RVS spaghetti-spruitstukken: waar?
-
Geert Oude Luttighuis
RVS spaghetti-spruitstukken: waar?
Goedemorgen!
Heeft er iemand tips voor mij waar ik het beste (en natuurlijk het voordeligst) RVS spaghetti-uitlaatspruitstukken kan bestellen? Kan ze zo 1-2-3 bij Paddocks niet ontdekken?
Thnx! Geert
Heeft er iemand tips voor mij waar ik het beste (en natuurlijk het voordeligst) RVS spaghetti-uitlaatspruitstukken kan bestellen? Kan ze zo 1-2-3 bij Paddocks niet ontdekken?
Thnx! Geert
-
Bart van Dessel
Re: RVS spaghetti-spruitstukken: waar?
Hoi Geert,
ik heb net 3 setjes verkocht, stonden op marktplaats. Persoonlijk zou ik kiezen voor een 3.5i of 3.9i uitlaat systeem, die heeft ook een betere flow dan de oudere 3.5 uitlaten en het past allemaal netjes. De spaghetti's hebben best wel wat nadelen. Waarvoor wil je ze hebben?
Oh ja, ik heb je boek betaald!
Gr, Bart
ik heb net 3 setjes verkocht, stonden op marktplaats. Persoonlijk zou ik kiezen voor een 3.5i of 3.9i uitlaat systeem, die heeft ook een betere flow dan de oudere 3.5 uitlaten en het past allemaal netjes. De spaghetti's hebben best wel wat nadelen. Waarvoor wil je ze hebben?
Oh ja, ik heb je boek betaald!
Gr, Bart
-
Geert Oude Luttighuis
Re: RVS spaghetti-spruitstukken: waar?
Mijn rechter-uitlaatspruitstuk heeft z'n beste tijd wel gehad, dus dacht eigenlijk door te stappen naar spaghetti voor betere ademhaling. Wat bedoel je met nadelen? Begrijp ik uit je verhaal dat de spaghetti's niet op de rest van het originele uitlaatsysteem past, maar dat ik meteen voor de hele uitlaatlijn moet gaan?
Bij marktplaats krijg ik inderdaad een hit naar een niet meer actieve advertentie helaas...
Ik zal je het boek opsturen!
Bij marktplaats krijg ik inderdaad een hit naar een niet meer actieve advertentie helaas...
Ik zal je het boek opsturen!
-
Roel
Re: RVS spaghetti-spruitstukken: waar?
Bart van Dessel Schreef:
-------------------------------------------------------
> ik heb net 3 setjes verkocht, stonden op
> marktplaats. Persoonlijk zou ik kiezen voor een
> 3.5i of 3.9i uitlaat systeem, die heeft ook een
> betere flow dan de oudere 3.5 uitlaten en het past
> allemaal netjes. De spaghetti's hebben best wel
> wat nadelen. Waarvoor wil je ze hebben?
> > Gr, Bart
Bart, is een RVS spaghetti uitlaat nu geheel van RVS of alleen de demper? In mijn beleving is een RVS uiutlaat compleet roestvast, onder mijn 110 zit een spaghetti met alleen een RVS demper. Als ik de diverse UK prijzen zie zou het best kunnen zijn dat er meer aleen de demper(s) in RVS hebben
Groet
Roel (0475)
'83 One-Ten V8 LHD
-------------------------------------------------------
> ik heb net 3 setjes verkocht, stonden op
> marktplaats. Persoonlijk zou ik kiezen voor een
> 3.5i of 3.9i uitlaat systeem, die heeft ook een
> betere flow dan de oudere 3.5 uitlaten en het past
> allemaal netjes. De spaghetti's hebben best wel
> wat nadelen. Waarvoor wil je ze hebben?
