Slecht rusische diesel geleverd door Gulf?
-
Marchel
Slecht rusische diesel geleverd door Gulf?
Hallo prikkers,
Wie heeft er verstand van Diesel olie?
Afgelopen vrijdag bij een zelfstandig tankstation diesel getankt voor de trip naar Aken. Nu weet ik dat deze pomp altijd gevuld wordt vanuit een Gulf tankwagen. Zaterdagmorgen naar Aken vertrokken (320 km). Mijn defender 110 200 tdi liep slecht. De motor maakte veel extra geluid. Op de terug weg total getankt. Hierna liep de motor wer als een zonnetje.
Mijn buurman is internationaal chaufeur en vertelde dat Gulf goedkope russische diesel importeerd en verkoopt. Als ik de ervaring met mijn motot zie dan kan ik zeker concluderen dat deze Gulf diesel zeer slecht van kwaliteit is. Wie weet of dit waar is? Zijn er meer merken met slechte import diesel?
Groeten
Marchel Gerbers
Marchel_gerbers@hotmail.com
Wie heeft er verstand van Diesel olie?
Afgelopen vrijdag bij een zelfstandig tankstation diesel getankt voor de trip naar Aken. Nu weet ik dat deze pomp altijd gevuld wordt vanuit een Gulf tankwagen. Zaterdagmorgen naar Aken vertrokken (320 km). Mijn defender 110 200 tdi liep slecht. De motor maakte veel extra geluid. Op de terug weg total getankt. Hierna liep de motor wer als een zonnetje.
Mijn buurman is internationaal chaufeur en vertelde dat Gulf goedkope russische diesel importeerd en verkoopt. Als ik de ervaring met mijn motot zie dan kan ik zeker concluderen dat deze Gulf diesel zeer slecht van kwaliteit is. Wie weet of dit waar is? Zijn er meer merken met slechte import diesel?
Groeten
Marchel Gerbers
Marchel_gerbers@hotmail.com
-
JanTD5
Re: Slecht rusische diesel geleverd door Gulf?
Tank al bijna 10 jaar nagenoeg alleen bij de lokale Gulf en heb nog nooit problemen gehad. Niet in de zomer nog in de winter. En tank het zowel in de landrover Td5 als in de peugeot 307. Lijkt me trouwens sterk dat ze het spul importeren terwijl Gulf volgens mij eigen raffinaderijen bezitten.
Mvg Jan
Mvg Jan
-
Gert
Re: Slecht rusische diesel geleverd door Gulf?
Alle diesel moet voldoen aan normen. Of dit nu uit Rusland of Nederland komt zou niet uit moeten maken. Problemen die het gevolg zijn van andere diesel kennen waarschijnlijk hun oorsprong in een ander mankement. Gulf heeft in ieder geval wél een terminal in Den Helder. Een 200tdi zou toch heel veel moeten slikken, en al zeker alle verschillende moderne brandstoffen. In heel Afrika heb ik ook geen enkele keer het idee gehad dat ik slechte diesel had, terwijl dat hier wel geroepen wordt.
-
Frans Bonnes
Re: Slecht rusische diesel geleverd door Gulf?
Hoe weet jij dat het Gulf diesel is.
Dat er vaak een tankauto van Gulf brandstof brengt hoeft nog niet te betekenen dat de diesel die jij daar getankt hebt dit maal ook van Gulf komt.
Kan best zijn dat er de laatste keren een -nutrale- tankauto, zonder merknaam erop, geweest is.
Of dat de ondergrondse tank van het tankstation een keer bijna leeg geweest is en er dus vuil / water mee gekomen is.
fb
Dat er vaak een tankauto van Gulf brandstof brengt hoeft nog niet te betekenen dat de diesel die jij daar getankt hebt dit maal ook van Gulf komt.
Kan best zijn dat er de laatste keren een -nutrale- tankauto, zonder merknaam erop, geweest is.
Of dat de ondergrondse tank van het tankstation een keer bijna leeg geweest is en er dus vuil / water mee gekomen is.
fb
-
Tinus
Re: Slecht rusische diesel geleverd door Gulf?
