Ontstekking V8 RRC LSE
-
Robbert RRC LSE
Ontstekking V8 RRC LSE
Heren en Dame,
Ik heb gisteren mijn bogies verwisseld en nu heb ik het verschijnsel dat hij stationair onrustig loopt en tussen de 80 en 100 km/u ook onrustig loopt (stotteren).
Ik heb de gap volgens de boeken afgesteld en de kabels ook gecontroleerd.
Heeft iemand een idee wat dit kan zijn?
Het blok is een 4.2 l V8.
Groeten,
Robbert
Ik heb gisteren mijn bogies verwisseld en nu heb ik het verschijnsel dat hij stationair onrustig loopt en tussen de 80 en 100 km/u ook onrustig loopt (stotteren).
Ik heb de gap volgens de boeken afgesteld en de kabels ook gecontroleerd.
Heeft iemand een idee wat dit kan zijn?
Het blok is een 4.2 l V8.
Groeten,
Robbert
-
Rickske
Re: Ontstekking V8 RRC LSE
zeker dat de kabels op de juiste bougie aangesloten zijn en ook aan beide kanten contact maken?
Heb je de ontsteking timing de laatste tijd nog eens gecontroleerd? Of hoeft dat niet meer met een 4.2l LSE?
Rickske
14444.jpg --> mod_embed_images_loadimage('c3913cea3d0e7ba3a541a4474d43c0c7', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/smoelenboek/fotos/landrover/14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', '', 15488764, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Uiteraard kan ik strax in 2014 niet voor beiden de belasting ophoesten..
1978 Series3 109 Stawag 2,25Diesel 5brg "Burro"
1979 Range Rover Classic 3,5L V8 LPG "Amarillo"
Heb je de ontsteking timing de laatste tijd nog eens gecontroleerd? Of hoeft dat niet meer met een 4.2l LSE?
Rickske
14444.jpg --> mod_embed_images_loadimage('c3913cea3d0e7ba3a541a4474d43c0c7', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/smoelenboek/fotos/landrover/14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', '', 15488764, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Uiteraard kan ik strax in 2014 niet voor beiden de belasting ophoesten..
1978 Series3 109 Stawag 2,25Diesel 5brg "Burro"
1979 Range Rover Classic 3,5L V8 LPG "Amarillo"
-
Robbert RRC |LSE
Re: Ontstekking V8 RRC LSE
Hallo rickske,
Ik heb de bogies een voor een los gemaakt om deze fout te verkomen.
Timing heb ik gecontroleerd moet bij een 4.2 ook nog steeds.
Deze stond redelijk goed tot dat de dynamo er mee op hield.
Groeten,
Robbert
Ik heb de bogies een voor een los gemaakt om deze fout te verkomen.
Timing heb ik gecontroleerd moet bij een 4.2 ook nog steeds.
Deze stond redelijk goed tot dat de dynamo er mee op hield.
Groeten,
Robbert
-
Roel
Re: Ontstekking V8 RRC LSE
een slechte bougie? Kan al gebeurd zijn als hij bv eens is gevallen oid
fff testen door te kijken of het motortoerental evenveel zakt bij alle bougies als je ze 1 voor 1 verwijderd
Groet
Roel (0475)
'83 One-Ten V8 LHD
fff testen door te kijken of het motortoerental evenveel zakt bij alle bougies als je ze 1 voor 1 verwijderd
Groet
Roel (0475)
'83 One-Ten V8 LHD
-
Rickske
Re: Ontstekking V8 RRC LSE
als je erg oude kabels hebt kan ie daar ook overslaan (kan je in t donker goed controleren door de kabels met een plantenspuit ietwat nat te spuiten terwijl ie loopt vonken vallen dan snel op), maar dan zou je t voor het bougie wisselen ook hebben gehad. of was dat juist de reden dat je bougies ging wisselen?
doel Roels test ook. Omstebeurd even een kabel los nemen. Niet een natte kabel dus voordat je de plantenspuit pakt loopt ie niet anders is de betreffende bougie/kabel of connectie rot.
Rickske
14444.jpg --> mod_embed_images_loadimage('b153136144c3f13a6b39fb2e35bd4cfb', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/smoelenboek/fotos/landrover/14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', '', 15489384, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Uiteraard kan ik strax in 2014 niet voor beiden de belasting ophoesten..
1978 Series3 109 Stawag 2,25Diesel 5brg "Burro"
1979 Range Rover Classic 3,5L V8 LPG "Amarillo"
doel Roels test ook. Omstebeurd even een kabel los nemen. Niet een natte kabel dus voordat je de plantenspuit pakt loopt ie niet anders is de betreffende bougie/kabel of connectie rot.