> > Gr, Bart
Bart, is een RVS spaghetti uitlaat nu geheel van RVS of alleen de demper? In mijn beleving is een RVS uiutlaat compleet roestvast, onder mijn 110 zit een spaghetti met alleen een RVS demper. Als ik de diverse UK prijzen zie zou het best kunnen zijn dat er meer aleen de demper(s) in RVS hebben
Groet
Roel (0475)
'83 One-Ten V8 LHD
-
Bart van Dessel
Re: RVS spaghetti-spruitstukken: waar?
De nadelen zijn de vaak slechte pasvorm waardoor je wat moet gaan buigen of lassen, de warmte ontwikkeling is hoger dan de gietijzeren standaard exemplaren, en het monteren is lastig, soms moet je zelfs de startmotor demonteren, maar monteren doe je natuurlijk maar 1 keer. Na verloop van tijd kunnen ze gaan scheuren of breken bij de lassen door het vele uitzetten en inkrimpen ivm temperatuurswisselingen.
Misschien valt het allemaal wel mee en ben ik wat te pessimistisch, maar het zijn puur eigen ervaringen. Persoonlijk zou ik voor een passend 3.9 systeem gaan kijken, je moet dan wel weer ophangbeugels gaan lassen aan je chassis, dat is ook weer vervelend.......bovendien moet hij dan wel passen ivm de dwarsbalk onder je automaatbak. Uitlaten zijn verschillend van automaat en handbak uitvoeringen, tja tja tja, misschien dan toch kijken voor spaghetti's of een ander origineel spruitstuk dat in orde is. Meer vermogen met spaghetti's valt wel mee, het geluid wordt wel mooier, vooral bij hogere toerentallen. Ik heb ooit een RRC feuerwehr gehad met RPi 4.6i en compl. sportuitlaat....dat was een geluid en een geweld....
Gr, Bart
Misschien valt het allemaal wel mee en ben ik wat te pessimistisch, maar het zijn puur eigen ervaringen. Persoonlijk zou ik voor een passend 3.9 systeem gaan kijken, je moet dan wel weer ophangbeugels gaan lassen aan je chassis, dat is ook weer vervelend.......bovendien moet hij dan wel passen ivm de dwarsbalk onder je automaatbak. Uitlaten zijn verschillend van automaat en handbak uitvoeringen, tja tja tja, misschien dan toch kijken voor spaghetti's of een ander origineel spruitstuk dat in orde is. Meer vermogen met spaghetti's valt wel mee, het geluid wordt wel mooier, vooral bij hogere toerentallen. Ik heb ooit een RRC feuerwehr gehad met RPi 4.6i en compl. sportuitlaat....dat was een geluid en een geweld....
Gr, Bart
-
Arno
Re: RVS spaghetti-spruitstukken: waar?
Kijk dat geluid en geweld dat is nou het leuke van het Knoeien eraan. Dus snap Geert zijn vraag helemaal
-
Bart van Dessel
Re: RVS spaghetti-spruitstukken: waar?
Bij Geert moet je knoeien niet met een hoofdletter schrijven. Geweld moet je niet verwachten.
Gr, Bart
Gr, Bart
-
Spycke
Re: RVS spaghetti-spruitstukken: waar?
Roel,
Ik heet wel geen Bart maar toch,
Het spaghetti uitlaat spruitstuk van RVS is waar het eerste vraag over gaat,
daar zit het verhaal van Bart over krimp en scheuren.
Als je een double SS RVS systeem koopt is alles van RVS (tussen pijpen, en dempers)
het Spruitstuk is vaak een los item.
Wat ik zelf vaak deed een Gietijzeren spruitstuk met een RVS systeem erachter,
wel de voordelen maar niet de nadelen van het scheuren van het RVS spruitstuk.
Gr Spycke
Ik heet wel geen Bart maar toch,
Het spaghetti uitlaat spruitstuk van RVS is waar het eerste vraag over gaat,
daar zit het verhaal van Bart over krimp en scheuren.
Als je een double SS RVS systeem koopt is alles van RVS (tussen pijpen, en dempers)
het Spruitstuk is vaak een los item.
Wat ik zelf vaak deed een Gietijzeren spruitstuk met een RVS systeem erachter,
wel de voordelen maar niet de nadelen van het scheuren van het RVS spruitstuk.
