Hoofdzekering plaatsen in kabelboom vroege 110

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Sander van Beek

Hoofdzekering plaatsen in kabelboom vroege 110

Bericht door Sander van Beek »

Ik zit er aan te denken zelf de main feed in de kabelboom van m'n 110 af te zekeren, omdat ik lees dat er door kortsluiting brand zou kunnen optreden. Dit is de dikke bruine draad die naar het contactslot loopt neem ik aan? Hoeveel ampere is de zekering die ik hier in moet plaatsen, en wat is een handige plek? Net voor het contactslot lijkt me niet zo, want dan moet het dashboard los om er bij te kunnen. Ben benieuwd of er hier mensen zijn die dit al eens gedaan hebben.
defendertje90

Re: Hoofdzekering plaatsen in kabelboom vroege 110

Bericht door defendertje90 »

Dashboard los hoef je niet bang voor te zijn. Alleen de tellerunit los halen en je kunt erbij.

Maar even een ander idee (wat ik ook heb) als je nu gewoon een massaschakelaar tussen de plus zet en die gewoon elke keer uitzet dan is heel je systeem spanningsloos (alleen niet zo handig als je een radio met geheugen hebt die hij niet onthoud zonder geheugendraad of als je een klokje hebt).
VeeTee

Re: Hoofdzekering plaatsen in kabelboom vroege 110

Bericht door VeeTee »

Waarom niet de massaschakelaar daar waar hij bedoeld is, tussen de min van de accu en de "massa"? Eventueel een kleine zekering van enkele Ampere's parallel aan de schakelaar voor klokje en radio. Bij kortsluiting (of starten zonder massasleutel) knalt die kleine zekering er uit, gevaar geweken en meteen diefstalbeveiliging...

Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4
defendertje90

Re: Hoofdzekering plaatsen in kabelboom vroege 110

Bericht door defendertje90 »

je zult het maar meemaken dat je op 1 of andere manier toch massa maakt met je accu dan sluit ik liever gewoon de plus af dan weet ik zeker dat er niks meer fout kan gaan. Zal niet de eerste zijn die dit bijv bij en lier doet en je toch nog massa hebt ook al staat de schakelaar uit. Dus daarom tussen de plus
VeeTee

Re: Hoofdzekering plaatsen in kabelboom vroege 110

Bericht door VeeTee »

Hoe zou je dan toch massa kunnen maken als de schakelaar rechtstreeks op de accu min zit?
Sander van Beek

Re: Hoofdzekering plaatsen in kabelboom vroege 110

Bericht door Sander van Beek »

Met een massaschakelaar bereik ik volgens mij niet helemaal m'n doel. Als ik aan het rijden ben kan er namelijk nog steeds kortsluiting ontstaan in de niet afgezekerde draad.

Heeft er iemand toevallig een nieuwere 110 staan die even voor me kan kijken hoeveel A de hoofdzekering is?
Franc

Re: Hoofdzekering plaatsen in kabelboom vroege 110

Bericht door Franc »

Sander,

[www.mobilecentre.co.uk]
Dus ik trek de conclusie dat er in de Puma een zekering van 500A zit (startmotor). Maar 400A maakt nog een aardig brandje.....
Eigenlijk heb je een soort aardlek nodig.

Groeten,
Franc.

Defender 90 '85 RHD, groen met nu een gegalvaniseerd chassis
Range Rover Classic 3.5 V8 '85 LHD, groen
Roelie

Re: Hoofdzekering plaatsen in kabelboom vroege 110

Bericht door Roelie »

Massasleutel direkt achter de min van accu en alles is uitgeschakeld of je dat nu in de
min of plus doet maakt niets uit.

Roelie


395.jpg --> mod_embed_images_loadimage('eb12ffe31c481c8fe0a6de683b144c82', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fleutjerovertje.nl%2F395.jpg', 'http://leutjerovertje.nl/395.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fleutjerovertje.nl%2F395.jpg', '', 15393465, 600, 600, 'Loading image ...', false);

klik hier voor foto's restauratie Leutje Rovertje
Laatste update 22 juli 2012
Stage-2

Re: Hoofdzekering plaatsen in kabelboom vroege 110

Bericht door Stage-2 »

Maar wil je nu in alle ernst de startmotor afzekeren? Alles kan, alles mag, maar is het ook nodig?

Die bruine draad daar kun je wel wat mee, maar dan moet die zekering tussen de vertakking en de startmotor. Eigenlijk een behoorlijk onmogelijke plek. Je kunt natuurlijk de vertakking verleggen naar het schutbord, of naar de wing, maar dan heb je nog steeds bijna een meter ongezekerde draad door de motorruimte lopen. Ik denk dat de beste brandpreventie in dit geval zit in het afzonderen van die draad. Niet verpakken in een bundel andere draden, maar afzonderlijk naar het schutbord leiden. Daar afzekeren en vertakken naar de zekeringkast, contactslot, etc.
Ik zou gerust alle verbruikers in de auto bij elkaar optellen om het vermogen te bepalen. Deel dat door 12 en je hebt een aardige indicatie van wat de zekering moet zijn. Het vertelt je overigens ook hoe dik die draad moet zijn van de startmotor naar de nieuwe zekering (het laatste getal delen door 6 geeft de doorsnede in qmm). Maar wie heeft al eens gehoord van een brandende bruine draad?

