Waar zit het vaste ontsteking-merkteken op het blok bij een 3,5

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Boelo

Waar zit het vaste ontsteking-merkteken op het blok bij een 3,5

Bericht door Boelo »

Ik dacht precies boven de krukas poully, zeg maar op 12 uur? Klopt dit?
Daar zie ik ook iets zitten wat sterk lijkt op een vast merkteken, maar ik kom daar niet in de buurt met de merktekens van de poully als ik de stroboscooplamp erop zet, dan zijn de merktekens ergens op '2 uur' zichtbaar. Als ik vervolgens vervroeg om de merktekens richting '12 uur' te krijgen dan kan ik het ontstekingsbuis niet ver genoeg draaien en bovendien gaat de motor veel slechter lopen, dus verder vervroegen lijkt me niet goed.
Mijn uitgangspunten zijn:
- Als ik het merkteken van de poully op 12 uur zet, dat is naar mijn idee TDC/BDP, dan wijst de rotor naar cilinder 1.
- En cilinder 1 is naar mijn idee de eerste cilinder rechtsvoor als je met je gezicht naar de motorruimte staat.
- Dit alles zonder vacuüm op de vervroeging.

Ik twijfel nu of mijn uitgangspunten wel goed zijn

Kan iemand me op weg helpen?
Ik ben al avonden aan het klooien maar krijg het blok niet mooi lopend.

Alvast bedankt,

LR groet,
Boelo
Foto-4WZOB63J.jpg --> mod_embed_images_loadimage('50eee9ed4408b89743010349280521cb', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4WZOB63J.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-4WZOB63J.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4WZOB63J.jpg', '', 15516233, 600, 600, 'Loading image ...', false);

LR 110 CSW V8 1984
RRC V8 1971



3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26/05/2012 14:25 door Boelo.
Frans Bonnes

Re: Waar zit het vaste ontsteking-merkteken op het blok bij een

Bericht door Frans Bonnes »

Op de oudere RR blokken zit een los plaatje geschroefd, dat is je timing pointer.
Zoek maar eens in een onderdelen boek.
Of het bij de latere blokken ook een los onderdeel is weet ik niet zeker.

Overigens is de 1ste cilinder de cilinder rechts voor als je met je buik tegen de grill staat
Dus dat klopt wel.

fb
Wim Janssen

Re: Waar zit het vaste ontsteking-merkteken op het blok bij een

Bericht door Wim Janssen »

En waarom niet gewoon de bougie van de eerste cilinder er uit draaien en de zuiger op TDC zetten. Dan moet het TDC teken op de pouly precies tegenover het vaste merkteken staan. Als dit in de comprerssieslag doet, moet de rotor richting cilinder 1 staan. Bij mij zit het vaste merkteken trouwens op 12 uur.

groeten
Wim
Boelo

Re: Waar zit het vaste ontsteking-merkteken op het blok bij een

Bericht door Boelo »

Hoi Frans, dank je, mijn gedachte over de positie cilinder 1 lijkt dus goed.
Ik heb het WPHB er naast liggen, daar zie ik idd een demontabel timing pointer (dank je voor het woord, daar zocht ik naar ;-)) afgebeeld, maar het is niet goed uit de tekening te halen waar ik deze moet vinden op het blok. Het ding wat naar mijn idee de timing pointer is zit op 12 uur boven de krukas. Als dat dan klopt dan is op miraculeuze wijze mijn ontstekingsdistributeur verschoven...?
Blok loopt redelijk mooi stationair, alle bougies vonken, maar totaaaal geen trekkracht.
Boelo
Boelo

Re: Waar zit het vaste ontsteking-merkteken op het blok bij een

Bericht door Boelo »

GA ik doen Wim!
Timing pointer op 12 uur, dank je.
Stapje voor stapje kom ik verder..
Boelo
Frans Bonnes

Re: Waar zit het vaste ontsteking-merkteken op het blok bij een

Bericht door Frans Bonnes »

Heb je de ontsteking er soms uitgehad?.

fb
Rickske

Re: Waar zit het vaste ontsteking-merkteken op het blok bij een

Bericht door Rickske »

bij mij oko op 12 uur!

Rickske
14444.jpg --> mod_embed_images_loadimage('b4698811a0be3d4b77051a9b05f2c9a7', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/smoelenboek/fotos/landrover/14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', '', 15516446, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Uiteraard kan ik strax in 2014 niet voor beiden de belasting ophoesten..
1978 Series3 109 Stawag 2,25Diesel 5brg "Burro"
1979 Range Rover Classic 3,5L V8 LPG "Amarillo"
Boelo

Re: Waar zit het vaste ontsteking-merkteken op het blok bij een

Bericht door Boelo »

Frans Bonnes Schreef:
-------------------------------------------------------
> Heb je de ontsteking er soms uitgehad?.
>
> fb


Nee, dat niet maar wel de krukkeerring vervangen, dus de Pouilly eraf gehad, maar ja die past volgens mij maar op 1 manier, dus het lijkt me dat het niet zo kan zijn dat ik de Pouly op een verkeerde positie heb teruggezet..
Franc

