Bypass alarm ECU 300TDI 1998

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Jan

Bypass alarm ECU 300TDI 1998

Bericht door Jan »

Hallo,

Ik ben bezig een 300 TDI motor uit een disco in een 110 aan het zetten.
Nou zit er op de disco een alarm ECU (geen spider), weet iemand of je deze kan doorverbinden zodat ik de startblokkering kan laten vervallen en de aansluiting achter op de brandstofpomp kan doorverbinden of rechtstreeks ergens (stroom) op aansluiten.

gr
VeeTee

Re: Bypass alarm ECU 300TDI 1998

Bericht door VeeTee »

Waarschijnlijk zit er een "fuel shut-off valve", die kan je van geschakelde stroom voorzien (achter het contactslot).
Mischien heb je iets aan het schema op mijn site? [www.zee-rover.nl]

Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4
Jan

Re: Bypass alarm ECU 300TDI 1998

Bericht door Jan »

Vincent,
die shut-off valve zit boven op de brandstofpomp, dat is niet hetgeen wat ik zoek, er zit ook een een elektronica gedeelte achterop de brandstofpomp dat is het gedeelte wat via het startblokkering gedeelte is geschakeld is die zou ik graag willen omzeilen / doorverbinden, zodat ik de krans om het contactslot, alarm, startblokkering, kan laten vervallen.
andre

Re: Bypass alarm ECU 300TDI 1998

Bericht door andre »

Hallo Jan,
Ik weet niet precies hoe dat moet, maar heb eventueel wel een schema van de startonderbreking voor je in pfd.
Groet,
Andre
Defender 110 300tdi
Jan

Re: Bypass alarm ECU 300TDI 1998

Bericht door Jan »

Andre,
Zou je die kunnen mailen wellicht heb ik er wat aan,
dingojw @ hotmail.com.
gr
Jan
AadG

Re: Bypass alarm ECU 300TDI 1998

Bericht door AadG »

kan je hem ook naar mij mailen Andre ?

aagro@caiway.nl
Huub pennings

Re: Bypass alarm ECU 300TDI 1998

Bericht door Huub pennings »

Heb deze zomer hetzelfde probleempje op moeten lossen voor mijn 110 waar ik dezelfde motor ingestopt heb.
Je kan het elektronika gedeelte achterop de pomp verwijderen met een houtbeiteltje. Je komt al hakkende een in kunststof ingegoten stukje elektronika tegen. Van daaruit loopt er een draadje naar een normaal solenoid dat je direct op je contactdraad aan kan sluiten. Geen hexentour, half uurtje voorzichtig werk.

Hak ze.

Groetjes,

Huub
Bram109

Re: Bypass alarm ECU 300TDI 1998

Bericht door Bram109 »

Nog makkelijker is om het draadje van de solenoid aan te sluiten op het middelste draadje van het stekkertje. Hier staat namelijk 12V op als je het contact aanzet. Scheelt weer een draadje trekken.

Bram.
Aad Koene

Re: Bypass alarm ECU 300TDI 1998

Bericht door Aad Koene »

Vergeet dan niet ook de massa aan te sluiten (een van de twee buitenste polen van de stekker ....

Aad Koene

Serie 1 Pick Up, 1956 "Prikup"
Serie 2a Stawag, 1972 "Tinkerbell"
Forward Control 101 Ambu, 1977 "Knorretje"
Disco 1 Comm., 1990 "Chalky"

Leer van de fouten van een ander, je wordt nooit oud genoeg om ze allemaal zelf te maken.
Meer vragen is meer weten, meer weten is meer vragen
Bram109

Re: Bypass alarm ECU 300TDI 1998

Bericht door Bram109 »

Massa kan je achterwege laten, op de solenoid zit maar 1 aansluiting namelijk de geschakelde plus.

Bram.
klaas van der burg

Re: Bypass alarm ECU 300TDI 1998

Bericht door klaas van der burg »

Hallo,

Ik ben erg benieuwd hoe jullie dit hebben gedaan. Ik heb een landrover disco 1 uit 1997 met veel problemen met het alarm. En omdat ik nu tijdelijk in Burkina Faso ben met deze auto, heb ik geen landrover dealer in de buurt die het alarm kan resetten of wat dan ook. Ik wil nu het alarm omzeilen door rechtstreeks contact te maken met de brandstof pomp. Op welke draad van de brandstof pomp sluit je nu het contact aan? En hoe omzeil je dan de start onderbreking?

groet Klaas van der Burg,
Tijdelijk in Burkina Faso
Bart van Dessel

Re: Bypass alarm ECU 300TDI 1998

Bericht door Bart van Dessel »

Hoi Klaas,

ik hoop voor je dat je geen automaat hebt want dan is het alarm omzeilen heel moeilijk. Een handgeschakelde kun je heel makkelijk doorverbinden. Aan het contactslot zit een dunnere rood/witte draad, die gebruik je voor je startmotor (voeding voor startrelais, schuifstekker op relais op de startmotor), de inspuitpomp kun je een contact+ geven die je overal vandaan kunt toveren, in de buurt van je inspuitpomp zit een zekeringen/relaiskast waar je ze uit kunt kiezen.

