Softdash met airbags aanpassen
-
Bas
Softdash met airbags aanpassen
Is het mogelijk om in een softdash zonder airbags uit 1994 alsnog airbags te plaatsen.
Is dat dan plug and play of is het een hele operatie?
Groet,
Bas
Is dat dan plug and play of is het een hele operatie?
Groet,
Bas
-
Exfietser
Re: Softdash met airbags aanpassen
Een belangrijk onderderdeel van een airbag is een explosief. De airbag wordt door een explosie opgeblazen. Het is niet iets om zelf mee te prutsen. Airbags mogen ook alleen door gespecialiseerde bedrijven worden weggehaald of geplaatst en moeten opgeslagen worden in een explosie veilige kast.
Bovendien hoort er een electronische besturing met bots en versnellings sensoren bij die die dingen op het juiste moment moeten activeren. Ook niet iets om zelf uit te testen. Beetje slordig als de airbag zomaar wordt geactiveerd.
Maar als je wilt kun je alles in je wagen inbouwen natuurlijk. Misschien bestaan er wel aftermarket systemen die je zo kunt kopen.
Arnold.
Bovendien hoort er een electronische besturing met bots en versnellings sensoren bij die die dingen op het juiste moment moeten activeren. Ook niet iets om zelf uit te testen. Beetje slordig als de airbag zomaar wordt geactiveerd.
Maar als je wilt kun je alles in je wagen inbouwen natuurlijk. Misschien bestaan er wel aftermarket systemen die je zo kunt kopen.
Arnold.
-
Edward
Re: Softdash met airbags aanpassen
Een en ander zal heus wel ergens op een sloop te vinden zijn. De airbags van een D1 verwijderen is geen spannend klusje. Paar schroeven en een stekker los maken. Meer niet. Alles compleet vinden voor een nette prijs is denk ik lastiger.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30/03/2012 01:27 door Edward.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30/03/2012 01:27 door Edward.
-
Bart van Dessel
Re: Softdash met airbags aanpassen
Ik heb hier een sloop-Discovery staan die 2 airbags heeft/had, volgens mij zit de bekabeling er nog in en de airbags heb ik nog, mag voor een zacht prijsje weg, wel zelf komen demonteren. Volgens mij is softdash RRC en Disco 300 tdi zo goed als hetzelfde qua kabelboom.
Groetjes, Bart
Groetjes, Bart
-
kroes50
Re: Softdash met airbags aanpassen
Dashbord is wel iets anders heb er zelf namelijk ook naar gekeken maar heb de airbag uit eindelijk niet geplaatst maar als het echt wilt is het volgens mij wel aan te passen.
Het is in ieder geval niet zo dat je de steun eraf schroeft en dat je dan zo de airbag erin kan plaatsen je zal iets aan je dashboard moeten zagen.
Succes.
Grt.
Pieter
Het is in ieder geval niet zo dat je de steun eraf schroeft en dat je dan zo de airbag erin kan plaatsen je zal iets aan je dashboard moeten zagen.
Succes.
Grt.
Pieter
-
Bart van Dessel
Re: Softdash met airbags aanpassen
Het zal inderdaad niet volledig plug-and-play zijn, maar ik heb een compleet dashboard met rechter airbag los liggen en de Discovery met kabelboom en stuur met airbag, dan zal het toch redelijk te doen zijn. Qua stekkers en kabelboom zijn ze zo goed als identiek. Ik wil er voor een heel vriendelijk prikkersprijsje vanaf, bedrag heeft niet eens 3 cijfers! Natuurlijk wel incl. gevulde koeken.
Gr, bart
Gr, bart
-
Bas
Re: Softdash met airbags aanpassen
Bedankt voor jullie snelle antwoorden, slapen jullie niet......?
Ik had gehoopt dat de gehele voorbereiding er gewoon in zit, zodat het makkelijk aan te sluiten is met de juiste onderdelen zoals zo vaak met allerelei opties. Sensoren, ECU en airbags inschroeven, aansluiten op al liggende kabelboom en wegwezen dus.
Een zo goed als zelfde kabelboom kan er in resulteren dat de airbag zo goed als werkt...... en misschien dus net niet.
Niemand die het al gedaan heeft?
Ik had gehoopt dat de gehele voorbereiding er gewoon in zit, zodat het makkelijk aan te sluiten is met de juiste onderdelen zoals zo vaak met allerelei opties. Sensoren, ECU en airbags inschroeven, aansluiten op al liggende kabelboom en wegwezen dus.
Een zo goed als zelfde kabelboom kan er in resulteren dat de airbag zo goed als werkt...... en misschien dus net niet.
Niemand die het al gedaan heeft?
-
Wim Janssen
Re: Softdash met airbags aanpassen
En als alles klaar is altijd even testen of het werkt.
groeten
Wim Janssen
groeten
Wim Janssen
-
RoLandrover
Re: Softdash met airbags aanpassen
99% van de prikker-LR's hebben geen airbags,..
grtn
RoLandRover
grtn
RoLandRover
-
Bart van Dessel
Re: Softdash met airbags aanpassen
99% loopt ook op geitewollen sokken en gebreide onderbroeken (ik ook hoor)
-
neef Henk
Re: Softdash met airbags aanpassen
Voor 50 euro heb ik ook wel een airbag liggen met de sensoren en kabelboom van een D1.