Ik zie vaak een tankauto van Gulf bij de Tinq (A7) en Tango (Bolsward) staan, volgens mij wordt alleen de tankauto gebruikt en komt die diesel niet van Gulf zelf.
De Terminal van Gulf in Den Helder wordt voornamelijk gebruikt om marineschepen van brandstof te voorzien. Ik zie daar ook nooit tankauto's staan, alleen maar binnenvaartschepen van Gulf die daar komen laden en lossen.
Tinus "90" Tiid-Rôver 200TDI
laroijsland2.jpg --> mod_embed_images_loadimage('2ba4eda0c84bae364265434a92ee9535', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fimageshack.us%2Fa%2Fimg15%2F4281%2Flaroijsland2.jpg', 'http://imageshack.us/a/img15/4281/laroijsland2.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fimageshack.us%2Fa%2Fimg15%2F4281%2Flaroijsland2.jpg', '', 15464146, 600, 600, 'Loading image ...', false);
En Larocamper 300TDI
camper2w.jpg --> mod_embed_images_loadimage('3162cd252d080050a4a7705b01555ef6', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fimageshack.us%2Fa%2Fimg18%2F5867%2Fcamper2w.jpg', 'http://imageshack.us/a/img18/5867/camper2w.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fimageshack.us%2Fa%2Fimg18%2F5867%2Fcamper2w.jpg', '', 15464146, 600, 600, 'Loading image ...', false);
De Terminal van Gulf in Den Helder wordt voornamelijk gebruikt om marineschepen van brandstof te voorzien. Ik zie daar ook nooit tankauto's staan, alleen maar binnenvaartschepen van Gulf die daar komen laden en lossen.
Tinus "90" Tiid-Rôver 200TDI
laroijsland2.jpg --> mod_embed_images_loadimage('2ba4eda0c84bae364265434a92ee9535', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fimageshack.us%2Fa%2Fimg15%2F4281%2Flaroijsland2.jpg', 'http://imageshack.us/a/img15/4281/laroijsland2.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fimageshack.us%2Fa%2Fimg15%2F4281%2Flaroijsland2.jpg', '', 15464146, 600, 600, 'Loading image ...', false);
En Larocamper 300TDI
camper2w.jpg --> mod_embed_images_loadimage('3162cd252d080050a4a7705b01555ef6', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fimageshack.us%2Fa%2Fimg18%2F5867%2Fcamper2w.jpg', 'http://imageshack.us/a/img18/5867/camper2w.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fimageshack.us%2Fa%2Fimg18%2F5867%2Fcamper2w.jpg', '', 15464146, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
Puffino
Re: Slecht rusische diesel geleverd door Gulf?
Interessant...... Ik zal je wat ervaringen delen van me. Ik houd al jaaaaaren heul nauwkeurig bij waar ik tank, hoeveel, en hoeveel km ik er mee rijdt. Mijn tankboekjes koester ik.....
Wat mij opvalt is dat Gulf, samen met BP, Total, Q8 en Shell de hoogwaardigste brandstof levert. Met hun brandstof rijd ik het zuinigst. Ik heb 10 jaar gemeten met diesel in een Focus Tddi uit 2000, tegelijkertijd gedurende die 10 jaar in een '92 Polo benzine, daarna zijn beiden er uit gegaan en nu rijd ik sinds 2 jaar in Fabia '02 benzine. Ongeveer 25-35k per jaar per auto.
Ook voor de Land Rover merk ik het, maar rijd er minder km mee, en onder sterk wisselende omstandigheden (blok, bakken, banden, rijstijl, terrein etc wisselen zeer sterk) en durf het dus niet zo strak te zeggen, al LIJK ik iets soortgelijks te merken.
WEL kan ik met zekerheid vertellen dat ik ook wel eens voor de test er VPower diesel in gooi (in de Land Rover met 200tdi) en merk dat me dat 5-10% zuiniger laat rijden. De brandstof is ook ongeveer zoveel duurder, dus dat maakt niet uit, ik kan dus rustig VPower tanken.
