Warmte afvoer motorruimte

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Wim Janssen

Warmte afvoer motorruimte

Bericht door Wim Janssen »

Mijn V8 wordt in de zomer behoorlijk warm. Op zich een bekend fenomeen bij de V8. Maar nu zit ik me af te vragen of er wel voldoende warme lucht uit de motorruimte kan verdwijnen. Ik heb tegen de binnenkant van de motorkap noppenschuim geplakt als geluiddemping, maar dat heeft natuurlijk ook een isolerende werking. Verder heb ik traanplaat op de wings waardoor de opening tussen motorkap en wing ook kleiner is geworden. Ook zit er een spaghetti uitlaat op die ook behoorlijk wat warmte afgeeft.
Nu zie je wel vaker de bekende 3 ronde gaten links en rechts achteraan in de motorkap. Heeft iemand ervaring hiermee of dat inderdaad wat oplevert als warmte afvoer? Ik wil ze er best in boren, maar als op voorhand bekend is dat het nauwelijks wat uitmaakt, moet ik misschien naar een andere oplossing zoeken.

groeten
Wim
ToyRoverlander

Re: Warmte afvoer motorruimte

Bericht door ToyRoverlander »

Dit is een interessant iets om te lezen:

[www.oman4x4.com]

Gaat over de plaatsbepaling van gaten in de motorkap voor warmte afvoer.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
- Toy-Rover, '65 Series IIa 112" 4deurs softtop
3B 3.4 diesel, H41 4bak, HDJ80 assen, dual E-locked, SOA, 48" voorveren, 5125series 14" Bilsteins rondom, 4:1 Orion tussenbak, 63" chevy achterveren, custom tank, Mitsu TD04L-13T turbo, Saab intercooler, Hellfire Fabworks High-steer, rolbeugel, Crow 4point harnesses. Alu radiator, 2x 24V Spal fans, OBA...En nog wat klein spul....
Rijdend en al! nu nog geluidsisolatie om het zaakje wat stiller te krijgen..
eduard

Bericht door eduard »

Op ebay uk staan motorkappen van RDX, zijn kunststof kappen, model a la Puma, met groot ventilatierooster.
Wim Janssen

Ik heb het even gelezen en die man heeft inderdaad bijzonder veel moeite gedaan, maar de uitkomst is zo voor de hand liggend. Hoe krijg je in een ruimte maximale ventilatie, of tocht? Zet deuren of ramen tegenover elkaar open. Dus als je aan de voorkant via de radiator de lucht binnenkrijgt, dan zitten die gaten in de twee tegenoverliggende hoeken van de motorkap op de beste plaats (bij mijn Land Rover dus).
De vraag is nu hoeveel het helpt of moet ik straks spijt hebben van de geboorde gaten? Ik denk dat ik het gewoon maar moet doen, want slechter kan het eigenlijk niet worden.

Met vriendelijke groeten
Wim Janssen

Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
Wim Janssen

Als je deze [www.ebay.co.uk] bedoeld, dan zie ik dat niet echt als luchtafvoer maar mee als een luchthapper.

Met vriendelijke groeten
Wim Janssen

[picasaweb.google.com]
André met Truckie

Bericht door André met Truckie »

Hier nog wat mogelijkheden:
- plaatsen van een oliekoeler;
- plaatsen van een heat extractor op je motorkap (niet mooi, wel effectief);
- ventilator vóór je radiator.
Zie ook [forums.lr4x4.com]

André

Truckie, 1974 swb 2.25 diesel (met Bakkie, 1/4 ton Polynorm trailer 1954)

P1110122_zps06f130c0.jpg --> mod_embed_images_loadimage('b7e7fc369657935e3375dcae63f09758', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi662.photobucket.com%2Falbums%2Fuu347%2Fsobat110%2FP1110122_zps06f130c0.jpg', 'http://i662.photobucket.com/albums/uu347/sobat110/P1110122_zps06f130c0.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi662.photobucket.com%2Falbums%2Fuu347%2Fsobat110%2FP1110122_zps06f130c0.jpg', '', 15517639, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Wim Janssen

Dat is een hoop informatie. Dank je, hier kan ik wat mee.

Met vriendelijke groeten
Wim Janssen

[picasaweb.google.com]
G-men (Gargamel)

Bericht door G-men (Gargamel) »

Hoi Wim,

Ik ben benieuwd naar het resultaat; ook bij mij wordt het behoorlijk warm als ie wat langer stationair loopt
Tijdens het rijden is het volgens mij niet echt een probleem. De rijwind creeert een overdruk in de motorruimte en de warme lucht zal via de open onderzijde verdwijnen, zelfs nog wat geholpen door de rijwind die onderlangs loopt.
Dit effect merk ik heel duidelijk als de wagen stilstaat en de ventilator gaat draaien. Dan voel je de warmte langs de zijkant van de wagen omhoog komen.
Maar..... is het echt een problem ? Even afgezien van de slechtere cylindervulling door de warmere lucht, kan ik geen technische reden bedenken, zolang het maar niet extreem warm wordt..

Als je motor bijna te warm wordt, dan is er echt iets anders aan de hand.
Ik heb bij de 4.6 eerder een probleem om hem 's winters goed warm te krijgen als dat ie zomers te warm wordt.
De koelventilator afgesteld rond de 90 graden; hetgeen overeenkomt met een halve aanduiding op mijn temp. meter. Hij komt echter alleen bij als je langdurig stadsverkeer hebt of in de file.
Zolang je rijdt, komt de motortemp meter op een derde (of 's winters zelfs iets voor een kwart). Verder heb ik hem nog nooit gekregen.
Dat is dus alleen op rijwindkoeling ! Olietemp zit dan rond de 75 graden (zelfs wat aan de koude kant dus) en dit is met het standaar 3.5 koelsysteem (waterpomp, radiateur en geen oliekoeler.

Weet je zeker dat je niet ergens een verstopping hebt ?
Kachel misschien ?? Vaak wordt vergeten dat de kachelradiator bij een 110 deel uitmaakt van het koelcircuit. Als deze gedeeltelijk verstopt zit dan loopt de koelcapaciteit voor de achterste 4 cilinders terug. De kachel wordt namelijk gebruikt om de koelvloeistof uit het achterste gedeelte van het intake manifold naar de waterpomp te krijgen. Heb ook weleens gezien dat ze er een kraan in zetten.. of een verdamper in serie; waardoor er weinig doorstroming is.
Aangezien de sensor voorin zit, merk je dit eigenlijk niet op de temp. meter. Ik kan me echter voorstellen dat bij hogere buitentemperaturen dit net het beetje extra capaciteit is dat je mist en het dan wel zichtbaar wordt.

Gerrit

5 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26/05/2012 09:56 door G-men (Gargamel).
Wim Janssen

Zoals je weet is de motor 2 jaar geleden gereviseerd. Het hele blok en dus ook het koelcircuit is 100% schoongemaakt. De radiator is een nieuwe militaire heavy duty uitvoering. Kachelradiator is doorgespoeld. Verdamper zit in serie met kachelradiator wat volgens mij heel gebruikelijk is omdat de 110 geen afsluiter in de kachel heeft. De pomp was goed tijdens revisie maar is daarna al eens vervangen om 100% zeker te zijn. Thermostaat is gecontroleerd en goed (ook verschillende geprobeerd) Ik gebruik een goede long life koelvloeistof. Achter de radiator zit een dubbele fan van Ford Scorpio. Een fan schakelt automatisch 92°-87° en een fan kan ik handmatig inschakelen. 87° komt overeen met een streepje boven de halve aanduiding op de temp.meter. Motor loopt niet te zuinig wat gecontroleerd wordt door een breedband lambdasonde met uitlezing op dashboard.
Ondanks dit alles vind ik dat de fan vrij vaak inschakelt. Vorig jaar zomer zaten we met 34° met aanhanger op de route soleil in Zuid Frankrijk en toen hielden tijdens het rijden de twee fan's het net bij. Dit was zo'n beetje de meest extreme omstandigheid.
Dus echt problemen heb ik niet, maar iets minder warmte zou toch prettig zijn.