Gr, Bart
Gerben tB

Re: Bypass alarm ECU 300TDI 1998

Bericht door Gerben tB »

Grappig, Klaas werkzaam in Burkina Faso helemaal nieuw op de prik, vraagt hoe je van een (of zijn) Nederlandse auto het alarm kunt omzeilen.....................
Bart van Dessel

Re: Bypass alarm ECU 300TDI 1998

Bericht door Bart van Dessel »

Hij is goed geintegreerd in de plaatselijke bevolking......
klaas van der burg

Re: Bypass alarm ECU 300TDI 1998

Bericht door klaas van der burg »

Ha Bart,

Helaas het is een automaat uit 1997. Ik heb inmiddels vele landrover forums bezocht om te zien of er een oplossing is, maar de disco 1 die ik heb, is er een die geen "spider" heeft in het dashbord, want dan was de immobilisatie nog makkelijk te omzeilen. Het alarm is een lucas 10as die samen schijnt te werken met de ECU, die er pal naast zit onder het dashbord.
Wat ik nu heb gelezen heb op jullie forum is om de electronica op de inspuitpomp weg te halen (weg te bikken) en daar een contact+ op te zetten. En werkt dan ook de oplossing nog mbt tot de startonderbreking die jij voorstelt in je reactie?
Bart van Dessel

Re: Bypass alarm ECU 300TDI 1998

Bericht door Bart van Dessel »

De oplossing die jij in gedachten hebt met het webbikken van de electronica lukt helaas niet, je hebt een automaat en die hebben (op de allereerste '94 na dan) EDC, dat staat voor electronische diesel control, je hebt dus een electronische pomp die met een ecu werkt. Helaas werkt die niet met een simpel contact+ draadje zoals bij de handgeschakelde versies. De enige mogelijkheid die ik me kan bedenken is het vervangen van de inspuitpomp (incl. inspuitleidingen en verstuivers) tegen een mechanische uit een handgeschakelde, dat foefje heb ik al vaker gedaan en dan loopt ie weer, niet zo mooi als met EDC maar hij doet het wel, je hebt dan ook 2 steuntjes nodig voor de kickdown kabel, maar direct noodzakelijk zijn die niet. Ik heb een paar maanden geleden een Disco 300 tdi aut. met hetzelfde probleem bij een specialist neergezet die alle apparatuur in huis heeft, maar hij kon het probleem niet oplossen.

Niet zo'n best nieuws helaas,

Gr, Bart
klaas van der burg

Re: Bypass alarm ECU 300TDI 1998

Bericht door klaas van der burg »

Ha Bart, dat is zeker geen goed nieuws! Ik was al op zoek gegaan naar een mechanische inspuitpomp hier in Burkina Faso, maar heb er nog geen een kunnen vinden. Ik hoopte eigenlijk door middel van een bypass de auto weer op gang te brengen, maar helaas het blijkt toch niet zo makkelijk te zijn, zoals je schrijft.
De enige optie die ik nog kan bedenken is een tweede hands lucas 10as alarm met afstandbediening (omdat m.i. daar het probleem ligt) dan wel een mechanische inspuitpomp uit Nederland laten komen met de mensen die binnenkort naar Burkina komen.
In ieder geval bedankt voor je meedenken en als je nog een goede oplossing weet hou ik mij ten zeerste aanbevolen!!

gr. Klaas
crazymud

Re: Bypass alarm ECU 300TDI 1998

Bericht door crazymud »

goedemiddag,

Wij hebben een keer hetzelfde aand e hand gehad, op de plaats van de standaard startsolonoide zit dan een polyester gietsel met 6 draadjes of zo iets. Toen niemand het ons kon vertellen hebben we het gietsel er afgesloopt om er achter te komen dat daarin een printplaatje zit wat allerlei ingewikkelde dingen moet doen voor het alarm maar daarna een standaard startsolonoide aanstuurt die je gewoon kunt aansluiten met een draadje naar het contact. Het vraagt wat doorzettingsvermogen en doet lomp aan om het er met een koudbeitel en een hamer af te slaan,. Maar de voldoening als het dan werkt is compleet.
Als je wilt hebben we denk ik nog wel wat fototjes van deze lompe aktie, als je je e-mailadrs geeft zal ik ze toesturen.

groet,

Peter
Bart van Dessel

Re: Bypass alarm ECU 300TDI 1998

Bericht door Bart van Dessel »

Peter,

jullie hadden geen automaat maar een 5 bak, als ik het me goed kan herinneren.

gr, Bart
crazymud

Re: Bypass alarm ECU 300TDI 1998

Bericht door crazymud »

Bart,

inderdaad hadden wij een 5bak, zit daar dan verschil in de startonderbreker?

