koolaanslag in de motor
-
Johan V
koolaanslag in de motor
Na de LR een tijdje geparkeerd te hebben uit onvrede over tegenvallende prestaties, begint het nu toch weer te kriebelen. Ik ben er inmiddels achter dat het teleurstellende vermogen van mijn motorblok 2.5 n/a diesel zeer waarschijnlijk veroorzaakt wordt door een onjuiste afstelling van de brandstofpomp. Toen mijn motor werd gewisseld is hier, ivm een aanhoudend startprobleem, aan gedraaid. Deze zal dus wel niet meer goed op tijd staan. Inmiddels heb ik hier het juiste stelsetje voor, dus ik ga dit euvel maar eens verhelpen. Graag had ik jullie advies echter voor het volgende. Om de druk te laten ontsnappen bij het roteren van de krukas, heb ik de injectoren er uit gehaald. Hierbij bleek dat deze bedekt waren met een flinke roet- en koolaanslag. Niet gek natuurlijk als de verbranding niet optimaal verloopt. Nu vroeg ik mij af of het noodzakelijk is om na het opnieuw stellen van de brandstofpomp, ook de cilinders schoon te maken. Of brand dit bij een goede verbranding toch wel schoon? Ik kwam ook nog producten tegen als Valvoline Fuelsystem Cleaner, een toevoeging voor de brandstof waarmee aanslag van kleppen injectoren zou verdwijnen. Iemand hier ervaringen mee?
vriendelijke groet,
Johan
vriendelijke groet,
Johan
-
Grumpy Old Sil
Re: koolaanslag in de motor
Heb er geen ervaring mee maar veronderstel dat het, zoals veel van zulke toevoegingen, toch wel zijn werk doet. Ik gebruik zelf altijd Forte. Na toevoegen in de tank gaan rijden en even stevig je best doen. Een diesel moet werken, vindt ie niet erg.
Wim/Sil
handtekeningserie88.jpg --> mod_embed_images_loadimage('c91f22ec5dca0d70dedfad0722f62b96', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.dewisser.nl%2Fimages%2Fhandtekeningserie88.jpg', 'http://www.dewisser.nl/images/handtekeningserie88.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.dewisser.nl%2Fimages%2Fhandtekeningserie88.jpg', '', 15512319, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Restauratie Land Rover Serie III
Wim/Sil
handtekeningserie88.jpg --> mod_embed_images_loadimage('c91f22ec5dca0d70dedfad0722f62b96', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.dewisser.nl%2Fimages%2Fhandtekeningserie88.jpg', 'http://www.dewisser.nl/images/handtekeningserie88.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.dewisser.nl%2Fimages%2Fhandtekeningserie88.jpg', '', 15512319, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Restauratie Land Rover Serie III
-
Exfietser
Re: koolaanslag in de motor
Wat hebben ze aan de pomp gedraait dan? Zonder testfaciliteiten waarmee de timing, opbrengst en druk van de pomp gemeten worden wordt het geen instellen maar knoeien. Als alleen de timing van de pomp is verdraait t.o.v. de motortiming dan gaat het nog. Anders gewoon de pomp naar de reviseur brengen.
Arnold.
Arnold.
-
Puffino
Re: koolaanslag in de motor
Ik veronderstel het tegenovergetelde. Tuurlijk maakt het je motor schoner dan het was, maar niet schoon. Zeker roest zal er niet door verdwijnen.
Johan, hoe goed moet het blok het doen? Hoe goed wil je hem hebben?
Johan, hoe goed moet het blok het doen? Hoe goed wil je hem hebben?
-
Roel
Re: koolaanslag in de motor
Ik zou zelf ook direct ff het sproeibeeld van de verstuivers laten controleren als ik die toch gedemonteerd had. Slechte verstuiving is oa verminderde opbrengst en meer vervuiling in de motor
Groet
Roel (0475)
'83 One-Ten V8 LHD
Groet
Roel (0475)
'83 One-Ten V8 LHD
-
Johan V
Re: koolaanslag in de motor
Beste Arnold,
het is dat laatste. Dit is op zich een lang verhaal, maar we kunnen ermee volstaan dat aan de brandstofpomp is gedraaid waardoor de timing tov de motortiming niet meer optimaal is (vermoedelijk). Daar ga ik althans van uit aangezien er geen stelpennen aan te pas zijn gekomen. Het euvel waar ik nu mee zit is een beperkt motor vermogen (max 90 km/u met een vijfbak, was ooit 110 km/u), veel lawaai en trilling. Ik heb nu een stelset van difflock (http://shop.difflock.com/land-rover-diesel-timing-crankshaft-gear-puller-p-64.html) en me wat ingelezen in de materie, dus dit wil ik dit weekeinde aanpakken. Ik vraag me nu echter vooral af of het rijden met een brandstofpomp die niet goed op tijd stond, gevolgschade kan hebben opgeleverd. En nog ik het hele blok weer uit elkaar moet trekken om er toch weer iets fatsoenlijks van te maken.
