stuurdemper maar welke

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
defendertje90

stuurdemper maar welke

Bericht door defendertje90 »

Ben opzoek naar een nieuwe stuurdemper voor mijn ninety van 1984, nu kan ik er de eerste de beste demper opzetten maar wat is jullie ervaringen met welk merk?

ik rij er voornamelijk offroad mee en over de weg om is een keer naar de prikkersdag te gaan en dergelijke.

Voldoet een britpart supergaz? (nu is britpart niet het beste merk)

of toch beter voor de bilstein B6 gaan

prijsverschil is aanzienlijk maar is dat ook de kwalitiet
Jup haans-klunder

Re: stuurdemper maar welke

Bericht door Jup haans-klunder »

Juppe zegt : Neem koni `s . Sinds 1963 heb ik altijd koni `s gebruikt . De stuurdemper van ''devil-Gateway ,zit er ook alweer 16 jaar onder . Gr; Juppe .
disco ronl

Bericht door disco ronl »

mijn ervaring zegt: geen gas demper te nemen aangezien deze altijd druk geeft naar 1 richting en je dus altijd moet tegensturen, maar mogelijk is dat in jou LR minder merkbaar dan in mijn Disco.
Ik heb na deze ervaring gewoon weer mijn oude demper gemonteerd en rijd daar nu alweer jaren mee rond.
dus neem gewoon een standaard demper (geen gas)
defendertje90

tja valt iets voor te zeggen bij gas, nu vind ik het niet erg dat ik iets tegen moet sturen, want nu zwabbert dat ding van mij iets te veel over de weg. Ik ga een stuurhuis reviseren (wat ik nog heb liggen) kogels van stuurstang en spoorstang vervangen en de panhardstang krijg andere bussen.

Die demper is er alleen voor omdat ik nu toch bezig ben ik het meteen beter goed kan doen zeker niet om mijn bovengenoemde problemen op te lossen.

Tegensturen zodat er altijd een bepaalde "voorspanning" is zou mooi zijn maar moet uiteraard niet te veel zijn
defendertje90

Zoals juppe naar mij al omschrijf ik ben ongeduldig. Dus heb ik er maar 1 besteld Een terrafirm RTC (return to center) lijkt mij wel net zo handig op mijn auto en word ook geadviseerd bij auto's met grotere/ bredere banden en met lagere druk in het terrein.

Nu afwachten tot mijn pakketje in nederland is (besteld bij devon)
ToyRoverlander

Bericht door ToyRoverlander »

Wat moet je met een stuurdemper? Vraag je dat eerst eens af ... Zwabberen los je niet op met een stuurdemper.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
- Toy-Rover, '65 Series IIa 112" 4deurs softtop
3B 3.4 diesel, H41 4bak, HDJ80 assen, dual E-locked, SOA, 48" voorveren, 5125series 14" Bilsteins rondom, 4:1 Orion tussenbak, 63" chevy achterveren, custom tank, Mitsu TD04L-13T turbo, Saab intercooler, Hellfire Fabworks High-steer, rolbeugel, Crow 4point harnesses. Alu radiator, 2x 24V Spal fans, OBA...En nog wat klein spul....
Rijdend en al! nu nog geluidsisolatie om het zaakje wat stiller te krijgen..
defendertje90

wat ik al aangaf koos eerst zorgen dat de rest goed is absoluut niet om de problemen te verdoezelen. Dus eerst word de rest vervangen maar wil wel alles meteen goed hebben
ToyRoverlander

Dan zou ik eerst zorgen dat de rest in orde is en dan kijken of een stuurdemper nodig is... Last van klappen in de stuurinrichting ofzo als je door kuilen oid rijdt, of iets anders wat een tik tegen een wiel geeft...?
defendertje90

nee hij klapt absoluut niet. En zoals aangegeven in de beginpost ga ik eerst de rest doen Koos.

Waar ik last van heb is speling op het stuurhuis die ik te veel vindt waardoor de auto een eigen weg lijkt te zoeken bij spoorvorming. Vandaar dat ik het stuurhuis wat ik op voorraad heb liggen ga reviseren om een spelingsloos stuurhuis te hebben (bijstellen bovenop helpt niet totaal geen verschil). Daarboven op wil ik de stuurdemper doen die een rtc functie heeft. Daarnaast vervang ik voor de zekerheid (kan geen speling voelen) de kogels van de spoor en stuurstang voor smeerbare nippels. Het moet gewoon goed zijn en die auto is volgens mij gewoon normaal stuurbaar te krijgen.
disco ronl

Bericht door disco ronl »

RTC klinkt interresant, maar dan moet je wel op een of andere manier die demper precies centraal monteren, dus eerst het stuurhuis afstellen op middenstand, stuur monteren op juiste middenstand, dan stuursatng afstellen zodat auto rechtuitrijd bij stuur middenstand en dan pas die RTC demper erop en afstellen op die RTC middenstand. dan moet het perfect zijn lijkt mij.

