ontstekingsraadsel V8: waar blijven de vonken?
-
GeraRRCd
ontstekingsraadsel V8: waar blijven de vonken?
Afgelopen maandag is de APK van mij RRC '88 3.5EFI weer goed gegaan, nieuwe uitlaat erop voor de APK en het vervangen van distributiekap/bougiekabels en rotor zouden we na de keuring doen (achteraf gelukkig).
Dat had wat voeten in aarde: rotor was omhoog gekomen maar hebben we opgelost. Auto warmrijden (deed ie goed) en dan LPG afstellen. Nu komt het rare: stationair met lama sonde LPG afgesteld: superwaarde. Nu even op 3000 tpm: kreeg hem niet constant en begon enorm na te verbranden in de uitlaat: leek wel een spaghetti-uitlaat! Op Benzine dan: zelfde resultaat: ofwel onverbrand mengsel dat in de uitlaat (kath) naverband.
Strobo liet ook duidelijk een onregelmatig flitspatroon zien: alle bougies gechecked (goed), alle kabels vonken, maar er valt onregelmatig een ontsteking weg (loopt dus op verschillende cilinders even niet). Bleek ook de bobine 4 ohm te hebben, ipv de voorgeschreven 1,4 ohm voor dit type elektronische ontsteking. Bobine gewisseld; maar zelfde probleem blijft. Gap tussen kartelwiel en voeler nogmaals gecontroleerd: was het ook niet.
Maar bij gas-geven pakt hij fantastisch op: spurt met veel vermogen weg. Maar constant rijden is haperingen. Stationair perfect. Wat kan dit zijn?
Ik denk aan signaalversterker, maar waarom dan geen probleem bij acceleratie - maar wel bij constant (muv stationair) toerental?
Iemand een idee?
Alvast bedankt,
Gerard
range%20liggend.jpg --> mod_embed_images_loadimage('04c703ceadbc2b1d493b1512931da528', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fdl.dropbox.com%2Fu%2F19667019%2Frange%2520liggend.jpg', 'http://dl.dropbox.com/u/19667019/range%20liggend.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fdl.dropbox.com%2Fu%2F19667019%2Frange%2520liggend.jpg', '', 15386044, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Dat had wat voeten in aarde: rotor was omhoog gekomen maar hebben we opgelost. Auto warmrijden (deed ie goed) en dan LPG afstellen. Nu komt het rare: stationair met lama sonde LPG afgesteld: superwaarde. Nu even op 3000 tpm: kreeg hem niet constant en begon enorm na te verbranden in de uitlaat: leek wel een spaghetti-uitlaat! Op Benzine dan: zelfde resultaat: ofwel onverbrand mengsel dat in de uitlaat (kath) naverband.
Strobo liet ook duidelijk een onregelmatig flitspatroon zien: alle bougies gechecked (goed), alle kabels vonken, maar er valt onregelmatig een ontsteking weg (loopt dus op verschillende cilinders even niet). Bleek ook de bobine 4 ohm te hebben, ipv de voorgeschreven 1,4 ohm voor dit type elektronische ontsteking. Bobine gewisseld; maar zelfde probleem blijft. Gap tussen kartelwiel en voeler nogmaals gecontroleerd: was het ook niet.
Maar bij gas-geven pakt hij fantastisch op: spurt met veel vermogen weg. Maar constant rijden is haperingen. Stationair perfect. Wat kan dit zijn?
Ik denk aan signaalversterker, maar waarom dan geen probleem bij acceleratie - maar wel bij constant (muv stationair) toerental?
Iemand een idee?
Alvast bedankt,
Gerard
range%20liggend.jpg --> mod_embed_images_loadimage('04c703ceadbc2b1d493b1512931da528', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fdl.dropbox.com%2Fu%2F19667019%2Frange%2520liggend.jpg', 'http://dl.dropbox.com/u/19667019/range%20liggend.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fdl.dropbox.com%2Fu%2F19667019%2Frange%2520liggend.jpg', '', 15386044, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
Bart van Dessel
Re: ontstekingsraadsel V8: waar blijven de vonken?
Ligt het niet aan je centraal vervroeging? Die zit onderin de verdeler, als de rotor omhoog is gekomen willen de veertjes wel eens losspringen.
gr, bart
gr, bart
-
Bart van Dessel
Re: ontstekingsraadsel V8: waar blijven de vonken?
