Vorige week (ineens) piepende en snerpend geluid linksvoor, links voor opgekrikt en ik had redelijk speling op het wiel.
De velgmoeren zaten allen vast, dus was het wiellager voor mij ( als leek) verdacht.
Na het verwijderen van de wiellagers / remschijf e.d., kan ik de aandrijfas naar binnen /buiten en boven / onder bewegen.
Hoor dit zo of is mijn homokineet kapot en moet ik verder loshalen ??
Alle raad is welkom,
Marco
Wiellagers of homokineet ????
-
Grumpy Old Sil
Re: Wiellagers of homokineet ????
Je omschrijving is een beetje vaag. Al is je homokineet kapot dan nog hoor je geen speling op je wiel te hebben. Speling zit of in de lagers, of in de fusee of beide. Je hebt het al aardig ver uit elkaar liggen dus waarom trek je de steekas er niet helemaal uit? Asstomp moet dan natuurlijk ook al los zijn, en bekijk je homokineet, en de splines aan het diffzijde/wielzijde zijn die nog netjes?
Maar hoe zien je lagers eruit? Nog goed in het vet/olie? Is er schade/slijtage tezien op de asstomp? Fusee goed afgesteld?
Is alles goed afgesteld en goed nat van vet/olie, dan is het ook goed mogelijk dat er alleen maar een steentje klem heeft gezeten bij je remschijf. Maar dan nog is de speling natuurlijk niet goed.
Edit:typefout
Wim/Sil
handtekeningserie88.jpg --> mod_embed_images_loadimage('f2500f462a9ca33c17559627a263c8d8', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.dewisser.nl%2Fimages%2Fhandtekeningserie88.jpg', 'http://www.dewisser.nl/images/handtekeningserie88.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.dewisser.nl%2Fimages%2Fhandtekeningserie88.jpg', '', 15523294, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Restauratie Land Rover Serie III
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28/05/2012 11:50 door Grumpy Old Sil.
Maar hoe zien je lagers eruit? Nog goed in het vet/olie? Is er schade/slijtage tezien op de asstomp? Fusee goed afgesteld?
Is alles goed afgesteld en goed nat van vet/olie, dan is het ook goed mogelijk dat er alleen maar een steentje klem heeft gezeten bij je remschijf. Maar dan nog is de speling natuurlijk niet goed.
Edit:typefout
Wim/Sil
handtekeningserie88.jpg --> mod_embed_images_loadimage('f2500f462a9ca33c17559627a263c8d8', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.dewisser.nl%2Fimages%2Fhandtekeningserie88.jpg', 'http://www.dewisser.nl/images/handtekeningserie88.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.dewisser.nl%2Fimages%2Fhandtekeningserie88.jpg', '', 15523294, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Restauratie Land Rover Serie III
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28/05/2012 11:50 door Grumpy Old Sil.
-
def90
Re: Wiellagers of homokineet ????
Ik vind het zo apart dat de aandrijfas zoveel spelling heeft ?!
De wiellagers waren droog maar acceptabel .
Je hebt t over een steentje tegen de riemschijf, de binnenste remblok was tot op het staal. Misschien is dat de oorzaak.
Ik zal morgen de fusee bekijken.
Ik hen nieuwe remblokken en lagers liggen.
Bedankt voor de info, al doende leert men
Marco
De wiellagers waren droog maar acceptabel .
Je hebt t over een steentje tegen de riemschijf, de binnenste remblok was tot op het staal. Misschien is dat de oorzaak.
Ik zal morgen de fusee bekijken.
Ik hen nieuwe remblokken en lagers liggen.
Bedankt voor de info, al doende leert men
Marco
-
Roel
Re: Wiellagers of homokineet ????
aandrijfas (2x): loopt differentieel naar tussenbak en zit altijd in de rijrichting en is voorzien van kruisstukken
steekas (4x): loopt van differentieel naar wielen zit altijd haaks op de rijrichting (bij normaal rijden dan tenminste ) en is bij de gestuurde as voorzien van een homokineet
De steekas heeft speling omdat jij de naaf hebt gedemonteerd. Die centreert die homokineet en zo de gehele steekas en de circlip op het einde van de steekas zorgt ervoor dat de as niet te ver naar binnen kan.
