banden spanning
-
jim
banden spanning
ik heb een rrc die volgens kenteken 1900 kilo weegt en er zitten bf goodrich 245-75-16 banden op.
weet iemand wat de juiste bandespanning voor op de snelweg is?
nu ga ik binnekort 4x4 rijden en dan moet er lucht uit de banden.
wat is de beste banden spanning voor op een bospad?
modder?
los duin zand?
veel vragen maar ik weet het nog niet en alvast heel erg bedankt voor de hulp
weet iemand wat de juiste bandespanning voor op de snelweg is?
nu ga ik binnekort 4x4 rijden en dan moet er lucht uit de banden.
wat is de beste banden spanning voor op een bospad?
modder?
los duin zand?
veel vragen maar ik weet het nog niet en alvast heel erg bedankt voor de hulp
-
vossehoff
Re: banden spanning
Ik gebruik 2,8 op alle banden voor de snelweg.
Verder betwijfel ik of je zo erg het terrein in gaat dat je de banden moet aflaten (ik doe redelijk gekke dingen en red het nog altijd met "harde" banden).
gr Niels
Verder betwijfel ik of je zo erg het terrein in gaat dat je de banden moet aflaten (ik doe redelijk gekke dingen en red het nog altijd met "harde" banden).
gr Niels
-
defendertje90
Re: banden spanning
Bandenspanning moet je zelf ondervinden. Er bestaat wel een max druk voor je bandene en een geadviseerde druk voor je auto. Je kunt er beter te veel in doen en met een bandendrukmeter er telkens wat lucht uitlaten tot je de gewenste spanning hebt.
En inderdaad banden aflaten doe ik ook bijna nooit niet. De enigste keer dat ik het heb gedaan was afgelopen jaar in Frankrijk, maar daar moesten we over rotsen en stenen een helling omhoog rijden (ga je hier niet tegenkomen) daar scheelde het dag en nacht en is de lagere druk en de verbeterde grip zeer goed merkbaar
En inderdaad banden aflaten doe ik ook bijna nooit niet. De enigste keer dat ik het heb gedaan was afgelopen jaar in Frankrijk, maar daar moesten we over rotsen en stenen een helling omhoog rijden (ga je hier niet tegenkomen) daar scheelde het dag en nacht en is de lagere druk en de verbeterde grip zeer goed merkbaar
-
Jup haans-klunder
Re: banden spanning
Banden aflaten : 3 punten waar je op moet letten .
P 1 ; Banden iets leeg laten lopen . P 2 ; Onder het rijden : zekers niet denken dat je banden langzaam leeg lopen ( wiebelt wel eens ) . P 3 ; Als je klaar bent met in het terrein rijden ; de Slofjes , weer op de goede spanning zetten . Gr; Juppe .
P 1 ; Banden iets leeg laten lopen . P 2 ; Onder het rijden : zekers niet denken dat je banden langzaam leeg lopen ( wiebelt wel eens ) . P 3 ; Als je klaar bent met in het terrein rijden ; de Slofjes , weer op de goede spanning zetten . Gr; Juppe .
-
disco ronl
Re: banden spanning
voor AT banden is voor 2,4 en achter 2,6 denk ik wel fijn (zoiest had ik onder de disco1)
Mudbanden moeten voor mijn gevoel/ervaring harder, ik heb die nu op 2,8 / 3,0 staan (is wel een andere maat)
af laten lopen in het terrein doe je voornamelijk voor het confort, tenzij je in echt heftig terrein gaat zoals modder, zand en veel sneeuw. wil je echt verschil in grip bij rulzand en sneeuw moet je naar 1,2 gaan, dan pas geeft het echt verschil.
bij een beetje rijden in matig terrein laat ik de banden in de eerste instant gewoon op druk staan totdat ik merk dat het niet lekker gaat. indien ik langere routes (buitenland) ga rijden dan laat ik ze aflopen tot rond de 2.
Mudbanden moeten voor mijn gevoel/ervaring harder, ik heb die nu op 2,8 / 3,0 staan (is wel een andere maat)
af laten lopen in het terrein doe je voornamelijk voor het confort, tenzij je in echt heftig terrein gaat zoals modder, zand en veel sneeuw. wil je echt verschil in grip bij rulzand en sneeuw moet je naar 1,2 gaan, dan pas geeft het echt verschil.
bij een beetje rijden in matig terrein laat ik de banden in de eerste instant gewoon op druk staan totdat ik merk dat het niet lekker gaat. indien ik langere routes (buitenland) ga rijden dan laat ik ze aflopen tot rond de 2.
