Regelbare (temperatuurafhankelijke) schakeling maken.

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Ruud

Regelbare (temperatuurafhankelijke) schakeling maken.

Bericht door Ruud »

Ik heb twee extra fan's voor mijn radiator zitten.
Deze zou ik aan willen laten schakelen bij 90 graden.

Hoe zou dit te realiseren zijn?
bowy

Re: Regelbare (temperatuurafhankelijke) schakeling maken.

Bericht door bowy »

X-Fan

De ideale oplossing als het aan mij ligt!
bram-rrc

Re: Regelbare (temperatuurafhankelijke) schakeling maken.

Bericht door bram-rrc »

hoezo extra.. heb je de orginele fan ook nog?
Eric&Betty Boop

Re: Regelbare (temperatuurafhankelijke) schakeling maken.

Bericht door Eric&Betty Boop »

Conrad heeft diezelfde dingen voor minder geld.

Ze gaan alleen niet kleiner dan 28mm slangbinnenmaat en je zal ff de juiste thermoswitch er bij moeten zoeken.

Groet.
Eric.

Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('2d60e37b9335b6e28d3d8b30f77f2295', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 15507223, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('520d6ec2acc7d147f488959a66c95d33', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 15507223, 600, 600, 'Loading image ...', false);
defendertje90

Re: Regelbare (temperatuurafhankelijke) schakeling maken.

Bericht door defendertje90 »

Of als je thermostaathuis het te laat een gat erin boren en daar m22x1 in tappen en een thermoschakelaar van bijv 85-90 graden erin draaien. (90 graden inschakelen bij 85 graden uitschakelen)
Exfietser

Re: Regelbare (temperatuurafhankelijke) schakeling maken.

Bericht door Exfietser »

Dat vraag ik me nu ook af. De originele en dan twee electrische fan is op zijn zachts gezegd overdone en kan zelfs minder goed koelen als het even tegen zit. Wil je naar death valley of de Sahel ofzo. Waar een standaard landrover overigens zonder extra koeling ook kan rijden.

Arnold.
Ruud

Re: Regelbare (temperatuurafhankelijke) schakeling maken.

Bericht door Ruud »

Die X-fan is een mooie oplossing.

Ja ik heb de fan op het motorblok en twee extra fan's voor de radiator.
Kan deze natuurlijk ook gewoon schakelen met een schakelaar, als iedereen roept dat het overbodig is???/

1 relais en twee meter draad en het werkt al snel.
De reden:

Mijn temperatuurmeter staat (stond) altijd vrij hoog.
Ik heb nu de juiste temperatuursensor bij de meter en moet nog zien of dat verschil maakt.
Ruud

Re: Regelbare (temperatuurafhankelijke) schakeling maken.

Bericht door Ruud »

bram-rrc Schreef:
-------------------------------------------------------
> hoezo extra.. heb je de orginele fan ook nog?


ja zoals ik al schreef op het motorblok.
Het is een Isuzu blok, dus dat kan anders zijn dan op een standaard RRC
sjaak109

Re: Regelbare (temperatuurafhankelijke) schakeling maken.

Bericht door sjaak109 »

ik ga deze proberen.
wordt veel gebruikt op klassiekers volgens andere forums.
thermostaat

die jongens met die gele lightweight op de prikkers dag hadden deze er ook in.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22/05/2012 21:04 door sjaak109.
defendertje90

Re: Regelbare (temperatuurafhankelijke) schakeling maken.

Bericht door defendertje90 »

voor die prijs kun je het altijd proberen
JustinvS

Re: Regelbare (temperatuurafhankelijke) schakeling maken.

Bericht door JustinvS »

Wij hebben zoiets in de 90 hangen, gekocht bij BP noord. Komt van Bearmach (BA031T). Denk niet dat de prijs op de BP site klopt.

Pas er verschrikkelijk mee op dat je het buisje van de sensor niet knakt of te ver buigt. Het ding werkt met capillair meting van de temperatuur en is traploos instelbaar. Voor het onafhankelijk kunnen inschakelen van 2 fans heb je er 2 nodig, wij hebben hier zelf beide fans gezamelijk op 1 sensor gezet met een pittig relais er tussen voor de zekerheid.