Rickske
14444.jpg --> mod_embed_images_loadimage('b153136144c3f13a6b39fb2e35bd4cfb', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/smoelenboek/fotos/landrover/14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', '', 15489384, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Uiteraard kan ik strax in 2014 niet voor beiden de belasting ophoesten..
1978 Series3 109 Stawag 2,25Diesel 5brg "Burro"
1979 Range Rover Classic 3,5L V8 LPG "Amarillo"
-
GeraRRCd
Re: Ontstekking V8 RRC LSE
Ik had laatst een slechte versterker op de distributeur zitten, wat je nog even kan controlleren is of de strobolamp op alle bougiekabels goed regelmatig vonkt. Bij mij was het onregelmatig en sloeg af en toe een cilinder over. Had tijdens het rijden ook af en toe lichte haperingen, hoog verbruik en met name als de motor koud was een heel slechte loop.
Met een nieuwe versterker loopt ie gelukkig weer als een zonnetje, veel vermogen, kortom, weer het echte V8 genot. Met dank aan Mario!
succes ermee!
Gerard
range%20liggend.jpg --> mod_embed_images_loadimage('446d4ed6bc1958ff7e632609c182f272', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fdl.dropbox.com%2Fu%2F19667019%2Frange%2520liggend.jpg', 'http://dl.dropbox.com/u/19667019/range%20liggend.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fdl.dropbox.com%2Fu%2F19667019%2Frange%2520liggend.jpg', '', 15490597, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Met een nieuwe versterker loopt ie gelukkig weer als een zonnetje, veel vermogen, kortom, weer het echte V8 genot. Met dank aan Mario!
succes ermee!
Gerard
range%20liggend.jpg --> mod_embed_images_loadimage('446d4ed6bc1958ff7e632609c182f272', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fdl.dropbox.com%2Fu%2F19667019%2Frange%2520liggend.jpg', 'http://dl.dropbox.com/u/19667019/range%20liggend.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fdl.dropbox.com%2Fu%2F19667019%2Frange%2520liggend.jpg', '', 15490597, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
Robbert RRC LSE
Re: Ontstekking V8 RRC LSE
Hallo Heren,
Ik heb nu weer eens gewone benzine getankt (95) ipv (102). Loopt nu alweer wat rustiger.
Kabels en verdeler zijn nog niet zo oud misschien een jaar of drie het zijn silicone kabels en de verdeler ook nog goed uit.
Ik zal het met het los trekken van de kabels een proberen of er slechten tussen zitten.
Ik vermoed van wel want ik heb bijna alle oude bogies terug gezet en het slechten lopen was minder.
In ieder geval met het stationair lopen gaat het goed maar ik heb wel nog het gevoel met het versnellen dat ik een hoop vermogen mis.
Ik moet hem al behoorlijk op zijn staart trappen wil hij goed vooruit komen.
Dit weekeninde in de Pfalz geweest dus wat bergjes op en af en ik had het gevoel dat ik veel vermogen miste.
Kan het ook nog met de vervroeger te maken hebben?
Groeten,
Robbert
Ik heb nu weer eens gewone benzine getankt (95) ipv (102). Loopt nu alweer wat rustiger.
Kabels en verdeler zijn nog niet zo oud misschien een jaar of drie het zijn silicone kabels en de verdeler ook nog goed uit.
Ik zal het met het los trekken van de kabels een proberen of er slechten tussen zitten.
Ik vermoed van wel want ik heb bijna alle oude bogies terug gezet en het slechten lopen was minder.
In ieder geval met het stationair lopen gaat het goed maar ik heb wel nog het gevoel met het versnellen dat ik een hoop vermogen mis.
Ik moet hem al behoorlijk op zijn staart trappen wil hij goed vooruit komen.
Dit weekeninde in de Pfalz geweest dus wat bergjes op en af en ik had het gevoel dat ik veel vermogen miste.
Kan het ook nog met de vervroeger te maken hebben?
Groeten,
Robbert
-
GeraRRCd
Re: Ontstekking V8 RRC LSE
Robbert,In het algemeen wordt aanbevolen om de bougiekabels, rotor/distributiekap en rotor ieder jaar te vervangen. Dat is met de standaard-OEM kabels al merkbaar, dus na 3 jaar zou je daar wel eens een hoop profijt van kunnen hebben. Uiteraard hebben je bougies ook een beperkte levensduur. Ik rij met een 3.5 EFI op gas en moet ze na 15000 km vervangen. Bovendien gebruik ik dan iets andere bougies en een kleinere electrodeafstand dan wat standaard aangegeven staat. Maar over vermogen, acceleratie e.d. heb ik absoluut niet te klagen (nadat mijn versterker vervangen was, maar ook de bobine niet goed geschikt bleek te zijn). Ontsteking luistert natuurlijk nauw, en is soms lastig om te achterhalen welk component (of meerdere) de veroorzaker zijn van een mindere loop.
