ombouw

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
gijsbert

ombouw

Bericht door gijsbert »

Vraagje, ben een 2.5 n/a motor aan het inbouwen in een 109 [24 volt] nu het volgende; ik ga 22 volts gloeibougies monteren en pak gewoon de draad die van het voorlgoeirelais afkomt, nu zit op de oude voorschakelweerstand 2 aansluitingen eentje waar de draad van het relais op zit en de aansluiting naar de gloeibougies MAAR er zitten nog twee draadjes op zijn die van het controle lampje? en hoe ga ik die aansluiten.

gijsbert
Exfietser

Re: ombouw

Bericht door Exfietser »

Dat kan niet meer op de oude manier. Je kunt het alleen vervangen door een 24 volt lampje en parallel aan de gloeiers zetten. De controle funtie vervalt dan. Je kunt alleen zien dat het relais werkt en dat je wil gloeien. Of de gloeiers werken kun je niet meer zien.

Als je de controle funtie wel wilt houden moet je iets ingewikkelds bouwen.

PS, Waarom 22 volt gloeiers en geen 24 volt?

Arnold.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19/04/2012 09:06 door Exfietser.
gijsbert

Bericht door gijsbert »

ik bedoel 24 volt gloeiers maar 22 volt staat op de gloeibougies.
defendertje90

Bericht door defendertje90 »

mag ik zou brutaal zijn om te vragen waar je die gloeipluggen vandaan hebt ben namelijk ook opzoek naar 24volt gloeipluggen voor een 2,5td blok (zijn gelijk aan het NA blok)

En hoe doe jij dat met de afsluiter van de pomp (gewoon 24 volt op?)

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19/04/2012 18:20 door defendertje90.
gijsbert

Bericht door gijsbert »

ik heb de pluggen bij Ron Bolleboom vandaan,moet je wel snel zijn want het doosje was bijna leeg,de afsluiter sluit ik aan op een omvormer 24/12 volt met een schakelaar er tussen.
weet jij of de 24 volt startmotor gewoon past? ergens op het forum stond dat er een probleem met de starterkrans zou kunnen zijn zo dat de startmotor niet in het vliegwiel zou aangrijpen.

Gijsbert
defendertje90

Zolang je de originele v-bak gebruik die onder jouw auto zit dan is er niks aan de hand past dan 1 op 1. Koppeling kun je ook gewoon over zetten.

Je zult misschien wel om moeten gaan bouwen naar gaskabel ipv met stangen (er vanuit gaande dat je stangen hebt nu).

Je zult misschien ook een motorsteun moeten vermaken (weet niet hoe dit zit bij een 109 icm een 2,5N/A maar waarschijnlijk kom je op de steun te liggen met je hogedrukpomp. Ik ga hier voor in de LW een aangepaste steun voor op de motor maken (heb de originele al aangepast om te kijken of dit ging en dit gaat zonder problemen)

Ik had inmiddels al gloeipluggen gevonden maar toch bedankt voor de tip.
defendertje90

mail me anders even dan kan ik je wat foto's mailen die wij gemaakt hebben

roybruurs(apenkrulletje)hotmail(dot)com
gijsbert

Bericht door gijsbert »

de motor hangt er al in en ben hem aan het afbouwen,alleen het vliegwiel heb ik niet omgebouwd van de 2.25 en daar gaat het om, de 2.5 was een 12 volts motor dus een 12 volts startmotor, ik heb dus de 24 volts startmotor gemonteerd op het vliegwielhuis van de 2.5 en het vliegwiel laten zitten dus nu maar hopen dat de tanden/diameter van de vliegwielen hetzelfde zijn maar daar kom ik volgende week wel achter als ik hem start.

gijsbert
defendertje90

gijsbert Schreef:
-------------------------------------------------------
> de motor hangt er al in en ben hem aan het
> afbouwen,alleen het vliegwiel heb ik niet
> omgebouwd van de 2.25 en daar gaat het om, de 2.5
> was een 12 volts motor dus een 12 volts
> startmotor, ik heb dus de 24 volts startmotor
> gemonteerd op het vliegwielhuis van de 2.5 en het
> vliegwiel laten zitten dus nu maar hopen dat de
> tanden/diameter van de vliegwielen hetzelfde zijn
> maar daar kom ik volgende week wel achter als ik
> hem start.
>
> gijsbert

ik heb ook gewoon de 2,5TD vliegwiel gehouden zonder problemen en ook dat was een 12Volt motor. Wij hebben hem al gestart afgelopen week en ging allemaal goed
gijsbert

Bericht door gijsbert »

ik heb een mailtje gestuurd, alvast bedankt voor de foto's kan ik kijken wat ik nog moet/kan veranderen eventueel.

gijsbert
defendertje90

heb je mailtje gezien ga er komende week even voor zitten om het allemaal netjes op mail te krijgen
Plaats reactie