Met vriendelijke groeten
Wim Janssen

[picasaweb.google.com]
Marc-my-Words

Bericht door Marc-my-Words »

Wim,

Misschien moet je omkijken naar een minder goede long-life koelvloeistof -- ofwel er gewoon wat (meer) water bijgooien.
Kijk even naar de cijfertjes hier: [en.wikipedia.org]

Water heeft tweemaal zoveel warmte-capaciteit. 10% meer water geeft 5% meer warmte-afvoer.
Let wel op, de bescheiden kookpuntsverhoging van de koelvloeistof-mengsels zakt ook bij meer water, maar van die laatste 1-2 graden moet je het niet hebben, beter is het als je de warmte kwijt kan door een betere warmte-capaciteit.

Wel 's winters weer terug naar voldoende vorstbescherming -- met Havoline XLC kan je je koelvloeistof weer op winterpeil brengen (Havoline XPC is nl de onverdunde koelvloeistof die 1:1 met water aangelengd dient te worden).

Marc
Wim Janssen

Marc,

Wellicht heb je gelijk, maar als ik iets niet begrijp, dan is het scheikunde. Dus dan zou ik problemen gaan oplossen in dat stukje van het verhaal wat voor mij het meest vage is. Ik zie vrij eenvoudig een bult koude lucht van voren door die radiator stromen en aan de achterkant kan die lucht met de opgenomen warmte niet voldoende afgevoerd worden. Dat wil ik oplossen.
Waarschijnlijk kun je met een ander koelmedium, zoals jij voorstelt, meer warmte afgeven aan die koellucht, maar als die niet voldoende afgevoerd wordt, schiet ik er nog niets mee op.
En zoals ik al zei heb ik geen flauw idee hoe ik moet gaan mengen en dat heeft voor mij een te hoog googelgehalte. Maar toch bedankt voor je input en hebben mensen met meer verstand van zaken dan ik hier meer aan.

Met vriendelijke groeten
Wim Janssen

[picasaweb.google.com]
Marc-my-Words

Wim,

Het is geen scheikunde maar natuurkunde, en verder ook een beetje rekenwerk.
Als je 10% van het volume aan koelvloeistof uit je koelsysteem haalt en dat vervangt door water (eventueel gedemineraliseerd water) dan zakt het Longlife-mengsel ongeveer 10% in concentratie (en daarmee heb je dan corresponderend - in de tabel op te zoeken - een lagere vorst-bescherming).*
10% meer water komt neer op 5% meer warmte-capaciteit. Dus de koelvloeistof kan 5% meer warmte opnemen en in de radiator afgeven .... hetgeen dus het effect geeft alsof je waterpomp 5% meer koelmiddel verpompt (en je hebt al naar je pomp gekeken dus je bent het met me eens dat dit een factor is) - je "krijgt" dus 5% meer "ruimte" (je gaf nl aan dat het koelsysteem het soms maar net kon bijbenen).

* Doe je ditzelfde omgekeerd met 100% koelmiddel-concentraat dan blijf je 's winters rond de gewenste vorstbescherming zitten, dwz op de lange duur na vele winters zit je op ± 50 volume % Havoline XPC, dus net iets onder de 50 gewichts%.

Blijft dat die warmte via de radiator en de luchtstroming door de radiator de lucht onder de motorkap verwarmt. Wellicht zou je als die warmte een knelpunt blijft een geforceerde afzuiging kunnen maken (bijv in de wing waarin een loos roostertje zit?). Warme lucht blijft nl onder de motorkap hangen - is lichter - en als je stilstaat of file rijdt moeten de fans dus tegen het "hete-lucht-ballon-effect" in de lucht wegdrukken. Als de lucht dan geforceerd wordt afgezogen ergens wat hoger in de motor-ruimte dan hebben de fans het veel makkelijker (bedenk dat boven warm asfalt de "koelende" lucht gauw 40º kan zijn).

Marc

PS Je kan eventueel ook 20% of meer koelmiddel door water vervangen (om 10% of nog meer koelcapaciteitsverhoging te krijgen), alleen zak je dan al een heel eind in de vorstbescherming, dus moet je dan bij de eerste wat koudere nacht al weer alert zijn (ik heb in de Pyreneeën en in Noorwegen hartje zomer wel eens sneeuw op de tent gezien!).
Wim Janssen

Marc,

Je uitleg is duidelijk. Maar ik blijf het een beetje gegoogel blijven. Hoe blijf je dat percentage een beetje bewaken. Een keer 10% koelvloeistof er uit halen en aanvullen met water is simpel, maar wat na een of twee jaar. Thermostaat een keer vervangen, koelvloeistof aflaten, bijvullen, enz. Ik denk dat je na een jaar nier weet wat je er daadwerkelijk in hebt zitten.

Met vriendelijke groeten
Wim Janssen

[picasaweb.google.com]
Marc-my-Words

Wim Janssen Schreef:
-------------------------------------------------------
> Marc,
>
> Je uitleg is duidelijk. Maar ik blijf het een
> beetje gegoogel blijven. Hoe blijf je dat
> percentage een beetje bewaken. Een keer 10%
> koelvloeistof er uit halen en aanvullen met water
> is simpel, maar wat na een of twee jaar.
> Thermostaat een keer vervangen, koelvloeistof
> aflaten, bijvullen, enz. Ik denk dat je na een
> jaar nier weet wat je er daadwerkelijk in hebt
> zitten.
>
> Met vriendelijke groeten
> Wim Janssen

In theorie heb je gelijk, zolang je halfjaarlijks dezelfde truuk uithaalt dan loopt het zo'n vaart niet (en alhier is -25º al een grote uitzondering, dus je hebt marge). Wil je het heel precies doen dan zou je een logboek moeten bijhouden .... en dat gaat wel erg ver (en vraagt een grote trouw).

Als je evenwel toch met een zekere regelmaat koelvloeistof aflaat ... dan wordt het makkelijker.
Gewoon wintermix/zomermix in voorraad houden - je kan dan ook de zomer en wintermix ideaal afstemmen op het gebruik en de te verwachten temperatuur-range.
Na de ijsheiligen laat je de wintermix af en die gaat dan opslag, en ergens in de loop van september/oktober omgekeerd.
Moet je een keertje een thermostaat of koelslang vervangen dan heb je direct een leeg voorraadvat (bij de garagist wordt de koelvloeistof gewoonlijk weggekieperd en daarna dus weer x liters nieuw verkocht).
Enige waar je dan bij moet opletten: bij het bijvullen (maar zolang je slechts een half litertje bijvullen moet loopt zelfs dit wel los).

Het hergebruiken van de bestaande koelvloeistof heeft ook zo z'n voordelen (naast het beperken van de verspilling): In principe lost er in nieuwe koelvloeistof een beetje motorblok op, na enige tijd is de koelvloeistof in evenwicht en stopt het verdere oplossen (dit geldt met name bij LongLife-koelvloeistoffen). Doe je er nu steeds nieuwe koelvloeistof in dan blijft je het blok beetje bij beetje van binnenuit oplossen.