Correctie: centrifugaal vervroeging
-
GeraRRCd
Re: ontstekingsraadsel V8: waar blijven de vonken?
Bart, Dank voor jouw reactie en meedenken, die Centri-vervr. hebben we extra gecontroleerd bij het overzetten van de as, en voorzichtig weer in elkaar gezet. Ik begreep ook in jouw 1e reactie wat je bedoelde hoor
De centrifugaal vervroeging is ook uit de eerdere unit overgezet want die zit op de as. Die hebben we nog eens extra 'gesmeerd' zodat de gewichtjes goed naar buiten kunnen komen en dat doen ze ook. Maar stel dat de veertjes niet goed werken, dan zou hooguit het ontstekingstijdstip op hogere toeren niet goed zijn (wat slechte verbranding en dus naverbranding kan zorgen), maar dan zou de strobo nog steeds een regelmatig signaal afgeven en dat doet ie dus niet.
Nu ik erover terugdenk, volgens mij is de strobo ook onregelmatig bij stationair, maar dan merk je dat niet. Het gekke is dat bij acceleratie hij juist perfect oppakt, en dan zou je bij niet vonken toch ook merkbaar vermogensverlies moeten hebben.... Maar nieuwe kabels/kap en rijkere lpg afstelling zouden dat natuurlijk kunnen verbloemen. Voor deze operatie had ik echt het gevoel dat de auto maar op 6 cilinders liep, en als ie koud was op nog minder. Ook toen had ik het idee dat hij deels naplofte in de (toen kapotte) uitlaat, maar met armer mengsel en veel uitlaatgeluid heb je dat niet zo in de gaten.
Nee, het strobo-beeld maakt juist duidelijk dat er een onregelmatigheid in de vonkvrij zit, niet zozeer de timing daarvan.
Thanks,
Gerard
range%20liggend.jpg --> mod_embed_images_loadimage('b23dd792bf32d65f50b9a3590dec78d0', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fdl.dropbox.com%2Fu%2F19667019%2Frange%2520liggend.jpg', 'http://dl.dropbox.com/u/19667019/range%20liggend.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fdl.dropbox.com%2Fu%2F19667019%2Frange%2520liggend.jpg', '', 15386281, 600, 600, 'Loading image ...', false);
De centrifugaal vervroeging is ook uit de eerdere unit overgezet want die zit op de as. Die hebben we nog eens extra 'gesmeerd' zodat de gewichtjes goed naar buiten kunnen komen en dat doen ze ook. Maar stel dat de veertjes niet goed werken, dan zou hooguit het ontstekingstijdstip op hogere toeren niet goed zijn (wat slechte verbranding en dus naverbranding kan zorgen), maar dan zou de strobo nog steeds een regelmatig signaal afgeven en dat doet ie dus niet.
Nu ik erover terugdenk, volgens mij is de strobo ook onregelmatig bij stationair, maar dan merk je dat niet. Het gekke is dat bij acceleratie hij juist perfect oppakt, en dan zou je bij niet vonken toch ook merkbaar vermogensverlies moeten hebben.... Maar nieuwe kabels/kap en rijkere lpg afstelling zouden dat natuurlijk kunnen verbloemen. Voor deze operatie had ik echt het gevoel dat de auto maar op 6 cilinders liep, en als ie koud was op nog minder. Ook toen had ik het idee dat hij deels naplofte in de (toen kapotte) uitlaat, maar met armer mengsel en veel uitlaatgeluid heb je dat niet zo in de gaten.
Nee, het strobo-beeld maakt juist duidelijk dat er een onregelmatigheid in de vonkvrij zit, niet zozeer de timing daarvan.
Thanks,
Gerard
range%20liggend.jpg --> mod_embed_images_loadimage('b23dd792bf32d65f50b9a3590dec78d0', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fdl.dropbox.com%2Fu%2F19667019%2Frange%2520liggend.jpg', 'http://dl.dropbox.com/u/19667019/range%20liggend.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fdl.dropbox.com%2Fu%2F19667019%2Frange%2520liggend.jpg', '', 15386281, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
Franc
Re: ontstekingsraadsel V8: waar blijven de vonken?