Groeten neef Henk
Groeten neef Henk
-
Michael110V8
Re: Softdash met airbags aanpassen
Ik vind het antwoord van exfietser het enige juiste. Je gaat niet lopen prutsen met explosieven welke enkele luttele cm's voor je hoofd zitten. Een D1 lijkt hetzelfde , maar is het niet. Een airbag wordt getriggerd op basis van een crash pulse. Dit is de mate van energieabsorbatie van de auto bij een frontale crash. Dit zal bij een D1 niet hetzelfde zijn als bij een RR. Dat zal dus resulteren in een airbag welke niet op het juiste moment vuurt, met alle mogelijke gevolgen van dien.
Daarnaast is het zakvolume (hoe groot blaast hij op) en de maat van het gat in de zakken (hoe snel loopt hij weer leeg) van grote invloed.
Paar extra opmerkingen:
- Houdt er rekening mee dat een airbag welke in je gezicht ontploft (veel te laat dus) dodelijk is!!
- Of airbags makkelijk eruit te schroeven zijn heeft niks te maken met de complexiteit van het systeem.
- De stijheid van de beugel waarop de crashsensor (vertragingssensor) is gemonteerd is van grote invloed op het vuurmoment: niet mee knoeien!
- Had een RR soft dash geen airbags i.c.m. gordelspanners? Indien dit het geval is moeten deze zeker ook gemonteerd worden, anders is het vuurmoment zeker verkeerd.
Al met al, wil je airbags?:
- koop alleen originele onderdelen welke horen bij het type auto
- wees voorzichtig met aansluiten/afkoppelen/ vervoeren. De explosieven kunnen afgaan op statische elektriciteit.
- is er geen airbag beschikbaar voor je auto en wil je ze toch? Koop een andere auto!
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 31/03/2012 23:51 door Michael110V8.
Daarnaast is het zakvolume (hoe groot blaast hij op) en de maat van het gat in de zakken (hoe snel loopt hij weer leeg) van grote invloed.
Paar extra opmerkingen:
- Houdt er rekening mee dat een airbag welke in je gezicht ontploft (veel te laat dus) dodelijk is!!
- Of airbags makkelijk eruit te schroeven zijn heeft niks te maken met de complexiteit van het systeem.
- De stijheid van de beugel waarop de crashsensor (vertragingssensor) is gemonteerd is van grote invloed op het vuurmoment: niet mee knoeien!
- Had een RR soft dash geen airbags i.c.m. gordelspanners? Indien dit het geval is moeten deze zeker ook gemonteerd worden, anders is het vuurmoment zeker verkeerd.
Al met al, wil je airbags?:
- koop alleen originele onderdelen welke horen bij het type auto
- wees voorzichtig met aansluiten/afkoppelen/ vervoeren. De explosieven kunnen afgaan op statische elektriciteit.
- is er geen airbag beschikbaar voor je auto en wil je ze toch? Koop een andere auto!
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 31/03/2012 23:51 door Michael110V8.
-
Exfietser
Re: Softdash met airbags aanpassen
Jij snapte het. En er is nog iets. Het dashboard waar de bag achter zit bevat een scheurlijn die een zeer bepaalde dikte hebben moet. Tijdens de productie wordt de dikte daarvan met zeer nauwkeurige gekalibreerde apparatuur angebracht en getest. De kracht nodig om het dash open te scheuren is bepalend voor de goede werking van de bag. Gebruik je een ander dashboard met een foute of geen scheurlijn of als de airbag niet exact op de juiste positie achter die lijn is gepositioneerd zijn de gevolgen rampzalig.
Verbrijzelde gezichts en borst beenderen kunnen zomaar voorkomen bij een aanvaring met een juist functionerende airbag. De redenatie is dat dat in elk geval niet zo dodelijk is als dat je voorhoofdkwab op je vooruit wordt uitgesmeerd. Een airbag is echt geen zacht kussentje.
Dit is echt iets waar je dus niet mee moet knoeien.
Arnold.
Verbrijzelde gezichts en borst beenderen kunnen zomaar voorkomen bij een aanvaring met een juist functionerende airbag. De redenatie is dat dat in elk geval niet zo dodelijk is als dat je voorhoofdkwab op je vooruit wordt uitgesmeerd. Een airbag is echt geen zacht kussentje.
Dit is echt iets waar je dus niet mee moet knoeien.
Arnold.
-
Bart van Dessel
Re: Softdash met airbags aanpassen
Dan gaat mijn spul niet de deur uit maar wordt het verantwoord afgevoerd, ik wil geen verhalen horen van voorhoofdkwab of hersensaus van prikkers die tegen de voorruit geplakt zit.
Gr, Bart
Gr, Bart