Groeten,
Justin

"Rockbell", "Ninety" en "Sheska"
prikhandtekening600x176II.jpg --> mod_embed_images_loadimage('6c6d242ce2eeefb048a812020b919c9b', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-KCEiw2c0Des%2FThsJ4g9hmPI%2FAAAAAAAABMs%2FO3uD7o-3mBw%2Fprikhandtekening600x176II.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-KCEiw2c0Des/ThsJ4g9hmPI/AAAAAAAABMs/O3uD7o-3mBw/prikhandtekening600x176II.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-KCEiw2c0Des%2FThsJ4g9hmPI%2FAAAAAAAABMs%2FO3uD7o-3mBw%2Fprikhandtekening600x176II.jpg', '', 15507959, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Ruud

Re: Regelbare (temperatuurafhankelijke) schakeling maken.

Bericht door Ruud »

sjaak109 Schreef:
-------------------------------------------------------
> ik ga deze proberen.
> wordt veel gebruikt op klassiekers volgens andere
> forums.
> thermostaat
>
> die jongens met die gele lightweight op de
> prikkers dag hadden deze er ook in.


Leuke prijs.
Waar gaat die "voeler" dan?
JustinvS

Re: Regelbare (temperatuurafhankelijke) schakeling maken.

Bericht door JustinvS »

In je koelwaterslang. Bijvoorbeeld bij de overgang tussen radiator en koelslang.

Groeten,
Justin

"Rockbell", "Ninety" en "Sheska"
prikhandtekening600x176II.jpg --> mod_embed_images_loadimage('ef0f9a3e12181b3c102c31d48ec7c119', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-KCEiw2c0Des%2FThsJ4g9hmPI%2FAAAAAAAABMs%2FO3uD7o-3mBw%2Fprikhandtekening600x176II.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-KCEiw2c0Des/ThsJ4g9hmPI/AAAAAAAABMs/O3uD7o-3mBw/prikhandtekening600x176II.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-KCEiw2c0Des%2FThsJ4g9hmPI%2FAAAAAAAABMs%2FO3uD7o-3mBw%2Fprikhandtekening600x176II.jpg', '', 15508382, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Everhard Mulder

Re: Regelbare (temperatuurafhankelijke) schakeling maken.

Bericht door Everhard Mulder »

Kijk eens hier:
[www.mijnautoonderdelen.nl]
Eevn doorscrollen en je ziet art. nr.1.850.606 - Temperatuurschakelaar.
Een schakelaar met 2 instellingen: 87-82/92-87°
Is dat iets voor je? De ene fan slaat aan bij 87 graden, loopt de zaak op tot 92 graden, slaat je tweede fan aan!
Everhard Mulder
wschutte

Re: Regelbare (temperatuurafhankelijke) schakeling maken.

Bericht door wschutte »

Ha ik heb precies dezelde gebruikt, zit er nu een jaar of 3 in, temperatuur perfect te regelen. Heb de bovenste slang van de radiator door gesneden daar een stukje (1 1/2 " ) koperbuis tussen gezet met een buisje van 10mm daar dwars doorheen gesoldeerd voor de sensor. Groet, Wiecher
bram-rrc

Re: Regelbare (temperatuurafhankelijke) schakeling maken.

Bericht door bram-rrc »

Moet je natuurlijk zelf weten, maar waarom ga je "extra" koeling erbij bouwen, als niet eens weet of je blok
wel echt te warm wordt. Misschien is het gewoon goed nu...
ExFietser

Re: Regelbare (temperatuurafhankelijke) schakeling maken.

Bericht door ExFietser »

Ik zou hetzij de mechanische of de electrische fans er uit halen. Beide fan systemen gebruiken erg veel energie. En als alles draait kan het dus zelfs minder goed gaan koelen doordat de luchtstromen elkaar juist tegen werken. Bovendien heeft een landrover in ons klimaat amper een fan nodig. Als er wel een fan nodig is loont het eerder om je hele koelsysteem na te lopen te spoelen enz. Dingen als een radiator en pomp gewoon vervangen door nieuw. Dat kost geld ja maar na 30 jaar in gebruik geweest te zijn valt dat dus eigenlijk ook wel weer mee. En dat een radiator na al die tijd niet zo schoon meer is, is ook niet heel vreemd.

Voordeel electrisch:

Je kunt de fans uitzetten als ze niet nodig zijn.
In de file kan de fan ook maximaal draaien.

