300tdi defender oliedruk
-
Arthur Verhalle
300tdi defender oliedruk
Hallo allemaal,
Even een vraagje. Mijn 300tdi loopt goed, uitstekend zelfs naar mijn mening. Alleen als de motor een tijdje gelopen heeft, en op bedrijfstemperatuur is gekomen, gaat het oliedruklampje bij (laag) stationair toerental branden. Het heeft niets met de oliedruk te maken, maar het oliepeil is in orde. Kan het de sensor zijn? Of is mijn pomp naar de vaantjes?
Arthur
Even een vraagje. Mijn 300tdi loopt goed, uitstekend zelfs naar mijn mening. Alleen als de motor een tijdje gelopen heeft, en op bedrijfstemperatuur is gekomen, gaat het oliedruklampje bij (laag) stationair toerental branden. Het heeft niets met de oliedruk te maken, maar het oliepeil is in orde. Kan het de sensor zijn? Of is mijn pomp naar de vaantjes?
Arthur
-
bowy
Re: 300tdi defender oliedruk
Meestal is dit een teken dat je krukaslagers wat versleten zijn. (olie wordt dunner als hij opgewarmt is) of een versleten olie pomp veer (komt meer voor bij de 300tdi) kwestie van pomp eraf schroeven en dan de veer eronder vervangen. Als je dan toch je carter eraf hebt meteen je krukas lagers controleren.
Groet,
Bowy
Groet,
Bowy
-
richard
Re: 300tdi defender oliedruk
hallo arthur,
het kan zijn dat de plunjer van de bypass op het oliefilterhuis waar de olieleiding op zit(het huisje waar de leiding op zit heeft 2 m6 schroefjes) niet helemaal goed meer werkt deze even loshalen en schoonmaken
wat ook wel eens wil gebeuren is dat de olieaanzuigbuis niet helemaal vast meer zit.
mvg richard
het kan zijn dat de plunjer van de bypass op het oliefilterhuis waar de olieleiding op zit(het huisje waar de leiding op zit heeft 2 m6 schroefjes) niet helemaal goed meer werkt deze even loshalen en schoonmaken
wat ook wel eens wil gebeuren is dat de olieaanzuigbuis niet helemaal vast meer zit.
mvg richard
-
jacob
Re: 300tdi defender oliedruk
helemaal met bowy eens,
je kan ook (omstreden oplossing) aan je olie een teflon achting oplossing toe voegen.
dit hecht zich keurig vast in de lagerschalen. waardoor de ruimte "speling" weer verklijnt wordt.
deze toepasingen zijn tegenwoordig zo goed. dat ik het nu wel druf aan te bevelen.
ook verlaagt dit de grenssmering bijvoorbeel bij het starten. wat veder slijtage vertraagt.
natuurlijk is vervangen e.d. oplossing nummer 1.
maar als je dit nu niet zit zittenj. zon flesje is er zo in gegooit.
mvg jacob
je kan ook (omstreden oplossing) aan je olie een teflon achting oplossing toe voegen.
dit hecht zich keurig vast in de lagerschalen. waardoor de ruimte "speling" weer verklijnt wordt.
deze toepasingen zijn tegenwoordig zo goed. dat ik het nu wel druf aan te bevelen.
ook verlaagt dit de grenssmering bijvoorbeel bij het starten. wat veder slijtage vertraagt.
natuurlijk is vervangen e.d. oplossing nummer 1.
maar als je dit nu niet zit zittenj. zon flesje is er zo in gegooit.
mvg jacob
-
Puffino
Re: 300tdi defender oliedruk
En waarom niet de sensor, zoals bij een enkeling (waaronder ik zelf) eerder op deze prik als "eerste verdenking" is geweest? Bij de 200tdi, dan weliswaar.
Ik had precies hetzelfde. Ik zou die sensor eens vervangen. Persoonlijk. Bij mij, en een aantal andere prikkers dus, was dat de "oplossing" (voor pre-300tdi blokken wel te verstaan).
Sander Lelieveld
Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V
Snorkel.Runde.NL
Ik had precies hetzelfde. Ik zou die sensor eens vervangen. Persoonlijk. Bij mij, en een aantal andere prikkers dus, was dat de "oplossing" (voor pre-300tdi blokken wel te verstaan).
Sander Lelieveld
Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V
Snorkel.Runde.NL
-
Erik One-ten+LW op 't werk
Re: 300tdi defender oliedruk
Meten is weten.
Ik heb ongeveer hetzelfde gehad, even van een oude sensor een adapter maken en de werkelijke druk meten. Die bleek bij mij prima te zijn. Lag aan de sensor.
De waardes heb ik niet bij de hand, maar staan wel in een werkplts handboek.
Grtz. Erik
Ik heb ongeveer hetzelfde gehad, even van een oude sensor een adapter maken en de werkelijke druk meten. Die bleek bij mij prima te zijn. Lag aan de sensor.
De waardes heb ik niet bij de hand, maar staan wel in een werkplts handboek.
Grtz. Erik
-
Arthur Verhalle
Re: 300tdi defender oliedruk
Mannen, bedankt voor de tips! Ik ga van het weekend eens onder de auto kruipen.
Arthur
Arthur
-
wiety
Re: 300tdi defender oliedruk
hoi
het komt wel eens voor dat de klep in de filter niet goed werkt, mn kom je net van de snelweg en trapt dande koppeling in gaat het lampje branden.
oplossing nieuwe filter zetten.
heb het zelf ook al eens gehad, met orgineele filter.
dus doe dit eerst.
en meten is weten, dus een oliedruk meter aansluiten is wel verstandig.
maar geheid bij nieuwe filter is het over.
baat niet schaat niet
gr pascal
het komt wel eens voor dat de klep in de filter niet goed werkt, mn kom je net van de snelweg en trapt dande koppeling in gaat het lampje branden.
oplossing nieuwe filter zetten.
heb het zelf ook al eens gehad, met orgineele filter.
dus doe dit eerst.
en meten is weten, dus een oliedruk meter aansluiten is wel verstandig.
maar geheid bij nieuwe filter is het over.
baat niet schaat niet
gr pascal
-
Erik One-ten+LW op 't werk
Re: 300tdi defender oliedruk
Zou inderdaad ook zeer goed kunnen, heb dit bij de laatste verversing ook gehad.
Nieuw filter erop en weg was het.
Grtz. Erik
Nieuw filter erop en weg was het.
Grtz. Erik