Groet,
Johan
het is dat laatste. Dit is op zich een lang verhaal, maar we kunnen ermee volstaan dat aan de brandstofpomp is gedraaid waardoor de timing tov de motortiming niet meer optimaal is (vermoedelijk). Daar ga ik althans van uit aangezien er geen stelpennen aan te pas zijn gekomen. Het euvel waar ik nu mee zit is een beperkt motor vermogen (max 90 km/u met een vijfbak, was ooit 110 km/u), veel lawaai en trilling. Ik heb nu een stelset van difflock (http://shop.difflock.com/land-rover-diesel-timing-crankshaft-gear-puller-p-64.html) en me wat ingelezen in de materie, dus dit wil ik dit weekeinde aanpakken. Ik vraag me nu echter vooral af of het rijden met een brandstofpomp die niet goed op tijd stond, gevolgschade kan hebben opgeleverd. En nog ik het hele blok weer uit elkaar moet trekken om er toch weer iets fatsoenlijks van te maken.
Groet,
Johan
-
Exfietser
Re: koolaanslag in de motor
Als de pomp erg fout staat kan dat inderdaad de motor beschadigen. Maar als dat zo is had je dat vast al gemerkt. Persoonlijk denk ik niet dat je daar bang voor hoeft te zijn. Een compressie test en het meten van de oliedruk kan hier veel aan verduidelijken. Hiervoor hoeft de motor niet open. De koolaanslag hoef je je geen zorgen om te maken. Een ritje naar de Kilimanjaro of gewoon naar Vladivostock en al je kool is weg hoor. Met andere woorden als je probleem gefixed is gewoon stevig met de wagen gaan rijden. Flink wat kilometers en laat het motortje niet te langzaam lopen. Het zijn hoogtoerendiesels dus zorg dat hij dat ook doet door een beetje door te trekken in de versnellingen. Het oude rijden dus. Krukassen en lagers blijven dan langste gezond. Wel als de motor goed op temperatuur is natuurlijk.
De kool brand heus el weg Het mot gen roest zijn natuurlijk. Bij mijn eerste baan kreeg ik ooit een lease auto van de zaak. Helaas duurde het even voordat hij geleverd werd. Omdat ik een wagen nodig had kreeg ik tijdelijk de oude golf die gedurende twee jaar bij de zaak gestaan had en alleen was gebruikt om tussen de middag patat enzo te halen. Dat ik hem kreeg ging hij niet harder dan zo'n 70 a 75 km/u Na twee weken liep hij weer 140. DIe moet ook vol kool gezeten hebben. Achteraf was er nog veel meer mee mis. Ik ben toen een garage binnen gereden omdat hij met remmen een raar geluid maakte. Er was toen zoveel met die wagen mis door achterstallig onderhoud dat ik er van geleerd heb om alles dar je zomaar krijgt eerst zelf te checken.
Wat betreft die verstuivers, ook die kunnen een slechte verbranding en onregelmatig lopen veroorzaken en ook de koolaanslag veroorzaken. Dus misschien moet je die ook laten checken. Het niet op tijd staan van de pomp kan een hoger verbruik, overmatig roken (grijswit) en vermogensverlies veroorzaken. Het op tijd zetten van de pomp is geen wereldtoer je moet alleen wel heel zeker weten dat de motor (Krukas en nokkenas) op tijd staat.
Ik denk dat als je alles goed ingesteld hebt alles gewoon goed gaat.
Succes,
Arnold.
De kool brand heus el weg Het mot gen roest zijn natuurlijk. Bij mijn eerste baan kreeg ik ooit een lease auto van de zaak. Helaas duurde het even voordat hij geleverd werd. Omdat ik een wagen nodig had kreeg ik tijdelijk de oude golf die gedurende twee jaar bij de zaak gestaan had en alleen was gebruikt om tussen de middag patat enzo te halen. Dat ik hem kreeg ging hij niet harder dan zo'n 70 a 75 km/u Na twee weken liep hij weer 140. DIe moet ook vol kool gezeten hebben. Achteraf was er nog veel meer mee mis. Ik ben toen een garage binnen gereden omdat hij met remmen een raar geluid maakte. Er was toen zoveel met die wagen mis door achterstallig onderhoud dat ik er van geleerd heb om alles dar je zomaar krijgt eerst zelf te checken.
