bedrading 7-polig naar NATO 12-polig

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Paul C.

bedrading 7-polig naar NATO 12-polig

Bericht door Paul C. »

Onlangs ben ik in het bezit gekomen van een roset leger aanhanger met Nato stekker 24V
Op mijn Laro zit een 7-polige doos 24V. Ik heb vervolgens een Nato doos op mijn Laro gemonteerd die gevoed wordt
vanuit de 7-polige doos. Vervolgens de Nato stekker aangekoppeld en je raad het al niet alles functioneerde goed op
de roset aanhanger. Nu heb ik de volgende vraag:
De aanhanger heeft 2 achterlichten (gebruikelijk natuurlijk) echter het achterlicht heeft maar 2 enkelpolige lampjes, t.w. 1 achter
een oranje en 1 achter een rode reflector. Kloppen nu het volgende stellingen:

Als de Laro het volgende activeert:

Knipperlicht Links > aanhanger oranje lamp Links knippert
Knipperlicht Rechts > aanhanger oranjelamp Rechts knippert
Rem > beide oranje lampen branden
Licht > beide rode lampen branden
Knipperlicht Links in combi met rem > Linker oranje lamp knippert, de rechter oranje lamp brandt continu
Knipperlicht Rechts in combi met rem > Rechter oranje lamp knippert, de linker oranje lamp brandt continu

Als bovenstaande klopt en dat is mijn vraag dus kan ik dus niet zomaar vanuit de 7 polige doos gaan doorverbinden.

Mvg, Paul (lightweight88)

PS: Hier is al meer over geschreven op de prik met name over het aansluitschema maar het gaat mij om het functioneren van de achterlichten.
Wilco Vaneman

Re: bedrading 7-polig naar NATO 12-polig

Bericht door Wilco Vaneman »

Hoi Paul.
Je lijstje klopt precies. De originele 12 polige leger stekker/stekkerdoos van de landrover gebruikt het amerikaanse systeem waarbij de richtingaanwijzers ook de remlichten zijn.
Ik heb via ebay de originele 12 polige NATO stekkerdoos gekocht omdat ik ook een legeraanhanger heb. Dus alleen de stekkerdoos is het amerikaanse systeem. De achterlichten van de landrover werken wel op de normale manier. Je kan alles gewoon doorverbinden van de 7 polige naar de 12 polige natodoos.
Ik heb de Natodoos aangesloten zoals het origineel bij een leger landrover zit. (alles was afgeknipt) Dus inclusief de oorlogs verlichting. Dat zit namelijk ook mijn leger aanhanger.

Nu ben ik bezig om er een "burger" 13 polige bij te zetten. Dat wordt 12V m.b.v. een omvormer van 24V/10 Amp naar 12V. Ik ga dan 5 relais van 24V gebruiken die dan 12V schakelen.
2 relais voor de verlichting. (1 voor links en 1 voor rechts. 1 relais voor de remlichten en 2 relais voor de RAW.) Die worden dan aangestuurd vanuit de achterlichten en niet van de NATO stekker zodat de normale remlichten werken als ik er een gewone aanhanger aanhang.

Dit is het schema wat ik gebruikt heb om de Nato doos aan te sluiten. Klikkerdeklik
Paul C.

Bericht door Paul C. »

Hoi WIlco,

Bedankt voor je reactie. Echter nu heb ik de volgende vraag:

Op de Nato doos staat dat je de rem op punt M moet zetten, maar in de Nato stekker is geen aansluiting op M van de aanhanger.
Daar wordt helemaal niet gerept over een remaansluiting. Dat klopt toch niet.

Mvg, Paul
Tithonus

Bericht door Tithonus »

Dan even omgedraaid: stel ik wil een 'normale' aanhanger met 7 of 13 polige stekker inpluggen in m'n (12V) NATO doos op de auto, zijn hier adapters voor?

Egon Kooi
Oosterbeek
tithonus@hotmail.com

In dienst: Defender 90 WolfXD Tdi '98, RagRover V8
Uit dienst: Defender 110 Tithonus '86, Defender 110 Tdi '94, RRC V8 '72
Jacaranda

Bericht door Jacaranda »

Niet dat ik weet. Ik maak ze altijd zelf.

