start na revisie een grote teleurstelling.
-
Frans Even
start na revisie een grote teleurstelling.
Hallo Allemaal,
Gisteren na een aantal weken hard werken de motor voor het eerst weer gestart.
Binnen één minuut stond de temperatuur meter weer in het rood. Inlopen was er dus even niet bij.....
Aangezien er behoorlijk wat koelwater bij moest dacht ik in eerste instantie dat de luchtbellen nog uit de motor gewerkt moesten worden.....
Vanmorgen wederom gestart...zelfde resultaat. Bij stationair draaien binnen 1 minuut in het rood.......
Wat heb ik gedaan en verdere info:
- Gestart op LPG (kan niet anders, heb de tank wel aangesloten, maar geen benzine in de tank. aangezien de motor al jaren niet meer op benzine heeft gereden leek mij dit ook geen goed idee)
- De bovenste koelwaterslang wordt alleen heet aan de onderkant (bij de thermostaat) .
- kachelslangen worden wel heet.
- er is een thermostaat van 72 gr. geplaatst
- waterpomp, radiator en viscose koppeling zijn nieuw
- bovenste ontluchtingsslang naar radiator is vrij
- de temperatuur sensor is nieuw
- geen geborrel in het overloopvat
- radiator blijft goed gevuld
- de ontsteking is met een lamp op 5 gr. gezet.
Zelf zit ik er aan te denken om de thermostaat maar weer te verwijder.... maar ja is dit de oplossing???????
Wie heeft een idee...alles is welkom!!!!!
Alvast mijn dank...
Frans Even
Gisteren na een aantal weken hard werken de motor voor het eerst weer gestart.
Binnen één minuut stond de temperatuur meter weer in het rood. Inlopen was er dus even niet bij.....
Aangezien er behoorlijk wat koelwater bij moest dacht ik in eerste instantie dat de luchtbellen nog uit de motor gewerkt moesten worden.....
Vanmorgen wederom gestart...zelfde resultaat. Bij stationair draaien binnen 1 minuut in het rood.......
Wat heb ik gedaan en verdere info:
- Gestart op LPG (kan niet anders, heb de tank wel aangesloten, maar geen benzine in de tank. aangezien de motor al jaren niet meer op benzine heeft gereden leek mij dit ook geen goed idee)
- De bovenste koelwaterslang wordt alleen heet aan de onderkant (bij de thermostaat) .
- kachelslangen worden wel heet.
- er is een thermostaat van 72 gr. geplaatst
- waterpomp, radiator en viscose koppeling zijn nieuw
- bovenste ontluchtingsslang naar radiator is vrij
- de temperatuur sensor is nieuw
- geen geborrel in het overloopvat
- radiator blijft goed gevuld
- de ontsteking is met een lamp op 5 gr. gezet.
Zelf zit ik er aan te denken om de thermostaat maar weer te verwijder.... maar ja is dit de oplossing???????
Wie heeft een idee...alles is welkom!!!!!
Alvast mijn dank...
Frans Even
-
Frans Even
Re: start na revisie een grote teleurstelling.
Misschien wel belangrijk:
Het is een 3.9 V8 met carburateurs.
Het is een 3.9 V8 met carburateurs.
-
Erwin 110TD5
Re: start na revisie een grote teleurstelling.
misschien een dooddoener...
Van welk merk is die sensor ?? Ik heb voor mijn vorige Land Rover ook 2 maal een nieuwe defecte sensor gehad..
Erwin
110SW TD5 2002
[www.terriet.com]
Van welk merk is die sensor ?? Ik heb voor mijn vorige Land Rover ook 2 maal een nieuwe defecte sensor gehad..
Erwin
110SW TD5 2002
[www.terriet.com]
-
Roel
Re: start na revisie een grote teleurstelling.
Koud water dat binnen 1 minuut richting kooktemp gaat lijkt me wat veel energieinput voor de V8, dus waarschijnlijk heb je een "extern" probleem
Sensor ff testen door deze in een bakje met warm (<72 graden) te houden en kijken wat je meter doet.