-
jacob
Re: banden spanning
Wat is de beste banden spanning voor op een bospad?
Zelfde als op de weg. of tegen het stuiteren verlagen naar 1.5/6 bar
dat doe ik wel als ik een ofroad week heb met voornamerlijk graffel wegen of harde bos padden
stuiter net even minder. en je kan tog nog redenlijk de bocht om. sturen gat dan al wel een stuk zwaarder.
let er wel op verbruikt word meer warmte ontwikkling ook.
maar een dagje of weekeind gewoon opspanning laten.
Modder?
Als er een harde laag onder zit. steentjes of zo in de bodum.
op spanning laten heb je meer bodum vrijheid.
echter bij het rijden op modder helingen of of echte vette modder zonder hardelaag.
bande spanning na zo laag mogenlijk. als je druft. let op onder de 0.8 /1 bar dan is de kans groot dat je de banden van de velg afrijd.
(als je zo extraam wil moet je maat regelen nemen verlijmen of bradlocks of zo. vijlijg zo ik 1.2 aan houden.
los duin zand?
wederom zo laag mogenlijk. 1 tot 1.2 net wat je druft en hoe handog je bent met de band er weer op ploffen
(remrijniger doet wonderen.)
echter gaat je uren over het strand rijden dan zo ik gaan voor 1.2 1.5 en er voor zorgen dat je gewoon sneller blijft rijden dan 30 kilometer per uur.
en alleen stopt op harde plekken.
tip:
Bij los zand bij de eerste teken van vastlopen. uitstappen en de druk nog veder verlagen.
hier is lage druk echt de oplossing en een soort van redding achter de hand.
sneeuw?
alleen de druk echt verlagen als je niet meer door de sneeuw laag heen snijt. (dus als op de sneeuwe gaat rijden) dus bij een dun laagje gewoon de druk er op houden dan hou je beter contact met het vertroude asvalt.
bovenstaande informatsie is hoe ik het doe en dat bevalt mij goed.
maar er zijn meer wegen na rome.
En heel vaak is het aflaten lopen van mijn banden mij te veel werk (met name het oppompen) en rijd is dus op volle druk door.
en dan kom je ook heel erg ver hoor. pas als ik vind dat anderen echt veel veder komen enzo. besluit ik ook mijn druk te verlagen.
en ja een lagedruk heeft wel meer invloed dan mijn diflock
mvg jacob
Zelfde als op de weg. of tegen het stuiteren verlagen naar 1.5/6 bar
dat doe ik wel als ik een ofroad week heb met voornamerlijk graffel wegen of harde bos padden
stuiter net even minder. en je kan tog nog redenlijk de bocht om. sturen gat dan al wel een stuk zwaarder.
let er wel op verbruikt word meer warmte ontwikkling ook.
maar een dagje of weekeind gewoon opspanning laten.
Modder?
Als er een harde laag onder zit. steentjes of zo in de bodum.
op spanning laten heb je meer bodum vrijheid.
echter bij het rijden op modder helingen of of echte vette modder zonder hardelaag.
bande spanning na zo laag mogenlijk. als je druft. let op onder de 0.8 /1 bar dan is de kans groot dat je de banden van de velg afrijd.
(als je zo extraam wil moet je maat regelen nemen verlijmen of bradlocks of zo. vijlijg zo ik 1.2 aan houden.
los duin zand?
wederom zo laag mogenlijk. 1 tot 1.2 net wat je druft en hoe handog je bent met de band er weer op ploffen
echter gaat je uren over het strand rijden dan zo ik gaan voor 1.2 1.5 en er voor zorgen dat je gewoon sneller blijft rijden dan 30 kilometer per uur.
en alleen stopt op harde plekken.
tip:
Bij los zand bij de eerste teken van vastlopen. uitstappen en de druk nog veder verlagen.
hier is lage druk echt de oplossing en een soort van redding achter de hand.
sneeuw?
alleen de druk echt verlagen als je niet meer door de sneeuw laag heen snijt. (dus als op de sneeuwe gaat rijden) dus bij een dun laagje gewoon de druk er op houden dan hou je beter contact met het vertroude asvalt.
bovenstaande informatsie is hoe ik het doe en dat bevalt mij goed.
maar er zijn meer wegen na rome.
