waarom rookt een LR als de turbo t niet doet
-
Patrick Nieuwenhuis
waarom rookt een LR als de turbo t niet doet
Vaak hoor je op t forum dat als n rokende LR een defecte turbo heeft,wat is de theorie hierachter,je zou toch zeggen als ik t beeld voor me houdt dat het vermogen naar beneden gaat maar waarom moet hij dan gaan roken?is dan opeens het chemisch juiste mengsel dan veranderd?alvast bedankt
-
Menno SIII 109 & 130 HCPU
Re: waarom rookt een LR als de turbo t niet doet
Een diesel motor rekend met een bepaalde verhouding brandstof en lucht
door een turbo creeer je spoellucht onder druk dus meer volume daar hoord een bepaalde hoeveelheid brandstof bij,
als door een defecte turbo de druk dus het volume afneemt zal er ook minder brandstof ingespoten moeten worden. als de hoeveelheid brandstof gelijk blijft heb je dus te veel brandstof en gaat de auto zwart roken.
door een turbo creeer je spoellucht onder druk dus meer volume daar hoord een bepaalde hoeveelheid brandstof bij,
als door een defecte turbo de druk dus het volume afneemt zal er ook minder brandstof ingespoten moeten worden. als de hoeveelheid brandstof gelijk blijft heb je dus te veel brandstof en gaat de auto zwart roken.
-
CrazymudWouter
Re: waarom rookt een LR als de turbo t niet doet
Als de turbo kapot is gaat hij olie lekken in de inlaat en uitlaat. Dan gaat het aardig roken!
-
Patrick Nieuwenhuis
Re: waarom rookt een LR als de turbo t niet doet
ooh dus uit t bovenstaande komt als t ware 2 soorten rook [uit 2 oorsprongen],turbodefect betekent dan dat de lagers eruitligen of dat de schoepen kapot zijn?
-
westfries.
Re: waarom rookt een LR als de turbo t niet doet
Geen olie of koeling gehad staat hij vast en krijgt het blok net zo veel lucht als een hardlopende kettingroker
Uit zn lagers gelopen ( cq olie kering ) Ja dan kan hij aardig gaan roken en zelfs op die olie gaan lopen en dus op hol slaan
Maar vaak is aan de kleur van de rook wel te zien of het water brandstof of olie is
vlag.jpg --> mod_embed_images_loadimage('9fdfa36ebf17c0e0d31dbba6770ff49a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.udcn.nl%2FFOTO%2Fvlag.jpg', 'http://www.udcn.nl/FOTO/vlag.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.udcn.nl%2FFOTO%2Fvlag.jpg', '', 15363937, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Uit zn lagers gelopen ( cq olie kering ) Ja dan kan hij aardig gaan roken en zelfs op die olie gaan lopen en dus op hol slaan
Maar vaak is aan de kleur van de rook wel te zien of het water brandstof of olie is
vlag.jpg --> mod_embed_images_loadimage('9fdfa36ebf17c0e0d31dbba6770ff49a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.udcn.nl%2FFOTO%2Fvlag.jpg', 'http://www.udcn.nl/FOTO/vlag.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.udcn.nl%2FFOTO%2Fvlag.jpg', '', 15363937, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
defendertje90
Re: waarom rookt een LR als de turbo t niet doet
hoe doen ze dat dan bij bijv een 200tdi waar ze de turbo vanaf hebben gehaald om in een serie te leggen? lijkt mij sterk dat ze de pomp gaan vervangen
-
John Straatman (johnstraatman@hotmail.com)
Re: waarom rookt een LR als de turbo t niet doet
Kan de pomp dan anders ingeregeld worden, als je zonder turbo rijdt?
-
Puffino
Re: waarom rookt een LR als de turbo t niet doet
+1
De uitlaatgassen draaien de turbo aan, deze zorgt voor druk in de luchtinlaat. Door het drukgeven (niet door de druk zelf die is daarvoor te laag) zal de rotor beter in zijn lager gedrukt worden en daardoor beter afsluiten.
Zo is me ooit verteld. Kan alleen niet helemaal begrijpen hoe dat dan aan de uitlaatzijde zou zijn, de rotors zitten tenslotte vast gemonteerd op een starre as....
Sander Lelieveld
Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V
Snorkel.Runde.NL
De uitlaatgassen draaien de turbo aan, deze zorgt voor druk in de luchtinlaat. Door het drukgeven (niet door de druk zelf die is daarvoor te laag) zal de rotor beter in zijn lager gedrukt worden en daardoor beter afsluiten.
Zo is me ooit verteld. Kan alleen niet helemaal begrijpen hoe dat dan aan de uitlaatzijde zou zijn, de rotors zitten tenslotte vast gemonteerd op een starre as....
Sander Lelieveld
Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V
Snorkel.Runde.NL
-
Rickske
Re: waarom rookt een LR als de turbo t niet doet
pomp compenseert dat zelf.. Zit een membraampje dat met meer (turbo)druk daar de ingespoten brandstof op bijregeld. Zo rookt een naar behoren werkende turbo motor (of een die een pomp heeft die voor samenwerking met turbo bedoeld was) ook niet op grotere hoogte omdat door het membraam de hoeveelheid brandstof dus afgeregeld word aan de druk. Een originele NA-motor spuit altijd evenveel in.
Voor het roken: Bij slijtage van de turbo kan er olie gaan lekken. dit wordt mee verbrand en zorgt voor rook (zie reactie van Crazymud). Ook kunnen waste gate's blijven hangen & membraampjes stuk gaan en dan klopt de verhouding lucht-brandstof niet meer. (zie reactie van menno)
Voor het roken: Bij slijtage van de turbo kan er olie gaan lekken. dit wordt mee verbrand en zorgt voor rook (zie reactie van Crazymud). Ook kunnen waste gate's blijven hangen & membraampjes stuk gaan en dan klopt de verhouding lucht-brandstof niet meer. (zie reactie van menno)
-
defendertje90
Re: waarom rookt een LR als de turbo t niet doet
Zoals ik het begrijp en altijd ook gedacht heb, wordt het membraan niet bedient omdat je geen turbodruk hebt en het dus geen membraan bediening
-
Benno
Re: waarom rookt een LR als de turbo t niet doet
klopt ongeveer. Als er geen turbodruk is loopt de motor op een vaste curve inspuiting.Door druk op het membraan verschuif je in de pomp een excentrische pin. Deze verrijkt het mengsel als er meer druk is. Je kunt met deze pin ook bij een vaste druk het mengsel een beetje veranderen. (iets armere of rijkere kant van het excenter gebruiken). Vandaar dat het meestal wel redelijk werkt een 200 TDI zonder turbo. Ik blijf het stom vinden want je gooit veel vermogen/koppel weg op die manier. dan maar puzzelen om de intercooler en turbo toch kwijt te kunnen bij de inbouw en in ieder geval met 110 pk ipv 65 op pad.
Benno
Benno
-
defendertje90
Re: waarom rookt een LR als de turbo t niet doet
Ben nu bezig voor een maat van mij om een 2,5TD in een LW te lepelen. In eerste instantie zonder turbo. Die turbo gaan we naderhand wel bekijken of we dat gaan doen of niet. (hij is een 2,25D gewent dus levert niks qua vermogen)