110/130 als gezinsauto
-
Martin
110/130 als gezinsauto
hallo,
wij zijn aan het overwegen om een defender 110 of 130 aan te schaffen als gezinsauto, dit mede om lekker te kunnen reizen en dan niet alleen over asfalt.
nu lees je regelmatig over de kwaliteit van de landrover. wij hopen hier wat reactie te krijgen op basis van ervaringen van anderen.
dus ik zou het op prijs stellen als er lezers zijn die hierop willen reageren
groeten martin
wij zijn aan het overwegen om een defender 110 of 130 aan te schaffen als gezinsauto, dit mede om lekker te kunnen reizen en dan niet alleen over asfalt.
nu lees je regelmatig over de kwaliteit van de landrover. wij hopen hier wat reactie te krijgen op basis van ervaringen van anderen.
dus ik zou het op prijs stellen als er lezers zijn die hierop willen reageren
groeten martin
-
Rickske
Re: 110/130 als gezinsauto
direct doen!
Of neem n Series, dan heb je echt n hobby erbij!
Of neem n Series, dan heb je echt n hobby erbij!
-
GeraRRCd
Re: 110/130 als gezinsauto
Ik heb een RR classic als gezinsauto. Bevalt het hoofd van het gezin prima 
Ik rij er nu ruim 1 jaar in (sinds december 2007) en het is gewoon landrover technologie, met een lekkere V8 (en gas om het betaalbaar te houden).
Kwaliteit: LR's hebben zo hun zwakke kanten, waarover je hier op de prik veel over kunt lezen en ook hun sterke kanten - waar je ook veel over leest als je de emoties goed interpreteert. Kortom, als je met je verstand goed gaat nadenken over een LR dan zul je tot de conclusie komen dat er echt wel betere auto's gemaakt worden dan dit merk heeft geproduceert.
Als je je hart laat spreken zul je tot de conclusie komen dat er weinig auto's zijn die je meer doen dan de karren die dit merk heeft voortgebracht.
Als je dit pad inslaat, is het goed om echt interesse te hebben voor de (simpele) techniek in dit soort wagens en hoe je daar mee om kunt gaan. Een sleutelcursus bij Hendrik Swane heeft me veel bijgebracht. Daardoor durf ik met het gezin in een klassieker op vakantie te gaan naar een land waar ik de taal niet echt goed spreek. Sleuteldoos mee, een paar onderdelen en materialen om evt bij pech onderweg jezelf wat te kunnen redden. Maar uiteindelijk gewoon overbodige last gebleken. Het is dus een zaak van gevoel met je wagen opbouwen zodat je in de gaten krijgt wat ermee gebeurt en tijdig zaken aan kunt pakken.
Koop je een nieuwe, dan is het een ander verhaal. Electronica kan je niet veel aan doen zonder diagnose apparatuur. En er zijn heel wat jaren geweest dat dit het zwakke punt was bij dit merk. Oudere wagens zonder electronica hebben dit soort problemen niet. Maar weer andere.
Punten van aandacht bij oudere wagens:
- roest (logisch) met name op de dragende chassisdelen
- electrisch systeem geeft nog wel eens problemen
- stuurbekrachtiging (lekken)
- onderhoud: er zitten veel vloeistoffen in en die moeten regelmatig ververst worden. Onderhoud zoals bijv om de 7500 km olieverversen, 10.000 km de kruisjes van de aandrijfassen smeren, diffs, tussenbak tijdig verversen en altijd tijdig peilen.
Op zich simpele klussen die je zelf kunt doen, maar je moet het wel willen.
Lees eens een werkplaatshandboek, voorin staat wat het onderhoud inhoud en hoe vaak je het moet doen. Die dingen zijn her en der te downloaden.
Succes met je overwegingen, Gerard - ook behept met het virus
Ik rij er nu ruim 1 jaar in (sinds december 2007) en het is gewoon landrover technologie, met een lekkere V8 (en gas om het betaalbaar te houden).
Kwaliteit: LR's hebben zo hun zwakke kanten, waarover je hier op de prik veel over kunt lezen en ook hun sterke kanten - waar je ook veel over leest als je de emoties goed interpreteert. Kortom, als je met je verstand goed gaat nadenken over een LR dan zul je tot de conclusie komen dat er echt wel betere auto's gemaakt worden dan dit merk heeft geproduceert.