Gerard,
Lastig puzzeltje weer. Blijft altijd wat met die ontstekingen van de V8
Ik heb wel wat moeite om uit je posts te halen wat nu precies gebeurd is en met welk resultaat.
Misfire kan veroorzaakt worden door te arm mengsel, bij gas geven krijg je mengselverrijking dat dit kan maskeren.
Kan ook zijn dat er ergens valse lucht wordt getrokken, dat kan verklaren waarom het op benzine ook mis gaat.
De rotor (overslag) is een optie. Zal niet de eerste keer zijn dat een rotot uit de doos niet goed werkt.
Dat verhaal van die bobines is helemaal raar. 4 ohm is gewoon niet goed en kan misfires verklaren. Hoe is de kwaliteit van de vonk?
Vonkversterker (heb je een 35DLM8?) kan natuurlijk ook heel goed, vooral omdat je al een tijdje problemen hebt.
Groeten,
Franc.
Lastig puzzeltje weer. Blijft altijd wat met die ontstekingen van de V8
Ik heb wel wat moeite om uit je posts te halen wat nu precies gebeurd is en met welk resultaat.
Misfire kan veroorzaakt worden door te arm mengsel, bij gas geven krijg je mengselverrijking dat dit kan maskeren.
Kan ook zijn dat er ergens valse lucht wordt getrokken, dat kan verklaren waarom het op benzine ook mis gaat.
De rotor (overslag) is een optie. Zal niet de eerste keer zijn dat een rotot uit de doos niet goed werkt.
Dat verhaal van die bobines is helemaal raar. 4 ohm is gewoon niet goed en kan misfires verklaren. Hoe is de kwaliteit van de vonk?
Vonkversterker (heb je een 35DLM8?) kan natuurlijk ook heel goed, vooral omdat je al een tijdje problemen hebt.
Groeten,
Franc.
-
GeraRRCd
Re: ontstekingsraadsel V8: waar blijven de vonken?
Franc,
Als ik het WPHB moet geloven is het inderdaad de 35DLM8 - elektronische ontsteking op een hotwire EFI systeem.
Wat heb ik gedaan nadat rotoras omhoog was gekomen: as vervangen vanuit andere distri, teruggemonteerd, afgesteld, starten en lopende motor en behoorlijk rijdende auto
daarna: lpg afstellen, stationair OK qua CO
daarna: op 3000 tpm proberen af te stellen = onverbrande brandstof in uitlaat (resultaat = ploffen van onverbrand mengsel in uitlaat)
Bij gas geven: geen plof maar perfect oppakkende motor
Bij gaspedaal rond 3K constant, geeft ploffen
gechecked met stroboscoop: onregelmatig flitsend
checken bougies = OK (zelfde verkleuring)
checken bobine = teveel weerstand (4 ohm), vervangen door goed exemplaar (1,4 ohm)
starten motor, op 3000 tpm, weer ploffen (zowel op benzine als op LPG), stationair nog steeds goed lopend (geen merkbare naverbranding in uitlaat)
Gap control meenemer-wieltje/sensor op pickup-plate = 0,2 mm, dus dat is goed.
Bobine = goed
Rotor = goed (geen overslaan, want dan zou je backfires moeten hebben), alle bougiekabels met strobo gechecked, vuren allemaal, maar dus onregelmatig knipperen ipv constante knippering.
Stroboscoopbeeld: neg steeds niet constant flitsend.
Kwaliteit vonk heb ik niet gechecked, maar gezien het vermogen bij rijden (accelereren) zou dit goed moeten zijn. Even gas geven en hij spoot zo naar 100 + km/u.
Maar constant rijdend op ca 80 maar ook bij 60 km/u merk je dat hij af en toe niet een bougie overslaat, dus wat schokkerig rijdt.
Mijn vermoeden zit dus in vonkversterker, maar wie herkent dit onregelmatige gedrag?
groet
Gerard
range%20liggend.jpg --> mod_embed_images_loadimage('0640ed489db778940d8c5908a1d0433a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fdl.dropbox.com%2Fu%2F19667019%2Frange%2520liggend.jpg', 'http://dl.dropbox.com/u/19667019/range%20liggend.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fdl.dropbox.com%2Fu%2F19667019%2Frange%2520liggend.jpg', '', 15386849, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Als ik het WPHB moet geloven is het inderdaad de 35DLM8 - elektronische ontsteking op een hotwire EFI systeem.