Marc
eduard

Bericht door eduard »

pacet in GB levert bonnet vents, www.pacet.co.uk

tevens verkopen ze kleine 8 inch fans ten behoeve van bijvoorbeeld hondenvervoer, je zou aan de binnenkant van een (of beide) voorschermen een gat kunnen maken, rooster er voor (zoals de luchtinlaat van een Wolf) en fan er achter?
Exfietser

Bericht door Exfietser »

Misschien vind je me vervelend maar wat is de reden dat je elektrische ventilatoren hebt. Het maken van een koelsysteen is een redelijk complexe zaak. Het is zelfs een apart vakgebied. Als je in de motorruimte van 2,5na kijkt zit daar een mechanisch propeller in een windtunnel. Het geheel is zo uitgekiend dat de naar binnen getrokken luchtstroom op een bepaalde manier langs de zijkanten van het blok en de spruitstukken geleid wordt. En dan denk ik voornamelijk via de onderzijde ontwijkt. Daar helpt de onderlangs stromende lucht ook nog eens een handje bij.

Ik zeg niet dat jouw ventilatoren niet werken, maar het zou wel eens kunnen zijn dat de lucht op een verkeerde manier door je motorruimte stroomt. Het kan zelfs zijn dat jouw ventilatoren elkaar en de luchtstroom onderlangs tegenwerken. Er blijft dan misschien een bult warme lucht gevangen onder de motorkap.

Ik heb ooit een absorptie koelbox gehad waarvan ik vond dat die onvoldoende koelde. Ik heb toen twee ventilatoren (van een computer) ingebouwd. Het resultaat was werkelijk een drama. De koelbox deed niets meer als die ventilatoren aanstonden. Als ze uit waren werkte de koeling weer zoals voorheen. Ik heb toen de boel weer open gemaakt en na enig nadenken hier en daar een schotje geplaatst om de luchtstroom te sturen. Het resultaat was overweldigend. 's Avonds zette je hem aan gevuld met flessen cola o.i.d. De volgende dag alles 1 bonk ijs. Dat was het resultaat van twee ventilatortjes en een paar schotjes. Het stelde echt heel weinig voor maar werkte als een speer.

Omdat de landrover origineel af fabriek gewoon een fatsoenlijk werkende koeling heeft en jij zegt dat je motor en koelsysteem helemaal top en schoon zijn denk ik dat je het waarschijnlijk in de fans en de manier waarop de luchtstroom loopt moet zoeken. Vergeet niet dat de mechanische fan een zeer groot vermogen geeft dat ook nog eens toeneemt als de motor sneller draait. Ik vraag me serieus af of dat vermogen wel gehaald wordt door een elektrische fan. In een vorige posting heb ik al eens laten vallen dat bij het gebruik van elektrische fans je misschien wel een zwaardere dynamo nodig zou kunnen hebben Daar werd niet echt serieuis op geregeert. Maar als een fan bijvoorbeeld 15 ampere trekt. Dat, twee keer wordt dus dertig ampere. Met een dynamo van b.v. 55 ampere, houd je dan niet veel over. Volledige (normale) verlichting ook 15 ampere dan zit je al aan de 45. Nog maar 10 over dus. Een paar dikke verstralers en je rijdt je accu leeg.

Een fan die 15 ampere trekt bij twaalf volt heeft dus een vermogen van 180 Watt. Ik weet het niet maar ik denk dat de mechanische fan veel en veel meer kan. De v-snaar in de militaire wagen kan een dynamo van 2500 watt aandrijven. Dat kan de snaar van de waterpomp en fan dus ook. Alleen is dat wel zowel de waterpomp als de fan natuurlijk. Als je uitgaat van ieder de helft moet een 1000 watt naar de fan mogelijk zijn. Dat is dan toch al 5 keer meer als de elektrische fan.

Ik heb verder alleen maar verstand van draadjes maar dit zijn dingen waar ik aan moet denken als ik jouw verhaal lees. De redenatie dat het in scorpio wel werkt gaat niet op omdat daar de fans waarschijnlijk zo zijn opgesteld dat er een optimaal koelende luchtstroom ontstaat. Bovendien is die scorpio motor waarschijnlijk veel moderner en economischer en produceert daardoor ook veel minder (afval) warmte.

Ik heb altijd het gevoel dat auto's met koelproblemen in Nederland echt een probleem in het systeem hebben. Het werkt namelijk normaliter ook gewoon in de ons bekende echt hete landen zonder allerlei rare aanpassingen. Landrover test daar serieus op. Elke landrover heeft in de ontwerpfase een serieus test traject in zowel de zeer hete als de zeer koude landen ondergaan. In principe moet het dus gewoon werken.

Arnold.
Wim Janssen

Arnold,

Ik ken je ondertussen lang genoeg om jouw manier van denken te begrijpen en in principe kijk ik ook altijd kritisch naar het originele ontwerp voordat ik iets wil veranderen. Als nooit iemand kritisch naar een ontwerp keek, dan reden we nu nog steeds met paard en wagen. Ik ben in mijn werkend leven altijd opgevoed met het begrip continuous improvement en ik ben er intussen achter dat praktisch alles te verbeteren is.
Echter is mijn blok met de originele visco fan 3 x serieus warmgelopen met als eindresultaat een gebroken zuigerveer en behoorlijk beschadigde cilinder. Als gevolg daarvan heb ik wel een mooie V8 motorrevisie mogen doen.
Die visco fan heb ik trouwens 2 x vervangen maar uiteindelijk vertouwde ik ze niet meer en heb elektrische fans gemonteerd. Daarna heb ik de wijzer nooit meer in het rood gezien, dus zo'n slechte keuze was het niet. Dynamo had ik trouwens al eerder vervangen door een 70A versie.
Als je trouwens gaat googlen op rover V8, en dat heb ik veel gedaan, geloof me, dan vind je massa's verhalen over temperatuurproblemen. Een V8 is nu eenmaal een andere motor als een 2.25 diesel.

Met vriendelijke groeten
Wim Janssen

[picasaweb.google.com]
Sylvester

Bericht door Sylvester »

Wim,
Je praat over koelvloeistof en niet over anti-vries. Er is een wezenlijk verschil tussen de warmte overdracht van koelvloeistof en anti-vries. Ik weet niet wat Land Rover voor een V8 voorschrijft, maar in alle diesels die ik heb gehad wordt er gesproken over een anti-vries mengsel. Ik weet ook uit ervaring dat een koelsysteem met koelvloeistof aanmerkelijk minder presteert dan met anti-vries. Misschien de moeite van het overdenken waard.

Groet Sylvester,
Frans Bonnes

Bericht door Frans Bonnes »

Rare vraag misschien, maar heb je bodemprotectie onder de auto zitten, die de luchtstroom hindert.

En ik zag op de foto's dat je op gas rijdt met electronische ontsteking, staat dat wel goed op elkaar afgesteld?
De goede curve op de ontsteking.

Trouwens bij gas rijden is de temperatuur volgens mij toch al iets hoger.

fb
Wim Janssen

Ik heb geen bodemprotectie onder de auto zitten. De ontstekingscurve is goed en omdat hij volledig programmeerbaar is heb ik al het e.e.a. getest. Hierbij heb ik nooit effect op de temperatuur gezien. Dat hij met LPG heter loopt is me duidelijk. Dat is eigenlijk de 4e reden dat er meer warmte onder de kap ontwikkeld wordt (zie eerst posting).