Re: Waar zit het vaste ontsteking-merkteken op het blok bij een

Bericht door Franc »

Boelo,

Staat absoluut op 12 uur. Is een dun plaatje dat je los kunt schroeven, maar kan er maar op 1 manier op.
rebuild_052.jpg --> mod_embed_images_loadimage('fa98b49909ed3753900a2023532f6654', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.trevor-turner.co.uk%2FV8_Rebuild%2Frebuild_052.jpg', 'http://www.trevor-turner.co.uk/V8_Rebuild/rebuild_052.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.trevor-turner.co.uk%2FV8_Rebuild%2Frebuild_052.jpg', '', 15516632, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Als je te laat ontsteekt loopt ie prima stationair.
Ben je er zeker van dat je kabels goed zitten? Niet per ongeluk alles 1 positie opgeschoven?

Er kan ook nog iets vast zijn gaan zitten in je vervroegingsmechanisme. Als je de verdelerkap eraf haalt kun je dan de rotor gemakkelijk een klein slagje (verend) bewegen?

Dit is een kwestie van systematisch alles nalopen, te beginnen bij BDP, bougiekabels, verdeler, vacuum, etc.

Groeten,
Franc

Defender 90 '85 RHD, groen met nu een gegalvaniseerd chassis
Range Rover Classic 3.5 V8 '85 LHD, groen
Roel

Re: Waar zit het vaste ontsteking-merkteken op het blok bij een

Bericht door Roel »

Theretisch zou je spiebaan in de poelie speling kunnen hebben tov de spie waardoor je ook iets verschil zou kunnen krijgen. Maar 30 graden (dus ca 2 uur) lijkt me dan wel wat veel.

Je hebt toch niet toevalling de spie eruit gedrukt met montage van de poelie he?

Groet

Roel (0475)
'83 One-Ten V8 LHD
Boelo

Re: Waar zit het vaste ontsteking-merkteken op het blok bij een

Bericht door Boelo »

Roel Schreef:
-------------------------------------------------------
> Theretisch zou je spiebaan in de poelie speling
> kunnen hebben tov de spie waardoor je ook iets
> verschil zou kunnen krijgen. Maar 30 graden (dus
> ca 2 uur) lijkt me dan wel wat veel.
>
> Je hebt toch niet toevalling de spie eruit gedrukt
> met montage van de poelie he?

Ik hoop het niet, maar het lijkt er toch wel sterk op..
Boelo

Hoe verder?

Bericht door Boelo »

Cilinder 1 op TDC -> poully op 3 uur ?!

Wat kan ik nu het beste doen?
Ik denk de poully demonteren en bekijken wat daar fout zit?

Groet Boelo
Wim Janssen

Re: Hoe verder?

Bericht door Wim Janssen »

Lijkt me wel.

Met vriendelijke groeten
Wim Janssen

Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
Frank 110V8

Re: Waar zit het vaste ontsteking-merkteken op het blok bij een

Bericht door Frank 110V8 »

Idd even bougie los en dan weet je zo of hij goed zit. Wellicht inkoppertje maar je meet met de kamp toch wel met losse vacuumvervroeging. En heb jij de vervroeging ook wel gecontroleerd? Dwz even aan het slangetje zuigen en kijken of hij vervroegd. De v8 loopt trouwens prima stationair met 20-30 graden voorontsteking.

Groet Frank
Gerard E.

Re: Waar zit het vaste ontsteking-merkteken op het blok bij een

Bericht door Gerard E. »

Ik heb het zelfde,er zit op 3uur een inkeping op mijn puly die tdc aangeeft,de oude orginele merktekens komen niet of niet meer overeen met het werkelijke dode punt.
In het verleden heb ik een keer een posting gelezen van Dennis101 die toen vertelde dat er verschillende pullys in omloop waren en dat als ze een andere er op zetten het niet noodzakelijk de pully was die bij het blok hoort.
In Amerika hebben ze van die graden tape die je op je pully kunt plakken maar dat is hier niet te krijgen.
Ik heb nieuwe inkepingen gemaakt door uit te meten hoeveel cm de orginele streepjes uit elkaar staan en die wit gemaakt.

Groet, Gerard E.
Boelo

Re: Waar zit het vaste ontsteking-merkteken op het blok bij een

Bericht door Boelo »

Frank 110V8 Schreef:
-------------------------------------------------------
> Idd even bougie los en dan weet je zo of hij goed
> zit. Wellicht inkoppertje maar je meet met de kamp
> toch wel met losse vacuumvervroeging. En heb jij
> de vervroeging ook wel gecontroleerd? Dwz even aan
> het slangetje zuigen en kijken of hij vervroegd.
> De v8 loopt trouwens prima stationair met 20-30
> graden voorontsteking.
>
> Groet Frank

Ja Frank, idd zonder vacuüm , zie mijn eerste bericht. Ik heb alles gecontroleerd, om de een of andere reden is de distributie versprongen??
Geen idee hoe het kan. Cilinder 1 op tuimelen-> merktekens op 3 uur, dat is 90 graden verschoven en de rotor wel op cilinder 1. lijkt er sterk op dat de distributie verschoven is. Op zich heel vreemd want ik heb het niet los gehad. De poully zit er goed op.