Versleten remblokken geven wel dat piepende geluid waar je het over had maar niet de speling. Waarschijnlijk heb je al langer (wiellager?)speling en dit nu pas geconstateerd omdat je een afwijkend geluid hebt gehoord en op onderzoek uit bent gegaan. In principe heb je 2 aparte storingen die niet direct iets met elkaar te maken hebben (behalve dat wiellagerspeling zorgt voor een versnelde slijtage van je remblokken omdat de schijf gaat "zwabberen" en de rem dus meer gaat aanlopen)
Groet
Roel (0475)
'83 One-Ten V8 LHD
steekas (4x): loopt van differentieel naar wielen zit altijd haaks op de rijrichting (bij normaal rijden dan tenminste ) en is bij de gestuurde as voorzien van een homokineet
De steekas heeft speling omdat jij de naaf hebt gedemonteerd. Die centreert die homokineet en zo de gehele steekas en de circlip op het einde van de steekas zorgt ervoor dat de as niet te ver naar binnen kan.
Versleten remblokken geven wel dat piepende geluid waar je het over had maar niet de speling. Waarschijnlijk heb je al langer (wiellager?)speling en dit nu pas geconstateerd omdat je een afwijkend geluid hebt gehoord en op onderzoek uit bent gegaan. In principe heb je 2 aparte storingen die niet direct iets met elkaar te maken hebben (behalve dat wiellagerspeling zorgt voor een versnelde slijtage van je remblokken omdat de schijf gaat "zwabberen" en de rem dus meer gaat aanlopen)
Groet
Roel (0475)
'83 One-Ten V8 LHD
-
Grumpy Old Sil
Re: Wiellagers of homokineet ????
Wat je precies bedoelt met de speling op de aandrijfas (steekas?) is me nog niet duidelijk. Het ding moet wel alle kanten op kunnen bewegen anders kun je niet sturen, da's logisch. Maar haal je asstomp er ook eens af (als je dat nog niet gedaan hebt) en trek dan de gehele steekas eens eruit. Kun je ook meteen zien hoe die werkt.
Zo kom je telkens wat verder. Maar geen droge lagers erin, maar dat zul je wel snappen.
Succes
Edit:typefout
Wim/Sil
handtekeningserie88.jpg --> mod_embed_images_loadimage('7735bb33877efacfa01b8d1e185594fa', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.dewisser.nl%2Fimages%2Fhandtekeningserie88.jpg', 'http://www.dewisser.nl/images/handtekeningserie88.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.dewisser.nl%2Fimages%2Fhandtekeningserie88.jpg', '', 15524173, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Restauratie Land Rover Serie III
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28/05/2012 11:49 door Grumpy Old Sil.
Zo kom je telkens wat verder. Maar geen droge lagers erin, maar dat zul je wel snappen.
Succes
Edit:typefout
Wim/Sil
handtekeningserie88.jpg --> mod_embed_images_loadimage('7735bb33877efacfa01b8d1e185594fa', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.dewisser.nl%2Fimages%2Fhandtekeningserie88.jpg', 'http://www.dewisser.nl/images/handtekeningserie88.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.dewisser.nl%2Fimages%2Fhandtekeningserie88.jpg', '', 15524173, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Restauratie Land Rover Serie III
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28/05/2012 11:49 door Grumpy Old Sil.
-
def90
Re: Wiellagers of homokineet ????
gelost.....
1 wiellager was overleden, inclusief de rembokken.
waarschijnlijk waren de dunne remblokken, ijzer op ijzer, de oorzaak van t piepende geluid.
bedankt voor de adviezen
marco
1 wiellager was overleden, inclusief de rembokken.
waarschijnlijk waren de dunne remblokken, ijzer op ijzer, de oorzaak van t piepende geluid.
bedankt voor de adviezen
marco