Martin 88, 90 en 110"(sold) van der Velde met Boefje

jacarandatot.jpg --> mod_embed_images_loadimage('35f292a6dbaf53b95a2b384e6ca5336a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fleutjerovertje.nl%2Fjacaranda%2Fjacarandatot.jpg', 'http://leutjerovertje.nl/jacaranda/jacarandatot.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fleutjerovertje.nl%2Fjacaranda%2Fjacarandatot.jpg', '', 15499845, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Paul C.

Bericht door Paul C. »

Vandaag heb ik de aanhanger onder handen genomen en wat blijkt:

Er zijn slecht drie draden (los van de massa) noodzakelijk om de juiste verlichting te voeren.

1 draad voor RAW-L > aansluitpunt op Nato doos B
1 draad voor RAW-R > aansluitpunt op Nato doos J
1 draad voor de verlichting > aansluitpunt op Nato doos E

De oorlogsverlichting vergeet ik dan maar even.

Dit kan ik toch niet voeden uit mijn 7 polige 'burger" doos?
De remdraad van mijn Laro (afgetapt van de 7-polige doos) moet ik aansluiten op B en J en niet op M (zie schema www.13afdra.nl)

Als ik dat doe werkt mijn verlichting van de Laro niet goed meer, immers de RAW's zijn dan doorverbonden.

Wie heeft hier een passend antwoord op. Ik kom er niet uit !

Paul C. (88lightweight@hotmail.nl)
Frans Bonnes

Bericht door Frans Bonnes »

De verlichting van de aanhanger aanpassen aan de Landrover.
Dat wil zeggen aanpassen aan de Europese nato aansluiting.
Dat zal wel betekenen dat je andere achterlichten op de aanhanger zult moeten maken.
Met licht / remlicht en raw apart.

fb
Paul C.

Bericht door Paul C. »

Ik begrijp je antwoord maar dat is nu niet de bedoeling.
Ik wil de aanhanger origineel houden, dus met oorsponkelijke (leger) achterlichten.

Paul C.
Marc-my-Words

Bericht door Marc-my-Words »

Tja, dan moet je eventjes puzzelen met diodes en/of relais en een speciale leger-aanhanger interface fröbelen.

Marc

PS Dubbelspiraal lampjes op de plek van de (rode) enkelspiraal lampjes fröbelen is ook een optie. Dan blijven de achterlichtunits origineel alleen is de verlichting dan "Europees" en makkelijker qua stekker.

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20/05/2012 21:57 door Marc-my-Words.
Paul C.

Bericht door Paul C. »

Het achterlichtunit is gemaakt voor 2 enkelpolige lampen.
Hoe kan ik dan ineens een twee polige lamp monteren?
Ddaar kan ik toch geen 2 draden op aansluiten.

Mvg, Paul

En de diodes, bedoel je dat ik diodes moet zetten in de aanvoerdraden van de RAW's?
Marc-my-Words

Bericht door Marc-my-Words »

Ik bedoel dat er - zoals je zelf al concludeerde - geen eenvoudige 1:1 oplossing is en je dus linksom of rechtsom aan het fröbelen moet.
Als je "dubbelspiraal" look-a-like LED lampjes neemt dan kan je die naar mijn idee wel in een fitting frotten en "hard" aan de bekabeling verbinden.
Als alles goed is gaan (de betere) LED lampen langer als de aanhanger mee.

Marc
Exfietser

Bericht door Exfietser »

Als ik het goed begrijp heb jij een 24 volt landrover met een civiele trekhaakaansluiting? Als je mazzel hebt, heb je dus misschien een Nederlandse exleger laro en is daar naderhand de natoplug afgefröbeld en vervangen door de 7 polige plug. Ik zou zeggen terug fröbelen met het orginele schema erbij. In de ex-leger zit alles al ingebouwd om de remlichten te laten knipperen i.p.v. losse knippers. In de elektrische schakeling van de landrover zitten de z.g. blokkeer-relais. Een van die relais zorgt dat de aanhanger lampjes zo werken. In het schema heeft dat relais nummer 130. Het andere relais met nummer 131 is voor de waarschuwingslampen.

Ik heb de tekening niet bij de hand maar op de natodoos zitten meerder aansluitingen om knipper en remlichten te voeden. Er moet een aansluiting zijn voor de normale remlichten op de aanhanger, twee aansluitingen voor normale richtingknippers een aansluiting voor de normale achterverlichting en een aansluiting voor de kenteken verlichting. Kenteken verlichtingen en normale achterverlichting zitten niet bij elkaar omdat met de verlichting schakelaar in oorlogstand de kentekenverlichting en gewone achterlichten appart uitgeschakeld kunnen worden.

