet zomaar alle kappen te verwijderen of kan dit geen kwaad? Ik bedoel krijg je ze na demontage ook weer op zijn plek en zijn er niet allerlei dingen uitgesprongen, zoals bij een wekker bijv.
Als zoiets gebeurd ga je natuurlijk ook denken aan: er zal misschien een nieuwe cilinder en zuiger op moeten. Ik zag dat van de vier kopbouten eentje langer is en er zit een ronde lange moer? op. Wat is hiervan de bedoeling en hoe krijg je die los?
Bedankt alvast voor de info, Gert.
-
Marijn & Simba
Re: Geen Landrover, wel een motor(tje)
Ik heb helaas meer verstand van Land Rovers en diverse andere auto's maar niet van brommerts.
Echter 1 ding is niet verschillend: alles wat je los maakt kan ook wel weer vast. Je hebt t over kappen, dus t zal wel over een plastic geval gaan, en daar zijn vast ook wel reserveonderdelen voor te krijgen.
Bij een vastloper moet de boel uit elkaar, want t kan vanalles zijn wat niet meer goed zit en dan blijf je bezig.
Succes. Ik kan je er niet verder mee helpen helaas.
Marijn & Simba & Serious
Since I've got my Land Rover, my other car needs therapy.
prikavatar.jpg --> mod_embed_images_loadimage('58f2606fcd4f45ddba7432fbdb9b7991', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', 'http://i777.photobucket.com/albums/yy53/atmosferic/Land%20Rover%20-%20Simba/prikavatar.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', '', 15524677, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Echter 1 ding is niet verschillend: alles wat je los maakt kan ook wel weer vast. Je hebt t over kappen, dus t zal wel over een plastic geval gaan, en daar zijn vast ook wel reserveonderdelen voor te krijgen.
Bij een vastloper moet de boel uit elkaar, want t kan vanalles zijn wat niet meer goed zit en dan blijf je bezig.
Succes. Ik kan je er niet verder mee helpen helaas.
Marijn & Simba & Serious
Since I've got my Land Rover, my other car needs therapy.
prikavatar.jpg --> mod_embed_images_loadimage('58f2606fcd4f45ddba7432fbdb9b7991', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', 'http://i777.photobucket.com/albums/yy53/atmosferic/Land%20Rover%20-%20Simba/prikavatar.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', '', 15524677, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
Roel
Re: Geen Landrover, wel een motor(tje)
wellicht handig om even te vermelden wat het precies voor een ding is. Mij zegt het nix, een peugeot fox. Als het een 2 takt brommert is dan maakt oliedruk namelijk niet zoveel uit (is der niet ) Ik ken alleen olietanks als aanvulling op tanken voor benzine ipv mengsmering bij de pomp bij een brommer.
En als het een vastloper van de zuiger is dan is dit wel te verhelpen als je een beetje laro sleutelvaardigheid hebt.
Groet
Roel (0475)
'83 One-Ten V8 LHD
En als het een vastloper van de zuiger is dan is dit wel te verhelpen als je een beetje laro sleutelvaardigheid hebt.
Groet
Roel (0475)
'83 One-Ten V8 LHD
-
willem
Re: Geen Landrover, wel een motor(tje)
uit elkaar halen dan kom je de oorzaak wel tegen meestal vrij simpel.
de meeste hebben leren sleutelen door met hun brommer te beginnen
succes
willem109+
Land rover 109( benzine)
de meeste hebben leren sleutelen door met hun brommer te beginnen
succes
willem109+
Land rover 109( benzine)
-
Henk Bossinade
Re: Geen Landrover, wel een motor(tje)
Roel een oliepompje van een 2 takt met olietankje zal toch wel wat druk moeten leveren anders kun je hem net zo goed wel weg laten
.Is dus wel degelijk belangrijk. Vr gr Henk B.
-
jan-
Re: Geen Landrover, wel een motor(tje)
Een peugeot fox is een 2takt brommer met een variomatic aandrijving zoals de gemiddelde 2takt scooter.
