1.8 freleander motor

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
plaetje

1.8 freleander motor

Bericht door plaetje »

Wat is goedkoper een koppakking vervangen (100%) of een ander blok .
een ander of nieuw blok natuurlijk
vandaag een plof en de waterslang gesprongen
Wegenwacht zegt koppaking stuk

plaetje
Edwin109

Re: 1.8 freleander motor

Bericht door Edwin109 »

[www.toralin.nl]

geen idee of het wat is,kwam het toevallig tegen.
Eerlijk gezegd geloof ik er niet zo in.

gr Edwin
disco1992

Re: 1.8 freleander motor

Bericht door disco1992 »

mocht je iemand zoeken om je te helpen als je het zelf niet kunt kan ik je helpen eventueel.

ik heb laast voor zo'n zelfde motor een prijs opgevraagd bij verschillende bedrijven en schrok van de verschillende prijzen hiervan. scheelde tot 1000,- euro per leverancier !!.
heb bij 2 bedrijven die ik ken en waar ik vaak kom een hele mooie korting op mijn naam en dat scheelde behoorlijk.

motorblokje lag dacht ik ergens rond de 1300 euro maar kan iets meer of minder zijn. eerste prijs die ik kreeg ergens anders lag ver boven de 2000 euro!!

koppakking vervangen weet ik zo niet maar dit schijnt een bekend probleem te zijn bij deze auto's/motorblokken.
hoorde ergens bij een bedrijf dat er speciale koppakkingsets op de markt zijn gekomen die dit probleem moeten oplossen.
koste ergens rond de 400 a 450 euro zo'n set. dan zat er nog iets extra's bij geloof ik wat je moet monteren.

mocht je voor 1 van deze klussen iemand zoeken of meer willen weten over een nieuw blok kan ik het misschien nog eens navragen voor je maar moet je me even mailen op:
bericht_voor_wouter@hotmail.com

disco1992
Wim

Re: 1.8 freleander motor

Bericht door Wim »

Jo,
ga maar voor een nieuw blok. Je huidige zal vol sludge zitten. En in een groot % van de gevallen heeft je kop een scheurtje.
Enorme klus om goed schoon te maken (m.n. de hydr. klepstoters).
Mijn advies: ander blok inhangen (draaiend kopen), en preventief (laten) voorzien van de nieuwe multi layer koppakking EN de verzwaarde oilladder).
Vanzelfsprekend met een nieuwe distributieset / kopbouten en waterpomp.
Spullen heb ik allemaal liggen.

Mvg
Wim
Apke

Re: 1.8 freleander motor

Bericht door Apke »

Ik vind de conclusie van een kapotte koppakking door een gescheurde radiator slang wel erg kort door de bocht. Is de aandrijfas ook gelijk kapot als je een klapband hebt ?
Repareer de slang, vul het systeem, controleer op lekkages, start de motor, controleer op luchtbellen in de expansietank (draai voor het starten de dop van de tank en laat deze tijdens de gehele procedure van de tank). Houd de motortemperatuur in de gaten !!!

Mocht de koppakking nu echt overleden zijn, dan denk Ik dat het aan onderdelen goedkoper is om een andere koppakking te plaatsen. Hoe het zit met arbeidsloon, geen idee.
Zelf zou ik gaan voor een andere koppakking (als de rest er goed uitziet).
Controleer de motorolie even op koelvloeistof (als het er helder uitziet en met een niet gaat koken/knetteren als je en aansteker onder bijvoorbeeld de pijlstok houd).

Bij een ander blok zou ik voor zo compleet mogelijk gaan zodat je zo min mogelijk problemen door het overzetten van "oud" naar "nieuw" krijgt.
Bij het nieuwe blok moet je eigenlijk ook ervoor zorgen dat er een goede koppakking (multi layer) op zit en de andere aanpassingen (thermostaat, enz) gedaan zijn.

Ik heb net even de Haynes manuel er op nageslagen en het verwijderen en herplaatsen van de cilinderkop staat omschreven als "Very Difficult, suitible for expert DIY or professional".
Er staat vervolgens wel netjes stap voor stap uitgelegd hoe het moet .

Sterkte met de reparatie en misschien valt het allemaal wel mee.

Apke
Beheerder PrikkersWinkel

larrie-nu.jpg --> mod_embed_images_loadimage('48b7c2d80d09359071f8f1620d7edb29', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', 'http://www.matteman.nl/images/larrie-nu.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', '', 15322702, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Larrie - Serie III 109 Stawag (in onderhoud)
Duck - Disco 2 TD5 (voorlopige naam)
Apke

Re: 1.8 freleander motor

Bericht door Apke »

Klinkt inderdaad allemaal wel erg gemakkelijk.
Volgens mij kan je hetzelfde bereiken met "bar leaks" radiator lek stop.

De gebruiksaanwijzing is als volgt:
Zorg dat het lek ermee wordt gedicht.
Verkoop de auto.
Emigreer.

Autobanden kan je ook met een spuitbus "plakken".
Misschien ben ik een beetje voorstander van de "ouderwetse" manier van repareren, meer werk maar ook meer zekerheid.