Gr Spycke
-
Bart van Dessel
Re: RVS spaghetti-spruitstukken: waar?
Klopt Spyke, je hebt het mooier uitgelegd dan ik het had kunnen doen. De spaghetti spruitstukken willen ook vaak loslaten aan de binnenkant van de 4 pijpen, waar het van 4 naar 1 gaat zeg maar, en daar is bijna niet bij te komen met lasapparaat en gaat na lassen weer een keer scheuren.
Ik heb een compleet sport systeem op een oude 2 drs. zitten met getunede 4.2i, die auto rijdt maar een paar honderd km per jaar en dan is het wel leuk, maar bij dagelijks gebruik zou ik geen spaghetti's nemen.
gr, Bart
Ik heb een compleet sport systeem op een oude 2 drs. zitten met getunede 4.2i, die auto rijdt maar een paar honderd km per jaar en dan is het wel leuk, maar bij dagelijks gebruik zou ik geen spaghetti's nemen.
gr, Bart
-
bertil
Re: RVS spaghetti-spruitstukken: waar?
hoi,
op ebay.uk zie ik ze wel eens voorbij komen, 250 pond ofzo.
ik heb ook spaghetti's geplaatst en dat rijd toch een tikkie soepeler.
waar je wel rekening mee moet houden is dat het hitteschildje bij je startmotor niet kan blijven zitten(iets anders fabriceren)
en zoals bart al aangeeft, het is niet moeilijk maar wel lastig ivm de ruimte bij je startmotorrelais en de koppelingcilinder.
het geluid is wel mooi, zeker met een 4.6....
gr.
bertil
op ebay.uk zie ik ze wel eens voorbij komen, 250 pond ofzo.
ik heb ook spaghetti's geplaatst en dat rijd toch een tikkie soepeler.
waar je wel rekening mee moet houden is dat het hitteschildje bij je startmotor niet kan blijven zitten(iets anders fabriceren)
en zoals bart al aangeeft, het is niet moeilijk maar wel lastig ivm de ruimte bij je startmotorrelais en de koppelingcilinder.
het geluid is wel mooi, zeker met een 4.6....
gr.
bertil
-
Roel
Re: RVS spaghetti-spruitstukken: waar?
Bart van Dessel Schreef:
-------------------------------------------------------
. De spaghetti spruitstukken
> willen ook vaak loslaten aan de binnenkant van de
> 4 pijpen, waar het van 4 naar 1 gaat zeg maar, en
> daar is bijna niet bij te komen met lasapparaat en
> gaat na lassen weer een keer scheuren.
Ik dacht al dat dit ook de plek was waar ik bij de mijne al een lichte verhoging in geluidsproductie hoorde. Tja, het gehaal zat er al op, dus tzt maar eens demonteren en kijken hoe te repareren.
-------------------------------------------------------
. De spaghetti spruitstukken
> willen ook vaak loslaten aan de binnenkant van de
> 4 pijpen, waar het van 4 naar 1 gaat zeg maar, en
> daar is bijna niet bij te komen met lasapparaat en
> gaat na lassen weer een keer scheuren.
Ik dacht al dat dit ook de plek was waar ik bij de mijne al een lichte verhoging in geluidsproductie hoorde. Tja, het gehaal zat er al op, dus tzt maar eens demonteren en kijken hoe te repareren.
-
Bart van Dessel
Re: RVS spaghetti-spruitstukken: waar?
Hoe groter je motor en hoger de compressie, des te meer profijt heb je ervan, ik kan me voorstellen dat Bertil constant met een soort van *rg*sme rondrijdt
-
G-men (Gargamel)
Re: RVS spaghetti-spruitstukken: waar?
Helemaal correct. Overigens hoeft het niet perse.
Het is sterk afhankelijk van de kwaliteit van het gebruikte materiaal, of het spanningsvrij gelast is en...... Mijn systeem kwam van doubleS (viua Bearmach)
Door het veel grotere oppervlak van de pijpen t.o.v. het normale spruitstuk wordt het onder de motorkap een stuk warmer.
