Hallo allemaal,
vanmorgen een probleempje met de overdrive die op mijn ambu zit...
Ik moest een stuk over de autobaan van ongeveer 40km, niks aan de hand, lekker aan het kachelen op mijn gemakje, totdat zo`n 10km voor de afslag de overdrive ineens uit de versnelling schiet. In eerste instantie schrik je je rot, omdat de motor ineens gigantisch hoog in de toeren schiet. Maar goed, koppeling in, en ik kon de overdrive zo weer inschakelen, niks aan de hand en alles ging even soepel en klonk normaal. Totdat het nog een keer of 2-3 gebeurde voordat ik bij de afslag eraf moest... Eenmaal beneden aan de afslag kon de overdrive uitgeschakeld worden, en na 2km was ik op de plaats van bestemming. Het schakelen in de tussentijd ging zoals altijd, soepel en alles klonk zoals het altijd klinkt.
Vervolgens heeft de wagen er een uurtje of 5 gestaan, en toen moest ik weer naar huis. Enigszins bang dat er toch iets behoorlijk kapot zou zijn reed ik terug de autobaan op, zet de overdrive er weer op (hij klonk niet raar verder, dus kon geen kwaad naar mijn idee... ) en niks aan de hand Totdat ik dus weer ongeveer 10km voor het eind van de autobaan was waar ik eraf moest om naar huis te rijden, zelfde probleem. De overdrive sprong weer uit de versnelling, maar ik kon hem zo weer inschakelen zonder rare bijgeluiden. Vervolgens heb ik de pook het laatste stukje tegengehouden, en is hij er niet meer uit geschoten. Wel voelde ik af en toe een "tik" waarmee ik vermoed dat het de tik kan zijn die hem uit de versnelling "duwt", maar dat was geen grote kracht ofzo waar ik hem tegenin moest duwen.
Het gebeurt dus alleen als de versnellingsbak en dus de overdrive goed warm zijn, dus ik kan niet helemaal plaatsen waarom het precies op dat moment gebeurt. Wel heb ik ooit de schakelstang iets bijgesteld, omdat ik hem niet in de versnelling kreeg, vervolgens heel wat kilometers mee gereden zonder enig probleem... Dus ik ben er niet helemaal zeker van dat het daar aan ligt. Verder zag ik wel dat de overdrive behoorlijk vochtig is van de olie, dus het olieniveau zal ik eens checken, hoewel er een maand geleden ofzo nog genoeg in zat, en ik heb in de tussentijd geen autobaan meer gereden. Tevens betwijfel ik dat het aan het olieniveau ligt, want alles klinkt gewoon normaal.
Het is overigens een Toro overdrive.
Een aanvullende vraag die ik heb, is of het mogelijk is om aan de achterzijde of in de zijkant een gat te boren en daar draad in te tappen zodat ik een niveauplug heb zoals deze ook in de versnellingsbak zit. Vooral met het oog op het uitscheuren van dat gat, ik weet namelijk de spanningen in de behuizing niet. Met een militaire wagen (accubak tussen de stoelen) is het namelijk knap lastig om het het pijlstokje aan de bovenkant eruit te draaien...
Gr. Nick,
Land Rover Series 2A Ambulance ex Engels Rijnleger
landrover109.mijnalbums.nl
Uit de versnelling schieten overdrive
-
BlueMotion
Re: Uit de versnelling schieten overdrive
My 2 cents
Ik zou zeggen: Synchro...
Nr 66 op onderstaande.
overdrive_groot.gif --> mod_embed_images_loadimage('f6bb047682c899aa4d9560a965a2d038', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.aloharovers.com%2Fmanuals%2Foverdrive_groot.gif', 'http://www.aloharovers.com/manuals/overdrive_groot.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.aloharovers.com%2Fmanuals%2Foverdrive_groot.gif', '', 15387189, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Onderdelen voor een Toro overdrive zijn moeilijk te vinden.
Misschien wel te bestellen bij: John Craddock
[www.johncraddockltd.co.uk]
Ik heb hier vorig jaar een main shaft en een clutch sleeve besteld.
Ik zou zeggen: Synchro...
