beschrijving serie 3 1ton versnelingsbak gevraagd
-
dirk ambu
beschrijving serie 3 1ton versnelingsbak gevraagd
beste
wie weet waar ik een goede tekening of beschrijving kan vinden voor het sleutelen aan de versnellingsbak
het boek wat ik nu heb is niet echt duidelijk
dus als iemand iets online weet te staan hoor ik het graag
groet dirk ambu
wie weet waar ik een goede tekening of beschrijving kan vinden voor het sleutelen aan de versnellingsbak
het boek wat ik nu heb is niet echt duidelijk
dus als iemand iets online weet te staan hoor ik het graag
groet dirk ambu
-
Exfietser
Re: beschrijving serie 3 1ton versnelingsbak gevraagd
Heb jij een one-tons bak? Die zijn echt zeldzaam. Met zo'n bak in een gewone 109 of 88 met 750R16 wielen is je topsnelheid maximaal zo'n 60 km/u.
Deze bak zat op een speciale militaire wagen die ingezet werd om bijvoorbeeld zwaar geschut door de bagger te sleuren. De wagen was ook standaard uitgerust met 900R16 wielen en het one tons chassis dat ook onder de gewone militaire 109 zat.
De verschillen in van deze bak en de gewone LT76 zitten in de tussenbak. Die heeft andere verhoudingen zodat er grotere wielen onder kunnen en makkelijk door bagger enzo geploeterd kan worden.
In hhet werkplaats handboek en de parts manual op diverse plekken te downloaden en te koop staat overigen zeer goed beschreven en hoe alles in elkaar zit.
Arnold.
Deze bak zat op een speciale militaire wagen die ingezet werd om bijvoorbeeld zwaar geschut door de bagger te sleuren. De wagen was ook standaard uitgerust met 900R16 wielen en het one tons chassis dat ook onder de gewone militaire 109 zat.
De verschillen in van deze bak en de gewone LT76 zitten in de tussenbak. Die heeft andere verhoudingen zodat er grotere wielen onder kunnen en makkelijk door bagger enzo geploeterd kan worden.
In hhet werkplaats handboek en de parts manual op diverse plekken te downloaden en te koop staat overigen zeer goed beschreven en hoe alles in elkaar zit.
Arnold.
-
dirk ambu
Re: beschrijving serie 3 1ton versnelingsbak gevraagd
beste arnold
het gaat om een ambulance en hier zit volgens mij een 1 ton bak onder of vergis ik me ? ( iemand die het weet graag reactie )
ik ben vanmiddag gestrand na een doffe klap uit de versnelingsbak vervolgens was de aandrijving weg
de bak schakelt ook zwaarder dus denk ik dat de uitgaande as van de hoofdbak defect is geraakt
wat me top snelheid aangaat hij kan 100 met heel veel wind mee
is er een manier om aan het serie nummer te kunnen zien welke bak ik er onder heb zitten of zijn er ander kenmerken
het werk hand boek wat ik nu heb is niet echt duidelijk ik zie graag plaatjes maar het zijn meer teksten dan plaatjes vandaar mijn vraag
met vriendelijke groet
dirk ambu
het gaat om een ambulance en hier zit volgens mij een 1 ton bak onder of vergis ik me ? ( iemand die het weet graag reactie )
ik ben vanmiddag gestrand na een doffe klap uit de versnelingsbak vervolgens was de aandrijving weg
de bak schakelt ook zwaarder dus denk ik dat de uitgaande as van de hoofdbak defect is geraakt
wat me top snelheid aangaat hij kan 100 met heel veel wind mee
is er een manier om aan het serie nummer te kunnen zien welke bak ik er onder heb zitten of zijn er ander kenmerken
het werk hand boek wat ik nu heb is niet echt duidelijk ik zie graag plaatjes maar het zijn meer teksten dan plaatjes vandaar mijn vraag
met vriendelijke groet
dirk ambu
-
Exfietser
Re: beschrijving serie 3 1ton versnelingsbak gevraagd
Je vergist je. Jij hebt een gewone LT76 bak onder je wagen zitten. Voor de series drie is er maar een en dat is de Lt76. De onetons versie heb je echt niet. Dan komt je wagen niet vooruit om redenen in bovenstaand verhaal. Van de LT76 bestaan buiten de one tons uitvoering vier type bakken die wat verhoudingen betreft gelijk zijn. Je merkt dus als bestuurder niet welke je hebt. Welk type je hebt wordt aangegeven in de suffix van het serienummer van de bak. Het laatste karakter (de Suffix) is een letter en die kan a,b,c of d zijn. Suffix D is de beste. De verschillen in suffixen zit in kleine verbeteringen als betere lagers enzo.