Met vriendelijke groeten
Wim Janssen

[picasaweb.google.com]
Wim Janssen

Ik heb net eens even op verschillende koelmiddelen zitten googlen. Heerlijk, dan weet je het helemaal niet meer. Ik heb destijds deze koelvloeistof gekozen op advies van de lokale automaterialenzaak omdat deze ook speciaal voor aluminiumblokken is. Staat er ook op.

Met vriendelijke groeten
Wim Janssen

[picasaweb.google.com]
Frans Bonnes

Vraag van mij, zal wel dom overkomen, maar dat komt omdat ik niet bekend ben met electronische ontstekkingen.

Hoe kun je de curve van zoiets nu testen, vooral onder belasting.?
Hoe weet je dus, als de motor hard moet werken of de ontsteking juist staat?

fb
Wim Janssen

Ja Frans, dat is een heel verhaal. Dan zou je eerst het principe van de MegaJolt ontsteking moeten kennen en dan nog zou het een heel verhaal worden. Ik zou je dat graag uitleggen, maar dan wel bij mij aan de keukentafel onder het genot van lekker Limburgs bier. Om dat hier in een paar zinnen te doen lukt me echt niet. Maar feit is dat er een datalogging mogelijkheid in MegaJolt zit en als je dan steeds een zelfde traject aflegt onder dezelfde condities, met voldoende meetgegevens, dan kun je daar behoorlijk wat conclusies uit trekken. Zie het als een hobbyvermogensbank.

Met vriendelijke groeten
Wim Janssen

[picasaweb.google.com]
Marc-my-Words

Wim Janssen Schreef:
> Ik heb net eens even op verschillende koelmiddelen
> zitten googlen. Heerlijk, dan weet je het helemaal
> niet meer. Ik heb destijds deze koelvloeistof
> gekozen op advies van de lokale automaterialenzaak
> omdat deze ook speciaal voor aluminiumblokken is.
> Staat er ook op.
>
> Wim Janssen

Goed zo, want in tegenstelling tot wat Sylvester schrijft is het verschil tussen koelvloeeistof en antivries niet zo wereldschokkend, dwz daar waar het om ethyleenglycol - watermengsels gaat.
Voor deze mengsels zond ik hier een eindje hoger al een eenvoudig Wikipedia-linkje mee waarin je een en ander kan lezen (NB het is de Engesltalige Wikipedia want de is hier het duidelijkst/uitgebreidst).

Marc
Jan Willem

Bericht door Jan Willem »

Hoi Wim,

Ik heb op de kameel met zijn 4 liter V8 (LPG) een drietal gaten aan weerszijde op de motorkap.
Ook zit er nog een lucht uitlaat onder het reserve wiel (warme lucht stijgt)

Er zit valvoline koelmiddel en slechts 1 elektrische fan achter de radiator. Deze beslaat slechts de helft van de radiator

De motor blijft hiermee ook in de file van de week goed op temperatuur.

Maarrr binnnen is het warm. Het schutbord is gewoon warm en ook de blower binnen kan niet zorgen voor koude buiten lucht.
Die staat wel volop te draaien maar door dat alle slangen en ook de kachel warm is, is het niet echt koel.
Maar aan de andere kant, alle ramen kunnen open en de kleppen voorop werken altijd super verkoelend als je rijdt.

Een V8 gas BBQ is nou eenmaal warm.\

Gr

JW
G-men (Gargamel)

Wim Janssen Schreef:
> Ja Frans, dat is een heel verhaal. Dan zou je
> eerst het principe van de MegaJolt ontsteking
> moeten kennen en dan nog zou het een heel verhaal
> worden. Ik zou je dat graag uitleggen, maar dan
> wel bij mij aan de keukentafel onder het genot van
> lekker Limburgs bier. Om dat hier in een paar
> zinnen te doen lukt me echt niet. Maar feit is dat
> er een datalogging mogelijkheid in MegaJolt zit en
> als je dan steeds een zelfde traject aflegt onder
> dezelfde condities, met voldoende meetgegevens,
> dan kun je daar behoorlijk wat conclusies uit
> trekken. Zie het als een hobbyvermogensbank.
>
> Wim Janssen
>
> Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
> Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
> [picasaweb.google.com]

Ik denk dat er met de afstelling niet zo heel veel mis is als ik het zo inschat.
Op zich klopt het dat een verbranding van LPG heter is als die van benzine; maar dat geeft nauwelijks effect op het complete blok. Vooral de koppen worden iets warmer. Maar op het geheel is het niet zo heel veel.

Maar ik ben het wel met Arnold eens dat het eigenlijk gewoon zou moeten werken. Overigens heeft hij wel een punt, ik gebruik 1 electrische ventilator (tweetoerig); maar deze zit wel achter de radiateur en ik heb de plastic shroud weer kunnen monteren, zodat de circulatie hetzelfde blijft.
Je voelt ook echt een flinke luchtstroom langs het blok als de fan draait; die vervolgens langs het schutbord ook onder de wagen duidelijk voelbaar is. Vermogen van het ding is 115/266 watt.

Iets anders, Wim je geeft verde aan dat je verdamper in serie met de kachelradiateur zit; heeft die verdamper wel genoeg doorstroming ?
De doorloop van een huis/tuin en keuken autokachel is aanzienlijk kleiner als die van een Laro.
Initieel heeft de LPG boer hem bij mij ook in serie gezet, maar dat had een flink effect (negatief) op de kacheltemperatuur. Simpelweg omdat de doorlaat van de verdamper niet erg groot is. Uiteindelijk heeft hij hem parralel gezet aan de kachel, en dat werkt perfect. De pomp en de slangen hebben zat capaciteit om het zo uit te voeren.
Zou in jouw geval een mogelijk verminderde doorstroming dit effect kunnen hebben op de koeling in de zomer ??

M.b.t. het aanpassen van de koelvloeistof deel ik je mening. Lastig te controleren; en het lijkt me ook symptoombestrijding. Dan is nog steeds de oorzaak niet duidelijk.

Gerrit

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27/05/2012 09:45 door G-men (Gargamel).
Disco

Bericht door Disco »

wat ik me afvraag als je tape om je uitlaat/spruitstuk wikkel wordt de uitlaat minder warm interieur minder warm motorruimte minder warm, ik weet alleen niet wat het met de motor doet (dus of hij warmer gaat lopen)

Jo
Exfietser

Bericht door Exfietser »

Ik weet dat de v8 lastig kan zijn wat temperatuur betreft. Het is bijzonder jammer dat je niet de exacte oorzaak weet van het heet en stuklopen van jouw vorige motor. Dat kunnen best veel dingen zijn bij zo'n v8. Was het niet zo dat je zo'n motor ook nog goed moet ontluchten enzo. M.a.w. niet zelfontluchtend dus zoals bij een series? Er zijn toch ook zat v8-en die probleemloos functioneren. Het moet echt kunnen. Mischien heeft er een leiding ergens een beetje raar gelopen waardoor de doorstroming niet helemaal top is geweest. Jouw zuigerveer klinkt als een lokaal hotspot. Of stond de hele motor gewoon te koken.