Iets bijzonderder qua waarneming (en redelijk "schunnig" vind ik persoonlijk): Ik heb tot nu toe gemerkt dat Esso en Texaco me brandstof leveren waar ik minder zuinig mee rijdt. Scheelt me ongeveer 5-7% in verbruik. Ook dit zijn tenslotte zelfproducerende maatschappijen met prime-prijzen, maar helaas....
Wel bekend en te verwachten: Tanken bij de Tinq en Tango scheelt me 10% in brandstofverbruik. Dat die brandstof ook 10% goedkoper is, maakt het dus weer quite.
Tanken bij zelfstandige tanks heb ik weinig ervaring mee, daar doe ik dus geen uitspraak over.
Sander Lelieveld
Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V
Snorkel.Runde.NL
Wat mij opvalt is dat Gulf, samen met BP, Total, Q8 en Shell de hoogwaardigste brandstof levert. Met hun brandstof rijd ik het zuinigst. Ik heb 10 jaar gemeten met diesel in een Focus Tddi uit 2000, tegelijkertijd gedurende die 10 jaar in een '92 Polo benzine, daarna zijn beiden er uit gegaan en nu rijd ik sinds 2 jaar in Fabia '02 benzine. Ongeveer 25-35k per jaar per auto.
Ook voor de Land Rover merk ik het, maar rijd er minder km mee, en onder sterk wisselende omstandigheden (blok, bakken, banden, rijstijl, terrein etc wisselen zeer sterk) en durf het dus niet zo strak te zeggen, al LIJK ik iets soortgelijks te merken.
WEL kan ik met zekerheid vertellen dat ik ook wel eens voor de test er VPower diesel in gooi (in de Land Rover met 200tdi) en merk dat me dat 5-10% zuiniger laat rijden. De brandstof is ook ongeveer zoveel duurder, dus dat maakt niet uit, ik kan dus rustig VPower tanken.
Iets bijzonderder qua waarneming (en redelijk "schunnig" vind ik persoonlijk): Ik heb tot nu toe gemerkt dat Esso en Texaco me brandstof leveren waar ik minder zuinig mee rijdt. Scheelt me ongeveer 5-7% in verbruik. Ook dit zijn tenslotte zelfproducerende maatschappijen met prime-prijzen, maar helaas....
Wel bekend en te verwachten: Tanken bij de Tinq en Tango scheelt me 10% in brandstofverbruik. Dat die brandstof ook 10% goedkoper is, maakt het dus weer quite.
Tanken bij zelfstandige tanks heb ik weinig ervaring mee, daar doe ik dus geen uitspraak over.
Sander Lelieveld
Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V
Snorkel.Runde.NL
-
Marc-my-Words
Re: Slechte diesel ?
Interessant.
Ik tank al tientallen jaren bij de goedkoopste pomp die ik tegen kom, en al meer dan 12 jaar houd ik dat integraal bij.
Ik merk werkelijk geen verschil, dwz er is wel eens een kleine uitschieter in verbruik maar die uitschieter wordt gewoonlijk hetzij verklaard door rijgedrag danwel door een compenserende uitschieter bij de volgende keer tanken.
Volgens mij is dit ook zo gek ook niet want de diesel komt uiteindelijk van slechts een beperkt aantal raffinaderijen.
Vlgs mij is het hoogstens zo dat je een keertje de pech kunt hebben dat je de laatste liters uit de voorraadtanks tankt .... het beste bezoek je druk bezochte tankstations, dan is in ieder geval de doorloop groot.
Marc (die uitsluitend en alleen met diesel ervaring heeft, benzine is voor in de MSR-brander)
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10/05/2012 09:08 door Marc-my-Words.
Ik tank al tientallen jaren bij de goedkoopste pomp die ik tegen kom, en al meer dan 12 jaar houd ik dat integraal bij.
Ik merk werkelijk geen verschil, dwz er is wel eens een kleine uitschieter in verbruik maar die uitschieter wordt gewoonlijk hetzij verklaard door rijgedrag danwel door een compenserende uitschieter bij de volgende keer tanken.
