trompetje afgebroken LW IIA 1971

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Rudolfo2

trompetje afgebroken LW IIA 1971

Bericht door Rudolfo2 »

Ik was (en ben nog steeds) van plan mijn 40 jaar oude flexibele remleidingen aan de voorzijde te vervangen. Ook voor achter een nieuw exemplaar aangeschaft. Alles goed schoon gemaakt en ruim met kruipolie ingespoten. Meerdere malen ingespoten en ook even de tijd gegeven om zijn werk te doen. Uiteindelijk ging alles goed los enkel linksvoor was de roest tussen remleiding en knelmoer (ik kan even niet op de juiste naam komen) zo stevig dat het trompetje van de remleiding is afgebroken. Wat voor gereedschap dien ik aan te schaffen om zelf een nieuw trompetje op mijn remleiding te persen? Is dit te doen voor een ongeoefend iemand. Of is er een prikker in de omgeving van Haarlem die dit voor mij kan doen? Uiteraard tegen vergoeding.

vr gr

Ruud
jamaar

Re: trompetje afgebroken LW IIA 1971

Bericht door jamaar »

40 jaar oude leidingen zijn vaak ingekankert en bros ik zou gewoon een nieuw leidinkje er op zetten, oude er afhalen en naar van rheenen, links bij karwei verspronkweg als ze al niet verhuist zijn naar de waarderpolder

gr p
Apke

Re: trompetje afgebroken LW IIA 1971

Bericht door Apke »

Je hebt een setje nodig waarmee je de trompetjes kan maken op je leiding.
Het setje ziet er zo uit:
article15556889.jpg --> mod_embed_images_loadimage('9265f52722c4b2b4c9c3481cb59c4d88', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fstatic.%40%23%24%25%26%2Fwinkel%2Fdhzcartools%2Farticle15556889.jpg', 'http://static.@#$%&/winkel/dhzcartools/article15556889.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fstatic.%40%23%24%25%26%2Fwinkel%2Fdhzcartools%2Farticle15556889.jpg', '', 15497448, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Even zoeken op Felsgereedschap voor remleidingen.

Het trompetje zelf maken is niet moeilijk en kan best door een leek gedaan worden.
Je moet je echter afvragen of je dit op de oude leiding zou doen of dat je niet liever een nieuw stukje leiding daarvoor neemt.

Apke
Beheerder PrikkersWinkel

larrie-nu.jpg --> mod_embed_images_loadimage('901b5a314222e15f9b8fbf5d4cf80f4e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', 'http://www.matteman.nl/images/larrie-nu.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', '', 15497448, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Larrie - Serie III 109 Stawag (in onderhoud)
Duck - Disco 2 TD5 (voorlopige naam)
Apke

Re: trompetje afgebroken LW IIA 1971

Bericht door Apke »

Linkje naar het plaatje moet zijn:
klik klik

Apke
Beheerder PrikkersWinkel

larrie-nu.jpg --> mod_embed_images_loadimage('b542c457921f068a4631e91a2141a696', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', 'http://www.matteman.nl/images/larrie-nu.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', '', 15497451, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Larrie - Serie III 109 Stawag (in onderhoud)
Duck - Disco 2 TD5 (voorlopige naam)



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19/05/2012 18:30 door Apke.
Frans Bonnes

Re: trompetje afgebroken LW IIA 1971

Bericht door Frans Bonnes »

Denk dat je niks hebt aan dat setje.
Op een 40 jaar oude LR zullen wel stalen remleidingen zitten, en daar kun je zelf haast niks mee.

fb
Rudolfo2

Re: trompetje afgebroken LW IIA 1971

Bericht door Rudolfo2 »

Ik ben zelf ook voorstander om alles te vervangen maar ik heb er nu even geen zin in. Ik dacht even een nieuw trompetje erop. Maar ik denk inderdaad dat dit een stalen remleiding is. Ik begrijp uit de verhalen dat hier geen nieuw trompetje op gezet kan worden. Kan ik alleen de linkerleiding voor dan vervangen? En door wat voor soort leiding. Of is het dan beter om alle leidingen te vervangen? Maar wat kom je dan nog meer tegen? Is het te doen zonder brug?

vr gr

Ruud
Exfietser

Re: trompetje afgebroken LW IIA 1971

Bericht door Exfietser »

je moet het even met beleid doen maar moeilijk is het niet. Ik heb net een setje van midlock gekocht en alle leidingen vernieuwd. Het werkt ook bij stalen leidingen maar als die oud en roestig zijn geeft dat problemen. Vooral met putroest. Het makkelijkst is gewoon een stuk koperen remleiding van de juiste diameter bij de gamo kopen en zo'n setje natuurlijk. En koop een leidingsnijder. Die snijden exact haaks de leiding af en dat is noodzakelijk om een goede tromp te maken. Maak eerst een paar oefen trompjes en dan voor het eggie. De remleidingen kun je overigens ook klant en klaar bestellen bij de verschillende leveranciers. Waarschijnlijk heb jij een enkelvoudig remsysteem. Je hoeft dan alleen maar de leiding van af het kruistuk op je rechter chassisbalk naar het linker wiel te vervangen. Dat is een paar uurtjes knutselen en je rijdt weer.