Maar misschien kun je iets proberen met de luchtstroom door de motor-ruimte. Ben je misschien ergens een hitteschildje vergeten? Ik ben er bij mijn series 2a achter dat ook daar een hitteschildje aan het spruitstuk hoort te zitten. Dat ga ik dus maar er in maken. Heb jij je spruitstuk en uitlaat misschien omwikkeld met warmtewerende tape? Er schijnen best wel mensen te zijn die dat doen. Het lijkt mij dat dat de koelende werking van de uitlaat vermindert waardoor de temperatuur in je uitlaat en spruitstukken en daar ook de kop waarschijnlijk wat hoger kan zijn.

Het zou mooi zijn als je op diverse plaatsen de temperatuur op je blok en in motorruimte zou kunnen meten en dat zou kunnen loggen. Nu blijft het helaas een beetje gissen.

Het kunnen hele kleine dingetjes zijn die heel veel betekenen.

Arnold.
bram-rrc

Bericht door bram-rrc »

Wel een rrc, met openingen in de motorkap.
Als de fans aanslaan, dan komt er een berg warme lucht door de gaten naar buiten.
Lijkt me dan dat het werkt/scheelt
Maar nooit gemeten.
Maar dat zou ik best eens willen doen. bv een paar sensoren in de motorruimte hangen.
Met de gaten afgeplakt en weer open meten.

Foto-MQHAKTGD-D.jpg --> mod_embed_images_loadimage('f4c48dde0358638f559d91bde7c98fc4', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-MQHAKTGD-D.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-MQHAKTGD-D.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-MQHAKTGD-D.jpg', '', 15521060, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Wim Janssen

Gerrit,

Ik denk dat ik de verdamper toch maar parallel ga zetten. Destijds bij de montage heb ik hier op het forum de informatie gevonden om hem in serie te zetten, maar parallel kan natuurlijk ook en wellicht heb je gelijk.

Met vriendelijke groeten
Wim Janssen

[picasaweb.google.com]
Wim Janssen

Arnold,

Het kritische ontluchtingspunt boven in het spruitstuk tussen de carburateurs wil inderdaad wel eens dicht gaan zitten, maar is bij mij altijd open geweest. Hitteschilden zijn niet aan de orde m.b.t. dit geval.
Wat het omwikkelen van de uitlaat betreft, wordt dit net op diverse Engelse fora aanbevolen. Ook BCCP, toch niet de minste, adviseert dit. Volgens diverse partijen vermindert het uiteraard de warmtestraling onder de motorkap, maar zorgt er ook voor dat de uitlaatgassen sneller stromen en levert dus ook nog vermogenswinst op.
Wat het meten van temperaturen betreft verwijs ik naar de link die ToyRoverlander hierboven geeft.

Met vriendelijke groeten
Wim Janssen

[picasaweb.google.com]
Wim Janssen

Dit was eigenlijk de vraag die ik aan het begin stelde. Werkt het om een paar ontluchtingsgaten te maken.

Met vriendelijke groeten
Wim Janssen

[picasaweb.google.com]
Marc-my-Words

Tja, als kennelijk de V8 zomers regelmatig aan de warme kant wordt, en dat een probleem is dan bij meer mensen voorkomt .... dan is dat een symptoom van onvoldoende koel-capaciteit. Dat een V8 veel warmte maakt is overigens heeft inzichtelijk: 1:5 benzine tegen 1:10 voor een diesel ... een beetje kort door de bocht: iedere kilometer een halve deciliter benzine-warmte extra (ik reken op 1 deciliter per dag als we onze benzine-brander op de fiets meenemen: 2 personen, warm waswater, koffie&thee en een warme maaltijd).

Het verbeteren van de koelcapaciteit is dan "symptoombestrijding" die het probleem aanpakt. Koelcapaciteit verhogen kan door de waterpomp harder te laten pompen (en/of anderszins de doorstroming te vergroten), de radiator te vergroten of de koel-luchtstroom te vergroten.
Een wintermix en een zomermix koelvloeistof is dan een veilige (en goed hanteerbare) methode om zonder de voorgaande ingrepen toch de koelcapaciteit te verhogen. Heeft de koelvloeistof meer transportcapacteit (zoals je met een groter aandeel water kado krijgt) dan is alleen de vraag of de radiator de warmte kwijt kan (maar daarvan werd gesteld dat die goed was, net als er gesteld werd dat de electrische fans beter hun werk deden als de mechanische).

Blijft de vraag of het onder de motorkap zelf niet erg warm wordt .... uiteindelijk doet de koelefficiëntie daar weinig aan af of toe. Is de koelcapaciteit iets beter dan zal de motor iets stabielere motor-temperaturen kunnen tonen; bijv op het moment dat je na hard werken ineens in een file komt (of anderszins langzaam gaat rijden). Alleen als je zo'n efficiënte fan installeert dat je ondanks de hete radiator de motorruimte met koele lucht weet te vullen krijg je hierin een serieuze verbetering.

Of, en dan zijn we weer terug bij af: een of andere andere oplossing om de hete lucht in de motorruimte af te voeren: gaten in de kap, kieuwspleten in de wings (of een roostertje met een fan). Wel ben ik het eens met verschillenden alhier dat een fan in een tunnel (dat mag ook een electrische fan zijn) beter de lucht door de radiator trekt als een of twee fans die tegen de radiator aan zitten ... het niet door de fan gedekte deel wordt nl niet gekoeld zolang er niet voldoende rijwind is.

Marc
---- die met zijn diesels altijd genoeg koelcapaciteit heeft, en zelfs 's zomers het (open) winterslabbetje niet weg haalt
Marc-my-Words

bram-rrc Schreef:
> Wel een rrc, met openingen in de motorkap.
> Als de fans aanslaan, dan komt er een berg warme
> lucht door de gaten naar buiten.
> Lijkt me dan dat het werkt/scheelt
> Maar nooit gemeten.
> Maar dat zou ik best eens willen doen. bv een paar
> sensoren in de motorruimte hangen.
> Met de gaten afgeplakt en weer open meten.

Kijk, dat vind ik nu pleiten voor een geforceerde lucht-afzuiging.
Dan kan je of het nu in de file is of wanneer je de auto stilzet de motorruimte even geforceerd wat frisse lucht geven (een vertraagd-uit-schakelingetje kan je dan van pas komen).
Dat komt het binnen-klimaat enorm ten goede. Zoals gezegd, ik heb alleen diesel-ervaring maar ook daarbij merk je overduidelijk hoe warm een en ander wordt .... vooral als de auto even een half uurtje stil gestaan heeft komt er heel wat warmte vanuit de motorruimte naar binnen. Zet je dan de aanjager aan dan komt daar om te beginnen (en eigenlijk best lang) gewoon warme lucht naar binnen, de aanjaag-lucht koelt dan nl de luchttoevoer die gedurende de parkeertijd door en door opgewarmd is.

Marc
Roel

Bericht door Roel »

Wim Janssen Schreef:
>Thermostaat is gecontroleerd en goed Een fan schakelt
> automatisch 92°-87° en een fan kan ik handmatig
> inschakelen. 87° komt overeen met een streepje
> boven de halve aanduiding op de temp.meter.

Hoeveel graden is je thermostaat en kun je daar niet iets in winnen door er een "koudere" in te zetten? Als de delta T tussen thermostaat open en inschakelen fan te klein is moet de fan wel heel vaak aanslaan.