Ik zou als volgt te werk gaan:
1) controleer de weerstand over de bobine (bij mijn versie moet dat 1,5 ohm zijn, zat een 4 ohm tussen maar die is voor contactpuntjes)
2) controleer met strobolamp de timing (vacuum afknijpen), kijk ook of hij echt regelmatig vonkt. controleer ook met strobo of iedere bougiekabel regelmatig vonkt.
3) controleer de bougies (kleur, electrodeafstand)
4) check of je een goede verbranding hebt met een lambda-sonde (stationair en bij 3000 tpm) - daar merkte ik bij mij dat ik onverbrande brandstof had die in de uitlaat knalde.
zoek verder raad bij deskundigen (want dat ben ik niet) maar er zitten hier op de prik wel mensen met meer verstand van ontsteking.
Maar ik zou beginnen met nieuwe bougiekabels, rotor en distrikap, want dan kan je al een hele hoop uitsluiten. En pas op met namaak rommel, want dan kan je bezig blijven met zoeken.
Succes ermee,
Gerard
range%20liggend.jpg --> mod_embed_images_loadimage('ea0b2289e51df2b4ede40563e8427a5d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fdl.dropbox.com%2Fu%2F19667019%2Frange%2520liggend.jpg', 'http://dl.dropbox.com/u/19667019/range%20liggend.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fdl.dropbox.com%2Fu%2F19667019%2Frange%2520liggend.jpg', '', 15501470, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Ik zou als volgt te werk gaan:
1) controleer de weerstand over de bobine (bij mijn versie moet dat 1,5 ohm zijn, zat een 4 ohm tussen maar die is voor contactpuntjes)
2) controleer met strobolamp de timing (vacuum afknijpen), kijk ook of hij echt regelmatig vonkt. controleer ook met strobo of iedere bougiekabel regelmatig vonkt.
3) controleer de bougies (kleur, electrodeafstand)
4) check of je een goede verbranding hebt met een lambda-sonde (stationair en bij 3000 tpm) - daar merkte ik bij mij dat ik onverbrande brandstof had die in de uitlaat knalde.
zoek verder raad bij deskundigen (want dat ben ik niet) maar er zitten hier op de prik wel mensen met meer verstand van ontsteking.
Maar ik zou beginnen met nieuwe bougiekabels, rotor en distrikap, want dan kan je al een hele hoop uitsluiten. En pas op met namaak rommel, want dan kan je bezig blijven met zoeken.
Succes ermee,
Gerard
range%20liggend.jpg --> mod_embed_images_loadimage('ea0b2289e51df2b4ede40563e8427a5d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fdl.dropbox.com%2Fu%2F19667019%2Frange%2520liggend.jpg', 'http://dl.dropbox.com/u/19667019/range%20liggend.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fdl.dropbox.com%2Fu%2F19667019%2Frange%2520liggend.jpg', '', 15501470, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
Robbert RRC LSE
Re: Ontstekking V8 RRC LSE
Hallo Gerard,
Dank je wel voor de uitleg.
Ik ben nog bezig met de ombouw naag LPG. En daar vervang in ook de ontsteking door een DIS systeem. Dus dan zou het probleem met contact puntje en andere dingen over moeten zijn.
Ik hen in ieder geval de kabels al besteld en de resxt zou dan nog even moeten wachten.
M.vr.gr.
Robbert van der Biezen
Dank je wel voor de uitleg.
Ik ben nog bezig met de ombouw naag LPG. En daar vervang in ook de ontsteking door een DIS systeem. Dus dan zou het probleem met contact puntje en andere dingen over moeten zijn.
Ik hen in ieder geval de kabels al besteld en de resxt zou dan nog even moeten wachten.
M.vr.gr.
Robbert van der Biezen
-
GeraRRCd
Re: Ontstekking V8 RRC LSE
Hi Robbert,
ZoZo, een DIS, en wat voor systeem ga je dan inbouwen? Ik loop ook al een tijd rond met plannen voor een computergestuurde ontsteking, o.b.v. de MegaJolt + (Ford)EDIS. Maar na de laatste afstelling loopt hij weer zo mooi dat ik het waarschijnlijk weer een jaartje uitstel. Tenzij ik een onverwachte financiële meevaller heb, want het staat nog steeds bovenaan mijn lijstje en het hebben van 2 optimale curve's voor LPG en Benzine is natuurlijk ook heel aantrekkelijk. Maar je bent toch snel zo'n 1000 euro kwijt wat de terugverdientijd weer beperkt.