Nadeel electrisch:

Door het grote electrische verbruik kan een grotere dynamo noodzakelijk zijn.
Complexer systeem met meer en veel kunstof onderdelen. Kwetsbaarder in zware omstandigheden.


Voordeel mechanisch:

Doet het altijd.
Toerental afhankelijk motor.
Eenvoudig zeer degelijk systeem dat zich enorm bewezenheeft tijdens zware reizen met een landrover door zwaar terein en klimaat.

Nadeel mechanisch:

Zware fan gemonteerd op de as van de waterpomp die daardoor extra wordt belast.
Tijdens file rijden heeft de fan een laag toerental en koelt dus minder.
Niet mogelijk om de fan even uit te schakelen bij een doorwading. Je moet dan de v-snaar losser zetten. Maar dan werkt de waterpomp ook minder goed.


Kortom als je challanges enzo rijdt zou ik de electrische versie kiezen. Ga je verre reizen maken dan lijkt mij mechanisch handiger.
Maar beide tegelijk, lijkt mij een slecht idee.

Arnold.
Marc-my-Words

Re: Regelbare (temperatuurafhankelijke) schakeling maken.

Bericht door Marc-my-Words »

ExFietser Schreef:
-------------------------------------------------------
>
> Nadeel electrisch:
>
> Door het grote electrische verbruik kan een
> grotere dynamo noodzakelijk zijn.


Arnold,

Is dat grotere dynamo probleem niet wat overdreven ? (Ofwel, geldt dit niet alleen wanneer je een erg kleine dynamo hebt?)
De electrische fan zal i.h.a. maar deeltijd draaien en daarbij is er bovendien een zekere wisselwerking: 's nachts veel licht-stroom maar gewoonlijk koelere lucht, direct na het starten veel laadstroom nodig (en eventueel ook nog aanjager en ruitenverwarming) maar geen warme motor dus geen draaiende fan.

Van een elektrische fan wordt wel eens gezegd dat ie vermogen spaart ... dat lijkt veel op een perpetuum mobile ... dus weinig geloofwaardig.
Een elektrische fan kan natuurlijk wel de vermogensvraag verleggen, bijv als je kortdurend veel vermogen nodig hebt en de fan slaat pas na de inhaal-manoeuvre aan dan had je tijdens die inhaal-actie tijdelijk iets meer aandrijf-vermogen.
NB Bij een twee-traps fan geldt een en ander nog meer want bij matige warmte-afgifte slaat slechts één fan aan.

Marc



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23/05/2012 10:48 door Marc-my-Words.
sjaak109

Re: Regelbare (temperatuurafhankelijke) schakeling maken.

Bericht door sjaak109 »

tja...........
en ik heb 2 zukse grote fans dat ik de diesel motor uit kan zetten en de fans trekken me gewoon vooruit.
vandaar dat ik een regeling wil want dan kan ik de snelheid van de wagen regelen.
Jup haans-klunder

Re: Regelbare (temperatuurafhankelijke) schakeling maken.

Bericht door Jup haans-klunder »

@ : sjaak109 . Het is niet te geloven ; wat ik nu weer lees . Sjaak is dat nou , werkelijk waar . Gr ; Juppe .
Ruud

Re: Regelbare (temperatuurafhankelijke) schakeling maken.

Bericht door Ruud »

bram-rrc Schreef:
-------------------------------------------------------
> Moet je natuurlijk zelf weten, maar waarom ga je
> "extra" koeling erbij bouwen, als niet eens weet
> of je blok
> wel echt te warm wordt. Misschien is het gewoon
> goed nu...


Omdat ik nu alles open heb liggen en er dus makkelijk bij kan.
Niet gebruiken kan altijd nog, of als de hoofdfan ineens weg is (gelezen op dit forum) zekering erin en ik heb er weer twee werkend.
Ruud

Re: Regelbare (temperatuurafhankelijke) schakeling maken.

Bericht door Ruud »

Je maakt wel wat los met een simpele vraag :-)

Maar als het niet nodig is of niet naar behoren werkt, zekering eruit en het werkt helemaal niet meer.
Maar stel dat het wel werkt en of nodig bleek te zijn?
Nu kan ik er makkelijk bij en later moet ik toch weer het een en ander loshalen.
Plaats reactie