Ik weet dat BLMC "vroeger" zomerthermostaten had van geloof ik 82 graden. In de winter kreeg je hiermee de kachel niet warm en werd er weer gewisseld voor een winterthermostaat van geloof ik 87 of 89 graden. En die koelde in een warme zomer weer niet genoeg, dus ......
Het was in ieder geval in de BLMC tijd niet ongebruikelijk per seizoen een andere thermostaat te monteren, wij zijn dat tegenwoordig niet meer gewend maar rijden wel rond in auto? van rond die tijd hahaha

Groet

Roel (0475)
'83 One-Ten V8 LHD
Wim Janssen

Roel,

Ik rij met een 82° thermostaat. Afgelopen zomer heb ik een 74° thermostaat geprobeerd, maar levert weinig op. In feite gaat deze gewoon eerder open en blijft open staan als de temperatuur constant boven de 85° zit. De 82° thermostaat gaat gewoon wat later open, maar blijft uiteindelijk ook constant open staan.

Met vriendelijke groeten
Wim Janssen

[picasaweb.google.com]
bram-rrc

Bericht door bram-rrc »

ben ik het mee eens.
Ook al over gedacht, zeker mooi voor terrein rijden op hete dagen. Ga je helemaal kapot in de auto.

heb ook al eens gezien dat ze twee kleine fans voor de openingen aan de zijkant van de motorkap hadden gemaakt. draaiden constant.
Marc-my-Words

In mijn vorige 110 HardTop had ik achterin twee kleine computerfannetjes gezet en die naar keuze parallel of serie geschakeld, zeker in serie trokken die nauwelijks stroom. Als je de auto in de zon parkeerde (en de voorruit afdekte) dan bleef het zelfs in Z-Frankrijk nog heel aangenaam binnen. Zonder die fannetjes was het heel snel ondragelijk warm. Je hebt dus helemaal geen grote luchtstroom nodig, een rustig doorstromen is al genoeg
(Jammer genoeg waren die kleine fannetjes op den duur niet opgewassen tegen de LandRover - of niet opgewassen tegen semi permanent draaien.)

Marc
Exfietser

Bericht door Exfietser »

Het is niet zo dat ik zeg dat de adviezen van bcc niet goed zijn ofzo. Ik ken die jongens niet en zullen best heel kundige lui zijn. Ik ben alleen van mening dat dezelfde dingen niet in alle gevallen werken zoals verwacht door kleine verschillen in de setup van de installatie. Er is geen 1 wat oudere landrover hetzelfde. Alleen toen ze uit de fabriek kwamen was de setup redelijk gelijk. Ze waren motorisch in elk geval met een functionerende en betrouwbare motor uitgerust. Nu zullen veel mensen het daar niet mee eens zijn. Maar hoeveel van de mensen die het daar niet mee eens zijn hebben ooit een nieuwe landrover gekocht? Het is altijd oud en opgeknapt spul waar mee gereden wordt. Niet dat dat slecht is maar een serieus oordeel over hoe betrouwbaar de wagen nieuw was kun je dan niet geven denk ik. En dus ook niet over de motor en het koelsysteem daarvan. Landrover heeft ooit een naam opgebouwd zeer goed te functioneren in moeilijke onherbergzame gebieden met een vaak bijzonder onaangenaam klimaat. Als de auto's niet goed en onbetrouwbaar waren geweest had landrover allang niet meer bestaan. Uiteraard kan alles verbeterd worden alleen moet je daar echt heel goed over nadenken wil de verbetering niet uitmonden in een verslechtering.

Het kan best zijn dat het advies van die firma bcc niet (goed) werkt omdat er iets in de setup bij jou anders is. Iets dat ze bij bcc niet weten. Ik heb wel eens z.g. copy paste installatie in bedrijf genomen. Die fabriek draaide al ergens anders in de wereld. En zeer goed ook. Ze hebben exact dezelfde installatie ergens anders neer gezet. Ze waren alleen vergeten dat het daar iets warmer was. Alles bleef alleen goed draien met allemaal sproeiers die alles nat hielden. Uitendelijk hebben ze er een koeltoren bij moeten bouwen. Terwijl die met een iets andere setup niet nodig had hoeven zijn. Daarom zeg ik, het beste zou het zijn om de motor en de motorruimte te voorzien van een stuk of wat temperaturvoelers en in de spruitstukken een par thermokoppels zodat je een duidelijk beeld ontstaat van het gene er gebeurt onder de motorkap. Ik ben eigenlijk best wel benieuwd van wat effect nu werkelijk is van die uitlaattape. Gaan de verbrandingsgassen inderdaad sneller weg. Wordt het spruitstuk niet veel warmer enz. Ik durf daar eigenlijk niets over te zeggen. En mensen die dat wel kunnen zouden dat met een stel meetgegevens moeten kunnen aantonen. Ik neem niet zo gauw iets aan. Misschien ook een beetje door mijn werk. Het zal niet de eerste keer dat ik een enorme installatie in de soep zie draaien omdat iemand maar even iets heeft gedaan dat bij anderen ook altijd zo werkt.

Arnold
Frans Bonnes

Arnold.

Zo als jij al schreef heeft landrover het één en ander mbt de koeling van de motor in extreme omstandigheden goed uitgedacht.
Koeltunnel en een vin, zodat de koellucht op een bepaalde manier langs en om de motor heen gaat.

Ik weet dan niet of het zonder tunnel en met 2 electrische vinnen beter zal worden.
Kan best zijn dat de beide vinnen elkaar behoorlijk tegenwerken en zorgen voor ongewenste stromingen onder de kap.
Daardoor is het best mogelijk, in mijn ogen, dat de boel daar iets te warm wordt.
De wervelingen langs en om de motor kloppen niet meer.

Dit zijn trouwens zomaar wat losse gedachten van mij, niemand hoeft het hier mee eens te zijn of zich er wat van aan te trekken.

fb, diezijnlandroverhetliefstzoorgineelmogelijklaat.
Marc-my-Words

Frans Bonnes Schreef:
> Arnold.
>
> Zo als jij al schreef heeft landrover het één en
> ander mbt de koeling van de motor in extreme
> omstandigheden goed uitgedacht.
> Koeltunnel en een vin, zodat de koellucht op een
> bepaalde manier langs en om de motor heen gaat.
>
> Ik weet dan niet of het zonder tunnel en met 2
> electrische vinnen beter zal worden.
> Kan best zijn dat de beide vinnen elkaar
> behoorlijk tegenwerken en zorgen voor ongewenste
> stromingen onder de kap.
> Daardoor is het best mogelijk, in mijn ogen, dat
> de boel daar iets te warm wordt.
> De wervelingen langs en om de motor kloppen niet
> meer.
>
> Dit zijn trouwens zomaar wat losse gedachten van
> mij, niemand hoeft het hier mee eens te zijn of
> zich er wat van aan te trekken.
>
> fb,
> diezijnlandroverhetliefstzoorgineelmogelijklaat.

Frans,

Ik denk dat je een en ander toch iets te roos-kleurig voorstelt.
De "koeltunnel" is vooral een onderdeel in het werkend krijgen van de radiator-koeling.
Zonder "koeltunnel" staat een mechanische fan nogal machteloos in de lucht te malen.
Met tunnel wordt dat ineens een stuk effienter, want het "vacuum" achter de radiator zuigt mooi egaal koellucht door de radiator.
Toch meent Wim dat de originele fan minder goed zijn werk deed als zijn huidige electrische fans dus op dat punt is ie vooruit gegaan.