Als je je hart laat spreken zul je tot de conclusie komen dat er weinig auto's zijn die je meer doen dan de karren die dit merk heeft voortgebracht.
Als je dit pad inslaat, is het goed om echt interesse te hebben voor de (simpele) techniek in dit soort wagens en hoe je daar mee om kunt gaan. Een sleutelcursus bij Hendrik Swane heeft me veel bijgebracht. Daardoor durf ik met het gezin in een klassieker op vakantie te gaan naar een land waar ik de taal niet echt goed spreek. Sleuteldoos mee, een paar onderdelen en materialen om evt bij pech onderweg jezelf wat te kunnen redden. Maar uiteindelijk gewoon overbodige last gebleken. Het is dus een zaak van gevoel met je wagen opbouwen zodat je in de gaten krijgt wat ermee gebeurt en tijdig zaken aan kunt pakken.
Koop je een nieuwe, dan is het een ander verhaal. Electronica kan je niet veel aan doen zonder diagnose apparatuur. En er zijn heel wat jaren geweest dat dit het zwakke punt was bij dit merk. Oudere wagens zonder electronica hebben dit soort problemen niet. Maar weer andere.
Punten van aandacht bij oudere wagens:
- roest (logisch) met name op de dragende chassisdelen
- electrisch systeem geeft nog wel eens problemen
- stuurbekrachtiging (lekken)
- onderhoud: er zitten veel vloeistoffen in en die moeten regelmatig ververst worden. Onderhoud zoals bijv om de 7500 km olieverversen, 10.000 km de kruisjes van de aandrijfassen smeren, diffs, tussenbak tijdig verversen en altijd tijdig peilen.
Op zich simpele klussen die je zelf kunt doen, maar je moet het wel willen.
Lees eens een werkplaatshandboek, voorin staat wat het onderhoud inhoud en hoe vaak je het moet doen. Die dingen zijn her en der te downloaden.
Succes met je overwegingen, Gerard - ook behept met het virus
-
Martin
Re: 110/130 als gezinsauto
hallo gerard,
dank je wel voor je uitgebreidde reactie. voor ons geldt een parkeerplaats vol auto's en welke wil je .....simpel. hoe bevalt hij praktisch en hoe is dit voor de rest van het gezin
groet martin
dank je wel voor je uitgebreidde reactie. voor ons geldt een parkeerplaats vol auto's en welke wil je .....simpel. hoe bevalt hij praktisch en hoe is dit voor de rest van het gezin
groet martin
-
Marc-my-Words
Re: 110/130 als gezinsauto
Martin,
Niet doen, sowieso is iedere auto een onverstandige aanschaf, en een LandRover is daar duidelijk de bevestiging van deze regel.
Mocht je desondanks vallen voor een Defender - begin eens met een proefrit, er zijn mensen die zeggen dat je er gebroken uitkomt - tja .... dan ben je reddeloos verloren. En dan kan je voortaan je keuze verdedigen met: iedere auto is een onverstandige aankoop en deze Defender is dat in optima forma!
Ik kan nu na ruim 9 jaar ervaring met zo'n vermaledijde electronische Td5 zeggen dat het allemaal best meevalt (een understatement). Geen grote rampen, hoge rekeningen, of andere hevige tegenslag, en ook nog niet op een fout moment stil komen te staan, dus een nieuwere is beslist zo gek nog niet (ik zie heel wat echt nwe glanzende auto's op de WW wachten). Ik heb wel enige kijk op techniek, maar het blijft meestal bij kijken, kijken en niet (teveel) aankomen, dus mijn positive blik komt niet door een overmaat aan sleutelwoede.
Marc
Niet doen, sowieso is iedere auto een onverstandige aanschaf, en een LandRover is daar duidelijk de bevestiging van deze regel.
Mocht je desondanks vallen voor een Defender - begin eens met een proefrit, er zijn mensen die zeggen dat je er gebroken uitkomt - tja .... dan ben je reddeloos verloren. En dan kan je voortaan je keuze verdedigen met: iedere auto is een onverstandige aankoop en deze Defender is dat in optima forma!
