voor wie er wat aan heeft: gauge en sensor

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Everhard Mulder

voor wie er wat aan heeft: gauge en sensor

Bericht door Everhard Mulder »

Ik ben tijden aan het zoeken geweest en ik ben er geloof ik nu uit. Welke sensor bij welke temperatuur meter? Ik heb een 110 uit 1984, daar zat oorspronkelijk een 2,25 diesel in. (nu een 200TDI) en als zo vaak: temperatuursensor en meter gaan niet goed samen: maar welke moet ik nu wél hebben?? Op de temperatuurmeter staat als type ATC 2218/00 12V. Op één plek op internet vond ik dat die ATC 2218/00 dezelfde is als de PCR 3106. Daar hoort, kwam ik na lang zoeken achter, sensor PRC 6663 bij. Ik heb met pannetjes heet water de zaak getest en dit is in elk geval een goede combinatie.
Doe PRC 6663 past niet in het 200TDI-blok, daar moet een aparte adapter voor gemaakt.
Wie weet heeft iemand die ook zit te worstelen met sensor en meter, hier iets aan!

Everhard Mulder
sander "one10"

Re: voor wie er wat aan heeft: gauge en sensor

Bericht door sander "one10" »

Ik liep er ook mee te worstelen , heb ook nog een vreemd blok in me 110.
Na een kapotte temp meter , ook een nieuwe geplaatst en meting klopte ook niet meer .
Gelukkig een handige elektricien op mijn werk die wel raad wist .
Nu zit er diode tussen geloof ik en klopt de gemeten waarde met de af te lezen waarde binnen .
Daarvoor was de motor zogezegd heel snel heel warm meter zegt in het rood maar motor temp is pas 50 graden .

Ik heb het dus zo opgelost , nog een paar maandjes en dan komt er een 300tdi in , eens kijken wat er dan gebeurd ?

Groetjes

sander

110 1984 (2.7diesel Nissan is er uit) 300tdi met r380 en 1:4 tussen bak , proefrit was zeer geslaagd

Frank 110V8

Bericht door Frank 110V8 »

Sander,

Ik wil je net angst aanjagen mar door het tussenplaatsn an een weerstandje geeft hij wel mooi aan bij normale temperatuur, maar grot kan dat je meter nauwelijks hoger komt als je motoroververhit is.

Groet Frank
Apke

Bericht door Apke »

Een soort gelijk probleem met onze SIII 12v
Bij een 2.25 blok klopt te temperatuur en maak ik me zorgen als deze bij het rode komt.
Bij de 2.5 ltr (NA) staat de temperatuur standaard bij het rood en maak ik me zorgen als deze door het rode vlak heen is.

De censoren zijn qua schroefdraad niet uitwisselbaar tussen de twee blokken. Van ellende heb ik al een temp.meter uit een defender gekocht in de hoop dat ik op die manier een reele temperatuur kan uitlezen.
Ik houd me aanbevolen voor een goede (passende) oplossing zodat ik de originele temp.meter kan blijven gebruiken.

Apke
Beheerder PrikkersWinkel

larrie-nu.jpg --> mod_embed_images_loadimage('549f864faa278cfe3979a8ef6651d724', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', 'http://www.matteman.nl/images/larrie-nu.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', '', 15399090, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Larrie - Serie III 109 Stawag (in onderhoud)
Duck - Disco 2 TD5 (voorlopige naam)
sander "one10"

Bericht door sander "one10" »

Hallo frank

Ook dat heb ik Gecheckt , als de motor heet word geeft hij nog steeds de juiste waarde aan
In het rood dus !
Toch bedankt voor je info

Groetjes

Sander
Everhard Mulder

En dát zou nou zo fijn zijn als er een lijstje zou kunnen komen van welke temperatuurmeters er zijn en welke sensor bij welke temperatuurmeter hoort. Zoiets ben ik op internet niet tegengekomen. Meestal houdt men de "oude" temperatuurmeter en verandert men het motor-blok en de sensor van dat nieuwe blok wordt dan aangesloten op de "oude" temperatuurmeter en dat werkt dus niet. Maar wat moet je dan? Ofwel een andere temperatuurmeter, ofwel een andere sensor. Maar bijna elke sensor heeft weer een andere draad, dus dat past dan weer niet in het blokl...etc etc.
Dus een lijstje met temperatuurmeters en bijbehorende sensoren en (verkrijgbare) adapters zou heel fijn zijn. En als we hier nu wat ervaringen bundelen, kan zo'n lijstje er misschien wel eens komen!
Everhard Mulder
Exfietser

Bericht door Exfietser »

Volgens mij is dat lijstje er al en heet dat partsmanual. Daar staat gewoon welke sensor bij welk meetinstrument hoort. Dus bij een series 3 waar een 2,25 in heeft gezeten die bijvoorbeeld is vervangen door een andere motor dan moet de de bij die oude series3 behorende sensor in het nieuwe blok draaien. Dan kun je de bij de series drie behorende orginele klok gebruiken. Dat is toch niet zo moeilijk?

En als de draad niet klopt dan ga je met de twee temp sensoren (Dus die van de series3 en die van de nieuwe motor) naar een draaierij en laat je gewoon een adapter maken.