Alles staat exact aangegeven in de partsmanual. Als je zelf gaat reviseren kan je niet zonder de parts manual en het werkplaatshandboek. Daar staan ook de juiste dingen in. De haynes manual bevat fouten. De foto's zijn echter wel duidelijk. Verder heb je in het Nederlands natuurlijk de echolons. Maar daar staat niet voldoende in. De handboeken heb je echt nodig.
Kijk eens op de website van solidebolide. Daar kan je veel manuals downloaden. Ik kan je echter aanraden om de boeken gewoon te kopen.
Overigens past een series twee bak ook onder je wagen als je daar een series 3 belhuis opzet. Je eerste en tweede versnellingen zijn dan echter niet gesynchroniseerd. Het is even wennen maar rijdt ook goed hoor. En er stonden laatst een paar zeer betaalbare exemplaren op pagina markt. Als ik jouw was zou ik een van die bakken kopen en ergens anders een series 3 belhuis en dat samen onder de wagen schroeven. Dan kan je in elk geval rijden en je series drie bak rustig opknappen. En een series twee bak is iets sterker als een series 3 bak wegens het ontbreken van een synchromesh op de 1 en 2.
Arnold.
Alles staat exact aangegeven in de partsmanual. Als je zelf gaat reviseren kan je niet zonder de parts manual en het werkplaatshandboek. Daar staan ook de juiste dingen in. De haynes manual bevat fouten. De foto's zijn echter wel duidelijk. Verder heb je in het Nederlands natuurlijk de echolons. Maar daar staat niet voldoende in. De handboeken heb je echt nodig.
Kijk eens op de website van solidebolide. Daar kan je veel manuals downloaden. Ik kan je echter aanraden om de boeken gewoon te kopen.
Overigens past een series twee bak ook onder je wagen als je daar een series 3 belhuis opzet. Je eerste en tweede versnellingen zijn dan echter niet gesynchroniseerd. Het is even wennen maar rijdt ook goed hoor. En er stonden laatst een paar zeer betaalbare exemplaren op pagina markt. Als ik jouw was zou ik een van die bakken kopen en ergens anders een series 3 belhuis en dat samen onder de wagen schroeven. Dan kan je in elk geval rijden en je series drie bak rustig opknappen. En een series twee bak is iets sterker als een series 3 bak wegens het ontbreken van een synchromesh op de 1 en 2.
Arnold.
-
dirk ambu
Re: beschrijving serie 3 1ton versnelingsbak gevraagd
hoi arnold
duidelijk verhaal ik ga er eens onder kijken wat voor nummer ik heb
en vervolgens het juiste boek kopen en de boel open maken
in de hoop dat het nog te reden is ik zelf denk dat de overbrenging tussen de versnelingsbak en de tussen bak het heeft begeven
want hij schakelt nog wel maar er is geen aandrijving meer er draait ook niet onder de auto dus een steekas kan het niet zijn
tijdens het rijden was er een klap direct onder de stoel en vervolgens niets meer ook geen geratel of geknars ik dacht eerst dat hij uit zijn versnelling was geschoten
maar helaas alles geprobeerd zoals 4 wiel drive hoog en laag maar er gebeurden niets meer
groet dirk ambu
bedankt voor de info
duidelijk verhaal ik ga er eens onder kijken wat voor nummer ik heb
en vervolgens het juiste boek kopen en de boel open maken
in de hoop dat het nog te reden is ik zelf denk dat de overbrenging tussen de versnelingsbak en de tussen bak het heeft begeven
want hij schakelt nog wel maar er is geen aandrijving meer er draait ook niet onder de auto dus een steekas kan het niet zijn
tijdens het rijden was er een klap direct onder de stoel en vervolgens niets meer ook geen geratel of geknars ik dacht eerst dat hij uit zijn versnelling was geschoten
maar helaas alles geprobeerd zoals 4 wiel drive hoog en laag maar er gebeurden niets meer
groet dirk ambu
bedankt voor de info
-
Exfietser
Re: beschrijving serie 3 1ton versnelingsbak gevraagd
Er klopt iets niet in jouw verhaal. Een klap en geen aandrijving meer is meestal iets anders. Er kan natuurlijk een versnelling kapot gaan. Dan heb je een boel herrie en een tandarts nodig. Maar dat is dan 1 versnelling van de 4. En waarfschijnlijk alleen de 1, 2 of drie. De vier heeft geen overbrenging maar wordt direct doorgekoppeld naar de tussenbak. De vierde versnelling is zelden iets mee en is ook het sterkste. Als de lagers van de slaveshaft er uit liggen (En dat merk je echt al veel eerder, vraag me niet hoe ik dat weet.) dan zouden theoretisch de 1, 2 en drie niet meer kunnen werken. De vier doet het dan gewoon nog. Maar praktisch ben je allang eerder gestopt met rijden omdat het kabaal uit de tandwielsoep die je aan het kweken bent echt verschrikkelijk is.