Ik kan nu na ruim 9 jaar ervaring met zo'n vermaledijde electronische Td5 zeggen dat het allemaal best meevalt (een understatement). Geen grote rampen, hoge rekeningen, of andere hevige tegenslag, en ook nog niet op een fout moment stil komen te staan, dus een nieuwere is beslist zo gek nog niet (ik zie heel wat echt nwe glanzende auto's op de WW wachten). Ik heb wel enige kijk op techniek, maar het blijft meestal bij kijken, kijken en niet (teveel) aankomen, dus mijn positive blik komt niet door een overmaat aan sleutelwoede.
Marc
-
ex-fietser
Re: 110/130 als gezinsauto
Je kunt je afvragen, Wat is betrouwbaar. In een tereinwagen zit een heel stuk meer techniek dan in een gewone wagen. Er kan dus meer stuk ook. Er worden ook dingen mee gedaan die niet met en gewone wagen gedaan worden. De kans dat hierdoor iets stuk gaat is daardoor ook groter. Reparaties, onderhoud en onderdelen zijn duurder dan bij een gewone wagen. Dit omdat er meer dingen onderhouden moeten worden, het daardoor meer tijd kost en onderdelen vaak zwaarder zijn uitgevoerd en daardoor duurder.
Als alles goed en op tijd wordt onderhouden en alles goed wordt schoongehouden (Vooral als je door de bager bent wezen blubberen.) heb je een betrouwbare auto. De onderzijde van de wagen moet je dan ook extra tijd aan besteden om schoon te maken. De bovenkant mag vies blijven natuurlijk. Het is geen porche cayenne.
De wagens vragen alleen wat meer aandacht dan gewone wagens en die moet je wel geven anders wordt je gestraft.
Als je dit doet kun je heel veel lol hebben met een landrover.
Arnold.
Als alles goed en op tijd wordt onderhouden en alles goed wordt schoongehouden (Vooral als je door de bager bent wezen blubberen.) heb je een betrouwbare auto. De onderzijde van de wagen moet je dan ook extra tijd aan besteden om schoon te maken. De bovenkant mag vies blijven natuurlijk. Het is geen porche cayenne.
De wagens vragen alleen wat meer aandacht dan gewone wagens en die moet je wel geven anders wordt je gestraft.
Als je dit doet kun je heel veel lol hebben met een landrover.
Arnold.
-
Wompel
Re: 110/130 als gezinsauto
[landroverdefender130crewcabmy2007td4.blogspot.com]
Hij staat nu weer eens bij de dealer. O ja, voor een gewone beurt. Verder moet de kachel aangepast (hele dash moet eruit) ruitenwissers hebben speling, koplampen zijn verroest, koppeling klappert. Beenruimte achterin is verwaarloosbaar. Voetenbakken staan vol water...
Prima auto zo'n defender 130 Td4 my2007. Met 3 kinderen en twee honden. Maar koop 'm wel op een betrouwbaar adres want aan de uitvoering 'af fabriek' heb je weinig plezier.
Hij staat nu weer eens bij de dealer. O ja, voor een gewone beurt. Verder moet de kachel aangepast (hele dash moet eruit) ruitenwissers hebben speling, koplampen zijn verroest, koppeling klappert. Beenruimte achterin is verwaarloosbaar. Voetenbakken staan vol water...
Prima auto zo'n defender 130 Td4 my2007. Met 3 kinderen en twee honden. Maar koop 'm wel op een betrouwbaar adres want aan de uitvoering 'af fabriek' heb je weinig plezier.
-
GrayRover
Re: 110/130 als gezinsauto
Wil je een nieuwe of een belasting vrije bijvoorbeeld, daar zit nog al een verschil in.
-
GeraRRCd
Re: 110/130 als gezinsauto
Martin,
Praktisch? Alles gaat erin, je hebt een prima overzicht rondom en andere weggebruikers laten het wel om effe snel voor je in een parkeerhaven te duiken.
De stoelen zitten heerlijk: goede armsteun en lekkere zit en geen probleem om 8 uur achtereen naar Zwitserland te knarren. 130 km/uur is lekkere snelheid voor zo'n kar en rijdt dan heerlijk rustig. Vrouw en kinderen (15/17) kunnen voor het eerst gewoon lezen in de auto zonder ziek te worden - ik trouwens ook. Voordeel van een zware koets die rustig blijft. Airco werkt redelijk voor zo'n wagen en houdt het redelijk koel bij temperaturen van 40+ in Italie. Maar door de stijle ruiten wordt hij minder heet dan een moderne wagen.