Apke
Beheerder PrikkersWinkel

larrie-nu.jpg --> mod_embed_images_loadimage('bc6d025e0f5894f10f9d2fdda3aa065a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', 'http://www.matteman.nl/images/larrie-nu.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', '', 15322775, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Larrie - Serie III 109 Stawag (in onderhoud)
Duck - Disco 2 TD5 (voorlopige naam)
Wim

Re: 1.8 freleander motor

Bericht door Wim »

Apke,
je draait de zaak om (of snapt het niet).
De rad. slang klapt door de overdruk die door de kapotte origineel gemonteerde (prul)koppakking op het koelsysteem komt.
Niet andersom dus.
Het grote probleem bij de 1.8K-series blokjes is HGF (head gasket faillure), is al zoooo veel over geschreven (ook hier).
En bij een blokje waar dit gebeurd is, hoef je echt niet met een aanstekertje te gaan padvinderen.
Zo'n blok zit bomvol mayonaise . . . .
Apke

Re: 1.8 freleander motor

Bericht door Apke »

Beste Wim,

Sorry Wim, maar volgens mij zie jij een aanname voor waarheid aan.
Ik heb door de jaren heen al de nodige kapotte koppakkingen gezien, maar ook gescheurde slangen of geknapte radiatoren. Het 1 hoeft niets met het ander te maken te hebben.

* Een verouderde en uitgedroogde slang kan knappen.
* Een slang die ergens langs heeft geschuurd kan knappen.
* Een slang met een (constructie)fout kan knappen.
* Een geknikte slang / een slang onder spanning gemonteerd kan knappen.
* Als de druk te hoog oploopt zal de dop van het expansievat gaan ontluchten (vloeistof eruit gaan gooien) of de radiatordop, gebeurd dit niet, dan zal er iets knappen/scheuren.
Misschien kan je mij even uitleggen wat ik hieraan verkeerd zie (niet snap).

Stel (stel, dus een aanname) dat de slang geknapt is door teveel druk, dan kan dit gebeurd zijn door verschillende oorzaken:
1. inderdaad, de koppakking kan kapot zijn
2. de thermostaat kan blijven hangen waardoor de boel aan de kook gaat en veel druk op alles komt te staan.
3. Er kan water bij de koelvloeistof zitten waardoor het kookpunt wordt verlaagd (bedrijfstemperatuur van een Freelander is boven de 100 graden).
Dan hebben we dus bij optie 2 en 3 een situatie waarbij de koppakking nog heel zou zijn, maar er iets anders aan de hand zou zijn.
Blijft natuurlijk een feit dat de dop van het expansievat onder normale omstandigheden de overdruk moet afvoeren.

In geval van een gescheurde koppakking hoef je geen koelvloeistof bij de olie te hebben, het is afhankelijk van de plek waar de scheur zit en hoe deze loopt.
Veel koelvloeistof bij de olie herken je snel en gemakkelijk (mayonnaise drap), maar als je geen mayonnaise ziet betekend dat nog niet dat je geen koelvloeistof in je olie hebt zitten, vandaar de eenvoudige proef met de aansteker.

Eerst controleren wat er kapot is voordat je gaat repareren.
Waarom zou je een heel blok vervangen als de slang geknapt is door veroudering?

@ Wim, ik weet niet welke extra informatie jij hebt, maar ik heb mijn bericht geschreven gebaseerd op de informatie die door Plaetje geschreven is.

@ Plaetje, mocht je beslissen om zonder verder iets te controleren het blok te vernieuwen, geef mij dan even een seintje. Ik wil in dat geval best jou oude blok overnemen om te kijken wat er mis mee is (en om te kijken of dit nog te repareren is.

Apke
Beheerder PrikkersWinkel

larrie-nu.jpg --> mod_embed_images_loadimage('2b84a087baf2fc04d9b9853bc3ba822d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', 'http://www.matteman.nl/images/larrie-nu.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', '', 15323179, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Larrie - Serie III 109 Stawag (in onderhoud)
Duck - Disco 2 TD5 (voorlopige naam)
plaetje

Re: 1.8 freleander motor

Bericht door plaetje »

Om verdere discusie te voeren het volgende;

- 14 dagen is er een slang gespongen (inlaat van verwarming)
- na montage van de nieuwe slang is er kontrole gedaan door een monteur (universele boss meter)
- vandaag na 5km van Roermond richting het zuiden op A2 bij (222.4 re) een klap en slang gescheurd
- dat is tegenover het tankstation (tegen over de Berk) Wim weet dat waar
- gesleept naar Oprij daar profisories gegepareerd en gepobeerd naar huis te rijden
- besloten via de Berkelaer te gaan
- werd mij verteld als de verwarming geen warmelucht geefd, te stoppen
- de auto geparkeerd bij profit banden
- volgens de WW is dat duidelijk een kapote koppakking
- deze WW vertelde dat bij De Uiver er dan een ruilmotor wordt ingelegd
- vandaar de vraag repareren of andere motor
- daarom ga ik met Wim mee , ander motor er in maar wel met de nieuwe (speciale) onderdelen er in
natuurlijk bij een serrie, defender of disco werd (door mij zelf) de koppakking vervangen

plaetje (limburgrover)
alleen nu even geen limburg-prikkers-rit (wel in dit najaar)
Wim

Re: 1.8 freleander motor

Bericht door Wim »

Apke,
je theorieen kloppen natuurlijk.

