motor en bakken in 1 x uitbouwen?

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
eduard

motor en bakken in 1 x uitbouwen?

Bericht door eduard »

Wie weet of het mogelijk is om een V8 met bakken in 1 x onderlangs uit te bouwen, bijvoorbeeld door de vooras en balk onder de bakken te demonteren? Of is de carrosserie liften nog het eenvoudigst?

Ik heb onlangs de tussenbak vervangen en vond het een k klus.

Nu wil ik de 3.5 met santana bak wisselen met een 3.9 en ZF bak

Ben benieuwd naar reacties
Rob van Leeuwen

Re: motor en bakken in 1 x uitbouwen?

Bericht door Rob van Leeuwen »

Eduard,

Indien je een goeie loopkat heb en je de neus leeg bouwt is het mogelijk om een V8 incl bak en tussen bak weg te halen.
Ik heb dit zelf begin dit jaar gedaan.
Vooras bleef bij mij op zijn plaats wel de tussen balk thv de versnellingsbak moet verwijderd worden.
Ook de motor steun op het blok heb ik verwijderd.
Sterkte Rob
Rob van Leeuwen

Aanvulling op mijn eerdere bericht bovenlangs is het blok er uit gegaan.
Rob van Leeuwen

Wil dit draadje volgen
Exfietser

Bericht door Exfietser »

Ik weet het niet zeker maar ik denk dat je het blok niet tussen de chassisbalken onderlangs weg krijgt. Ik neem aan dat het over een series 3 (achtige) wagen gaat.

Bovenlangs gaat zonder problemen als je je schutbord en zitbak en wings en voorfront weghaalt. Als je je schuttbord laat zitten moet het ook kunnen denk ik maar wel lastiger.

Gewoon eerst de bak en dan de motor (of andersom) is veel makkelijker. Een vbak wissel je in een zaterdagmiddag. Eerst uitslapen dan slopen en uitbouwen andere inbouwen en 's avonds naar de kroeg met de fiets achterin om terug te fietsen natuurlijk. Wel een beetje turbo sleutelen.

Arnold.
eduard

Bericht door eduard »

Het gaat om een 110, schutbord en zitbak demonteren zie ik niet zitten, zou dan eerder kiezen voor een complete lift van de hele body, onlangs in 3 dagen met 2 man een chassis gewisseld, demontage van de body ging nog het snelst van alles, monteren was wel iets lastiger.

Naar de kroeg naderhand is wel een goed idee, heb alleen geen fiets, maar geloof dat alcohol mijn beroerde rijstijl niet nog verder kan verslechteren, maar goed daar helpt een landrover dan weer wel als je door de bermen en weilanden naar huis probeert te komen.

vraag aan rob, bedoel je met een loopkat een kraan? of een motortakeltje?
Rob van Leeuwen

Eduard,
Bij mij demontage was dit een motortakel die wel in een frame hangt en dit frame kon alle kanten op rollen.
Wat ik gedemonteerd heb:
Motorkap, radiator, plaatwerk waar je zekeringkast op vastzit, schakelpook.
Ik heb de motor en bak van zijn steunen los gemaakt.
Laatste gedeelte van de bak laten rusten op een garage krik daarna het geheel naar voren en omhoog waarbij ik elke keer. De hoek van het blok veranderde door de achterste kettink te verlengen.
Het laatste stuk hing het blok zelf aan 1 kettink waardoor het blok een hoek maakte van ongeveer 45 graden.
Jammer dat ik tijdens deze werkzaamheden foto,s had gemaakt maakt het geheel duidelijker.
Sterkte Gr. Rob
Roger B.

Bericht door Roger B. »

Ik zou voor alleen bakuitbouw nevernooit al dat werk om de motor uit te bouwen erbij gaan doen...

bak ligt er compleet onder in 3 a 4 uur rustig werken, en terug niet langer... motorruimte leegbouwen kost je veel meer tijd en werk

je moet alleen een goede versnellingsbakkrik hebben en een put/brug.

als de motor er toch uit moet is het een ander verhaal, dan kun je inderdaad verkiezen vooruit omhoog te gaan, zou dan zeker niet gaan proberen de as er onder vandaan te halen en naar beneden weg te gaan (V8 te breed voor chassis ook vermoed ik)

wellicht is het wegbouwen van de spatborden enz zodat je voorste chassis leeg is ook nog wel net zo makkelijk
neef Henk

Bericht door neef Henk »

Ik heb van de winter bij de RRC van mijn vrouw de 300tdi met automaat er ook in één keer in laten zakken met een garage kraantje. Was wel een beetje passen en meten maar het ging wel.

Groeten neef Henk
Plaats reactie