Nr 66 op onderstaande.
overdrive_groot.gif --> mod_embed_images_loadimage('f6bb047682c899aa4d9560a965a2d038', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.aloharovers.com%2Fmanuals%2Foverdrive_groot.gif', 'http://www.aloharovers.com/manuals/overdrive_groot.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.aloharovers.com%2Fmanuals%2Foverdrive_groot.gif', '', 15387189, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Onderdelen voor een Toro overdrive zijn moeilijk te vinden.
Misschien wel te bestellen bij: John Craddock
[www.johncraddockltd.co.uk]
Ik heb hier vorig jaar een main shaft en een clutch sleeve besteld.
-
paulus-109
Re: Uit de versnelling schieten overdrive
eerst zorgen dat de olie op pijl is zou ik zeggen.
weinig olie betekend niet zo zeer lage smering maar wel een toename van de temperatuur.
ik heb ooit een od van fairey gehad die aangepast was met een koelertje waarvoor er twee gaten in de behuizing waren gemaakt met draad, er zat geen pompje op of zo dat was vreemd maar de koeler werd wel warm na een stuk snelweg dus zou het kunnen dat het met thermosyphon werking werkte.
deze od zat onder een spaanse 109 die ik eens kocht voor wisselstukken.
een gat voor een vulplug zou dus ook moeten lukken....................
weinig olie betekend niet zo zeer lage smering maar wel een toename van de temperatuur.
ik heb ooit een od van fairey gehad die aangepast was met een koelertje waarvoor er twee gaten in de behuizing waren gemaakt met draad, er zat geen pompje op of zo dat was vreemd maar de koeler werd wel warm na een stuk snelweg dus zou het kunnen dat het met thermosyphon werking werkte.
deze od zat onder een spaanse 109 die ik eens kocht voor wisselstukken.
een gat voor een vulplug zou dus ook moeten lukken....................
-
hansserie
Re: Uit de versnelling schieten overdrive
Hallo,
Ik reviseer regelmatig overdrives : Fairey, Bearmach en Toro.
Van Bearmach en Toro zijn geen nieuwe onderdelen te krijgen. Van de overdrive van Fairey voor de LT95 versnellingsbak ook niet. Alleen onderdelen van de fairey voor de series zijn nog nieuw te krijgen, maar inderdaad, zeer duur.
Het uit de overdrive springen kan verschillende oorzaken hebben. Slijtage aan synchro, versleten lagers, versleten tandjes, verkeerde afstelling. Ook Fairey overdrives hebben hier regelmatig last van.
Bij deze Toro lijkt mij de oplossing dat hij helemaal uit elkaar gaat en geprobeerd wordt om adhv slijtage plekken de mogelijke oorzaak te vinden. Die onderdelen repareren/vervangen, de overdrive in elkaar zetten en goed afstellen, en monteren. Echter, pas na een proefrit is er zekerheid of het probleem daadwerkelijk opgelost is. Soms vind je na demontage met zekerheid het probleem, soms kun je het niet met zekerheid zeggen omdat er op verschillende plekken slijtage is.
Ik hoor het wel als ik kan helpen.
Groet, Hans, 06-13413446
Ik reviseer regelmatig overdrives : Fairey, Bearmach en Toro.
Van Bearmach en Toro zijn geen nieuwe onderdelen te krijgen. Van de overdrive van Fairey voor de LT95 versnellingsbak ook niet. Alleen onderdelen van de fairey voor de series zijn nog nieuw te krijgen, maar inderdaad, zeer duur.
Het uit de overdrive springen kan verschillende oorzaken hebben. Slijtage aan synchro, versleten lagers, versleten tandjes, verkeerde afstelling. Ook Fairey overdrives hebben hier regelmatig last van.
Bij deze Toro lijkt mij de oplossing dat hij helemaal uit elkaar gaat en geprobeerd wordt om adhv slijtage plekken de mogelijke oorzaak te vinden. Die onderdelen repareren/vervangen, de overdrive in elkaar zetten en goed afstellen, en monteren. Echter, pas na een proefrit is er zekerheid of het probleem daadwerkelijk opgelost is. Soms vind je na demontage met zekerheid het probleem, soms kun je het niet met zekerheid zeggen omdat er op verschillende plekken slijtage is.
Ik hoor het wel als ik kan helpen.
Groet, Hans, 06-13413446