Dat voelt niet altijd even goed, en heeft ook wat nadelige gevolgen op de aanzuigtemperatuur van het blok. (slechtere vulling)
Het is datn ook logisch dat veel mensen de uitlaatspruitstukken gaan isoleren met hittebestendige tape; hierdoor loopt de temperatuur extreem hoog op; waardoor de kans op scheuren sterk toeneemt.
Ik heb daarom expres geen isolatie om het spruitstuk gebruikt; en het wordt als je stilstaat idd lekker warm onder de motorkap.
Hij loopt er echter niet minder om en het spul zit er al een paar jaar onder zonder enig probleem.
Ook de bekabeling bij de startmotor (die vrij dichtbij zit) lijkt er geen problemen mee te hebben.
Het gedeelte achter de spruitstukken kun je wel aftapen. dat wordt lang niet zo warm.
Het geluid is icm een 4.6 erg lekker..... heel erg lekker idd.
Gerrit
Spycke Schreef:
-------------------------------------------------------
> Roel,
>
> Ik heet wel geen Bart maar toch,
> Het spaghetti uitlaat spruitstuk van RVS is waar
> het eerste vraag over gaat,
> daar zit het verhaal van Bart over krimp en
> scheuren.
> Als je een double SS RVS systeem koopt is alles
> van RVS (tussen pijpen, en dempers)
> het Spruitstuk is vaak een los item.
> Wat ik zelf vaak deed een Gietijzeren spruitstuk
> met een RVS systeem erachter,
> wel de voordelen maar niet de nadelen van het
> scheuren van het RVS spruitstuk.
>
> Gr Spycke
Het is sterk afhankelijk van de kwaliteit van het gebruikte materiaal, of het spanningsvrij gelast is en...... Mijn systeem kwam van doubleS (viua Bearmach)
Door het veel grotere oppervlak van de pijpen t.o.v. het normale spruitstuk wordt het onder de motorkap een stuk warmer.
Dat voelt niet altijd even goed, en heeft ook wat nadelige gevolgen op de aanzuigtemperatuur van het blok. (slechtere vulling)
Het is datn ook logisch dat veel mensen de uitlaatspruitstukken gaan isoleren met hittebestendige tape; hierdoor loopt de temperatuur extreem hoog op; waardoor de kans op scheuren sterk toeneemt.
Ik heb daarom expres geen isolatie om het spruitstuk gebruikt; en het wordt als je stilstaat idd lekker warm onder de motorkap.
Hij loopt er echter niet minder om en het spul zit er al een paar jaar onder zonder enig probleem.
Ook de bekabeling bij de startmotor (die vrij dichtbij zit) lijkt er geen problemen mee te hebben.
Het gedeelte achter de spruitstukken kun je wel aftapen. dat wordt lang niet zo warm.
Het geluid is icm een 4.6 erg lekker..... heel erg lekker idd.
Gerrit
Spycke Schreef:
-------------------------------------------------------
> Roel,
>
> Ik heet wel geen Bart maar toch,
> Het spaghetti uitlaat spruitstuk van RVS is waar
> het eerste vraag over gaat,
> daar zit het verhaal van Bart over krimp en
> scheuren.
> Als je een double SS RVS systeem koopt is alles
> van RVS (tussen pijpen, en dempers)
> het Spruitstuk is vaak een los item.
> Wat ik zelf vaak deed een Gietijzeren spruitstuk
> met een RVS systeem erachter,
> wel de voordelen maar niet de nadelen van het
> scheuren van het RVS spruitstuk.
>
> Gr Spycke
-
Boelo
Re: RVS spaghetti-spruitstukken: waar?
Geert, bij Famous Four of Rimmer Bros.
Hier nog wat extra info over waar te koop, prijzen, ervaringen, geluid,enz. [landrover.startpagina.nl]
Succes.
