passen de assen van discovery (1995) onder een Defender

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Andtee

passen de assen van discovery (1995) onder een Defender

Bericht door Andtee »

Kan je de assen van een discovery 300tdi makkelijk onder een 110 uit 1988 plaatsen;
gaat dat redelijk 1op1 of moet je daarvoor veel voor aanpassen ?

Groet

Andre
Nijhuis

Re: passen de assen van discovery (1995) onder een Defender

Bericht door Nijhuis »

De as zelf past volgens mij 1 op 1, wel moet je rekening houden met het remsysteem. Neem je dit ook over, of wil je dat laten zitten? Makkelijkste is om de remmen ook over te nemen.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10/04/2012 11:42 door Nhz.
Andtee

Bericht door Andtee »

liefst laat ik alles zitten; dan heb ik ook de conversie van trommel naar disk op de achteras
CrazymudHans

Bericht door CrazymudHans »

De achteras van een 300tdi disco heeft achter geen kruisje op het diff maar een rubber.
Dus dat moet je aanpassen, of het voordiff pakken.

Verder weet ik niet zeker of de overbrenging hetzelfde is.
Als het goed is hebben de steekassen en diffs van de 110 10 splines op de steekassen en de disco 24.
Dus niet 1 op 1 uitwisselbaar.

Of de overbrenging hetzelfde is weet waarschijnlijk iemand hier wel zeker?
defendertje90

Bericht door defendertje90 »

Overbrenging van zowel de RRC, disco 1 en defender/90/110 zijn gelijk aan elkaar (1:3,54 ratio)

Eventueel zou je je 10 splines diff over kunnen zetten in de disco as en dan je steekassen meenemen incl de meenemers.

Grootste probleem waar je tegen aan zult lopen is dat je nu een salisbury as hebt en naar een rover as gaat, je aandrijfas gaat dan niet passen.

mbt dat rubber ipv kruisjes ik meen dat er verschil zat tussen hand en automaatbak. (automaat met rubber maar nogmaals ben ik niet zeker van)
Lucas van Lierop

Bericht door Lucas van Lierop »

Je kan de flens wisselen, zoek maar eeens op 'rotoflex conversion'.

Groet
Lucas
Bart van Dessel

Bericht door Bart van Dessel »

De flens kun je inderdaad zo omwisselen. Zijn aandrijfassen niet gewoon nieuw te koop? Ik dacht dat een jongere 110 een Rover achteras heeft, een '96 90 300 tdi heeft die in ieder geval wel met een 24 splines diff.

Gr, bart
CrazymudHans

Bericht door CrazymudHans »

Alle disco 300tdi's hebben een rubber op de achteras.
Het makkelijkste is om gewoon een voordiff te pakken.

Als het goed is zit er lengte verschil in de steekassen van defender en disco's
Heb ze wel eens geprobeert te wisselen (een 24splines defender voor een 24splines discovery300tdi)
Maar deze paste niet, het diff zat net op een andere plaats.

Dus kijk van te voren even goed wat wel en wat niet past voordat je gaat wisselen.

Groet,
Hans
Lucas van Lierop

Bericht door Lucas van Lierop »

Ik moet het nog gaan doen ,aar het lijkt me toch dat een andere flens eenvoudiger en goedkoper is dan een heel diff wisselen?

En waarom zou je de steekassen niet lekker laten zitten?

Groet
Lucas
Puffino

Bericht door Puffino »

CrazymudHans Schreef:
-------------------------------------------------------
> ----
> Dus kijk van te voren even goed wat wel en wat
> niet past voordat je gaat wisselen.
>
>

Dat probeert hij nou juist hier na te vragen, dus zonder kijken. Hij wil een as KOPEN en weet dat dus niet van te voren.
Puffino

Bericht door Puffino »

Ik snap dat je goedkoper aan Disco assen kunt komen, zeker ook omdat deze regelmatig gesloopt worden voor upgrade-onderdelen in Defenders (blok en bak bijv).

Die assen zijn ook interessant en ja dan loop je dus aan tegen "past het wel". Let op dat de Disco een Roverdiff heeft, een Defender (de 110, niet de 90!) een Salisbury diff. Uit de verhalen hier word ik niet wijs, maar ik ken "het rubber" niet, "het kruisje" zegt me ook niks. Toch zijn met enige regelmaat ook assen voor Defenders te krijgen, hoor. Dat maakt het veel makkelijker. Vraag bijv Bowy eens, die heeft ze wel eens. Ik heb de mijne niet via hem, trouwens. Een simpele advertentie met "gezocht" en je hebt er snel eentje, gok ik.

Let alleen wel effe op.... WAAROM wil je een as met schijven? Ze remmen in principe niet (veel) beter, dus je zult een goeie reden moeten hebben om dit te willen. Je 110 kan prima remmen met trommels. Land Rover maakte ze niet voor niets zo.

Sander Lelieveld

Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V

Snorkel.Runde.NL
forbert 90-200Tdi

Bericht door forbert 90-200Tdi »

Ik heb net onder m'n stokouwe 90 200 Tdi voor en achter 24 spline assen, achter nieuwe ouwe 300Tdi 90 (hoort wat raar, maar komt van 'n fabriek testlaro, echt van buiten niet om aan te zien, van binnen gloednageltjenieuw, leidden al ff op 'n pallet) en voor goeie van 'n weinig km's 300 Tdi Disco. Niente problemo.
Ik hou wel van 'n beetje goeie baggeraandrijving. Nou de bak nog. De beroemde "kloink" hoofdas/input gear, maar daar leef ik nog wel ff mee. De splines van de uitgaande as zijn niet meer zo hoekig, zeg maar.
Ga 'n poging doen zelf 'n 56A bak te reviseren. Ene B. is straks van z'n ouwe bak verlost.
En dan ook meteen "cross drilled" input gear erop.
Denk er sterk over de vertragingsbak eerst gewoon zo te laten, ook al heeft het hele spul ruim boven de 3 ton gedraaid.
Vink dat niet lekker genoeg ga ik gelijk voor 'n 1 op 1.2. Maar da's niet echt belangrijk, 'n motorwayracer zal de 90 nooit worden, en hoeft ook niet.
Scratch

Bericht door Scratch »

Zijn de 10 spline assen over !! is hij LHD en origineel van een 90/110. Dan heb ik wel interesse !!

gr Eric
Plaats reactie