Gastank ligt achterin, maar ondanks dat gaat alle bagage zonder problemen erin en komt nauwelijks boven de acherbank uit. Dus je hebt zelfs met lading een goed zicht rondom.
Rijden: goed, maar door hoogte en massa natuurlijk niet zo strak als een moderne middenklasser. Maakt wat meer geluid (maar wel heerlijk V8) en radio is niet zo super als moderne wagen. Maar als ik alleen rij heb ik voldoende aan heet zingen onder de motorkap.
Onpraktisch? Na 300 km moet ik LPG tanken = regelmatig stoppen. Brandstofverbruik is fors (1:4,7 op LPG).
Overall in 1 jaar (2008) zijn de kosten niet boven mijn lease-auto uitgestegen bij ca 12.000 km/jaar. Geen bijtelling meer maar alleen exploitatie van de RRC. Ik las in het krantje van de ANWB dat een 2 jaar oude Daihatsu Matiz in exploitatie ongeveer net zo kostbaar is (450 euro p/mnd). Dit jaar verwacht ik een verbetering in exploitatie - lagere LPG kosten, geen aanschaf gereedschap meer, beurten doe ik zelf. Maar met dit soort wagens zijn de diepere redenen verder te zoeken dan objectieve zaken als praktisch/exploitatie etc.
Zorg echter wel dat je weet wat je koopt om teleurstellingen en ellende te voorkomen: vraag desnoods mensen hier op de prik om je te helpen bij de aanschaf. Hier zit veel kennis en krijg je (meestal) goed advies. Behalve als het gaat om objectieve informatie of je nu wel of niet een LR moet gaan rijden - dan zijn we allemaal gek.
Groet, Gerard
Praktisch? Alles gaat erin, je hebt een prima overzicht rondom en andere weggebruikers laten het wel om effe snel voor je in een parkeerhaven te duiken.
De stoelen zitten heerlijk: goede armsteun en lekkere zit en geen probleem om 8 uur achtereen naar Zwitserland te knarren. 130 km/uur is lekkere snelheid voor zo'n kar en rijdt dan heerlijk rustig. Vrouw en kinderen (15/17) kunnen voor het eerst gewoon lezen in de auto zonder ziek te worden - ik trouwens ook. Voordeel van een zware koets die rustig blijft. Airco werkt redelijk voor zo'n wagen en houdt het redelijk koel bij temperaturen van 40+ in Italie. Maar door de stijle ruiten wordt hij minder heet dan een moderne wagen.
Gastank ligt achterin, maar ondanks dat gaat alle bagage zonder problemen erin en komt nauwelijks boven de acherbank uit. Dus je hebt zelfs met lading een goed zicht rondom.
Rijden: goed, maar door hoogte en massa natuurlijk niet zo strak als een moderne middenklasser. Maakt wat meer geluid (maar wel heerlijk V8) en radio is niet zo super als moderne wagen. Maar als ik alleen rij heb ik voldoende aan heet zingen onder de motorkap.
Onpraktisch? Na 300 km moet ik LPG tanken = regelmatig stoppen. Brandstofverbruik is fors (1:4,7 op LPG).
Overall in 1 jaar (2008) zijn de kosten niet boven mijn lease-auto uitgestegen bij ca 12.000 km/jaar. Geen bijtelling meer maar alleen exploitatie van de RRC. Ik las in het krantje van de ANWB dat een 2 jaar oude Daihatsu Matiz in exploitatie ongeveer net zo kostbaar is (450 euro p/mnd). Dit jaar verwacht ik een verbetering in exploitatie - lagere LPG kosten, geen aanschaf gereedschap meer, beurten doe ik zelf. Maar met dit soort wagens zijn de diepere redenen verder te zoeken dan objectieve zaken als praktisch/exploitatie etc.
Zorg echter wel dat je weet wat je koopt om teleurstellingen en ellende te voorkomen: vraag desnoods mensen hier op de prik om je te helpen bij de aanschaf. Hier zit veel kennis en krijg je (meestal) goed advies. Behalve als het gaat om objectieve informatie of je nu wel of niet een LR moet gaan rijden - dan zijn we allemaal gek.
