fluitend geluid bij power boven 2000tpm, turbo?
-
disco ronl
fluitend geluid bij power boven 2000tpm, turbo?
Hoi,
als ik gas geeft boven 2000 toeren bij warmere motor hoor ik een fluitend geluid (klinkt meer als een gillende lager), dit gebeurt alleen tijdens rijden als ik dus vermogen vraag, niet bij stilstand en gasgeven.
zodra ik gas loslaat is het geluid weg, dus ook bij koppeling ingetrapt tijdens rijden.
het is een 300tdi.
in de luchtinlaatpijpen zit oliesmeersel, de egr is dicht (eraf). deze pijpen maak ik regelmatig schoon.
als ik het turbo schoepenradje voel vanaf de inlaat pijp dan voel ik speling.
zou mijn turbo aan vervanging toe zijn? of moet ik verder zoeken naar bv de koppeling/drukgroep.
als ik gas geeft boven 2000 toeren bij warmere motor hoor ik een fluitend geluid (klinkt meer als een gillende lager), dit gebeurt alleen tijdens rijden als ik dus vermogen vraag, niet bij stilstand en gasgeven.
zodra ik gas loslaat is het geluid weg, dus ook bij koppeling ingetrapt tijdens rijden.
het is een 300tdi.
in de luchtinlaatpijpen zit oliesmeersel, de egr is dicht (eraf). deze pijpen maak ik regelmatig schoon.
als ik het turbo schoepenradje voel vanaf de inlaat pijp dan voel ik speling.
zou mijn turbo aan vervanging toe zijn? of moet ik verder zoeken naar bv de koppeling/drukgroep.
-
wiety
Re: fluitend geluid bij power boven 2000tpm, turbo?
hoi
spuit eerst je slangen eens in met zeepsopje afwasmiddel met water plantenspuit, , slangen van turbo naar inlaatspruitstuk. en geeb dan eens gas, zie je wel als de inlaat spruitstuk slang dikker wordt dan heb je turbo druk.
heb het zelf een x gehad dat aan de onderste slang bij interkoeler een scheurtje zat.
simpel te doen, daarna uitlaat kontrolle op gat.
en dan pas verder zoeken.
gr pascal
spuit eerst je slangen eens in met zeepsopje afwasmiddel met water plantenspuit, , slangen van turbo naar inlaatspruitstuk. en geeb dan eens gas, zie je wel als de inlaat spruitstuk slang dikker wordt dan heb je turbo druk.
heb het zelf een x gehad dat aan de onderste slang bij interkoeler een scheurtje zat.
simpel te doen, daarna uitlaat kontrolle op gat.
en dan pas verder zoeken.
gr pascal
-
wiety
o ja liefst niet bij warme motor, dan verdamt het water te snel
gr pascal
gr pascal
-
Puffino
speling op turbo-as heb je in welke richting?
dwars op de as of in de lengterichting van de as?
Maak die inlaat eens schoon, ga rijden, en maak dan de boel eens open om te zien hoeveel olie er in zit. Ofwel: hoeveel olie spuit ie nu eigenlijk, het kan best zijn dat je jaaaaren hebt gedaan om de huidige hoeveelheid olie te verzamelen, misschien ook maar heel kort, dat weten we nu niet.
Onbelast is het niet vreemd dat een turbo niet fluit. Turbo heb je dan ook niet nodig.
Ik ken drukgroepspeling als juist aanwezig bij stilstand in lage toeren met een trillend geluid, geen fluitend. Wat ik me wel kan voorstellen is dat je een slippende koppeling hebt, maar ken de symptomen ervan niet, dus ik weet niet of het terecht is dat ik daaraan denk bij jouw beschrijving.
Sander Lelieveld
Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V
Snorkel.Runde.NL
dwars op de as of in de lengterichting van de as?
Maak die inlaat eens schoon, ga rijden, en maak dan de boel eens open om te zien hoeveel olie er in zit. Ofwel: hoeveel olie spuit ie nu eigenlijk, het kan best zijn dat je jaaaaren hebt gedaan om de huidige hoeveelheid olie te verzamelen, misschien ook maar heel kort, dat weten we nu niet.
Onbelast is het niet vreemd dat een turbo niet fluit. Turbo heb je dan ook niet nodig.
Ik ken drukgroepspeling als juist aanwezig bij stilstand in lage toeren met een trillend geluid, geen fluitend. Wat ik me wel kan voorstellen is dat je een slippende koppeling hebt, maar ken de symptomen ervan niet, dus ik weet niet of het terecht is dat ik daaraan denk bij jouw beschrijving.