Benieuwd wat voor keuze jij gaat maken en wat je overwegingen zijn. En uiteraard hoe het je in de praktijk straks gaat bevallen...
groet,
Gerard
range%20liggend.jpg --> mod_embed_images_loadimage('1560588d08a0f171b61073c4b8783dd5', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fdl.dropbox.com%2Fu%2F19667019%2Frange%2520liggend.jpg', 'http://dl.dropbox.com/u/19667019/range%20liggend.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fdl.dropbox.com%2Fu%2F19667019%2Frange%2520liggend.jpg', '', 15505060, 600, 600, 'Loading image ...', false);
ZoZo, een DIS, en wat voor systeem ga je dan inbouwen? Ik loop ook al een tijd rond met plannen voor een computergestuurde ontsteking, o.b.v. de MegaJolt + (Ford)EDIS. Maar na de laatste afstelling loopt hij weer zo mooi dat ik het waarschijnlijk weer een jaartje uitstel. Tenzij ik een onverwachte financiële meevaller heb, want het staat nog steeds bovenaan mijn lijstje en het hebben van 2 optimale curve's voor LPG en Benzine is natuurlijk ook heel aantrekkelijk. Maar je bent toch snel zo'n 1000 euro kwijt wat de terugverdientijd weer beperkt.
Benieuwd wat voor keuze jij gaat maken en wat je overwegingen zijn. En uiteraard hoe het je in de praktijk straks gaat bevallen...
groet,
Gerard
range%20liggend.jpg --> mod_embed_images_loadimage('1560588d08a0f171b61073c4b8783dd5', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fdl.dropbox.com%2Fu%2F19667019%2Frange%2520liggend.jpg', 'http://dl.dropbox.com/u/19667019/range%20liggend.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fdl.dropbox.com%2Fu%2F19667019%2Frange%2520liggend.jpg', '', 15505060, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
Wim Janssen
Re: Ontstekking V8 RRC LSE
Gerard,
Hoe kom je aan die 1000,- Euro. Bij Trigger Wheels koop je de hele set voor minder dan de helft en als je de bobines en de sensor op de autosloop haalt en de sensorsteun en de bedrading zelf maakt, kan het nog goedkoper. Jij droomt er trouwens al zo lang over dat het hoog tijd wordt om die droom te laten uitkomen.
En bedenk goed, al loopt hij nog zo mooi, met MegaJolt en EDIS loopt hij gegarandeerd mooier.
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
Hoe kom je aan die 1000,- Euro. Bij Trigger Wheels koop je de hele set voor minder dan de helft en als je de bobines en de sensor op de autosloop haalt en de sensorsteun en de bedrading zelf maakt, kan het nog goedkoper. Jij droomt er trouwens al zo lang over dat het hoog tijd wordt om die droom te laten uitkomen.
En bedenk goed, al loopt hij nog zo mooi, met MegaJolt en EDIS loopt hij gegarandeerd mooier.
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
-
Robbert RRC LSE
Re: Ontstekking V8 RRC LSE
Hallo Gerard,
Ik heb gekozen voor een compleet paket van BS-autotune.
Gas installatie inclusief de nieuwe ontstekking en inderdaad de twee verschillen de feulmaps.
Kosten van het geheel zijn 2300 euro.
Dit verdien ik redelijk snel terug.
Ik rij ongeveer 20.000 km per jaar en verder heb ik er nog een aantal belastingvoordeeltjes mee. Dit omdat ik in Duitsland woon en daar wordt lpg nog gestimuleerd.
Groeten,
Robbert
Ik heb gekozen voor een compleet paket van BS-autotune.
Gas installatie inclusief de nieuwe ontstekking en inderdaad de twee verschillen de feulmaps.
Kosten van het geheel zijn 2300 euro.
Dit verdien ik redelijk snel terug.
Ik rij ongeveer 20.000 km per jaar en verder heb ik er nog een aantal belastingvoordeeltjes mee. Dit omdat ik in Duitsland woon en daar wordt lpg nog gestimuleerd.
Groeten,
Robbert
-
Robbert RRC LSE
Re: Ontstekking V8 RRC LSE
Probleem opgelost het waren de bogie kabels. Nieuwe erop gezet en geen probleem meer pakt ook weer lekker op en geen inhouden meer bij 80 tot 100 km/u
Iedereen bedankt voor het meedenken.
Groeten,
Robbert
Iedereen bedankt voor het meedenken.
Groeten,
Robbert