Volgens mij is dit ook zo gek ook niet want de diesel komt uiteindelijk van slechts een beperkt aantal raffinaderijen.
Vlgs mij is het hoogstens zo dat je een keertje de pech kunt hebben dat je de laatste liters uit de voorraadtanks tankt .... het beste bezoek je druk bezochte tankstations, dan is in ieder geval de doorloop groot.
Marc (die uitsluitend en alleen met diesel ervaring heeft, benzine is voor in de MSR-brander)
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10/05/2012 09:08 door Marc-my-Words.
-
Robb
Re: Slecht rusische diesel geleverd door Gulf?
Jarenlang tankwagenchauffeur geweest....en wij gingen laden op verschillende terminals door het land. Het verschil in brandstof is er niet echt. Het gaat om de toevoegingen oftwel additieven die toegevoegd worden. Zo heeft Shell op de terminal van BP in Amsterdam een eigen additieventank staan. Als je daar gaat laden dan krijg je de kale brandstof en worden er met injectoren additieven toegevoegd. Dit gebeurt eigenlijk op alle terminals waar alle verschillende maatschappijen laden. Zo laadt Shell bij BP en Q8 en andersom. dusss.........
just my 2 cents
Robb
Le gach dea-mhéin
Defender 110 "auwguhwuhk"
GroteFoto-H3NFAWF7.jpg --> mod_embed_images_loadimage('3ebd124309483ecc62e2f8d233bda729', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGroteFoto-H3NFAWF7.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-H3NFAWF7.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGroteFoto-H3NFAWF7.jpg', '', 15465217, 600, 600, 'Loading image ...', false); " class="bbcode" border="0" />
"Cogito Ergo Sum" (ik denk dus ik ben)
just my 2 cents
Robb
Le gach dea-mhéin
Defender 110 "auwguhwuhk"
GroteFoto-H3NFAWF7.jpg --> mod_embed_images_loadimage('3ebd124309483ecc62e2f8d233bda729', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGroteFoto-H3NFAWF7.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-H3NFAWF7.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGroteFoto-H3NFAWF7.jpg', '', 15465217, 600, 600, 'Loading image ...', false); " class="bbcode" border="0" />
"Cogito Ergo Sum" (ik denk dus ik ben)
-
Alan T
Re: Slecht rusische diesel geleverd door Gulf?
Heb zelf zoeen soort ervaring gehad met diesel van de witte pomp
is wel goedkoper maar reed met die diesel 1op14 ipv 1op16 {fordje}
mijn mening is dus dat erwel degelijk kwalitijds verschil in zit
rij nu alleen nog maar lpg, merk geen verschilen in
is wel goedkoper maar reed met die diesel 1op14 ipv 1op16 {fordje}
mijn mening is dus dat erwel degelijk kwalitijds verschil in zit
rij nu alleen nog maar lpg, merk geen verschilen in
-
Puffino
Re: Slechte diesel ?
Ik ben het met je eens, maar ik gok eerlijk gezegd dat het bere-interessant is om te weten wat "diesel" of "benzine"nu eigenlijk is. Ik denk dat er toevoegingen inzitten, die de werking schaden, deels. En wat is de vrijheid van "troep" die je er aan kunt toevoegen terwijl je het nog ingestraft kunt verkopen onder de naam "benizine"? Er gaan wel geruchten dat er ook wel giftige troep wordt afgevoerd op deze manier: enorme verdunnign maakt het moeilijk traceerbaar en in de motor verbrandt het allemaal wel....
Deden we vroeger met geld ook, een ons goud woog in werkelijkheid natuurlijk geen onsje, maar afhaneklijk van hoe het ons uitkwam had je een ons goud van 93 gram of van 106 gram. (afhankelijk van of je koper of verkoper bent).
Vlees wordt ingespoten met water, om het meer te doen lijken. Nog steeds waar....
En zo voorts.
Deden we vroeger met geld ook, een ons goud woog in werkelijkheid natuurlijk geen onsje, maar afhaneklijk van hoe het ons uitkwam had je een ons goud van 93 gram of van 106 gram. (afhankelijk van of je koper of verkoper bent).