Groet, Gerard
-
Marc-my-Words
Re: 110/130 als gezinsauto
Niet iedereen behoort tot de uitverkorenen: ik heb begrepen dat er mensen zijn die heel tevreden zijn met een nieuwe Bultneus. Ik denk ook niet dat de Bultneus zoveel slechter gebouwd is als de Td5. Of met andere woorden: Wompel heeft wel heel erg veel pech, maar neemt die pech manmoedig.
Marc
Marc
-
Vossehoff
Re: Tsjaaaa ...
.... een landrover rij je met je hart, niet met je verstand.
Rationeel gezien zijn er echt betere keuzes, maar toch rij ik met een landrover. Waarom? Omdat ik altijd de Indiana Jones tune begin te nuriën als ik in een landrover rij. Dat alleen al is voor mij genoeg reden om alle minder goede kanten opzij te schuiven.
Een landrover rijden is gewoon een ervaring die geen enkele andere auto kan opwekken (en dan heb ik het alleen nog maar over de auto en nog niet eens over de enorme community die er omheen hangt).
Koop gewoon zo'n ding en bevalt hij niet dan doe je hem weer weg (of je koopt een ander model). Maar ik durf te wedden dat je hierna niks anders meer wilt.
En ik heb geen idee waar je woont, maar ga eens op de koffie bij een prikker. Dan kom je een hoop te weten hierover. Ik zit in noord drenthe, kom maar eens langs voor de koffie, gaan we daarna een ritje door het terrein maken.
Gr. Niels
Rationeel gezien zijn er echt betere keuzes, maar toch rij ik met een landrover. Waarom? Omdat ik altijd de Indiana Jones tune begin te nuriën als ik in een landrover rij. Dat alleen al is voor mij genoeg reden om alle minder goede kanten opzij te schuiven.
Een landrover rijden is gewoon een ervaring die geen enkele andere auto kan opwekken (en dan heb ik het alleen nog maar over de auto en nog niet eens over de enorme community die er omheen hangt).
Koop gewoon zo'n ding en bevalt hij niet dan doe je hem weer weg (of je koopt een ander model). Maar ik durf te wedden dat je hierna niks anders meer wilt.
En ik heb geen idee waar je woont, maar ga eens op de koffie bij een prikker. Dan kom je een hoop te weten hierover. Ik zit in noord drenthe, kom maar eens langs voor de koffie, gaan we daarna een ritje door het terrein maken.
Gr. Niels
-
Serious IIa
Re: 110/130 als gezinsauto
Martin,
Hoeveel km wil je per jaar gaan rijden? meer dan 25.000 ? Dan zou ik dit niet snel in een landrover doen als eerste auto. In de praktijk staat hij nog wel eens stil met name oudere types. Als je dan rustig de tijd hebt om het geheel even te fixen blijft het leuk. Staat je relatie meteen onder druk.......... dan gaat hij er dan gauw weer uit en komt er weer degelijk volvo oid
Gr Bowy met meerdere landrovers maar voor het km vreten een gewone personenauto.
Hoeveel km wil je per jaar gaan rijden? meer dan 25.000 ? Dan zou ik dit niet snel in een landrover doen als eerste auto. In de praktijk staat hij nog wel eens stil met name oudere types. Als je dan rustig de tijd hebt om het geheel even te fixen blijft het leuk. Staat je relatie meteen onder druk.......... dan gaat hij er dan gauw weer uit en komt er weer degelijk volvo oid
Gr Bowy met meerdere landrovers maar voor het km vreten een gewone personenauto.
-
RoosS1
Re: 110/130 als gezinsauto
Wij hebben al sinds ik klein ben een land rover als gezinsauto. Hiervoor een 110 (die vaak stil stond ), daarvoor een 90 (maar mijn benen werden te lang voor tussen in) en nu een 130 TD5 uit 2002. Wel kan mijn vader heel goed sleutelen , maar ben blij dat ik toch wel opgegroeid ben met de land rover. En erg leuk dat ik er nu ook mee rijden mag.
Al kan je niet zelf sleutelen is het misschien niet zo'n leuk project.
Al kan je niet zelf sleutelen is het misschien niet zo'n leuk project.
-
Marc-my-Words
Re: 110/130 als gezinsauto
Ach als je (veel) meer dan die 25.000 km rijdt had je waarschijnlijk sowieso beter vaker de trein kunnen nemen, want dan sta je vrijwel zeker te vaak in de file.