Maar voor de prijs van een complete leiding set heb je ook een stuk leiding en de gereedschappen om het zelf te doen.

Ik lees dat je heel kwistig bent geweest met roest oplossende middelen. Let wel op dat deze middelen nooit in je remleidingsysteem mogen komen. Remvloeistof en oliën en smeermiddelen bijten elkaar heel erg. Je o-ringen en rubber oliekeringen zullen hierdoor aangetast worden. In korte tijd zul je dan je remcilinders enzo moeten vervangen. Voor de zekerheid spoel ik de leidingen voordat ik ze aansluit even met met dot 3 remvloeistof om alle vuil e.d. er uit te krijgen.

Succes,

Arnold.
Frank 110V8

Re: trompetje afgebroken LW IIA 1971

Bericht door Frank 110V8 »

Hoi

Leidinkje vervangen is eenvoudig. Ik weet niet welke kant voor maar ze zijn maar een metertje oid lang. Gewoon het leidinkje volgen en bij de eerstvolgende verbinding losdraien. Dn even naar de autonaterialenhandel waar ze zo voor jou uit cunifer een nieuwe leiding maken. Is weinig werk en als jij verder niet met remleidingn bezig bent niet de moeite waard een setje voor te kopen.

Groet Frank
Rudolfo2

Re: trompetje afgebroken LW IIA 1971

Bericht door Rudolfo2 »

Dank voor alle info. Ik ga eerst eens proberen of ik een complete originele leiding kan krijgen van kruisstuk naar linkervoorwiel. Ik hou niet van een combinatie van koper en staal. Dan vervang ik alles. Maar nu even niet. Maar als ik het goed begrijp dan zou ik met een Midlock set ook een trompet moeten kunnen maken op de huidige stalen leiding. Alhoewel de LW op leeftijd is is er nooit bezuinigd op onderhoud. In de loop der tijd nieuwe trommels, schoenen, LUCAS remcylinders en hoofdremcylinder. Remvloeistof wordt ook om de twee jaar ververst. De remolie die eruitkomt is ook helemaal schoon. De huidige remleidingen zien er voor zover ze niet onder de tectyl zitten ook goed uit. Daarom zo jammer dat net precies het trompetje is afgebroken. Ik weet dat het vloeken in de kerk is maar om de discussie weer even op te rakelen ik gebruik al jaren DOT 4

vr gr

Ruud
Rudolfo2

Re: trompetje afgebroken LW IIA 1971

Bericht door Rudolfo2 »

Vanmiddag maar meteen weer onder de LW gekropen. Ik vind het verbazend dat na 40 jaar alles zo gemakkelijk losgaat. Klemmen van de remleiding en de aansluiting op het verdeelblok. Er kwam een puntgave originele remleiding onder vandaan. Ik heb alleen pech gehad met de aansluiting op de flexibele slang linksvoor. Daar kan geen olie van de motor komen. Van onderen wordt er goed gesmeerd. Gaan van de week op zoek na een vervanging.

Waar dient het "knopje" voor wat op het verdeelblok tussen de remleidingen voor en achter zit gemonteerd?

vr gr

Ruud
Exfietser

Re: trompetje afgebroken LW IIA 1971

Bericht door Exfietser »

Dat kunnen twee dingen zijn. En dat is afhankelijk van het feit of je een voor en achter gescheiden of een enkel remsysteem is. Ik vermoed het laatste en dan is het de schakelaar voor je remlichten achter.

En betreft de remleidingen, die worden door ouderdom brosser. Ook zonder dat ze roesten zijn ze dan kwetsbaarder.

En als alles inderdaad in topconditie is zou ik alleen die ene leiding door al of niet een cunifer exemplaar vervangen. Cunifer is eigenlijk het mooiste om er in te hebben. En dat de andere leidingen dat niet zijn maakt weinig uit. De cilinders wartels zijn dat immers ook niet.

Arnold.
Plaats reactie