Arnold.
Everhard Mulder

Beste Arnold,
Was het maar "niet zo moeilijk". Regelmatig verschijnen hier (en op britse forums) vragen over dit onderwerp en dan blijkt grote onduidelijkheid, veel vragen en soms blijken aangeraden combinaties niet te werken etc. Maar goed: als het allemaal geen probleem is, dan zit ik dat kennelijk te maken.
Everhard Mulder
Exfietser

Bericht door Exfietser »

Dat klopt. Maar de meeste van die vragen komen van mensen die een ander blok in de wagen hangen en verwachten dat de sensor die in dat nieuwe blok zit gaat werken met de sensor die toevallig in de oude wagen zit. Helaas is dat dus niet zo. Er bestaan zeer veel soorten NTC's en in de oude tijd werd het meetinstrument (mechanisch) aangepast aan de sensor. De luchtspleet in het anker had een bepaalde vorm zodat het magnetische veld waar het anker van het instrument een verloop heeft dat tegengesteld is aan dat van de sensor. De uitlezing wordt dan gewoon lineair in plaats krom. Soms werd in plaats van de mechanica alleen de schaal aangepast. Dat laatste doen ze ze waarschjijnlijk bij de metertjes van landrover.
De weerstand van de sensor is dus niet twee keer lager als de temperatuur twee keer hoger wordt. Dit verloop gaat via een of andere rare kromme waarin een redelijk recht stuk zit in het gebied waarin je wilt meten. Dat rechte stuk zit natuurlijk ergens tussen de 70 en 120 graden ofzo. En bij 100 graden is de weerstand bijvoorbeeld 100 ohm. Maar bij andere sensoren kan de weerstand dan wel 150 of 1000 ohm zijn. Als je een verkeerde hebt doet je meetinstrument dus raar.

Dan heb je nog de miltaire 24 volt series die zijn uitgerust met een kruispoelmeter. Dat is dus weer een heel ander instrument dan de civiele series met een gewone draaispoelmeter die met een spanningsregelaar op een gemiddelde dc spanning van 10 volt werkt. Een meetsysteem bestaat uit een meetinstrument en de bijbehorende sensor. En als je dat bij elkaar laat dan werkt het gewoon. Werkt het dan niet dan is er gewoon iets defect.

Bij de mensen die allerlei lucas problemen hebben en waarvan ik de installatie gezien heb lag het nooit aan lucas maar aan het draden drama dat ze zelf (of de vorige eigenaar) gemaakt hebben. Als ik een hooiberg zie vol met kroonsteentjes, byPass draden, en van van die blauwe insnijverbindingsblokjes dan vind ik niet raar dat je allerlei electrieke problemen hebt. Mijn wagen was ook zo'n hooiberg. Het eerste wat ik gedaan heb met het orginele schema erbij is alles er uit knippen dat er niet in hoort. Dan meten waar er problemen zijn en die herstellen. Dat waren dus twee draadbreuken in de draden naar achter en wat slechte roestige verbindindingen op plaatsen waar ze ooit verstralers hadden aangeknoopt, en een rotte water tempsensor en een kapot weerstandje in de olietempmeter. Op mijn dashboard deed geen een metertje of lampje het. En de knipperlicht installatie deed het ook niet goed. Daar zat een doorgebrande transistor in. Na deze reparaties heeft het gewoon 7 jaar prima gefunctioneerd. Nu heb ik de wagen dan uit elkaar om mechanisch alles top te maken maar alle electricerie kun je gewoon weer repareren hoor. En dat is minderwerk en een stuk makkelijker dan een chassis herbouwen.

De temp meters en sensoren blinken overigens niet echt uit in nauwkeurigheid. Zeker de aftermarkt exemplaren. En dat kan ook wel eens een oorzaak van de problemen zijn. het enige goede idee dat ik in bovenstaande discussie zie is het plaatsen van een (zener) diode. Dan verschuif je het meet venster maar het bereik blijft gelijk. Als je een weerstand plaatst verander je het bereik en het nulpunt van de meter. En dan is de maximum aanwijzing dus fout.

Arnold.

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23/04/2012 13:05 door Exfietser.
Everhard Mulder

De ellende begint inderdaad vaak met het inbouwen van een ander motorblok. In mijn geval (maar zo bijzonder ben ik niet!) zat er een 2,25 diesel in en dat is gewijzigd door de vorige eigenaar in een 200TDI. Maar wat hij gedaan heeft met de meter en de sensor....geen idee. Maar kloppen deed het niet. Op de meter stond een totaal onbekend nummer: nergens te vinden welke meter dat nou was en ook op de sensor kon ik geen codes ontdekken. Nou: ga dan maar eens in de boeken duiken om uit te vinden welke meter er in mijn dashboard had horen te zitten... en zit die erd an nog in of is dat ook een andere geworden en vervolgens welke sensor er in het blok had horen te zitten. Geloof me: ik heb heel wat rondgebeld en gezocht en ook via dit forum werden mij suggesties gedaan: maar niks klopte. En een combinatie die bij iemand anders wel werkte en die mij gesuggereerd werd, deed dat bij mij "dus?"niet. En ik hoor en passant ook wel van anderen dat het een hele zoektocht is waar je zowat op kunt afstuderen. Dus dacht ik: als werkende oplossingen hier nu eens op een rijtje gezet worden....etc.
Blijft natuurlijk dat het het beste is je meter te behouden en de sensor uit het oude blok op de een of andere manier in het nieuwe te zetten. Gebeurde dat altijd maar!
Blijft nog mijn vraag: wanneer wordt het "te heet"? Als je nou een goede combinatie sensor en meter hebt, die eigenlijk bedoeld is voor een 2,25 diesel: geeft die dan de juiste temperatuur aan voor een 200TDI? Misschien is een 200 TDI wel eerder , of juist later aan zijn maximumtemperatuur. Dan denk je dat je, op grond van je meter, nog veilig zit omdat je meter niet in het rood staat, maar wellicht is het dan voor de 200TDI al veel te heet. Of klets ik nu onzin en is de maximumtemperatuur voor alls diesels hetzelfde?
E. Mulder
Plaats reactie