Sander Lelieveld
Snorkel.Runde.NL
-
disco ronl
speling is radiaal voelbaar (haaks op de as), het lukt me niet om de axiale speling te voelen (kan je niet genoeg bij).
heb net de turbo uitgang naar interkoeler schoongemaakt.
blokje om en weer gechecked: en weer wat olie te zien (te veel voor zo'n klein stukje)
dat wordt dus de turbo vervangen.
heb net de turbo uitgang naar interkoeler schoongemaakt.
blokje om en weer gechecked: en weer wat olie te zien (te veel voor zo'n klein stukje)
dat wordt dus de turbo vervangen.
-
Puffino
nog niet!
Je kunt namelijk ook een LEK hebben in je inlaat. Daardoor heeft de turbo onvoldoende tegendruk en sluit ie niet goed af, en gaat lekken. (zo las ik hier nog wel eens in het verleden en heb ik zelf ook mogen aanschouwen bij mijn 200tdi, inlaat slang bij IC losgeschoten, gevolg: tot daar vol met olie geblazen. Daarna slang beter vast, schoonmaken en geen druppel meer....). Dus je bent er nog niet.
Ik denk daar eerder aan dan aan een overleden turbo. Tenzij je teveel speling hebt.
Ik heb alleen GEEN IDEE hoe je lekken zoekt zonder de hele boel stuk voor stuk los te trekken en met water te vullen en te zien of ie lekt..... En dat vind ik geen fijne methode.
Sander Lelieveld
Snorkel.Runde.NL
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29/03/2012 15:17 door Puffino.
Je kunt namelijk ook een LEK hebben in je inlaat. Daardoor heeft de turbo onvoldoende tegendruk en sluit ie niet goed af, en gaat lekken. (zo las ik hier nog wel eens in het verleden en heb ik zelf ook mogen aanschouwen bij mijn 200tdi, inlaat slang bij IC losgeschoten, gevolg: tot daar vol met olie geblazen. Daarna slang beter vast, schoonmaken en geen druppel meer....). Dus je bent er nog niet.
Ik denk daar eerder aan dan aan een overleden turbo. Tenzij je teveel speling hebt.
Ik heb alleen GEEN IDEE hoe je lekken zoekt zonder de hele boel stuk voor stuk los te trekken en met water te vullen en te zien of ie lekt..... En dat vind ik geen fijne methode.
Sander Lelieveld
Snorkel.Runde.NL
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29/03/2012 15:17 door Puffino.
-
Rick90
Veelkans de turbo inderdaad als hij zo erg olie lekt maar voordat je die vervangt zou ik inderdaad even alle slangen loshalen en goed kijken of je een gaatje ziet.
-
disco ronl
heb een compressor test gedaan op het lucht systeem vanaf de turbo slang tot de inputmanifolt slang door bij die laatste af te doppen en bij het begin met een dop met luchtaansluiting druk via een compressor erop te zetten.
pas boven de 1,5bar ging de onderste aansluiting op de intercooler lekken, daar zag je inderdaad ook wat olie smeer.
maar deze lek produceerde geen geluiden behalve sissen.
lijkt mij niet dat dit de oorzaak is van het geluid maar mogelijk dus wel voor het olie lekken doordat de tegendruk dan iets wegvalt, echter de turbo is toch begrenst tot 1 bar ofzo?
pas boven de 1,5bar ging de onderste aansluiting op de intercooler lekken, daar zag je inderdaad ook wat olie smeer.
maar deze lek produceerde geen geluiden behalve sissen.
lijkt mij niet dat dit de oorzaak is van het geluid maar mogelijk dus wel voor het olie lekken doordat de tegendruk dan iets wegvalt, echter de turbo is toch begrenst tot 1 bar ofzo?
-
disco ronl
ik heb de onderste intercoolerslang tochmaar even vervangen en het geluid is weg
opmerkelijk dat zo'n klein lekje zo'n geweldig luid geluid kan geven.
maar na de test rit en controle van de turbo uitgang zie ik weer wat olie (deze was schoon gemaakt).
ik hou dit in de gaten en anders wordt het preventief turbootje wisselen.
allen bedankt voor de tips.
opmerkelijk dat zo'n klein lekje zo'n geweldig luid geluid kan geven.
maar na de test rit en controle van de turbo uitgang zie ik weer wat olie (deze was schoon gemaakt).
ik hou dit in de gaten en anders wordt het preventief turbootje wisselen.
allen bedankt voor de tips.
-
Puffino
Goed nieuws en iets minder goed dus ook....
Fijn dat je in elk geval iets hebt kunnen oplossen.
Sander Lelieveld
Snorkel.Runde.NL
Fijn dat je in elk geval iets hebt kunnen oplossen.
Sander Lelieveld
Snorkel.Runde.NL