Motorconversie 2.25 > 2.5 benzine

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Lennart SII 109 2.25B

Motorconversie 2.25 > 2.5 benzine

Bericht door Lennart SII 109 2.25B »

Prikkers,

Ik wil mijn 2.25 wisselen voor een 2.5 benzine. Ik heb de volgende noodzakelijke aanpassingen gevonden:

*Koppelingsplaat en drukgroep van de 2.25 gebruiken voor behoud van v-bak;
*Het thermostaathuis met thermostaat overzetten;
*Uit- en inlaatspruikstuk incl. met carburateur van 2.25 gebruiken (voor behoud gaspedaal/stangenstelsel);
*Draad naar solenoid op de startmotor.

Zover geen onduidelijkheden, maar dan;

*Kan ik mijn huidige temp.zender behouden? (ik heb zo'n capillair/mechanische variant).
*Ik heb gelezen dat ik de benzinepomp van de 2.25 kan overzetten op de 2.5 met langere M8 bouten, "once the blanking plate is removed from the defender engine" wat wordt hiermee bedoelt?
*Ik heb op de 2.25 een oliefilterconversie van Rocky Mountain, past deze ook op de 2.5? Oliefilter van de 2.5 is niet identiek aan de 2.25 maar de aansluiting lijkt wel gelijk. *Ook gelezen dat ik de oliedruksensor van de 2.5 moet gebruiken. Is dit noodzakelijk, ik heb deze namelijk niet.
*Tevens lees ik dat ik de fan van de 2.25 moet overzetten op de 2.5 door middel van de gaten op te boren en kortere bouten gebruiken. Dit gaat niet want de 2.5 heeft vier bouten aan de voorkant van poulie, waar de 2.25 ze "bovenop" heeft zitten. Waarom zou ik de fan van de 2.25 willen gebruiken?
*Kan ik mijn ontsteking van de 2.25 ook overzetten?
*Achter op het blok van de 2.25 zit een pijp met kraan voor de kachel, kan ik deze ook overzetten? (ander draadtype?)
*Bij de 2.5 zitten geen motorsteunen, kan ik de motorsteunen van de 2.25 gewoon overzetten?

Alvast bedankt voor de antwoorden,

Lennart
Wim Janssen

Re: Motorconversie 2.25 > 2.5 benzine

Bericht door Wim Janssen »

Ik zal een poging doen.

*Kan ik mijn huidige temp.zender behouden? (ik heb zo'n capillair/mechanische variant).
Als je hem ergens in het blok kunt draaien kun je hem natuurlijk behouden

*Ik heb gelezen dat ik de benzinepomp van de 2.25 kan overzetten op de 2.5 met langere M8 bouten, "once the blanking plate is removed from the defender engine" wat wordt hiermee bedoelt?
De benzinepomp van een 2.25 zit op een rechthoekige plaat achter de ontsteking. Bij de 2.5 is dit een blindplaat. Dus pomp met plaat van een 2.25 gebruiken.

*Ik heb op de 2.25 een oliefilterconversie van Rocky Mountain, past deze ook op de 2.5? Oliefilter van de 2.5 is niet identiek aan de 2.25 maar de aansluiting lijkt wel gelijk.
Een 2.5 heeft ook een schroeffilter, dus waarom niet die van de 2.5 gebruiken?

*Ook gelezen dat ik de oliedruksensor van de 2.5 moet gebruiken. Is dit noodzakelijk, ik heb deze namelijk niet.
Deze koop je toch voor een paar Euro, dus wat is het probleem.

*Tevens lees ik dat ik de fan van de 2.25 moet overzetten op de 2.5 door middel van de gaten op te boren en kortere bouten gebruiken. Dit gaat niet want de 2.5 heeft vier bouten aan de voorkant van poulie, waar de 2.25 ze "bovenop" heeft zitten. Waarom zou ik de fan van de 2.25 willen gebruiken?
Zie ik geen reden toe, want de fan van een 2.5 steekt even ver vooruit als die van een 2.25

*Kan ik mijn ontsteking van de 2.25 ook overzetten?
Kan waarschijnlijk wel mechanisch, maar het is heel waarschijnlijk dat een 2.5 een andere ontstekingscurve heeft, dus van de 2.5 gebruiken. Vergelijk de partnummers eens.

*Achter op het blok van de 2.25 zit een pijp met kraan voor de kachel, kan ik deze ook overzetten? (ander draadtype?)
Verloop zoeken?

*Bij de 2.5 zitten geen motorsteunen, kan ik de motorsteunen van de 2.25 gewoon overzetten?
Ja

Met vriendelijke groeten
Wim Janssen

Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08/04/2012 12:27 door Wim Janssen.
JustinvS

Bericht door JustinvS »

Is een ander draadtype, de metric variant. Partnummer is ERC9453, en ik heb overal naar een alternatief gezocht maar niets gevonden. Draad is M16X1.0 Als het goed is.
Hij is alleen nog te verkrijgen bij P.A. Blanchard voor 26.50 GBP + VAT + Verzendkosten.

Groeten,
Justin

"Rockbell", "Ninety" en "Sheska"
prikhandtekening600x176II.jpg --> mod_embed_images_loadimage('d3d68f79e1b6115c8ce0d8c5e78734b6', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-KCEiw2c0Des%2FThsJ4g9hmPI%2FAAAAAAAABMs%2FO3uD7o-3mBw%2Fprikhandtekening600x176II.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-KCEiw2c0Des/ThsJ4g9hmPI/AAAAAAAABMs/O3uD7o-3mBw/prikhandtekening600x176II.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-KCEiw2c0Des%2FThsJ4g9hmPI%2FAAAAAAAABMs%2FO3uD7o-3mBw%2Fprikhandtekening600x176II.jpg', '', 15344529, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Lennart SII 109 2.25B

Wim bedankt voor de antwoorden.

Op het 2.5 blok zit geen schroef(olie)filter, vandaar dat ik de conversie van de 2.25 graag wil gebruiken heb ik ook meteen een druksensor. Ik denk dat dit wel kan.
Qua ontsteking lijkt het dat ik mijn elektronische van de 2.25 kan gebruiken, gezien de partnummers gelijk zijn voor de 2.25 en 2.5(ETC5835G).

Groet,

Lennart
Lennart SII 109 2.25B

Justin,

bedankt dat is dan duidelijk, zal eens kijken of ik deze bestel of iets van een verloop ga gebruiken.

Lennart
Plaats reactie