Vlees wordt ingespoten met water, om het meer te doen lijken. Nog steeds waar....
En zo voorts.
-
Puffino
Re: Slecht rusische diesel geleverd door Gulf?
Leuk te lezen, bij jou zelfs groot verschil, meer dan 10%.... Nog meer dan bij mij dus. WOW.... (Ik heb alleen geen ervaring met de witte pomp, althans, niet voldoende om beweringen te kunnen doen).
-
Paul Kampeerrover
Gulf raffineert niet
De Merknaam Gulf is zo'n 13 jaar geleden overgenomen door de fa. Miedema uit Harderwijk.
De raffinage van aardolie is destijds BP geworden. De merknaam Gulf kwam te koop en zodoende. Gulf is dus een handelonderneming in olieen. Het is dus mogelijk dat zij een partij uit Rusland of waar dan ook hebben gekocht. Het is dan mogelijk dat er kwaliteitsverschil is in diesel.
Groet, Paul
De raffinage van aardolie is destijds BP geworden. De merknaam Gulf kwam te koop en zodoende. Gulf is dus een handelonderneming in olieen. Het is dus mogelijk dat zij een partij uit Rusland of waar dan ook hebben gekocht. Het is dan mogelijk dat er kwaliteitsverschil is in diesel.
Groet, Paul
-
Puffino
Re: Gulf raffineert niet
Verrek! [www.gulf.nl]
Dank je, Paul, leuk te lezen.
Overigens: ook in Rusland bestaat gewoon prima kwaliteit olie/diesel/benzine etc.
Dank je, Paul, leuk te lezen.
Overigens: ook in Rusland bestaat gewoon prima kwaliteit olie/diesel/benzine etc.
-
defendertje90
Re: Slecht rusische diesel geleverd door Gulf?
Dat er een gulf bordje op hangt wil niks zeggen ik heb altijd bij een gulf station gewerkt toen ik nog op school zat en daar kwam altijd een tankauto met een bordje van de shell erop. Zoals gezegd zijn het gewoon neutrale auto's en de brandstof komt weg bij een "groothandel" waa rzowel de shell gulf als vele andere hun brandstof halen.
Slechte brandstof komt hier in nederland niet meer voor en moet inderdaad aan verschillende kwalitietseisen voldoen.
Slechte brandstof komt hier in nederland niet meer voor en moet inderdaad aan verschillende kwalitietseisen voldoen.
-
Marchel
Re: Gulf raffineert niet
Prikkers,
Bedankt voor alle reacties. het was mij al opgevallen dat firma Schenk voor bijna alle grotere oliemaatschapijen rijdt. Inderdaad zie je de Tinq vrachtwagen ook bij een Gulf station lossen. De pomp waar ik tank heeft voor mijn gevoel redelijk veel omzet. De opmerking van mijn buurman (rusische diesel) bracht mij aan het twijfelen.
Inmiddels denk ik dus dat ik misschien het onderste uit de voorraad tank heb getankt.
P.S: Zondag naar Zeewolde maar even bij een ander pompstation tanken als vergelijkings test.
Groeten,
Marchel
Bedankt voor alle reacties. het was mij al opgevallen dat firma Schenk voor bijna alle grotere oliemaatschapijen rijdt. Inderdaad zie je de Tinq vrachtwagen ook bij een Gulf station lossen. De pomp waar ik tank heeft voor mijn gevoel redelijk veel omzet. De opmerking van mijn buurman (rusische diesel) bracht mij aan het twijfelen.
Inmiddels denk ik dus dat ik misschien het onderste uit de voorraad tank heb getankt.
P.S: Zondag naar Zeewolde maar even bij een ander pompstation tanken als vergelijkings test.
Groeten,
Marchel
-
defendertje90
Re: Gulf raffineert niet
Marchel Schreef:
-------------------------------------------------------
> Prikkers,
>
> Bedankt voor alle reacties. het was mij al
> opgevallen dat firma Schenk voor bijna alle
> grotere oliemaatschapijen rijdt. Inderdaad zie je
> de Tinq vrachtwagen ook bij een Gulf station
> lossen. De pomp waar ik tank heeft voor mijn
> gevoel redelijk veel omzet. De opmerking van mijn
> buurman (rusische diesel) bracht mij aan het
> twijfelen.