ben benieuwd naar je resultaat hiermee.
defendertje90

komt allemaal goed. Ik verwacht de spullen midden volgende week binnen ivm alle feestdagen in deze periode. Nu staat voor mijn gevoel alles goed afgesteld dus laat de banden op de grond staan zodat die niet verdraaien dan kan ik daar alles weer op afstellen. En idd zorgen dat de rtc stuurdemper netjes in het midden uitlijnd
ToyRoverlander

Als ie geen klappen geeft in het stuur dan hoef je ook geen stuurdemper te hebben... RTC lijkt me wel handig... mja... als je dat nodig hebt zit er dan niet iets anders niet goed? Jouwe is 3" verhoogd meen ik... je hebt andere radiusarmen toch die de caster weer goed zetten? Dan moet RTC ook niet echt een probleem zijn. Iets meer caster geven zou trouwens wel helpen met RTC .

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
- Toy-Rover, '65 Series IIa 112" 4deurs softtop
3B 3.4 diesel, H41 4bak, HDJ80 assen, dual E-locked, SOA, 48" voorveren, 5125series 14" Bilsteins rondom, 4:1 Orion tussenbak, 63" chevy achterveren, custom tank, Mitsu TD04L-13T turbo, Saab intercooler, Hellfire Fabworks High-steer, rolbeugel, Crow 4point harnesses. Alu radiator, 2x 24V Spal fans, OBA...En nog wat klein spul....
Rijdend en al! nu nog geluidsisolatie om het zaakje wat stiller te krijgen..
defendertje90

ik heb inderdaad 3 inch verhoging met 3 graden raduisarmen (bij 4 inch ga je al naar 6 graden armen) Het probleem is dat het stuur af en toe zijn eigen leven gaat leiden (wijt ik aan de speling op het stuurhuis. Ik heb met de RTC demper te bereiken dat ik minder onverwachte uitslag op de wielen heb. We zullen het meemaken zoals gezegd is alles al besteld
defendertje90

Gisteren alle spullen ontvangen, de demper ziet er goed uit. Ben 's avonds meteen begonnen met het stuurhuis weer in elkaar te zetten met de nieuwe seals. Stuurhuis staat weer spelingsloos in elkaar en nu nog een geschikte dag vinden om de track rods te vervangen stuurdamper te doen en het stuurhuis te vervangen. Dan nog de panhard er onderuit om daar poly bussen in te zetten en dan het verschil is bekijken
Wim Janssen

Bericht door Wim Janssen »

Welk verschil wil je dan bekijken. Stuurdemper, stuurhuis, track rod's of panhard stang? Je leert zo dus nooit waar je probleem zat. Een voor een is het motto.

groeten
Wim
defendertje90

ik weet waar mijn probleem zit dat is het "probleem" niet die zit in het stuurhuis die heeft te veel speling en kan ik niet meer verder stellen. Door dat de auto breder staat dmv spoorverbreders zit ik op vrachtwagenspoor en dus veel last van spoorvorming waar de auto iedere keer uit wil schieten.

Waarom alles vervangen hoor ik je denken, omdat ik toch bezig ben alles maar meteen weer in top conditie maken. Enige wat ik nog niet aangepakt hebt aan de auto is de stuurinrichting
Sergej

Bericht door Sergej »

[www.budget-parts.nl]
defendertje90

ja mooi die heb ik hier liggen voor die prijs incl btw en daar is hij ex btw
Pike

Bericht door Pike »

Stuurdempers moet je mijns inziens ritueel verbranden
Die zijn verzonnen voor mensen die in het terrein hun duimen binnen het stuur houden. Duikt een voorwiel in een kuil of op een flinke kei dan dan krijgt het stuur een ruk die je met de handjes niet tegen kan houden. Heb je dan je duimen binnen het stuurwiel dan loop je een erg grote kans er minimaal één te breken.

Vooropgesteld dat de hele stuurinrichting spelingvrij is en de auto goed is uitgelijnd denk ik dat op verharde weg een stuurdemper niks toevoegt.

Als je de hele stuurinrichting in orde hebt ga dan eerst eens een tijd rijden zonder die demper zodat je een goede indrukt hebt. Ik heb het niet over een rondje om de kerk maar een aantal weken of maanden. Dan de demper monteren en het verschil bepalen.

Pike

grotemarkt5a.jpg --> mod_embed_images_loadimage('b7cc915c6c61094ca1c037a6f4f8f951', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.13afdra.nl%2Fimages%2Fgrotemarkt5a.jpg', 'http://www.13afdra.nl/images/grotemarkt5a.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.13afdra.nl%2Fimages%2Fgrotemarkt5a.jpg', '', 15536597, 600, 600, 'Loading image ...', false);

On the eighth day God created Land Rover.
defendertje90

met een gewone demper gaat dat inderdaad gebeuren maar met deze moet dat juist. niet gebeuren. En een paar weken of maanden heeft geen nut dan heb ik net 300km gereden na die paar maanden gewoon dat ding erop en rijden en misschien nog een beetje nastellen die demper
Plaats reactie