Gisteravond maar besloten het blok er uit te halen, lag toch al in de planning maar niet voordat ik een ander blok klaar had liggen.
Gister gelijk een ander blok gekocht, een 4,2 ;-))

Ik ga weer verder, ff blokkie eruit takelen.

Groet Boelo
Wim Janssen

Re: Waar zit het vaste ontsteking-merkteken op het blok bij een

Bericht door Wim Janssen »

QuoteDe v8 loopt trouwens prima stationair met 20-30 graden voorontsteking.
Stationair wel, maar realiseer je je dat je hiermee ook je maximaal vervroeging op hoge toeren 20 graden vervroegd en daarmee de kans op serieuze motorschade bijna garandeert.
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen

Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
Wim Janssen

Re: Waar zit het vaste ontsteking-merkteken op het blok bij een

Bericht door Wim Janssen »

QuoteIk heb alles gecontroleerd, om de een of andere reden is de distributie versprongen?? Geen idee hoe het kan. Cilinder 1 op tuimelen-> merktekens op 3 uur, dat is 90 graden verschoven en de rotor wel op cilinder 1. lijkt er sterk op dat de distributie verschoven is. Op zich heel vreemd want ik heb het niet los gehad. De poully zit er goed op.
Als je TDC controleert op de kleppenstand kan dit een verkeerd beeld geven door een versprongen distributie. Maar als je door je lege bougiegat TDC bepaalt, moeten de merktekens toch echt goed komen. Zuiger en krukaspouly zitten toch echt mechanisch verbonden.

Met vriendelijke groeten
Wim Janssen

Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
Frank 110V8

Re: Waar zit het vaste ontsteking-merkteken op het blok bij een

Bericht door Frank 110V8 »

Wim Janssen Schreef:
-------------------------------------------------------
> >
>
>
> Stationair wel, maar realiseer je je dat je
> hiermee ook je maximaal vervroeging op hoge
> toeren 20 graden vervroegd en daarmee de kans op
> serieuze motorschade bijna garandeert.
> Met vriendelijke groeten
> Wim Janssen
>
> Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
> Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
> [picasaweb.google.com]

Wim

Dat was nou net mijn punt

Groet Frank
Wim Janssen

Re: Waar zit het vaste ontsteking-merkteken op het blok bij een

Bericht door Wim Janssen »

Sorry verkeerd begrepen. Een grotere vervroeging is hier eerder ook al eens besproken als een verbetering van loopgedrag terwijl men zich niet realiseert wat dit bij hogere toerentallen teweegbrengt.

Met vriendelijke groeten
Wim Janssen

Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
Boelo

Re: Waar zit het vaste ontsteking-merkteken op het blok bij een

Bericht door Boelo »

Dan zal ik maar een nieuwe timing pointer moeten maken of een originele pully zien te vinden.
Heb toch besloten mijnblok maar op te knappen.
Boelo
Tom_RRC

Re: Waar zit het vaste ontsteking-merkteken op het blok bij een

Bericht door Tom_RRC »

En al wat verder Boelo?
Het kan zijn dat je nokkenasketting een tandje (of 2) verkeerd staat. Makkelijk te fixen, maar wel de moeite waard om na te kijken.

Mvg,
Tom
Boelo

Re: Waar zit het vaste ontsteking-merkteken op het blok bij een

Bericht door Boelo »

Hi Tom, Ja inmiddels veel verder...en ook weer niet.. haha. ik heb het blok er weer uit gehaald en ben nu zachtjes aan het blok aan het ontmantelen met de bedoeling alleen te doen wat echt nodig is. Tot dusver is het absoluut nodig de carbs te reviseren of te vervangen, de ontsteking is echt heel erg slecht dus ook vervangen en ik heb zojuist de nokkenas ontbloot en dat ziet er niet veelbelovend uit. Gister de compressie gemeten en dat geeft wel weer hoop. Dus al met al ben ik nog wel even bezig;-))
Rij jij al?

Groeten Boelo
Tom_RRC

Re: Waar zit het vaste ontsteking-merkteken op het blok bij een

Bericht door Tom_RRC »

Herkenbaar allemaal!
Mijn rrc loopt weer, maar ik ben absoluut nog niet tevreden. Weinig vermogen en veel verbruik, terwijl wel goed afgesteld...
Vaak er een beetje van dat ik niet het volledige blok heb gedaan.
Ga eerst 2 zaken nakijken; timing nokkenas en daarna werking vd nieuwe ontsteking (mss elec iets niet goed). Daarna ga ik sowieso over na MegaSquirt voor benzine en lpg injectie en intsteking... Ik hoop dat ik in de herfst dan een goede rrc heb ;-) !

Jij succes met jou v8, je kan mij mailen op tvhoek at hotmail com voor de spullen die ik gebruikt heb e50 wat ik eventueel anders zou doen...

Grt Tom
Plaats reactie