Blijft een feit dat je met een V8 zo'n 4 MegaJoule per kilometer extra warmte kwijt moet (extra tov een diesel). Een deel van die warmte zal via de uitlaat en via stralings"verliezen" gaan, maar de rest moet toch echt via de radiator. (En - misschien een schrale troost - ook bij een standaard diesel wordt de motorruimte aardig warm, zeg maar heet als je langzaam rijdt en het buiten ook goed warm is.)

Maar goed, de tunnel zorgt dus wel voor wat meer luchtwervelingen direct rond het blok en zal dus eerder voorkomen dat warme lucht bovenin de motorruimte stil komt te staan. Rijd je langzaam, en zeker als dat in een file is op "goed doorbakken" asfalt, dan krijg je gemakkelijk een situatie waarbij de lucht nauwelijks onder de motorkap weg wil (de lucht boven het asfalt is al snel warmer als aangenaam - dat weet ik als vakantie-fietser maar al te goed). Bij een "mooi" opgebouwde luchtkolom die naar boven toe steeds warmer is moet je aardig duwen om die weg te krijgen (de fan moet dus het hete-lucht-ballon effect tegen gaan) -- het lastige is hier dus juist een fan voor de radiator: achter de radiator heb je dan een wervel-arme, en warme luchtstroom die de warme lucht onder de motorkap aanvult maar niet met wervelingen verstoort.*

En dan de afgetapede uitlaat. Ik heb geen idee hoe goed uitlaat-isolatie-tape isoleert maar vlgs het boekje moet isoleren van de uitlaat beslist efficiënt zijn als het gaat om wegvoeren van warmte. Uitlaatgas dat zijn warmte niet kwijt kan zal harde stromen (want door warmteverlies "krimpt" het gas) dus er wordt meer warmte door de uitlaat weggeblazen (de uitlaat wordt dus verderop wel een stuk warmer, en de uitlaat is effectief "kleiner" want er moeten grotere gas-volumes door dezelfde diameter). Wellicht is het verstandig het uitlaatspruitstuk zelf een stukje vrij te laten opdat dat niet al te heet kan worden.

* Omdat zo'n mooie warme luchtbel graag naar boven wegtrekt zou je dus het liefst een schoorsteentje hebben (een omgekeerde snorkel). Omdat zo'n schoorsteentje niet echt handig is noemde ik al eerder de optie van een geforceerde afzuiging (want daarmee heb je nog iets meer als de passieve werking van een paar gaten in de kap).

Marc
Roel

Bericht door Roel »

Net eens even "life" gekeken en met het verhaal over de temperatuursgebieden bij die J**P in gedachten zit dat dichte rooster op de linker wing nog niet eens zo gek. Je hebt snel genoeg gecontroleerd (zonder onherstelbare wijzigingen aan te brengen) of je verschil merkt door het dichte rooster te vervangen door een open. Desnoods een PC ventilator (is dacht ik namelijk 12V) eronder plaatsen om flow te creëren tijdens stilstand. En de ventilatoren zijn gemaakt om lang achter elkaar te werken, dus daar straf je ze ook niet mee.

Ik heb zelf geen temp problemen (watertemp wordt max. 92 graden en dit is nog royaal voor de halve meteruitslag), alleen nu ik mijn eigen verhaal nalees ga ik dit zelf toch maar eens proberen te fabriceren.

Groet

Roel (0475)
'83 One-Ten V8 LHD
Wim Janssen

Quotewatertemp wordt max. 92 graden en dit is nog royaal voor de halve meteruitslag
Met name de info over temperaturen en meterstanden zijn nogal "onnauwkeurig". Mijn fan schakelt in bij 92°. Dat staat in ieder geval op de switch. De meterstand is dan precies tussen half en rood.

Met vriendelijke groeten
Wim Janssen

[picasaweb.google.com]
Marc-my-Words

Wim Janssen Schreef:
>
> Met name de info over temperaturen en meterstanden
> zijn nogal "onnauwkeurig". Mijn fan schakelt in
> bij 92°. Dat staat in ieder geval op de switch.
> De meterstand is dan precies tussen half en rood.
>
> Wim Janssen
>

Misschien eens die switch "effe sjekke" ? Met een beetje pech heb je een luie thermo-switch.

Een pannetje op het fornuis, verfthermometer en switch erin en een paar draadjes tussen switch en multimeter .... en meten is weten.
Met een kannetje koud water ernaast kan je dan ook de afschakel temperatuur bepalen (en desgewenst ook de reactie-snelheid).

Marc
Wim

Bericht door Wim »

ha Wim,
posting beetje gevolgd.
Als je wil knutselen: ik heb van Mg f-jes een aantal fans liggen die de motorruimte uitzuigen via een luchthapper opzij van de midden-motor.
Worden geschakeld via een lucht-gestuurde (hangt vrij in de motorruimte) sensor.
Een Lotus Elise heeft trouwens in de bodemplaat van de volledig dichte middenmotor-ruimte druppelvormige uitsparingen zitten (met de smalle zijde naar voren).
Die werken (met rijwind) ook perfect. Worden in de race veelvuldig toegepast.
Mvg
Wim
Wim Janssen

Gerrit,

Ik heb vandaag de kachelslangen en verdamper los gehad en alles doorgespoeld. De verdamper heeft een zeker zo grote doorlaat als de kachel, dus ik laat hem voorlopig nog mooi in serie staan. Scheelt toch 6 slangverbindingen die nu geen problemen kunnen opleveren. Had trouwens ook geen T-stukken in huis.
Maar ik begrijp jouw verhaal over die 4 achterste cilinders niet. Ik heb internet maar weer eens afgestroopt naar informatie over de stromingsrichtingen in het V8 blok samen met wat experimenten met een inlaatspruitstuk wat ik hier nog heb liggen en kom tot de volgende conclusie.
De koelvloeistof stroomt vanuit de pomp via de distributiedeksel links en rechts in het cilinderblok. Het stroomt hier van voor naar achter. Van achter in het cilinderblok gaat via een doorgang naar de cilinderkoppen. Dit is uiteraard links en rechts voor elke cilinderrij. In de cilinderkoppen stroomt het van achter naar voren. Vooraan in de cilinderkoppen stroomt het in het inlaatspruitstuk waar dus links en rechts bij elkaar komen. Vanuit het inlaatspruitstuk stroomt het aan de voorkant bij dichte thermostaat over de bypass terug naar de pomp en parallel hieraan aan de achterkant door de kachel en dan terug naar de pomp. Als de thermostaat open is stroomt het ook via de radiator terug naar de pomp.

Met vriendelijke groeten
Wim Janssen

[picasaweb.google.com]

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28/05/2012 16:05 door Wim Janssen.
Roel

Bericht door Roel »

Wim Janssen Schreef:
> Met name de info over temperaturen en meterstanden
> zijn nogal "onnauwkeurig". Mijn fan schakelt in
> bij 92°. Dat staat in ieder geval op de switch.
> De meterstand is dan precies tussen half en rood.

ik heb de temp gemeten met een infraroodmeter op het thermostaathuis, de bovenste waterslang en de bovenzijde van de radiateur. De meter geeft dan een waarde aan die ik (qua aflezing) te koud zou vinden

Groet

Roel (0475)
'83 One-Ten V8 LHD
Jup haans-klunder

Bericht door Jup haans-klunder »

Juppe , vraagt zich bij zijn eigen af ; die Race monsters van voor 1940 , hadden toch van die zijkleppen , in het motercompartiment ; als ontluchting!!! . Vliegtuig motoren hadden dat ook . Misschien een optie ? Haaienbek in de motorkap . ( windhapper ) Ik vindt trouwens; dat deze prik wel lang duurt , met deze temperaturen . Gr ; Juppe.
G-men (Gargamel)

Klopt helemaal.
Er is dus een permanente stroom door het blok; waarbij m.b.t. de retour een deel vanaf de achterzijde van het inlaatspruitstuk via de kachel gaat en een deel vanaf de voorzijde van het inlaatspruitstuk.
Beide delen hebben een aparte aanzuiging op de achterzijde van de pomp; via de voorzijde gaat dit het blok weer in.
Zit de doorvoer van de kachel verstopt, of is deze beperkt, dan is er aan de achterzijde dus minder afvoer en moet alles via de voorzijde van het intake manifold. Gevolg is dat hier minder stroming is; vooral als de thermostaat nog dicht is.