Ik rijd 16.000 a 17.000 km/jaar en heb niet anders als een 110, en ik voel me in het geheel niet zielig, in tegendeel !
Marc (dieineenstraatmet20%volvowoont)
Ik rijd 16.000 a 17.000 km/jaar en heb niet anders als een 110, en ik voel me in het geheel niet zielig, in tegendeel !
Marc (dieineenstraatmet20%volvowoont)
-
Rickske
Re: 110/130 als gezinsauto
heb afgelopen jaar bijna 40.000 met mn peugeot gereden, die kostte ook klauwen aangezien ik daarvan het onderhoud laat doen en ook daarvan gaan wel eens dingen kapot of hebben onderhoud nodig. Met mn laro nog geen 1000, maar das omdat ie meer uitmekaar dan in mekaar zat. Die kost veel aan onder-houd -delen, maar met behulp van het advies van de mensen hier en natuurlijk werkplaatshandboekjes bouw ik die dingen er zelf in.
rickske (serie 3 109 stawag xd2 indenor(met inde schuur een 2,25d))
rickske (serie 3 109 stawag xd2 indenor(met inde schuur een 2,25d))
-
Roel
Re: 110/130 als gezinsauto
Ja, en dan ben ik natuurlijk weer de uitzondering op de regel.
Ik heb de Defender 110 leren waarderen als een uiterst betrouwbare,comfortabele,veelzijdige reisgenoot.
vanaf 1995 heb ik met mijn eerste Defender 110, 323.000 km. gereden.
Met mijn tweede 110, 57.000 km. toen kocht ik een Discovery waar ik 90.000 km. mee heb gereden, maar die me wat lange afstand rijcomfort tegenviel ten opzichte van de Defender 110[wat waarschijnlijk te wijten viel aan de kortere wielbasis].
Met mijn huidige Defender heb ik in nog geen 11 maanden 50.000 km. gereden.
Ik heb nooit opmerkelijke stukken/kosten gehad aan mijn Land rovers, ik vond ze altijd zuinig[het waren allen 300tdi's]. en afschrijfkosten waren laag.
Ik rijd al jaren zo'n 50.000 km. per jaar en heb mezelf beloofd [de discovery en een Volvo 245gl ten spijt] dat ik de rest van mijn bestaan lekker te verwennen met een Defender 110.
Zoveel mensen, zoveel wensen/belevingen/ervaringen.
Ik heb de Defender 110 leren waarderen als een uiterst betrouwbare,comfortabele,veelzijdige reisgenoot.
vanaf 1995 heb ik met mijn eerste Defender 110, 323.000 km. gereden.
Met mijn tweede 110, 57.000 km. toen kocht ik een Discovery waar ik 90.000 km. mee heb gereden, maar die me wat lange afstand rijcomfort tegenviel ten opzichte van de Defender 110[wat waarschijnlijk te wijten viel aan de kortere wielbasis].
Met mijn huidige Defender heb ik in nog geen 11 maanden 50.000 km. gereden.
Ik heb nooit opmerkelijke stukken/kosten gehad aan mijn Land rovers, ik vond ze altijd zuinig[het waren allen 300tdi's]. en afschrijfkosten waren laag.
Ik rijd al jaren zo'n 50.000 km. per jaar en heb mezelf beloofd [de discovery en een Volvo 245gl ten spijt] dat ik de rest van mijn bestaan lekker te verwennen met een Defender 110.
Zoveel mensen, zoveel wensen/belevingen/ervaringen.
-
James
Re: 110/130 als gezinsauto
Het stuurt als een tank, hobbelt als een kameel, schakelen als in een pot beton, de draaicirkel reikt tot aan China en de deuren moeten met geweld worden dichtgegooid. Maar het is zoooooo leuk!
Kïrst.
Kïrst.
-
Robert
Re: 110/130 als gezinsauto
Het is de enige auto die in staat is een K@#$%^&* dag weer goed te maken simpel door erin te gaan zitten........
-
ex-fietser
Re: 110/130 als gezinsauto
Maar het kan gaan waar anderen staan.
Arnold. ( Die weer heerlijk rondtuft in een spinnende 2.25D.)