Als je geen olie in de tank hebt dan valt de smering van de motor weg. Je zult dan dus een vastloper krijgen.
Als je geluk hebt dan is de schade beperkt tot een klevertje. Met wat meer pech heb je krassen in de zuiger en zuigerveren. Met nog meer pech heb je ook krassen in de cilinderwand.
Als je de motor los hebt (mbv WD40) zoals je zegt wil dit niet zeggen dat de motor ongedeerd is. Dat is alleen te beoordelen door de cilinderkop en cilinder te verwijderen.
Dit doe je door de uitlaat los te nemen de kopmoeren los te draaien en de kop eraf te lichten. Vervolgens haal je de cilinder eraf en kijk je of je (met de nagel voelbare) krassen hebt in de cilinder. Als dit niet te erg is niets aan doen... Voor de zuiger geldt hetzelfde maar als je hem los hebt kun je hem net zo goed vervangen (nog geen 20 euro).
Boel weer dichtbouten (geen kaphoeft los).
Olie kun je ook bij de benzine mengen (1:50) om veilig te starten. Olie pomp hoeft niet ontlucht, je neemt even de olie toevoerleiding los tot er olie uitkomt bij starten.
Slang er weer op en klaar. Vergeet niet je lampje te vervangen.
Als je geen olie in de tank hebt dan valt de smering van de motor weg. Je zult dan dus een vastloper krijgen.
Als je geluk hebt dan is de schade beperkt tot een klevertje. Met wat meer pech heb je krassen in de zuiger en zuigerveren. Met nog meer pech heb je ook krassen in de cilinderwand.
Als je de motor los hebt (mbv WD40) zoals je zegt wil dit niet zeggen dat de motor ongedeerd is. Dat is alleen te beoordelen door de cilinderkop en cilinder te verwijderen.
Dit doe je door de uitlaat los te nemen de kopmoeren los te draaien en de kop eraf te lichten. Vervolgens haal je de cilinder eraf en kijk je of je (met de nagel voelbare) krassen hebt in de cilinder. Als dit niet te erg is niets aan doen... Voor de zuiger geldt hetzelfde maar als je hem los hebt kun je hem net zo goed vervangen (nog geen 20 euro).
Boel weer dichtbouten (geen kaphoeft los).
Olie kun je ook bij de benzine mengen (1:50) om veilig te starten. Olie pomp hoeft niet ontlucht, je neemt even de olie toevoerleiding los tot er olie uitkomt bij starten.
Slang er weer op en klaar. Vergeet niet je lampje te vervangen.
-
gert
Re: Geen Landrover, wel een motor(tje)
Bedankt voor de reacties tot dusver.
De leiding vanaf het olietankje gaat naar iets dat op een pompje zou kunnen duiden. Vandaar loopt er ook een leiding naar de carburateur. Maar hoe die pomp ontlucht moet worden is mij niet duidelijk, je kunt er ook niet bijkomen. In de gebruikershandleiding staat dat als de brommer droog is gereden je het oliecircuit moet laten ontluchten, wilde ik eigenlijk zelf doen, maar hoe?
Ik weet niet of er speciale tangen bestaan om de ronde lange moer op de cilinderkop los te krijgen, je kunt er met een buizentang o.i.d. niet bijkomen. Het lijkt me inderdaad verstandig om voor het starten eerst te controleren of de zuiger niet beschadigd is. Voordat de zuiger vastliep reed ik wel erg rustig, nog geen 20.
Vr gr gert.
De leiding vanaf het olietankje gaat naar iets dat op een pompje zou kunnen duiden. Vandaar loopt er ook een leiding naar de carburateur. Maar hoe die pomp ontlucht moet worden is mij niet duidelijk, je kunt er ook niet bijkomen. In de gebruikershandleiding staat dat als de brommer droog is gereden je het oliecircuit moet laten ontluchten, wilde ik eigenlijk zelf doen, maar hoe?