Maar als de doorvoer van de verdamper groot genoeg is, kan dat ook het probleem niet zijn. Dan heeft omzetten idd geen nut.

Wim Janssen Schreef:
> Gerrit,
>
> Ik heb vandaag de kachelslangen en verdamper los
> gehad en alles doorgespoeld. De verdamper heeft
> een zeker zo grote doorlaat als de kachel, dus ik
> laat hem voorlopig nog mooi in serie staan.
> Scheelt toch 6 slangverbindingen die nu geen
> problemen kunnen opleveren. Had trouwens ook geen
> T-stukken in huis.
> Maar ik begrijp jouw verhaal over die 4 achterste
> cilinders niet. Ik heb internet maar weer eens
> afgestroopt naar informatie over de
> stromingsrichtingen in het V8 blok samen met wat
> experimenten met een inlaatspruitstuk wat ik hier
> nog heb liggen en kom tot de volgende conclusie.
> De koelvloeistof stroomt vanuit de pomp via de
> distributiedeksel links en rechts in het
> cilinderblok. Het stroomt hier van voor naar
> achter. Van achter in het cilinderblok gaat via
> een doorgang naar de cilinderkoppen. Dit is
> uiteraard links en rechts voor elke cilinderrij.
> In de cilinderkoppen stroomt het van achter naar
> voren. Vooraan in de cilinderkoppen stroomt het in
> het inlaatspruitstuk waar dus links en rechts bij
> elkaar komen. Vanuit het inlaatspruitstuk stroomt
> het aan de voorkant bij dichte thermostaat over de
> bypass terug naar de pomp en parallel hieraan aan
> de achterkant door de kachel en dan terug naar de
> pomp. Als de thermostaat open is stroomt het ook
> via de radiator terug naar de pomp.
>
> Wim Janssen
>
> Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
> Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
> [picasaweb.google.com]
G-men (Gargamel)

Ik zou persoonlijk uitkijken met het te veel isoleren van de uitlaatspruitstukken.
Zoals Marc al opmerkt kunnen deze extreem heet worden en dan kunnen de lassen scheuren. Komt erg vaak voor bij amerikaanse wagens.
Ik kreeg de tip van een goede kennis die het erg vaak ziet in zijn garage.

Gerrit

Marc-my-Words Schreef:
> Frans Bonnes Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Arnold.
> >
> > Zo als jij al schreef heeft landrover het één
> en
> > ander mbt de koeling van de motor in extreme
> > omstandigheden goed uitgedacht.
> > Koeltunnel en een vin, zodat de koellucht op
> een
> > bepaalde manier langs en om de motor heen gaat.
> >
> > Ik weet dan niet of het zonder tunnel en met 2
> > electrische vinnen beter zal worden.
> > Kan best zijn dat de beide vinnen elkaar
> > behoorlijk tegenwerken en zorgen voor
> ongewenste
> > stromingen onder de kap.
> > Daardoor is het best mogelijk, in mijn ogen,
> dat
> > de boel daar iets te warm wordt.
> > De wervelingen langs en om de motor kloppen
> niet
> > meer.
> >
> > Dit zijn trouwens zomaar wat losse gedachten
> van
> > mij, niemand hoeft het hier mee eens te zijn of
> > zich er wat van aan te trekken.
> >
> > fb,
> >
> diezijnlandroverhetliefstzoorgineelmogelijklaat.
>
>
> Frans,
>
> Ik denk dat je een en ander toch iets te
> roos-kleurig voorstelt.
> De "koeltunnel" is vooral een onderdeel in het
> werkend krijgen van de radiator-koeling.
> Zonder "koeltunnel" staat een mechanische fan
> nogal machteloos in de lucht te malen.
> Met tunnel wordt dat ineens een stuk effienter,
> want het "vacuum" achter de radiator zuigt mooi
> egaal koellucht door de radiator.
> Toch meent Wim dat de originele fan minder goed
> zijn werk deed als zijn huidige electrische fans
> dus op dat punt is ie vooruit gegaan.
>
> Blijft een feit dat je met een V8 zo'n 4 MegaJoule
> per kilometer extra warmte kwijt moet (extra tov
> een diesel). Een deel van die warmte zal via de
> uitlaat en via stralings"verliezen" gaan, maar de
> rest moet toch echt via de radiator. (En -
> misschien een schrale troost - ook bij een
> standaard diesel wordt de motorruimte aardig warm,
> zeg maar heet als je langzaam rijdt en het buiten
> ook goed warm is.)
>
> Maar goed, de tunnel zorgt dus wel voor wat meer
> luchtwervelingen direct rond het blok en zal dus
> eerder voorkomen dat warme lucht bovenin de
> motorruimte stil komt te staan. Rijd je langzaam,
> en zeker als dat in een file is op "goed
> doorbakken" asfalt, dan krijg je gemakkelijk een
> situatie waarbij de lucht nauwelijks onder de
> motorkap weg wil (de lucht boven het asfalt is al
> snel warmer als aangenaam - dat weet ik als
> vakantie-fietser maar al te goed). Bij een "mooi"
> opgebouwde luchtkolom die naar boven toe steeds
> warmer is moet je aardig duwen om die weg te
> krijgen (de fan moet dus het hete-lucht-ballon
> effect tegen gaan) -- het lastige is hier dus
> juist een fan voor de radiator: achter de radiator
> heb je dan een wervel-arme, en warme luchtstroom
> die de warme lucht onder de motorkap aanvult maar
> niet met wervelingen verstoort.*
>
> En dan de afgetapede uitlaat. Ik heb geen idee
> hoe goed uitlaat-isolatie-tape isoleert maar vlgs
> het boekje moet isoleren van de uitlaat beslist
> efficiënt zijn als het gaat om wegvoeren van
> warmte. Uitlaatgas dat zijn warmte niet kwijt kan
> zal harde stromen (want door warmteverlies
> "krimpt" het gas) dus er wordt meer warmte door de
> uitlaat weggeblazen (de uitlaat wordt dus verderop
> wel een stuk warmer, en de uitlaat is effectief
> "kleiner" want er moeten grotere gas-volumes door
> dezelfde diameter). Wellicht is het verstandig
> het uitlaatspruitstuk zelf een stukje vrij te
> laten opdat dat niet al te heet kan worden.
>
> * Omdat zo'n mooie warme luchtbel graag naar
> boven wegtrekt zou je dus het liefst een
> schoorsteentje hebben (een omgekeerde snorkel).
> Omdat zo'n schoorsteentje niet echt handig is
> noemde ik al eerder de optie van een geforceerde
> afzuiging (want daarmee heb je nog iets meer als
> de passieve werking van een paar gaten in de
> kap).
>
>
> Marc
Plaats reactie