Het zal werken, maar ik blijf er zeker van dat je dan nog steeds niet bent verzekerd tegen electrische brand. Dat gevaar schuilt veel meer in te grote (overgangs)weerstanden in bijv. achterlichten. De stroom wordt niet te groot, maar de weerstand. Daardoor loopt de temperatuur op en koper is een knap goede geleider. Ik heb kabelbomen gezien, verschroeid van achter tot in de zekeringkast. Die vlammetjes komen vanzelf als de zuurstof kan toetreden.

cheerz, Mo
1984 Land Rover 110 (powered by Nissan FD35T) VERKOCHT
1976 Magirus-Deutz 170D12
[birgidenmaurice.shareyourstory.nl]

181415.jpg --> mod_embed_images_loadimage('3f0c1ef3b53050de326537ac62e7a3dc', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Fs3-eu-west-1.amazonaws.com%2Fimage.shareyourstory.nl%2F181415.jpg', 'https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/image.shareyourstory.nl/181415.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Fs3-eu-west-1.amazonaws.com%2Fimage.shareyourstory.nl%2F181415.jpg', '', 15393504, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Foto-4MBHFJWP.jpg --> mod_embed_images_loadimage('2ccc94df6ce4e41436373eb0da62565b', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4MBHFJWP.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-4MBHFJWP.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4MBHFJWP.jpg', '', 15393504, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Hendrik "Blue-Box"

Re: Hoofdzekering plaatsen in kabelboom vroege 110

Bericht door Hendrik "Blue-Box" »

Sorry, dit is niet altijd waar!!!!!!

Als de motor draait is de dynamo de stroomleverancier en die zit ook met massa in het systeem, kortom dan kan je de sleutel omdraaien wat je wil maar het maakt niets uit.

Met groet,
Hendrik “Blue-Box”

veel foto's van onze nieuwe plek in Frankrijk: www.swane.fr
En natuurlijk de Land Rover foto's

mini5.jpg --> mod_embed_images_loadimage('099ff1ce6370b588815431b48e02cf58', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.swane.nl%2FHendrik%2Ffoto%2Fbluebox%2Fmini5.jpg', 'http://www.swane.nl/Hendrik/foto/bluebox/mini5.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.swane.nl%2FHendrik%2Ffoto%2Fbluebox%2Fmini5.jpg', '', 15395082, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Roelie

Re: Hoofdzekering plaatsen in kabelboom vroege 110

Bericht door Roelie »

Sorry je hebt gelijk daar had ik even niet aan gedacht.
En die vrij van massa leggen is niet zo eenvoudig.

Roelie


395.jpg --> mod_embed_images_loadimage('c5aa6f2dc5c97809439b86be1e5bd56a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fleutjerovertje.nl%2F395.jpg', 'http://leutjerovertje.nl/395.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fleutjerovertje.nl%2F395.jpg', '', 15395543, 600, 600, 'Loading image ...', false);

klik hier voor foto's restauratie Leutje Rovertje
Laatste update 22 juli 2012
Hendrik "Blue-Box"

Re: Hoofdzekering plaatsen in kabelboom vroege 110

Bericht door Hendrik "Blue-Box" »

Zelf heb ik een hoofdschakelaar bij de accu en een zekering bij de uitgang van de dynamo.
De waarde is simpel, net iets meer dan de capaciteit van de dynamo.

De combinatie van deze twee dekt alle situaties.

Met groet,
Hendrik “Blue-Box”

veel foto's van onze nieuwe plek in Frankrijk: www.swane.fr
En natuurlijk de Land Rover foto's

mini5.jpg --> mod_embed_images_loadimage('4ee9ad86c15074f2a025f54998f8b023', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.swane.nl%2FHendrik%2Ffoto%2Fbluebox%2Fmini5.jpg', 'http://www.swane.nl/Hendrik/foto/bluebox/mini5.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.swane.nl%2FHendrik%2Ffoto%2Fbluebox%2Fmini5.jpg', '', 15395969, 600, 600, 'Loading image ...', false);
wiety

Re: Hoofdzekering plaatsen in kabelboom vroege 110

Bericht door wiety »

hoi
de vroege 110 heeft plus naar start motor en vandaar alle bruine vertakt
een 300tdi heeft hier 3 zekeringen tussen zitten, dus kun jij ook maken tegen schutbordt op een plaats zodat je deze bruine kabels niet hoeft te verlengen, tdi heeft 30/40/60 amp zekering, dus als je 40 neemt is zat.
dan kun je nog als extra een massa schakelaar in je accubak maken, kort bij je accu.
en let op het volgende
heb je een diesel ook even een relai maken om voor te gloeien, bij oude 110 gaat deze stroom rechtstreeks via cont slot en deze fikt nog wel eens uit, dacht witte draad
gr pascal
wiety

Re: Hoofdzekering plaatsen in kabelboom vroege 110

Bericht door wiety »

hoi
de vroege 110 heeft plus naar start motor en vandaar alle bruine vertakt
een 300tdi heeft hier 3 zekeringen tussen zitten, dus kun jij ook maken tegen schutbordt op een plaats zodat je deze bruine kabels niet hoeft te verlengen, tdi heeft 30/40/60 amp zekering, dus als je 40 neemt is zat.
dan kun je nog als extra een massa schakelaar in je accubak maken, kort bij je accu.
en let op het volgende
heb je een diesel ook even een relai maken om voor te gloeien, bij oude 110 gaat deze stroom rechtstreeks via cont slot en deze fikt nog wel eens uit, dacht witte draad
en alles wat je exctra aan sluit, een aparte zekeringskast voor maken, zo hou je je orgineele kabelboom en weet je waar later problemen zijn, orgineel of exctra dingen.
gr pascal
Plaats reactie