Conversie vragen .

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
sander "one10"

Conversie vragen .

Bericht door sander "one10" »

Het volgende:

Ik ga na de zomervakantie een conversie doen naar een 300tdi met r380 versnellingsbak .

Maar zit nog een beetje te dubben of ik een 1.2 of 1.4 tussenbak zal nemen ?

Wat is wijsheid , ik rijd voornamelijk snelweg kilometers en hij moet wel goed blijven trekken de berg op met de sleurhut erachter ! .

Iemand ervaringen hiermee ? .

Groetjes

sander

110 1984 (2.7diesel Nissan is er uit) 300tdi met r380 en 1:4 tussen bak , proefrit was zeer geslaagd

bowy

Re: Conversie vragen .

Bericht door bowy »

1.4 als enige juiste keuze.
sander "one10"

Thanks bowy lekker duidelijk
Paul Stroink, One-Ten.nl

Bericht door Paul Stroink, One-Ten.nl »

Hmm, ben ik het nog niet helemaal 100% mee eens. Is ook afhankelijk van de gewenste kruissnelheid en van de caravan. Als het een flinke caravan is, waarmee je met een 1.4 al moeite kan hebben om in zijn 5 te blijven de berg op, kan een 1.2 een goede keuze zijn. Je kan dan in zijn 4 blijven rijden, dat is een prise-direct, dus zal je bak véél minder slijten en je hebt dan een iets hoger toerental dan een 1.4 in zijn 5 en dus wat meer power, en een lagere EGT (en dus weer minder slijtage) en wat meer koeling, terwijl de temperatuur toch al wat lager blijft. Bij veelvuldig gebruik met een zware aanhanger gaan R380's op een gegeven moment kapot bij de vijfde versnelling.
Puffino

Bericht door Puffino »

eens met Paul. Ik heb alleen geen gebruikerservaring.

Als je accepteert dat je terug moet schakelen, is een 1.2 best te doen. Je versnellingen worden wat langer, dus je zult wat minder snel opschakelen, dus, maar dat is niet erg, shceelt je weer wat ge-erger aan de hoeveelheid lawaai in de auto.
Mud Machine

Bericht door Mud Machine »

Wat is je bandenmaat? Dat is ook van belang.
1.2 en wat grotere banden (33" of groter) rijdt echt niet lekker met een aanhanger.
Bovendien heb je dan met de voorgestelde 1.2 tot 90-100 km/h maar 4 versnellingen ter beschikking ipv 5 versnellingen bij een 1.4.
sander "one10"

235/85 r16 is de. Bandenmaat , caravan weegt afgeladen 1200 kilo
gewenste kruis snelheid is 90kmpu , gaat mij erom dat ik niet meer met 50 km de berg opga in zijn 3 , het is alleen zomers dat ik 3500 km rijd met de caravan , vandaar de vraag wat is wijsheid ? .
Nijhuis

Bericht door Nijhuis »

Even een klein beetje off topic en wellicht een domme vraag, maar is er ergens een overzicht van de overbrengverhoudingen van de verschillende versnellingsbakken, tussenbakken, en eindoverbrengingen?

Soms zie ik door het bos van de afkortingen de spreekwoordelijke bomen niet meer...
PH

Bericht door PH »

@ Nhz
Ja op de site van Vis landrovers vindt je erg veel informatie VIS
@ Sander
De beste oplossing lijkt me een passende tussenbak te zoeken en deze voordat je op vakantie gaat monteren, mocht je dit een oplossing vinden!?