Voor nato aanhangers met die Amerikaanse verlichting zitten er op de natoplug twee aparte draden voor de Amerikaanse achterlichten. Deze draden komen van blokkeer-relais 130 en worden alleen gebruikt bij een aanhanger met amerikaanse verlichtingen. De gewone draden voor de knipper en remlichten worden in dit geval dus niet gebruikt.

Omdat ik de tekening niet heb weet ik de nummers niet maar volgens het schema moet je draadkleur GS (=Groen met Grijze streep) en GX (=Groen met Roze streep) hebben. Als je die draden in je kabelboom opsnort en op de 7 polige plug aansluit en 24 volt lampjes gebruikt werkt het waarschijnlijk gewoon. Die draden komen gewoon bij je achterlichten achter afdekplaatje omhoog.

Als je dan een aanhanger met normale verlichting aansluit zullen de remlichten als Amerikaanse lichten werken en de knipperlichten niet werken. Beter is de natoaansluiting weer monteren en die gebruiken voor jouw leger aanhanger en daarnaast de gewone 7 of dertienpolige aansluiting monteren. Die laatste zou je dan nog kunnen aanpassen zodat die 12 volt geeft.

Arnold.
Exfietser

Bericht door Exfietser »

Met alleen diodes gaat het niet lukken. Je kunt niet om het gebruiken van een relais heen.

Arnold.
Wilco Vaneman

Bericht door Wilco Vaneman »

Hallo Paul

Het remlicht (punt M) is bij de natodoos niet aangesloten. Ik miste punt M ook, en toen heb ik het rubber van de natodoos los gehaald en toen bleek er op contact M geen draad gesoldeerd. Dat heb je ook niet nodig want als je alles aansluit, behalve het remlicht dan werkt alles gewoon. Je richtingaanwijzers fungeren dan als remlichten. Dat mag ook gewoon. Je hebt dan oranje remlichten. Vroeger hadden onze gele streekbussen dat allemaal, en is wettelijk gewoon toegestaan.
Je sluit dus op de 7 polige stekkerdoos beide richtingaanwijzers aan. Dus de draad van de RAW links op 1/L. De draad van RAW rechts op 4/R. Draad van het licht op 5/58R en op 7/58L, en vergeet de massa niet op 3/31. Remlicht wordt dan niet aangesloten. Het is dan zo aangesloten dat alle aanhangers erachter kunnen wat de aansluiting betreft. Bij alle aanhangers werken dan de lampjes van de RAW als remlicht. Denk wel dat er 24V uitkomt. Alleen dan even bolletjes omwisselen. Dit verhaal geld natuurlijk alleen als je de bedrading gebruikt waar normaal de originele NATO doos mee was aangesloten.
Als je de bedrading gebruikt die ook voor de achterlichten gebruikt worden, dan heb je natuurlijk wel een aparte draad voor de remlichten.
Je kan die twee niet combineren want als je dat doet dan gaan de remlichten branden en beide richtingaanwijzers. Dus rood en oranje tegelijk.

Gr. Wilco
Paul C.

Bericht door Paul C. »

Beste Wilco,

Daar zit het probleem. De draden naar de 7 polige stekkerdoos zijn gewoon afgetapt van de achterlichten, denk ik.
De Laro is door de vorige eigenaar helemaal uit elkaar gehaald en gerestaureerd. Ik weet niet of alle draden wel oorspronkelijk zijn herplaatst.
Ik kan zodoende niet de achterlichten van de Nato aanhanger op de juiste wijze brandend krijgen.
Volgens mij is de enige oplossing een tweede (identieke) achterlicht unit plaatsen naast het ovale achterlicht op de plek van de oorlogsverlichtingsunit.
Deze oorlogsverlichtings unit zal ik dan verwijderen (zal ook nooit gaan branden vanwege de 7 polige aansluiting) en moet dus opzoek gaan naar
twee identieke ovale achterlampen. Dan kan ik ze wel bedienen vanuit de Nato-doos. Immers ze zijn dan dubbel uitgevoerd.
Plaats reactie