Wat heb ik gedaan nadat rotoras omhoog was gekomen: as vervangen vanuit andere distri, teruggemonteerd, afgesteld, starten en lopende motor en behoorlijk rijdende auto
daarna: lpg afstellen, stationair OK qua CO
daarna: op 3000 tpm proberen af te stellen = onverbrande brandstof in uitlaat (resultaat = ploffen van onverbrand mengsel in uitlaat)
Bij gas geven: geen plof maar perfect oppakkende motor
Bij gaspedaal rond 3K constant, geeft ploffen
gechecked met stroboscoop: onregelmatig flitsend
checken bougies = OK (zelfde verkleuring)
checken bobine = teveel weerstand (4 ohm), vervangen door goed exemplaar (1,4 ohm)
starten motor, op 3000 tpm, weer ploffen (zowel op benzine als op LPG), stationair nog steeds goed lopend (geen merkbare naverbranding in uitlaat)
Gap control meenemer-wieltje/sensor op pickup-plate = 0,2 mm, dus dat is goed.
Bobine = goed
Rotor = goed (geen overslaan, want dan zou je backfires moeten hebben), alle bougiekabels met strobo gechecked, vuren allemaal, maar dus onregelmatig knipperen ipv constante knippering.
Stroboscoopbeeld: neg steeds niet constant flitsend.
Kwaliteit vonk heb ik niet gechecked, maar gezien het vermogen bij rijden (accelereren) zou dit goed moeten zijn. Even gas geven en hij spoot zo naar 100 + km/u.
Maar constant rijdend op ca 80 maar ook bij 60 km/u merk je dat hij af en toe niet een bougie overslaat, dus wat schokkerig rijdt.
Mijn vermoeden zit dus in vonkversterker, maar wie herkent dit onregelmatige gedrag?
groet
Gerard
range%20liggend.jpg --> mod_embed_images_loadimage('0640ed489db778940d8c5908a1d0433a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fdl.dropbox.com%2Fu%2F19667019%2Frange%2520liggend.jpg', 'http://dl.dropbox.com/u/19667019/range%20liggend.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fdl.dropbox.com%2Fu%2F19667019%2Frange%2520liggend.jpg', '', 15386849, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
Franc
Re: ontstekingsraadsel V8: waar blijven de vonken?
Gerard,
Schokkerig rijden heb ik ook gehad, oorzaak was te arm mengsel. Door de hoge weerstand die een arm mengsel geeft (vooral op LPG) liep de vonkspanning te hoog op en kreeg ik overslag bij de bobine (van het midden naar de aarde). Te horen als zachte tikjes. Om overslag uit te sluiten kun je een electriciteitsdraad pakken, op de min van je accu zetten en in de buurt van de onderstekingsonderdelen houden (bobine, kabels, kap) om te zien of het ergens "op het randje zit". En natuurlijk de plantenspuit. Bij accelereren is je mengsel rijker, gemakkelijker te ontsteken en loopt ie prima.
Vonversterker blijft een goede kandidaat, die kan allerlei gekke dingen doen met je vonk. Is los te vervangen. Als jij nog de originele hebt (2 pins aan de zijkant van de verdeler) is dat ook niet zo gek.
PS: waar woon je in de buurt?
Groeten,
Franc.
Defender 90 '85 RHD, groen met nu een gegalvaniseerd chassis
Range Rover Classic 3.5 V8 '85 LHD, groen
Schokkerig rijden heb ik ook gehad, oorzaak was te arm mengsel. Door de hoge weerstand die een arm mengsel geeft (vooral op LPG) liep de vonkspanning te hoog op en kreeg ik overslag bij de bobine (van het midden naar de aarde). Te horen als zachte tikjes. Om overslag uit te sluiten kun je een electriciteitsdraad pakken, op de min van je accu zetten en in de buurt van de onderstekingsonderdelen houden (bobine, kabels, kap) om te zien of het ergens "op het randje zit". En natuurlijk de plantenspuit. Bij accelereren is je mengsel rijker, gemakkelijker te ontsteken en loopt ie prima.