Wat betreft die verstuivers, ook die kunnen een slechte verbranding en onregelmatig lopen veroorzaken en ook de koolaanslag veroorzaken. Dus misschien moet je die ook laten checken. Het niet op tijd staan van de pomp kan een hoger verbruik, overmatig roken (grijswit) en vermogensverlies veroorzaken. Het op tijd zetten van de pomp is geen wereldtoer je moet alleen wel heel zeker weten dat de motor (Krukas en nokkenas) op tijd staat.
Ik denk dat als je alles goed ingesteld hebt alles gewoon goed gaat.
Succes,
Arnold.
-
plaetje
Re: koolaanslag in de motor
En ik los problemen op door (gewoon) 1 lt euro 95 in de tank te gooien op 45lt diesel
bij mij is eens een 2,5na blok de riem versprongen (1 tand) dat geeft al veel problemen
dan kun je de pomp niet meer goed krijgen
BV heb je de pomp al eens helemaal naar boven gedraaid
dat is rechts om als je voor het blok staat
als die dan nog loopt dan moet je de riem opnieuw instellen
limburgrover
bij mij is eens een 2,5na blok de riem versprongen (1 tand) dat geeft al veel problemen
dan kun je de pomp niet meer goed krijgen
BV heb je de pomp al eens helemaal naar boven gedraaid
dat is rechts om als je voor het blok staat
als die dan nog loopt dan moet je de riem opnieuw instellen
limburgrover
-
Johan V
Re: koolaanslag in de motor
Beste Roel,
Dat is geen gek idee. Kun je me ook vertellen waar ik daarvoor moet zijn. Dieselrevisiebedrijf? Mocht je toevallig nog een adresje hebben in de regio zaandam, dan hoor ik dat graag.
Dank.
Johan
Dat is geen gek idee. Kun je me ook vertellen waar ik daarvoor moet zijn. Dieselrevisiebedrijf? Mocht je toevallig nog een adresje hebben in de regio zaandam, dan hoor ik dat graag.
Dank.
Johan
-
Ben leert elke dag van zijn Laro's
Re: koolaanslag in de motor
Beste Johan,
Wat is het verschil met deze stelset van Paddock of waar je hem ook besteld?
succes met het afstellen van je motor.
Wat is het verschil met deze stelset van Paddock of waar je hem ook besteld?
succes met het afstellen van je motor.
-
Johan V
Re: koolaanslag in de motor (verschillende timingsets)
Hey Ben,
het verschil lijkt zo'n £100 te zijn .
De difflock set bestaat uit 15 onderdelen, de paddockset uit 12. De difflock set omvat ook een trekkerset voor de tandwielen van de krukas en nokkenas. Verder wordt geclaimd dat de difflockset van een beter kwaliteit is. Ik kan ze echter niet vergelijken. Vooralsnog heb ik niets te klagen over de kwaliteit van de difflockset. Wel was ik in de veronderstelling dat er ook een timingpin voor mijn CAV brandstofpomp bij zou zitten. Ik heb echter niets gevonden dat past. Nou weet ik niet zeker of mijn brandstofpomp wel origineel is (voor landrover). Het kan ook weer een van die dingen zijn die net even anders is voor Santana. Deze pin heb ik nu zelf even gefabriekt.
Groet,
Johan
het verschil lijkt zo'n £100 te zijn .
De difflock set bestaat uit 15 onderdelen, de paddockset uit 12. De difflock set omvat ook een trekkerset voor de tandwielen van de krukas en nokkenas. Verder wordt geclaimd dat de difflockset van een beter kwaliteit is. Ik kan ze echter niet vergelijken. Vooralsnog heb ik niets te klagen over de kwaliteit van de difflockset. Wel was ik in de veronderstelling dat er ook een timingpin voor mijn CAV brandstofpomp bij zou zitten. Ik heb echter niets gevonden dat past. Nou weet ik niet zeker of mijn brandstofpomp wel origineel is (voor landrover). Het kan ook weer een van die dingen zijn die net even anders is voor Santana. Deze pin heb ik nu zelf even gefabriekt.
Groet,
Johan
-
Johan V
Re: koolaanslag in de motor -update-
Afgelopen zaterdag mijn brandstofpomp opnieuw afgesteld. Dit bleek toch iets meer voeten in de aarde te hebben dan gedacht. Het begon al leuk toen ik het kleppendeksel er afhaalde zodat ik ongeveer kon zien hoever ik de krukas moest verdraaien. Ik bleek 3 (!) bouten te missen van de kleppentrein. Ik kan me voorstellen dat deze hierdoor niet helemaal vlak boven kleppen staat, wat nadelig kan zijn voor de werking hiervan. Ergo, nieuwe bouten erin en "kleppen stellen" op mijn lijstje bijgeschreven.