Ik weet niet of er speciale tangen bestaan om de ronde lange moer op de cilinderkop los te krijgen, je kunt er met een buizentang o.i.d. niet bijkomen. Het lijkt me inderdaad verstandig om voor het starten eerst te controleren of de zuiger niet beschadigd is. Voordat de zuiger vastliep reed ik wel erg rustig, nog geen 20.
Vr gr gert.
-
jan-
Re: Geen Landrover, wel een motor(tje)
Ik weet niet welke ronde moer jij bedoeld. Zal niet de bougie zijn toch?! Die kun je met een bougiesleutel of een lange dop/ pijpsleutel lopmaken.
Voor de kopmoeren kun je een dop+ratel gebruiken.
De slang naar je carburateur kun je losmaken en kicken tot er olie komt.. wel even een beetje olie in je cilinder laten lopen via je bougiegat voor je gaat kicken.
Voor de kopmoeren kun je een dop+ratel gebruiken.
De slang naar je carburateur kun je losmaken en kicken tot er olie komt.. wel even een beetje olie in je cilinder laten lopen via je bougiegat voor je gaat kicken.
-
gert
Re: Geen Landrover, wel een motor(tje)
Nee de bougie is eruit, via dat gat heb ik de WD 40 ingespoten, je maakte zeker een grapje Jan.
De kop zit echt vast met 4 draadeinden waarvan er een langer is en daar zit een ronde lange moer met een diameter van zo'n 13 mm op.
Moeten er na demontage van de kop en cilinder nieuwe pakkingen op?
De kop zit echt vast met 4 draadeinden waarvan er een langer is en daar zit een ronde lange moer met een diameter van zo'n 13 mm op.
Moeten er na demontage van de kop en cilinder nieuwe pakkingen op?
-
Frank 110V8
Re: Geen Landrover, wel een motor(tje)
Is die ronde mer niet zo'n opvoerbeveiliging? Die ervoor zorgt dat je er niet zo maar een 80cc cylinder opzet? Dan heb je ren uitdaging. Even bij de dealer vagen, zullen ze wel een truck op weten.
Succes Frank
Succes Frank
-
jan-
Re: Geen Landrover, wel een motor(tje)
Nee ik weet het weer. Die moer wordt bij de Snoruitvoering gebruikt om de uitlaat aan vast te maken.
Kun je gewoon vervangen voor een standaard.
Kun je gewoon vervangen voor een standaard.
-
gert
Re: Geen Landrover, wel een motor(tje)
De ronde moer, ik schat 20 mm hoog en ongeveer 13 mm dik dient zover als ik kan beoordelen net als de andere 3 om de kop vast te zetten. Als die moer eraf is denk ik dat ik hem kan vervangen door een normale moer. Moet die er wel eerst af, kan best zijn dat dit is om te voorkomen dat je er makkelijk een andere kop op kunt zetten.
De uitlaat zit aan de onderkant vast met 2 draadeinden en moeren.
Gr, gert.
De uitlaat zit aan de onderkant vast met 2 draadeinden en moeren.
Gr, gert.
-
jan-
Re: Geen Landrover, wel een motor(tje)
Ja hij kan vervangen worden.
Je hebt een brom uitvoering neem ik aan?
Bij een snor uitlaat kun je aan die moer je uitlaat vastmaken.Een snoruitlaat heeft andere bevestigingspunten...
Vroeger veel aan motor, brommers en scooters gesleuteld en kan me herinneren dat dat de reden van die moer is.
Hij dient bij jouw nergens voor(behalve voor het vastzetten van de cilinderkop.
Je hebt een brom uitvoering neem ik aan?
Bij een snor uitlaat kun je aan die moer je uitlaat vastmaken.Een snoruitlaat heeft andere bevestigingspunten...
Vroeger veel aan motor, brommers en scooters gesleuteld en kan me herinneren dat dat de reden van die moer is.
Hij dient bij jouw nergens voor(behalve voor het vastzetten van de cilinderkop.