Vonversterker blijft een goede kandidaat, die kan allerlei gekke dingen doen met je vonk. Is los te vervangen. Als jij nog de originele hebt (2 pins aan de zijkant van de verdeler) is dat ook niet zo gek.
PS: waar woon je in de buurt?
Groeten,
Franc.
Defender 90 '85 RHD, groen met nu een gegalvaniseerd chassis
Range Rover Classic 3.5 V8 '85 LHD, groen
-
GeraRRCd
Re: ontstekingsraadsel V8: waar blijven de vonken?
Franc,
Het te arme mengsel zou het kunnen verklaren als het alleen op LPG gebeurt, maar op benzine met het EFI systeem heb ik hetzelfde probleem.
Centrifugaal gewichtjes of veertje zoals Bart aangaf zou een oorzaak kunnen zijn, maar dan zou de stroboscoop nog steeds regelmatig moeten flitsen, en dat doet ie niet.
De problemen had ik voor de vervanging van kap/rotor/bougiekabels/bobine ook, en die zijn vervangen door OK onderdelen.
Blijft volgens mij over: meeneemplaatje/opnemer (gekartelde wiel) - de contacten/draden daarvan naar de versterker en de versterker zelf, danwel een gedeeltelijke draadbreuk tussen versterker en bobine. Of zie ik nog iets over het hoofd?
PS, ik woon in Breda, is dat bij jou in de buurt?
groet,
Gerard
range%20liggend.jpg --> mod_embed_images_loadimage('899035a14277d14f3d4483e996e6fe4c', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fdl.dropbox.com%2Fu%2F19667019%2Frange%2520liggend.jpg', 'http://dl.dropbox.com/u/19667019/range%20liggend.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fdl.dropbox.com%2Fu%2F19667019%2Frange%2520liggend.jpg', '', 15387052, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Het te arme mengsel zou het kunnen verklaren als het alleen op LPG gebeurt, maar op benzine met het EFI systeem heb ik hetzelfde probleem.
Centrifugaal gewichtjes of veertje zoals Bart aangaf zou een oorzaak kunnen zijn, maar dan zou de stroboscoop nog steeds regelmatig moeten flitsen, en dat doet ie niet.
De problemen had ik voor de vervanging van kap/rotor/bougiekabels/bobine ook, en die zijn vervangen door OK onderdelen.
Blijft volgens mij over: meeneemplaatje/opnemer (gekartelde wiel) - de contacten/draden daarvan naar de versterker en de versterker zelf, danwel een gedeeltelijke draadbreuk tussen versterker en bobine. Of zie ik nog iets over het hoofd?
PS, ik woon in Breda, is dat bij jou in de buurt?
groet,
Gerard
range%20liggend.jpg --> mod_embed_images_loadimage('899035a14277d14f3d4483e996e6fe4c', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fdl.dropbox.com%2Fu%2F19667019%2Frange%2520liggend.jpg', 'http://dl.dropbox.com/u/19667019/range%20liggend.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fdl.dropbox.com%2Fu%2F19667019%2Frange%2520liggend.jpg', '', 15387052, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
RoLandrover
Re: ontstekingsraadsel V8: waar blijven de vonken?
Ik gok op de versterker,..
deze zou ik dan meteen verplaatsen van de verdeler naar bv boven op de wielkast.
meteen kabeltje en stekkertjes weer aansluiten. En vooral monteren op een stukje alu als warmte-afvoer voor de versterker.
grtn
RoLandRover
deze zou ik dan meteen verplaatsen van de verdeler naar bv boven op de wielkast.
meteen kabeltje en stekkertjes weer aansluiten. En vooral monteren op een stukje alu als warmte-afvoer voor de versterker.
grtn
RoLandRover
-
Franc
Re: ontstekingsraadsel V8: waar blijven de vonken?
Gerard,
Helmond.
De versterker lijkt dus een goede mogelijke kandidaat. Misschien ook tijd om er iets beters dan standaard in te zetten?
Zie ook de post van Herman op de LRCH.
Hij heeft de versterker zoals RoLandRover voorstelt.
Overigens ben ik nog niet helemaal overtuigd dat het niet de rotor kan zijn. Komt ook wel omdat ik al te vaak problemen met die dingen heb gehad.
Groeten,
Franc.