Na het vastzetten van de krukas op het bovenste dode punt en demonteren van de brandstofleidingen wilden we de brandstofpomp zelf gaan stellen (tov kruk- en nokkenas). Toen bleek mijn timingset echter geen timingpin te bevatten die past op mijn CAV brandstofpomp. Nou kun je die ook zelf maken, maar ik had de set gekocht in de veronderstelling dat ik alles dan ook kant en klaar had. Vervolgens de pomp wat verdraaid, maar we vonden geen overtuigend gat waar de timingpin in kon vallen. Nog wat geprobeerd met wat kleinere pennen, maar geen resultaat. Het kan toch niet zo zijn dat de pomp zover van de tijd staat? We hebben er per slot van rekening mee gereden....hhhmm. Dat kan dus alleen als de gehele timing niet lekker staat. Dan dus toch maar de distributiedeksel eraf. Dat bleek de moeite waard, want de nokkenas en de brandstofpomp stonden net niet goed. De boel maar even losgehaald en opnieuw op tijd gezet. Nu staan de merkjes van alle tandwielen wel goed. Bovendien vonden we nu wel het afstelpunt in de brandstofpomp.
Vandaag de boel maar weer opbouwen, maar ik heb goede hoop dat het daarna beter zal gaan met het motorvermogen.
Groet,
Johan
Na het vastzetten van de krukas op het bovenste dode punt en demonteren van de brandstofleidingen wilden we de brandstofpomp zelf gaan stellen (tov kruk- en nokkenas). Toen bleek mijn timingset echter geen timingpin te bevatten die past op mijn CAV brandstofpomp. Nou kun je die ook zelf maken, maar ik had de set gekocht in de veronderstelling dat ik alles dan ook kant en klaar had. Vervolgens de pomp wat verdraaid, maar we vonden geen overtuigend gat waar de timingpin in kon vallen. Nog wat geprobeerd met wat kleinere pennen, maar geen resultaat. Het kan toch niet zo zijn dat de pomp zover van de tijd staat? We hebben er per slot van rekening mee gereden....hhhmm. Dat kan dus alleen als de gehele timing niet lekker staat. Dan dus toch maar de distributiedeksel eraf. Dat bleek de moeite waard, want de nokkenas en de brandstofpomp stonden net niet goed. De boel maar even losgehaald en opnieuw op tijd gezet. Nu staan de merkjes van alle tandwielen wel goed. Bovendien vonden we nu wel het afstelpunt in de brandstofpomp.
Vandaag de boel maar weer opbouwen, maar ik heb goede hoop dat het daarna beter zal gaan met het motorvermogen.
Groet,
Johan
-
Roel
Re: koolaanslag in de motor
Tja, een adresje in zaandam weet ik niet. Heb je geen connecties met een truckdealer of een mechanisatiebedrijf? Een gewoon revisiebedrijf wellicht?
Je kunt de verstuivers laten testen bij oa een Boschdienst, je weet dan vrijwel zeker dat je ruilverstuivers (gemaakt) krijgt. Niets mis mee, kost wat en je bent er weer jaren vanaf. Een truck- of tractordealer (liefst van de oudere stempel) heeft vaak nog een handbediende testpomp staan. Daar schroef je de verstuiver aan vast en je controleert visueel de sproeidruk en bekijkt het sproeibeeld en controleert op lekken en druppelen. Als alles goed is zou ik zelf de verstuivers terugzetten.
Deze testmethode lukt je vaak niet bij een bedrijf dat gespecialiseerd is in verstuivers. Ze willen (uiteraard) ook iets verdienen; jij krijgt er echter wel een "nieuwe" verstuiver voor in de plaats.
Groet
Roel (0475)
'83 One-Ten V8 LHD
Je kunt de verstuivers laten testen bij oa een Boschdienst, je weet dan vrijwel zeker dat je ruilverstuivers (gemaakt) krijgt. Niets mis mee, kost wat en je bent er weer jaren vanaf. Een truck- of tractordealer (liefst van de oudere stempel) heeft vaak nog een handbediende testpomp staan. Daar schroef je de verstuiver aan vast en je controleert visueel de sproeidruk en bekijkt het sproeibeeld en controleert op lekken en druppelen. Als alles goed is zou ik zelf de verstuivers terugzetten.
Deze testmethode lukt je vaak niet bij een bedrijf dat gespecialiseerd is in verstuivers. Ze willen (uiteraard) ook iets verdienen; jij krijgt er echter wel een "nieuwe" verstuiver voor in de plaats.
Groet
Roel (0475)
'83 One-Ten V8 LHD