>
> Inmiddels denk ik dus dat ik misschien het
> onderste uit de voorraad tank heb getankt.
>
> P.S: Zondag naar Zeewolde maar even bij een ander
> pompstation tanken als vergelijkings test.
>
> Groeten,
>
> Marchel
Onderste uit de voorraad tank lijkt mij zeer sterk we praten over grond tanks van 35000 a 40000 liter (tenminste bij de gulf waar ik heb gewerkt ) zoals je ziet zitten er 10 duizende liters in die tank. Ik heb nog nooit meegemaakt dat er een tank leeg cq bijna leeg was.
-------------------------------------------------------
> Prikkers,
>
> Bedankt voor alle reacties. het was mij al
> opgevallen dat firma Schenk voor bijna alle
> grotere oliemaatschapijen rijdt. Inderdaad zie je
> de Tinq vrachtwagen ook bij een Gulf station
> lossen. De pomp waar ik tank heeft voor mijn
> gevoel redelijk veel omzet. De opmerking van mijn
> buurman (rusische diesel) bracht mij aan het
> twijfelen.
>
> Inmiddels denk ik dus dat ik misschien het
> onderste uit de voorraad tank heb getankt.
>
> P.S: Zondag naar Zeewolde maar even bij een ander
> pompstation tanken als vergelijkings test.
>
> Groeten,
>
> Marchel
Onderste uit de voorraad tank lijkt mij zeer sterk we praten over grond tanks van 35000 a 40000 liter (tenminste bij de gulf waar ik heb gewerkt ) zoals je ziet zitten er 10 duizende liters in die tank. Ik heb nog nooit meegemaakt dat er een tank leeg cq bijna leeg was.
-
Paul Kampeerrover
Re: Gulf raffineert niet
wat ik me wel afvraag; wat is goed nederlands: het is "het merk" maar ook "de naam "
Dus wat mij betreft de merknaam.
Sander, jij als academisch gevormde slimme snuitert...
Groet, Paul
Dus wat mij betreft de merknaam.
Sander, jij als academisch gevormde slimme snuitert...
Groet, Paul
-
Marc-my-Words
Re: Slechte benzine of diesel bestaat niet ?
Natuurlijk bestaat er slechte diesel of benzine, gewoonlijk is dat de nare toevalstreffer waarbij je het laatste grondsap tankt.
Wellicht is er ook beroerd spul in heel verre landen (ik ben niet verder als aan de oostgrenzen van Polen en Hongarije geweest (dwz niet verder richting "dubieus" en nooit iets raars gemerkt (wel dat water in het luchtinlaat funest is, maar dat wisten we al).
Vroegeh, ja vroegeh, toen was de diesel in Spanje ook van stookolie-kwaliteit, een keer tanken en je liet een rookgordijn achter je (en bijpassend slechtere prestaties), een keer tanken terug in Frankrijk (of bij de Mobil-pomp in Andorra) en het rookgordijn was weg.
Anyway, enige tijd terug hadden ze bij een van de consumentenprogramma's een echte eerlijke test met diverse benzines, en de verschillen waren miniem en rechtvaardigden zeker niet de meer-prijs van premium benzine.
Jammergenoeg hebben ze toen geen diesel getest.
Overigens, dit verhaal komt om de zoveel tijd terug (zou me niks verbazen als er zo nu en dan ook petrolie-verkopers aan de bron staan).
Niets is zo'n goede verkoopstrategie als het hoog houden van een wijd verbreid angst-gevoel.
Groeten MarcS
PS De (grote) verschillen in de verbruikscijfers kunnen natuurlijk echt zijn, maar wil je zekerheid dan moet je hetzij lab-testen doen danwel echt dubbelblind onderzoek.
Wellicht is er ook beroerd spul in heel verre landen (ik ben niet verder als aan de oostgrenzen van Polen en Hongarije geweest (dwz niet verder richting "dubieus" en nooit iets raars gemerkt (wel dat water in het luchtinlaat funest is, maar dat wisten we al).