Er zijn een paar mogelijkheden. Een ervan is dat de tussenbak niet goed in de versnelling komt. Er is dan meestal iets met de rode pook aan de hand. Gewoon je rechtervloertje er uit halen en even kijken.
Het hart kan uit je koppelingsplaat gebroken zijn. Er waren hier mensen die dat regelmatig hadden. Die waren wel een beetje lomp. In je belhuis zit een luikje. Misschien dat je daardoor iets kunt zien.
Verder kun je de deksels van je tussenbak afhalen en gewoon kijken wat daar gebeurt als je de rode pook bedient en als je de motor laat draaien. Doe dat laatste wel wel rustig tenzij je een oliedouche wilt. Als je wilt voorkomen dat de wagen gaat rijden, de achterste propshaft is er zo afgehaald. Als in je tussenbak tandwielen draaien (de v-bak niet in zijn vrij natuurlijk) weet je dat je bak het verder gewoon doet maar dat het probleem zeer waarschijnlijk in je tussenbak en waarchijnlijk je rode pook zit.
Als je de stopknop van je wagen uittrekt en de propshafts verwijdert kun je je de boel eventueel ook met alleen de startmotor ronddraaien zonder dat de motor start. Dan kun je rustig zien wat er gebeurt en stopt alles ook gelijk als je stopt met starten.
GroteFoto-86IAI3FI.jpg --> mod_embed_images_loadimage('9d2ef4277665d9f02abb4a7a8a183462', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGroteFoto-86IAI3FI.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-86IAI3FI.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGroteFoto-86IAI3FI.jpg', '', 15337848, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Arnold.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05/04/2012 22:12 door Exfietser.
Er zijn een paar mogelijkheden. Een ervan is dat de tussenbak niet goed in de versnelling komt. Er is dan meestal iets met de rode pook aan de hand. Gewoon je rechtervloertje er uit halen en even kijken.
Het hart kan uit je koppelingsplaat gebroken zijn. Er waren hier mensen die dat regelmatig hadden. Die waren wel een beetje lomp. In je belhuis zit een luikje. Misschien dat je daardoor iets kunt zien.
Verder kun je de deksels van je tussenbak afhalen en gewoon kijken wat daar gebeurt als je de rode pook bedient en als je de motor laat draaien. Doe dat laatste wel wel rustig tenzij je een oliedouche wilt. Als je wilt voorkomen dat de wagen gaat rijden, de achterste propshaft is er zo afgehaald. Als in je tussenbak tandwielen draaien (de v-bak niet in zijn vrij natuurlijk) weet je dat je bak het verder gewoon doet maar dat het probleem zeer waarschijnlijk in je tussenbak en waarchijnlijk je rode pook zit.
Als je de stopknop van je wagen uittrekt en de propshafts verwijdert kun je je de boel eventueel ook met alleen de startmotor ronddraaien zonder dat de motor start. Dan kun je rustig zien wat er gebeurt en stopt alles ook gelijk als je stopt met starten.
GroteFoto-86IAI3FI.jpg --> mod_embed_images_loadimage('9d2ef4277665d9f02abb4a7a8a183462', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGroteFoto-86IAI3FI.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-86IAI3FI.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGroteFoto-86IAI3FI.jpg', '', 15337848, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Arnold.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05/04/2012 22:12 door Exfietser.