Hetzelfde zou je kunnen doen met een thermostaat, alleen dan ff checken of deze open gaat bij 72 graden
Heb je het idee dat de kachelslangen te heet worden? Indien mogelijk ff mbv infraroodmetertje temp aflezen.
Niet onbelangrijk:
De juiste kabel ook op de juiste sensor????
Groet
Roel (0475)
'83 One-Ten V8 LHD
Sensor ff testen door deze in een bakje met warm (<72 graden) te houden en kijken wat je meter doet.
Hetzelfde zou je kunnen doen met een thermostaat, alleen dan ff checken of deze open gaat bij 72 graden
Heb je het idee dat de kachelslangen te heet worden? Indien mogelijk ff mbv infraroodmetertje temp aflezen.
Niet onbelangrijk:
De juiste kabel ook op de juiste sensor????
Groet
Roel (0475)
'83 One-Ten V8 LHD
-
G-men (Gargamel)
Re: start na revisie een grote teleurstelling.
Eenvoudigste verklaring zou een massasluiting zijn van de sensor, of een defecte sensor.
Dan gaat de meter nar maximaal; maar dat duurt door de demping van het circuit ongeveer een 40-60 seconden.....
Als het blok koud is, kun je nooit in 60 seconden naar boven de 100 graden. Zelfs niet als er nog (veel) lucht in zit.
Hoeveel koelvloeistof heb je gevuld ? Liter of 5 kom je zeker aan.
Dan gaat de meter nar maximaal; maar dat duurt door de demping van het circuit ongeveer een 40-60 seconden.....
Als het blok koud is, kun je nooit in 60 seconden naar boven de 100 graden. Zelfs niet als er nog (veel) lucht in zit.
Hoeveel koelvloeistof heb je gevuld ? Liter of 5 kom je zeker aan.
-
Joadalama
Re: start na revisie een grote teleurstelling.
heb hetzelfde gehad met mijn 200tdi. Meter vervangen, zender vervangen, niets hielp. Motor was toch echt koud (gecontroleerd met een IR thermometer op de radiator en slangen). Draadje getrokken rechtstreeks van de zender naar de meter, alles ok. Dus voordat je allemaal onderdelen gaat vervangen, zou ik dat eerst eens proberen, kost weinig/niets. Schijnt vaker te gebeuren.
succes
joachim
succes
joachim
-
G-men (Gargamel)
Re: start na revisie een grote teleurstelling.
Leeftijd......... spul wordt oud.
-
Franc
Re: start na revisie een grote teleurstelling.
Frans,
Zet je oude sensor eerst maar eens terug en controleer of je geen kortsluiting hebt in de draad tussen meter en sensor. Je hebt alles los gehad en de isolatie wordt vaak een beetje brokkelig.
Heb je trouwens wel de juiste sensor?
Groeten,
Franc.
Defender 90 '85 RHD, groen met nu een gegalvaniseerd chassis
Range Rover Classic 3.5 V8 '85 LHD, groen
Zet je oude sensor eerst maar eens terug en controleer of je geen kortsluiting hebt in de draad tussen meter en sensor. Je hebt alles los gehad en de isolatie wordt vaak een beetje brokkelig.
Heb je trouwens wel de juiste sensor?
Groeten,
Franc.
Defender 90 '85 RHD, groen met nu een gegalvaniseerd chassis
Range Rover Classic 3.5 V8 '85 LHD, groen
-
westfries.
Re: start na revisie een grote teleurstelling.
De draad naar de sensor toevallig ergens door geschuurde isolatie en krijgt nu chassis stroom
vlag.jpg --> mod_embed_images_loadimage('e944314ca7cb37d3754083b610192ab8', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.udcn.nl%2FFOTO%2Fvlag.jpg', 'http://www.udcn.nl/FOTO/vlag.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.udcn.nl%2FFOTO%2Fvlag.jpg', '', 15294265, 600, 600, 'Loading image ...', false);
vlag.jpg --> mod_embed_images_loadimage('e944314ca7cb37d3754083b610192ab8', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.udcn.nl%2FFOTO%2Fvlag.jpg', 'http://www.udcn.nl/FOTO/vlag.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.udcn.nl%2FFOTO%2Fvlag.jpg', '', 15294265, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
Roel
Re: start na revisie een grote teleurstelling.
westfries. Schreef:
-------------------------------------------------------
> De draad naar de sensor toevallig ergens door
> geschuurde isolatie en krijgt nu chassis stroom
Met min aan de massa (= chassis), da's knap
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23/03/2012 14:23 door Roel.