En heel vaak is het aflaten lopen van mijn banden mij te veel werk (met name het oppompen) en rijd is dus op volle druk door.
en dan kom je ook heel erg ver hoor. pas als ik vind dat anderen echt veel veder komen enzo. besluit ik ook mijn druk te verlagen.
en ja een lagedruk heeft wel meer invloed dan mijn diflock
mvg jacob
-
jim
Re: banden spanning
haretelijk dank jullie wel voor de uit gebreide informatie. met deze infoformatie ga ik experimenteren.
nog een kleine vraagje, als ik mijn banden af laat naar 1,2bar in heel erg fijn zand zoals in de duinen geeft dit een breder oper vlakte in het zand dus meer draag vermogen. maar kost dit dan niet veel meer kracht van de motor?
nog een kleine vraagje, als ik mijn banden af laat naar 1,2bar in heel erg fijn zand zoals in de duinen geeft dit een breder oper vlakte in het zand dus meer draag vermogen. maar kost dit dan niet veel meer kracht van de motor?
-
Marc-my-Words
Re: banden spanning
jim Schreef:
-------------------------------------------------------
> hartelijk dank jullie wel voor de uit gebreide
> informatie. met deze informatie ga ik
> experimenteren.
>
> nog een kleine vraagje, als ik mijn banden af laat
> naar 1,2bar in heel erg fijn zand zoals in de
> duinen geeft dit een breder oppervlakte in het
> zand dus meer draag vermogen. maar kost dit dan
> niet veel meer kracht van de motor?
1º Slappe banden doen niks aan de "kracht van de motor"
2º In zand wil je helemaal niet op kracht werken (want met kracht graaf je je in)*
3º In zand wil je liefst banden met een "vriendelijk" profiel
O ja, het oppervlak wordt niet breder maar groter (nl vooral langer en een beetje breder).
Zoals eerder al genoemd: zorg dat je blijft rollen tot je weer op vaste/harde bodem bent om te stoppen - je hoeft dan je banden niet af te laten (dat kan dan altijd nog). Blijven rollen is een truuk waarmee je zelfs met een 2 wiel aangedreven auto nog heel ver komt (alleen sta je daarmee wel te kijken als "heel ver" toch niet ver genoeg was).
* Ik zag ooit hoe een handjevol Franse pompiers (=brandweer) hun zodiak gingen uitproberen in een zandgat. Alles ging goed totdat ze de zodiak weer op de trailer hadden en ze de Hotchkiss Jeep aan het werk zetten: Wroem ... achterwielen ingegraven ... 4x4 aan ... Wroem ... nu ook de voorwielen ingegraven. Veel scheppen (want los, droog, grinderig rievierzand) nog eens ... zonder resultaat ... en uiteindelijk zonder trailer omhoog en met een touw de trailer omhooggetroken (want eenmaal boven had de auto wel grip).
Marc
-------------------------------------------------------
> hartelijk dank jullie wel voor de uit gebreide
> informatie. met deze informatie ga ik
> experimenteren.
>
> nog een kleine vraagje, als ik mijn banden af laat
> naar 1,2bar in heel erg fijn zand zoals in de
> duinen geeft dit een breder oppervlakte in het
> zand dus meer draag vermogen. maar kost dit dan
> niet veel meer kracht van de motor?
1º Slappe banden doen niks aan de "kracht van de motor"
2º In zand wil je helemaal niet op kracht werken (want met kracht graaf je je in)*
3º In zand wil je liefst banden met een "vriendelijk" profiel
O ja, het oppervlak wordt niet breder maar groter (nl vooral langer en een beetje breder).
Zoals eerder al genoemd: zorg dat je blijft rollen tot je weer op vaste/harde bodem bent om te stoppen - je hoeft dan je banden niet af te laten (dat kan dan altijd nog). Blijven rollen is een truuk waarmee je zelfs met een 2 wiel aangedreven auto nog heel ver komt (alleen sta je daarmee wel te kijken als "heel ver" toch niet ver genoeg was).
* Ik zag ooit hoe een handjevol Franse pompiers (=brandweer) hun zodiak gingen uitproberen in een zandgat. Alles ging goed totdat ze de zodiak weer op de trailer hadden en ze de Hotchkiss Jeep aan het werk zetten: Wroem ... achterwielen ingegraven ... 4x4 aan ... Wroem ... nu ook de voorwielen ingegraven. Veel scheppen (want los, droog, grinderig rievierzand) nog eens ... zonder resultaat ... en uiteindelijk zonder trailer omhoog en met een touw de trailer omhooggetroken (want eenmaal boven had de auto wel grip).
Marc