Vroegeh, ja vroegeh, toen was de diesel in Spanje ook van stookolie-kwaliteit, een keer tanken en je liet een rookgordijn achter je (en bijpassend slechtere prestaties), een keer tanken terug in Frankrijk (of bij de Mobil-pomp in Andorra) en het rookgordijn was weg.
Anyway, enige tijd terug hadden ze bij een van de consumentenprogramma's een echte eerlijke test met diverse benzines, en de verschillen waren miniem en rechtvaardigden zeker niet de meer-prijs van premium benzine.
Jammergenoeg hebben ze toen geen diesel getest.
Overigens, dit verhaal komt om de zoveel tijd terug (zou me niks verbazen als er zo nu en dan ook petrolie-verkopers aan de bron staan).
Niets is zo'n goede verkoopstrategie als het hoog houden van een wijd verbreid angst-gevoel.
Groeten MarcS
PS De (grote) verschillen in de verbruikscijfers kunnen natuurlijk echt zijn, maar wil je zekerheid dan moet je hetzij lab-testen doen danwel echt dubbelblind onderzoek.
-
Pike
Re: Slecht rusische diesel geleverd door Gulf?
Verbruik bijhouden doe ik ook, voor zowel de LW als de Polo (1988).
Het verbruik hangt volgens mij van teveel factoren af om een verhoogd of verlaagd verbruik aan het merk brandstof te koppelen. Veel korte ritjes of een paar lange, wind achter of tegen (heeft op de LaRo zeker invloed), snelheid en lading hebben allemaal invloed.
Het merk brandstof kan ook invloed hebben maar daar kan ik geen uitspraak over doen, tank eigenlijk altijd bij dezelfde pomp. Over veranderende prestaties heb ik dus ook geen uitspraak.
Vroeger, op de Puch Maxi, kon ik het verschil in brandstof duidelijk merken. Tanken bij een witte pomp of een Shell gaf slechte prestaties. Knallen in de pijp en parels (wie kent ze nog?). De beste prestaties kreeg ik toen met Texaco, 55 km/h en 1:70. Niet opgevoerd, alleen de kleinst vindbare sproeier er in.
Pike
grotemarkt5a.jpg --> mod_embed_images_loadimage('e62e8db53404174f15c7283cdd2b1756', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.13afdra.nl%2Fimages%2Fgrotemarkt5a.jpg', 'http://www.13afdra.nl/images/grotemarkt5a.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.13afdra.nl%2Fimages%2Fgrotemarkt5a.jpg', '', 15466674, 600, 600, 'Loading image ...', false);
On the eighth day God created Land Rover.
Het verbruik hangt volgens mij van teveel factoren af om een verhoogd of verlaagd verbruik aan het merk brandstof te koppelen. Veel korte ritjes of een paar lange, wind achter of tegen (heeft op de LaRo zeker invloed), snelheid en lading hebben allemaal invloed.
Het merk brandstof kan ook invloed hebben maar daar kan ik geen uitspraak over doen, tank eigenlijk altijd bij dezelfde pomp. Over veranderende prestaties heb ik dus ook geen uitspraak.
Vroeger, op de Puch Maxi, kon ik het verschil in brandstof duidelijk merken. Tanken bij een witte pomp of een Shell gaf slechte prestaties. Knallen in de pijp en parels (wie kent ze nog?). De beste prestaties kreeg ik toen met Texaco, 55 km/h en 1:70. Niet opgevoerd, alleen de kleinst vindbare sproeier er in.
Pike
grotemarkt5a.jpg --> mod_embed_images_loadimage('e62e8db53404174f15c7283cdd2b1756', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.13afdra.nl%2Fimages%2Fgrotemarkt5a.jpg', 'http://www.13afdra.nl/images/grotemarkt5a.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.13afdra.nl%2Fimages%2Fgrotemarkt5a.jpg', '', 15466674, 600, 600, 'Loading image ...', false);
On the eighth day God created Land Rover.