Defender 90 '85 RHD, groen met nu een gegalvaniseerd chassis
Range Rover Classic 3.5 V8 '85 LHD, groen
Helmond.
De versterker lijkt dus een goede mogelijke kandidaat. Misschien ook tijd om er iets beters dan standaard in te zetten?
Zie ook de post van Herman op de LRCH.
Hij heeft de versterker zoals RoLandRover voorstelt.
Overigens ben ik nog niet helemaal overtuigd dat het niet de rotor kan zijn. Komt ook wel omdat ik al te vaak problemen met die dingen heb gehad.
Groeten,
Franc.
Defender 90 '85 RHD, groen met nu een gegalvaniseerd chassis
Range Rover Classic 3.5 V8 '85 LHD, groen
-
Art van Blondie
Re: ontstekingsraadsel V8: waar blijven de vonken?
De rotor kun je makkelijk uitsluiten door de stroboscoop op de kabel van bobine naar verdeler te zetten. Als hij daar wel regelmatig oplicht en richting de bougies niet, dan is de rotor of verdeelkap hoofd verdachte. Het is natuurlijk wel moeilijker te beoordelen omdat hij 8x zo snel gaat.
Groet, Art
Groet, Art
-
GeraRRCd
Re: ontstekingsraadsel V8: waar blijven de vonken?
Art, dank je,
dit hadden we volgens mij ook getest, iedere test gaf een onregelmatig strobo-beeld.
Ik geloof ook niet in een rotor-probleem, nieuwe originele landrover rotor, LR kap en LR bougiekables. Als de vonk er is, dan is ie ook uitstekend en op tijd (in ieder geval bij stationair en bij acceleratie).
Het niet-vonken is ook geen statisch probleem dat zich op 1 bougie richt, dus opnemer die een tandje niet zou herkennen, want alle bougiekabels laten een onregelmatig patroon aan flitsen zien.
Ander vraagje: er behoort een capacitor (condensator in het NL?) tussen de bobine en de massa te zitten, maar die is er destijds bij Iwema al afgevallen/gebroken. Wat is de functie van zo'n ding (alleen radio-onstoring of doet ie meer en kan dat een reden zijn dat mijn vorige bobine het al na 15000 km begaf)?
groet,
Gerard
range%20liggend.jpg --> mod_embed_images_loadimage('57edc0528233f79101186c0837ceb5ed', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fdl.dropbox.com%2Fu%2F19667019%2Frange%2520liggend.jpg', 'http://dl.dropbox.com/u/19667019/range%20liggend.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fdl.dropbox.com%2Fu%2F19667019%2Frange%2520liggend.jpg', '', 15390701, 600, 600, 'Loading image ...', false);
dit hadden we volgens mij ook getest, iedere test gaf een onregelmatig strobo-beeld.
Ik geloof ook niet in een rotor-probleem, nieuwe originele landrover rotor, LR kap en LR bougiekables. Als de vonk er is, dan is ie ook uitstekend en op tijd (in ieder geval bij stationair en bij acceleratie).
Het niet-vonken is ook geen statisch probleem dat zich op 1 bougie richt, dus opnemer die een tandje niet zou herkennen, want alle bougiekabels laten een onregelmatig patroon aan flitsen zien.
Ander vraagje: er behoort een capacitor (condensator in het NL?) tussen de bobine en de massa te zitten, maar die is er destijds bij Iwema al afgevallen/gebroken. Wat is de functie van zo'n ding (alleen radio-onstoring of doet ie meer en kan dat een reden zijn dat mijn vorige bobine het al na 15000 km begaf)?
groet,
Gerard
range%20liggend.jpg --> mod_embed_images_loadimage('57edc0528233f79101186c0837ceb5ed', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fdl.dropbox.com%2Fu%2F19667019%2Frange%2520liggend.jpg', 'http://dl.dropbox.com/u/19667019/range%20liggend.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fdl.dropbox.com%2Fu%2F19667019%2Frange%2520liggend.jpg', '', 15390701, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
Tom_RRC
Re: ontstekingsraadsel V8: waar blijven de vonken?
Heeft niets met radio ontstoring te maken. Is puur om de curve niet te vierkant te laten verlopen. Vindt de bobine idd niet leuk, maar vooral eventuele contactpuntjes geven de hoop snel op.