De enige extra informatie die ik heb kan wellicht wel het stapeltje (ik denk zo'n 12 stuks) 1.8 K-series koppakkingen vormen, die in mijn werkplaats liggen
En het feit dat in ALLE gevallen de koppakking de boosdoener was.
En deze ervaring is verder op alle gerelateerde fora (zoals genoemd) uitgebreid onderschreven.

Wellicht zijn gebruikte freelanders met 1.8 Kseries blokjes daarom gebruikt ook zo geliefd (lees duur) . . .
Apke

Re: 1.8 freleander motor

Bericht door Apke »

Wim, ik lees net dat er al een geschiedenis aan vooraf gegaan is.
Een slang die knapt hoeft geen koppakking te zijn, maar kan van alles betekenen.

Als het twee maal vlak achter elkaar gebeurd is er meer aan de hand, de koppakking is (zeker als er oververhitting is) zeker een goede reden van de druktoename.
Wat blijft is dat het overdruk ventiel (dop expansievat) ook gereageerd zou moeten hebben (maar dit waarschijnlijk niet aankon).

Het feit dat de verwarming geen warmte geeft is zeker een aanwijzing dat er lucht in het systeem zit, alles wijst hierbij richting de koppakking.

Wat overblijft is de pijlstok.
Sludge => blok afschrijven
Geen Sludge, wel vocht in de olie => blok afschrijven - door de hydraulische klepstoters is spoelen moeilijk en kan je niet zeggen dat het ooit goed komt.
Geen Sludge, geen vocht in de olie => overweging maken van kosten, leeftijd en kilometerstand.

@Wim, fijne avond nog
@ Plaetje, Sterkte met de reparatie.

Apke
Beheerder PrikkersWinkel

larrie-nu.jpg --> mod_embed_images_loadimage('9534a7f093af84a13d1ae78e646dd4c2', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', 'http://www.matteman.nl/images/larrie-nu.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', '', 15323630, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Larrie - Serie III 109 Stawag (in onderhoud)
Duck - Disco 2 TD5 (voorlopige naam)
plaetje

Re: 1.8 freleander motor

Bericht door plaetje »

wie levert er eigelijk allemaal blokken voor de freelander

plaetje
disco1992

Re: 1.8 freleander motor

Bericht door disco1992 »

ik heb connecties bij:

budget-parts in gouda, ( kun je beter via mij bestellen als zelf mail me maar waarom )

route 58 in tilburg was 50 euro duurder dan budget-parts

Robbert jansen in etten-leur ( nabij breda ) Weet ik geen prijs van maar de service is top !


mail me anders even over de prijs dan laat ik je weten hoe en wat.
bericht_voor_wouter@hotmail.com
0643003525

disco1992
Rodietje

Re: 1.8 freleander motor

Bericht door Rodietje »

Ik weet uit eigen ervaring dat de koppakking van de 1.8 roverK een onding kan zijn. Toch even een gedachte; kan het niet een lekke kachelradiator zijn aangezien er kennelijk geen mayonaise in je blok zit... Als deze lek is krijg je dezelfde verschijnselen. Zou ik eerst even proberen uit te sluiten aangezien dit ook regelmatig voor komt. Jo, je hebt m'n nummer!
plaetje

1.8 freelander motor probleem

Bericht door plaetje »

Volgen enkele expers ( weet het niet zeker) maar ze werken veel met de 1.8 motors van freelander, MG, Lotus en nog meer auto merken.
Deze hebben het maar dat het olie is dat met de kopvervanging (5jaar geleden) die is achter gebleven in het koelsysteem.
Dit heeft de slangen aangetast, dus alle maal vernieuwen en het moet opgelost zijn.
Wand het eerste wat ze vroegen is er ooit een andere koppaking op gezet.
Het tweede was zijn de slangen ook vervangen
Waarom die vragen ik heb namelijk eerst verteld wat er aan de hand was
< dat ik geen water in de olie < heb geen verhoogde temperatuur van het water < geen olie in het water enzovoorts
en toch binnen 14 dagen 2 slangen gesprongen
Dus geen nieuw blok (gelukkig) nu alleen slangen

plaetje
Apke

Re: 1.8 freelander motor probleem

Bericht door Apke »

Klinkt posietief (in ieder geval minder duur dan een nieuw blok of een koppakking).

Apke
Beheerder PrikkersWinkel

larrie-nu.jpg --> mod_embed_images_loadimage('536dd4f0180288877fb3d137965d5d29', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', 'http://www.matteman.nl/images/larrie-nu.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', '', 15330090, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Larrie - Serie III 109 Stawag (in onderhoud)
Duck - Disco 2 TD5 (voorlopige naam)
Plaats reactie