Met vriendelijke groet
Paul
Marc vd K

Bericht door Marc vd K »

Ik heb een 200tdi met de 1:2 tussenbak. Dit rijd geweldig en veel stiller dan de 1:4 bak. Ik zou niets anders meer willen maar ik rij maar weinig met aanhangers.......(waarschijnlijk is de 1:2 met 85 banden met diesel gas toevoeging het beste voor brandstof verbruik en vermogen)
sander "one10"

@paul ik ga de conversie pas na de vakantie doen , en heb nu een ongeblazen motor die gewoon niet de berg op wil , maar dat ligt meer aan de motor , aangezien ik ook naar een andere versneLlingsbak ga wilde ik gewoon weten wat wijsheid is ? Er zijn vast wel meer rijders met de combinatie 300tdi r380 en 1.4 of 1.2 , vandaar het gedub , en ik dub liever nu als straks

Het is maar 3 weken per jaar , ik neem aan dat met de losse auto de combinatie wel goed werkt ? .
Rodietje

Bericht door Rodietje »

Op de site van ashcroft staat zo'n omreken calculator.
Paul Stroink, One-Ten.nl

Bericht door Paul Stroink, One-Ten.nl »

ik denk dat je een 1200kg caravan prima met een 1.2 kan trekken. Ik had een 110 300tdi met 1.2, als ik dan met autoambulance van 2500kg in Zwitserland de berg op wilde moest ik regelmatig terug naar 4 om mijn kruissnelheid van 100 te behouden.
PH

Bericht door PH »

Oke, dat heb ik niet helemaal goed begrepen, mijn excuses hiervoor.Met turbo-lose motor blijft het natuurlijk verschil maken.Zover reikt mijn kennis helaas niet , dus haak ik hier even af
Ik volg het topic met belangstelling verder en wens je succes met het verkrijgen van de juiste informatie.
met vriendelijke groet,
Paul
sander "one10"

Paul Stroink, One-Ten.nl Schreef:
-------------------------------------------------------
> ik denk dat je een 1200kg caravan prima met een
> 1.2 kan trekken. Ik had een 110 300tdi met 1.2,
> als ik dan met autoambulance van 2500kg in
> Zwitserland de berg op wilde moest ik regelmatig
> terug naar 4 om mijn kruissnelheid van 100 te
> behouden.

Dus met de 1.2 kan je beter je kruissnelheid handhaven dmv terugschakelen naar z'n 4 .

En bij de 1.4 Paul ? Heb je die ervaring ook ? .
PH

Bericht door PH »

Nee helaas Sander, ook hier moet ik je het antwoord schuldig blijven. Jammer. Ik heb alleen naar een praktische oplossing gekeken, niet naar een technische. dus nogmaals haak ik tegen mijn zin in af, al had ik je graag willen helpen.
Groeten
Paul
Bas Wit

Bericht door Bas Wit »

Ik heb een 110 met een 300tdi en 1.2 tussenbak. Ik rij met 265/75r16 BF Goodrich AT's en dat is wel echt de maximale maat. Gewoon op de snelweg is het een verademing tov de militaire 1.6 bak met een 2,5 n/a.
Ik vind het prima rijden en kan heerlijk met het verkeer meekomen op de snelweg. Kruissnelheid van 115 / 120 is geen probleem.
Krijg je echt beste tegenwind, dan merk je dat hij in zn 5 gewoon tekort komt.
Met een aanhanger (2x3 m tandemasser vol met hout bv) doet ie het prima, maar kom je eigenlijk niet snel in de 5e versnelling. Met een lege kar (tandemasser / kipper ook rond de 1000kg) wel weer.

Mijn advies is: 1.2 monteren. Die paar keer per jaar dat het wat zwaarder wordt, gewoon in z'n 4 rijden (net als al die series rijders altijd doen ;-)

Groeten Bas

[landrover109.blogspot.com]
sjorsboomschors/aka/PP

Bericht door sjorsboomschors/aka/PP »

precies, ik heb welliswaar een 200tdi, maar wel een 1.2 ( hiervoor een 1.6) en nu is ze veel stiller en aanmerkelijk sneller ( heb ooit 118 km/u gehaald, maar niet aan te bevelen, komt ook mede door Brownchurch...) maar 100-110 is prima, gas erop merk je direct en versneld ook merkbaar, maar ik krijg het gevoel dat ze "dweilt"als ik harder ga rijden.
heb ook standaard 235 eronder, wel M&S, beetje lawaai, maar qua toeren en geluid in de auto is het prima te doen, zelfs Bluetooth bellen kan!
Plaats reactie