-
dirk ambu
Re: beschrijving serie 3 1ton versnelingsbak gevraagd
hoi arnold
ik denk dat ik een zaterdag ga kijken wat het zou kunnen zijn dus de bak er onderuit halen zal ik maar zeggen
ik heb net gekeken en als ik hem in zijn 1 zet en start dan is er geen herrie ook niet als ik de koppeling bedien
het vreemde is dat ik wel zou verwachten dat de ingande as van de versnelingsbak vanaf de koppelingsplaat zou moeten draaien
maar ik kan schakelen zonder de koppeling te bedienen dus het zou goed kunnen dat het hart van de plaat eruit ligt
al verwacht ik dan toch wat meer herrie dan nu je hoort echt helemaal niets ook niet als ik met draaiende motor zonder de koppeling in te drukken
de rode of gele knop bedient en dan staat hij in zijn 1 echter schakelt hij als of de motor uit is dus wat lastiger dan normaal
je voelt dat hij niet syncroniseert nu en dat lijkt mij logies als de ingande as niet draad
ik hoor graag je mening
als ik de bak er onderuit heb en het heb gevonden zal ik het zeker posten
groet dirk ambu
ik denk dat ik een zaterdag ga kijken wat het zou kunnen zijn dus de bak er onderuit halen zal ik maar zeggen
ik heb net gekeken en als ik hem in zijn 1 zet en start dan is er geen herrie ook niet als ik de koppeling bedien
het vreemde is dat ik wel zou verwachten dat de ingande as van de versnelingsbak vanaf de koppelingsplaat zou moeten draaien
maar ik kan schakelen zonder de koppeling te bedienen dus het zou goed kunnen dat het hart van de plaat eruit ligt
al verwacht ik dan toch wat meer herrie dan nu je hoort echt helemaal niets ook niet als ik met draaiende motor zonder de koppeling in te drukken
de rode of gele knop bedient en dan staat hij in zijn 1 echter schakelt hij als of de motor uit is dus wat lastiger dan normaal
je voelt dat hij niet syncroniseert nu en dat lijkt mij logies als de ingande as niet draad
ik hoor graag je mening
als ik de bak er onderuit heb en het heb gevonden zal ik het zeker posten
groet dirk ambu
-
Nick
Re: beschrijving serie 3 1ton versnelingsbak gevraagd
Dirk,
heb je een overdrive in je ambu zitten? (ik zie het nergens staan, maar kan zijn dat ik er overheen lees). Als dat het geval is, dan kan het ook nog zijn dat de tanden van de clutch-sleeve zijn afgebroken/weggesleten. Dat strookt niet 100% met wat je hierboven zegt, maar wellicht het nakijken waard mocht hij eronder zitten. Anders zou ik idd eerst alle deksels van de bak en tussenbak afhalen om te zien wat er nog wel/niet draait. Gelijk de hele bak eruit is heel wat meer werk...
Gr. Nick,
Land Rover Series 2A Ambulance ex Engels Rijnleger
landrover109.mijnalbums.nl
heb je een overdrive in je ambu zitten? (ik zie het nergens staan, maar kan zijn dat ik er overheen lees). Als dat het geval is, dan kan het ook nog zijn dat de tanden van de clutch-sleeve zijn afgebroken/weggesleten. Dat strookt niet 100% met wat je hierboven zegt, maar wellicht het nakijken waard mocht hij eronder zitten. Anders zou ik idd eerst alle deksels van de bak en tussenbak afhalen om te zien wat er nog wel/niet draait. Gelijk de hele bak eruit is heel wat meer werk...
Gr. Nick,
Land Rover Series 2A Ambulance ex Engels Rijnleger
landrover109.mijnalbums.nl
-
dirk ambu
Re: beschrijving serie 3 1ton versnelingsbak gevraagd
beste nick
helaas heb ik geen overdrive dus dat kan het niet zijn
waarom ik eraan denk om de bak er gelijk onderuit te halen is omdat als er iets stuk is dit waarschijnlijk niet te maken is met de bak er nog onder
of heb ik het mis
groet dirk ambu
helaas heb ik geen overdrive dus dat kan het niet zijn
waarom ik eraan denk om de bak er gelijk onderuit te halen is omdat als er iets stuk is dit waarschijnlijk niet te maken is met de bak er nog onder
of heb ik het mis
groet dirk ambu
-
Nick
Re: beschrijving serie 3 1ton versnelingsbak gevraagd
Als je geen overdrive hebt en de wagen doet ook helemaal niks na het bedienen van de rode/gele pook (wel de vrijloopnaven inschakelen als je die hebt, om een gebroken steekas uit te sluiten), dan kan het nog in de bak of de koppeling zitten. Om dit alles uit te sluiten zou ik toch even de deksels van de bak afhalen, dat is een kleine moeite en waarschijnlijk moeten ze er toch af. Het is namelijk heel onwaarschijnlijk dat er iets in je bak stuk is waardoor er helemaal niks meer draait zoals Arnold al zegt, ookal liggen er lagers uit, of missen er een paar tanden van een tandwiel, er is bijna altijd wel iets dat nog draait. Mocht er bijvoorbeeld dan toch iets kapot zijn in je tussenbak, of in de aandrijving tussen de tussenbak en de versnellingsbak, dan kom je hier achter als je de deksels verwijderd hebt. Een tussenbak bijvoorbeeld, kun je ook wisselen zonder de hele bak er onderuit te halen.