-
Paul Stroink
Re: 110/130 als gezinsauto
Mijn 110 is voor ons een tweede auto, ik gebruik hem voor mijn privékilometers en momenteel rijdt mijn vrouw er een tijdje in. Meestal met de 110 op vakantie, en af en toe een flinke zakelijke rit met de aanhanger.
Al met al tellen die kilometers toch op tot rond de 40000 per jaar. Het is een oude auto met een hoge kilometerstand, toch heeft hij NOOIT een storing of problemen.
Buiten het regulier onderhoud is het enige wat ik tot nog toe heb vervangen volgens mij een versleten portierscharnier.
Het is een 300TDI.
Totale kosten per jaar zijn verwaarloosbaar vergeleken met een normale auto (behalve hoger verbruik), aan onderhoud ben ik bij de Astra van mijn vrouw op jaarbasis meer kwijt.
Bovendien gunstig in de bijtelling en belastingvrij en oldtimerverzekering (bouwjaar 83).
Al met al tellen die kilometers toch op tot rond de 40000 per jaar. Het is een oude auto met een hoge kilometerstand, toch heeft hij NOOIT een storing of problemen.
Buiten het regulier onderhoud is het enige wat ik tot nog toe heb vervangen volgens mij een versleten portierscharnier.
Het is een 300TDI.
Totale kosten per jaar zijn verwaarloosbaar vergeleken met een normale auto (behalve hoger verbruik), aan onderhoud ben ik bij de Astra van mijn vrouw op jaarbasis meer kwijt.
Bovendien gunstig in de bijtelling en belastingvrij en oldtimerverzekering (bouwjaar 83).
-
john dekkers
Re: 110/130 als gezinsauto
koop voor de gezondheid van je bankrekening een nissan of toyota.
misschien iets minder beleving, maar het doet wel altijd.
misschien iets minder beleving, maar het doet wel altijd.
-
Marc-my-Words
Re: 110/130 als gezinsauto
Waarom zo ongenuanceerd. Een Toyauto vergelijkbaar met mijn 110 kost mij zoveel meer dat die dan ook heeeeel lang niet stuk moet gaan om zelfs maar kosten-neutraal uit te pakken. (En die duurdere start-investering geeft ook nog eens meer verzekeringspremie en meer renteverlies.)
En verder: mijn 110 doet het (bijna) altijd en ik heb pas 9 jaar ervaring vanaf nieuw dus incl. de typisch engelse "franse slag" en incl. electronica. Paul hiervoor/hierboven heeft ook goede ervaringen met een oude 110, maar hij heeft natuurlijk de beste voor zichzelf gehouden (geef hem ongelijk).
Zeker ... er is herrie, lekkage, een eigengereid comfort en nog zo wat typische kwaliteiten, maar dat is wat je wilt of niet, net als al die "echte" LandRovers die naar elkaar zwaaien.
Marc
En verder: mijn 110 doet het (bijna) altijd en ik heb pas 9 jaar ervaring vanaf nieuw dus incl. de typisch engelse "franse slag" en incl. electronica. Paul hiervoor/hierboven heeft ook goede ervaringen met een oude 110, maar hij heeft natuurlijk de beste voor zichzelf gehouden (geef hem ongelijk).
Zeker ... er is herrie, lekkage, een eigengereid comfort en nog zo wat typische kwaliteiten, maar dat is wat je wilt of niet, net als al die "echte" LandRovers die naar elkaar zwaaien.
Marc
-
Paul Stroink
Re: 110/130 als gezinsauto
daarbij zijn de onderdelen voor toyota zo veel duurder dat je alleen door het regulier onderhoud al flink meer geld kwijt bent, en als er dan tóch een keer iets stukgaat wordt het nog veel duurder
-
Tata-D2
Re: 110/130 als gezinsauto
Hallo Martin,
Met een vrij nieuwe LR weinig tot geen problemen. Met oudere iets meer 'klussen'.
Wel onderhoud olie e.d regelmatig bijhouden.
Geen goede keus maar beste keus!
Doen.
Groet, Willem
Tata-D2.
Met een vrij nieuwe LR weinig tot geen problemen. Met oudere iets meer 'klussen'.
Wel onderhoud olie e.d regelmatig bijhouden.
Geen goede keus maar beste keus!
Doen.
Groet, Willem
Tata-D2.