Peter
disco ronl

Re: Bypass alarm ECU 300TDI 1998

Bericht door disco ronl »

300tdi met EDC (met automaat) heeft 5draads
300tdi met EGR (geen EDC) heeft 3 draads (ook handbak)
300tdi zonder heeft 1 draad.
Rene110V8

Re: Bypass alarm ECU 300TDI 1998

Bericht door Rene110V8 »

Met een beetje geluk zitten de Nederlandse platen er nog op kan de vorige eigenaar gewoon de sleutels opsturen
Bart van Dessel

Re: Bypass alarm ECU 300TDI 1998

Bericht door Bart van Dessel »

Bij een EDC is het alarm en startblokkering geintegreerd in de ecu van de inspuiting en die blokkering heb je er niet zomaar uit, dan heb je volgens mij ook codes nodig van de auto die er waarschijnlijk niet meer bijzitten en niet alle garages kunnen met hun diagnose apparatuur in de ecu omdat het een vrij oud systeem is. Bij een handbak heb je een losse unit die je heel makkelijk kan omzeilen, dat is nog ouderwets draadjes trekken.

gr bart
Benno

Re: Bypass alarm ECU 300TDI 1998

Bericht door Benno »

OP basis van het kenteken moet een dealer een Sleutelcode kunnen verstrekken. Hiermee kun je de startblokkering uitschakelen via de EKA code. Je kunt dan in ieder geval weer rijden (zonder startblokkering dat wel).

Bij de automaten met EDC (te herkennen onder de motorkap aan een luchtmassameter naast het blok) en geen gaskabel aan de pomp is alles geintegreerd in de computers. Alleen de pomp hacken om de solenoid te bekrachtigen zal dus niet werken inderdaad.
benno



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/05/2012 18:30 door Benno.
Bart van Dessel

Re: Bypass alarm ECU 300TDI 1998

Bericht door Bart van Dessel »

Hoi Klaas,

ik zit net op Google Maps te kijken, ik wist niet waar Burkino Faso ligt, had net zo goed Friesland kunnen zijn...maar het ligt midden in Afrika! Ben je daar met een Disco naar toe gereden voor vakantie of woon en werk je daar?

Gr, Bart
klaas van der burg

Re: Bypass alarm ECU 300TDI 1998

Bericht door klaas van der burg »

Ha Bart,
Ik ben daar al naar toe gereden verleden jaar met de disco en heb daar mijn auto laten staan bij vrienden. Een tocht van een kleine 8000 kilometer. We bezig zijn om hier te gaan wonen en ik ben hier nu sinds april om drie maanden hier te werken. Sinds ik hier ben terug gekomen zijn de problemen ontstaan met het alarm van de disco, de afstandsbediening werkt niet meer en de EKA sleutel code wil ook niet altijd werken. Hij heeft een aantal keer op de EKA code gewerkt maar het probleem is dat zodra de sleutel een 5 minuten uit het contact slot is, het alarm weer zorgt voor een blokkade en begint het hele gedoe weer van voren af aan. En dan is het maar de vraag of het alarm de eka code weer wil accepteren. Het is niet altijd dat het alarm op deze code wil reageren. Ook de overall code 1515 geeft weinig soelas. Het lijkt alsof het alarm is ontregelt en krijg het alarm ook niet gereset om weer goed te communiceren met de handbediening. Ik heb dit verschillende malen inmiddels al geprobeerd, maar het succes is van korte duur of blijft geheel uit. Volgens mij zit het probleem is het alarm en daardoor wordt ook de ECU niet meer aangestuurd om te kunnen starten. Er zit hier geen landrover dealer hier in de buurt, de eerste is een kleine 1000 kilometer verder in Abidjan Ivoorkust dus dat is geen optie.
Ik ben nu opzoek naar een gebruikte alarm, afstandsbediening en ECU voor een automaat disco 1. Kijken of dit wil werken.

groet Klaas
Bart van Dessel

Re: Bypass alarm ECU 300TDI 1998

Bericht door Bart van Dessel »

Ik denk dat je je auto beter Afrika proof kunt maken, dus zoveel mogelijk mechanisch ipv electronisch. Andere inspuiting. Maar als je je kunt redden met een andere ecu zonder alarm/blokkering dan is dat ook prima. Met gebruikte alarminstallaties heb ik geen goede ervaringen. Succes in ieder geval,

gr, Bart
René de Geeter

Re: Bypass alarm ECU 300TDI 1998

Bericht door René de Geeter »

Misschien een te simpel idee.......
Batterijtjes van de afstandsbediening vervangen.....????

René
109 serie III StaWag
Plaats reactie