Boelo
LR groet,
Boelo
Foto-4WZOB63J.jpg --> mod_embed_images_loadimage('50c30f167d4ea5f079cfa4ced146605a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4WZOB63J.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-4WZOB63J.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4WZOB63J.jpg', '', 15310107, 600, 600, 'Loading image ...', false);
LR 110 CSW V8 1984
RRC V8 1971
Hier nog wat extra info over waar te koop, prijzen, ervaringen, geluid,enz. [landrover.startpagina.nl]
Succes.
Boelo
LR groet,
Boelo
Foto-4WZOB63J.jpg --> mod_embed_images_loadimage('50c30f167d4ea5f079cfa4ced146605a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4WZOB63J.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-4WZOB63J.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4WZOB63J.jpg', '', 15310107, 600, 600, 'Loading image ...', false);
LR 110 CSW V8 1984
RRC V8 1971
-
Geert Oude Luttighuis
Re: RVS spaghetti-spruitstukken: waar?
Dank voor al jullie input. Vooral de laatste post is zeer nuttig!
Wat me wel opvalt: het lijkt overal de keus te zijn: ófwel de volledige uitlaatlijn inclusief spruitstukken, ófwel alles ná het spruitstuk. Maar alleen de spruitstukken kom ik eigenlijk niet tegen?! Terwijl de rest van de uitlaat helemaal OK is...
Wat me wel opvalt: het lijkt overal de keus te zijn: ófwel de volledige uitlaatlijn inclusief spruitstukken, ófwel alles ná het spruitstuk. Maar alleen de spruitstukken kom ik eigenlijk niet tegen?! Terwijl de rest van de uitlaat helemaal OK is...
-
JustinvS
Re: RVS spaghetti-spruitstukken: waar?
Paddock verkoopt wel Double S systemen, ik kan me voorstellen dat ze niet de moeite nemen om het complete assortiment op de site te zetten.
Ik denk dat het wel uit kan om ze te mailen met de vraag of ze het kunnen leveren en voor welke prijs. De prijzen bij paddock lijken voor de meer gebruikte systemen lager te zijn als waarmee Double S zelf adverteert.
Groeten,
Justin
"Rockbell", "Ninety" en "Sheska"
prikhandtekening600x176II.jpg --> mod_embed_images_loadimage('be1db0131da84cf3e72916e36b20a461', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-KCEiw2c0Des%2FThsJ4g9hmPI%2FAAAAAAAABMs%2FO3uD7o-3mBw%2Fprikhandtekening600x176II.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-KCEiw2c0Des/ThsJ4g9hmPI/AAAAAAAABMs/O3uD7o-3mBw/prikhandtekening600x176II.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-KCEiw2c0Des%2FThsJ4g9hmPI%2FAAAAAAAABMs%2FO3uD7o-3mBw%2Fprikhandtekening600x176II.jpg', '', 15311252, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Ik denk dat het wel uit kan om ze te mailen met de vraag of ze het kunnen leveren en voor welke prijs. De prijzen bij paddock lijken voor de meer gebruikte systemen lager te zijn als waarmee Double S zelf adverteert.
Groeten,
Justin
"Rockbell", "Ninety" en "Sheska"
prikhandtekening600x176II.jpg --> mod_embed_images_loadimage('be1db0131da84cf3e72916e36b20a461', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-KCEiw2c0Des%2FThsJ4g9hmPI%2FAAAAAAAABMs%2FO3uD7o-3mBw%2Fprikhandtekening600x176II.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-KCEiw2c0Des/ThsJ4g9hmPI/AAAAAAAABMs/O3uD7o-3mBw/prikhandtekening600x176II.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-KCEiw2c0Des%2FThsJ4g9hmPI%2FAAAAAAAABMs%2FO3uD7o-3mBw%2Fprikhandtekening600x176II.jpg', '', 15311252, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
Edwin
Re: RVS spaghetti-spruitstukken: waar?
Waarom geen stalen headers met een rvs uitlaat kijk eens bij mgb v8 conversies