Zie je met de deksels eraf dat inderdaad helemaal niks draait, dan zit het in je koppeling. Je weet dan wel zeker dat je de bak er niet voor niks uit haalt.
Gr. Nick,
Land Rover Series 2A Ambulance ex Engels Rijnleger
landrover109.mijnalbums.nl
Zie je met de deksels eraf dat inderdaad helemaal niks draait, dan zit het in je koppeling. Je weet dan wel zeker dat je de bak er niet voor niks uit haalt.
Gr. Nick,
Land Rover Series 2A Ambulance ex Engels Rijnleger
landrover109.mijnalbums.nl
-
Exfietser
Re: beschrijving serie 3 1ton versnelingsbak gevraagd
Inderdaad eerst een kijkoperatie doen (Ook in je belhuis.). Kan veel werk schelen. Ik heb met mijn bak waar de synchromeshen er helemaal uit waren nog een hele tijd kunnen rijden. Toen ik op en gegeven moment nog maar twee van de vier versnellingen overhad heb ik de bak vervangen.
Het is verbazingwekkend hoelang een seriesbak gewoon al of niet helemaal heel blijft draaien. Moet je maar eens aan overlanders vragen hoe lang het goed gaat. Als er iets stuk is even spoelen met v-bakolie om de brokken er uit te krijgen en dan verder maar weer met een versnelling minder. En vele km's non stop. Maar het houd wel een keer op natuurlijk.
Alleen een zwaardere motor en hele grote wielen zijn funest voor deze bak. Een brekende krukas vind de bak ook niet leuk trouwens.
Arnold.
Het is verbazingwekkend hoelang een seriesbak gewoon al of niet helemaal heel blijft draaien. Moet je maar eens aan overlanders vragen hoe lang het goed gaat. Als er iets stuk is even spoelen met v-bakolie om de brokken er uit te krijgen en dan verder maar weer met een versnelling minder. En vele km's non stop. Maar het houd wel een keer op natuurlijk.
Alleen een zwaardere motor en hele grote wielen zijn funest voor deze bak. Een brekende krukas vind de bak ook niet leuk trouwens.
Arnold.
-
LParren - LaroChunky
Re: beschrijving serie 3 1ton versnelingsbak gevraagd
... en geen olie.... Vinden ze ook niet fijn
Ik heb een one-ton bak, by mistake.
max 82 km/h in de 109 (7.50x16)
Als er nog een liefhebber is mag je je melden. Nog rijdend te testen.
.. en vraag me niet hoe ik dat weet
Ik heb een one-ton bak, by mistake.
max 82 km/h in de 109 (7.50x16)
Als er nog een liefhebber is mag je je melden. Nog rijdend te testen.
.. en vraag me niet hoe ik dat weet
-
dirk ambu
Re: beschrijving serie 3 1ton versnelingsbak gevraagd
beste alle
het lek is boven
ik heb vandaag de bak onder de wagen vandaan gehaald en de bak is nog goed
het hart van de koppelingsplaat is gebroken dus de schade lijkt mee te vallen
echter heb ik wel een vraag is er iemand die weet hoeveel spelling of ruimte er normaal zit tussen de ingaande as van de bak waar de koppeling zit
en de uitgaande as waar de handrem op zit ik voel namelijk best wel een grote vrije slag
dus als iemand het weet hoor ik het graag
groet dirk ambu
het lek is boven
ik heb vandaag de bak onder de wagen vandaan gehaald en de bak is nog goed
het hart van de koppelingsplaat is gebroken dus de schade lijkt mee te vallen
echter heb ik wel een vraag is er iemand die weet hoeveel spelling of ruimte er normaal zit tussen de ingaande as van de bak waar de koppeling zit
en de uitgaande as waar de handrem op zit ik voel namelijk best wel een grote vrije slag
dus als iemand het weet hoor ik het graag
groet dirk ambu