gordels middelste voorstoel en achterbanken

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Pen

gordels middelste voorstoel en achterbanken

Bericht door Pen »

Op het kenteken van mijn Land rover 88 series 3 staat: "aantal zitplaatsen niet geregistreed". Nu wil ik dat het wel geregistreerd word en heb ik de rdw om raad gevraagd. Die zeggen dat ik moet langskomen en dan bekijken zij of alles er goed uit ziet en dan wordt dat geregeld. Maar, de middelste voorstoel heeft geen gordel en de achterbankjes ook niet. Ik wil natuurlijk wel alle 7 zitplaatsen op kenteken hebben. Heeft iemand hier ervaring mee? moeten alle zitplaatsen een gordel hebben?

Groet Christiaan Pen
sjorsboomschors/aka/PP

Re: gordels middelste voorstoel en achterbanken

Bericht door sjorsboomschors/aka/PP »

nee, hoeft niet: alleen auto's vanaf 1978 moeten voor gordels hebben, achter ( tweede rij) geloof ik pas vanaf 1987 en face inwards hoef helemaal niet.
ik heb alleen voor gordels zitten, en 8 zitplaatsen op kenteken> '85-er 110, en twee jaar geleden zelf ingevoerd
Pen

Bericht door Pen »

Dan moet dus het middelste zitje voor wel een gordel hebben en achter hoeft niet. Het is een 88-er uit 1982 die in 2007 is ingevoerd. Nu heb ik hem gekocht en probeer het kenteken wat uit te breiden. Net als het te trekken gewicht van een aanhanger, staat er ook niet op.
def90

Bericht door def90 »

Ik heb een 90 uit '84 omlaten keuren van grijs naar geel. Ik heb achterin twee opklapbanken geplaatst zonder gordels en voorin zijn 3 zitplaatsen met gordels. Echter de middenstoel werd niet als volwaardige en dus geregistreerd als zitplaats op kenteken. Er staan nu 6 zitplaatsen op kenteken, en middenstoel laten zitten.
Succes
pen

Bericht door pen »

Moeten er dan achterin ook ramen zijn of mag de zijkant gewoon dicht zijn als je 6/7 zitplaatsen wilt. Of heeft dat er niets mee te maken als je van grijs naar geel wilt?
Joadalama

Bericht door Joadalama »

Ramen hoeven niet. Ik heb een 90 van 85 zonder achterramen met 2 forwardfacing foldup seats, 2 gewone stoelen voor en een middenstoeltje voor. 5 zitplaatsen op kenteken. Achter moet je zeker geen gordels maken vóór de keuring. De rdw redeneert dan dat je gordels hebt, deze zitten niet op de bevestigingspunten zoals dat volgens de fabrikant zou moeten (logisch want die waren er niet in 1982), dus afkeur. Middenstoeltje moet dus wel een gordel hebben, bevestigd op de originele punten.

Verdere aandachtspunten bij omkeuren van grijs naar geel:
- voorruitontwaseming moet werken
- remmentest ivm strengere eisen inrichting personen vervoer
- wis/was installatie voorruit moet werken (kan zijn dat dit niet voor jou geldt ivm bouwjaar 1982, maar bij mijn 85'er werd het wel gecontroleerd)

Verder nog een discutabel punt. Sommige keurmeesters willen een opstap bij de toegang tot de achterste zitplaatsen als de afstand tussen dorpel en ondergrond meer dan 70cm is. Bij de RDW telefoondienst hadden ze daar nooit van gehoord, maar een kameraad die zijn 110 ex-mod van '86 ter keuring aanbood kreeg daar afkeur op.
Dixo

Bericht door Dixo »

Sommige jaren werd dat niet geregistreerd. Lekker zo houden als het een personenwagen is. Als het grijs kenteken is, uiteraard wel.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25/05/2012 10:57 door Dixo.
Frans Bonnes

Bericht door Frans Bonnes »

En als het een personenauto is, en je dus niet hoeft te keuren zijn de gordeleisen op de site van o.a. de RDW te vinden, bij APK eisen.

Daar staan overigens ook de eisen voor grijskenteken bij, dus wel even het goede artikel opzoeken.

Even iets anders, je mag trouwens nooit meer personen vervoeren dan er zitplaatsen zijn.
En dan nog nooit meer dan 8 passagiers, ook niet als je meer plaatsen hebt.

fb

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25/05/2012 11:02 door Frans Bonnes.
sjorsboomschors/aka/PP

Bericht door sjorsboomschors/aka/PP »

yep, dat klopt, m'n 110 heeft op V5 12 pax. staan, maar werd hier 8 pax.
pen

Bericht door pen »

op kenteken staat als soort voertuig: personenauto, dus hij hoeft niet van grijs naar geel. Dus als ik alle reacties goed begrijp hoef ik geen ramen achterin en bankjes achterin zonder gordel en het middenstoeltje voor moet wel een gordel (alleen heupgordel neem ik aan) maar afhankelijk van de keurmeester rdw wordt de middenstoel wel of niet mee gerekend op het kenteken.
Frans Bonnes

Bericht door Frans Bonnes »

Je hoeft helemaal niet naar de RDW, je kunt er zo personen mee vervoeren.
Er moeten natuurlijk wel zitplaatsen voor die personen zijn.
En ik neem aan dat het middenstoeltje zelfs geen gordel nodig heeft. Als die wel nodig is mag een heupgordel.
Dat heeft met het bouwjaar van je auto te maken, maar dat moet je zelf maar even uitzoeken. bijvoporbeeld op de site van de RDW bij APK/permanente eisen

En dat er geen aantal zitplaatsen op het kenteken staat is geen enkel probleem, niet geregistreed, is volgens mij ook echt zo, ze weten het gewoon niet.
Je kunt het dus ook niet fout doen.
Maximaal is er wel een aantal, lees mijn andere posting.

fb
Plaats reactie