-------------------------------------------------------
> De draad naar de sensor toevallig ergens door
> geschuurde isolatie en krijgt nu chassis stroom
Met min aan de massa (= chassis), da's knap
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23/03/2012 14:23 door Roel.
-
Benno
Re: start na revisie een grote teleurstelling.
En voor je inderdaad 9 liter KVS aan de kook hebt ben je echt wel langer dan 1 minuut aan het lopen hoor.
Ontsteking minstens 6-8 graden, 5 is een beetje weinig voorontsteking
Meten is weten
Ontsteking minstens 6-8 graden, 5 is een beetje weinig voorontsteking
Meten is weten
-
Geert Oude Luttighuis
Re: start na revisie een grote teleurstelling.
Heb je nu al een keer met een geijkte thermometer gechecked hoe warm-ie echt wordt? Zeker gezien het verhaal dat het binnen een minuut gebeurt... Maar volgens mij heb je die tip ook al meerdere malen gehad vóór je aan de revisie begon?
-
Roelie
Re: start na revisie een grote teleurstelling.
Als je hem op kontakt set en ruim een minuut wacht
wat doet de temp. Meting dan, blijft hij dan op nul
staan of loopt hij ook op.
Roelie
395.jpg --> mod_embed_images_loadimage('f4305eb88818bb29c9b79d4e7e4e2c5f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fleutjerovertje.nl%2F395.jpg', 'http://leutjerovertje.nl/395.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fleutjerovertje.nl%2F395.jpg', '', 15295002, 600, 600, 'Loading image ...', false);
klik hier voor foto's restauratie Leutje Rovertje
Laatste update 22 juli 2012
wat doet de temp. Meting dan, blijft hij dan op nul
staan of loopt hij ook op.
Roelie
395.jpg --> mod_embed_images_loadimage('f4305eb88818bb29c9b79d4e7e4e2c5f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fleutjerovertje.nl%2F395.jpg', 'http://leutjerovertje.nl/395.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fleutjerovertje.nl%2F395.jpg', '', 15295002, 600, 600, 'Loading image ...', false);
klik hier voor foto's restauratie Leutje Rovertje
Laatste update 22 juli 2012
-
westfries.
Re: start na revisie een grote teleurstelling.
Roel Schreef:
-------------------------------------------------------
> westfries. Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > De draad naar de sensor toevallig ergens door
> > geschuurde isolatie en krijgt nu chassis stroom
>
>
> Met min aan de massa (= chassis), da's knap
Ja de chassis stroom is de negatief van de accu de - en dus niet de +
En wat gebeurt er als je een sensor draad op de negatief - zet ??????????????????????
Ja Roel dan gaat het metertje naar de max knap he binnen een minuut aan de kook ( duurde jou slechts 10 minuten + )
vlag.jpg --> mod_embed_images_loadimage('e0d608aeb13a70ce4614e8ef03b32f59', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.udcn.nl%2FFOTO%2Fvlag.jpg', 'http://www.udcn.nl/FOTO/vlag.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.udcn.nl%2FFOTO%2Fvlag.jpg', '', 15295695, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-------------------------------------------------------
> westfries. Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > De draad naar de sensor toevallig ergens door
> > geschuurde isolatie en krijgt nu chassis stroom
>
>
> Met min aan de massa (= chassis), da's knap
Ja de chassis stroom is de negatief van de accu de - en dus niet de +
En wat gebeurt er als je een sensor draad op de negatief - zet ??????????????????????
Ja Roel dan gaat het metertje naar de max knap he binnen een minuut aan de kook ( duurde jou slechts 10 minuten + )
vlag.jpg --> mod_embed_images_loadimage('e0d608aeb13a70ce4614e8ef03b32f59', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.udcn.nl%2FFOTO%2Fvlag.jpg', 'http://www.udcn.nl/FOTO/vlag.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.udcn.nl%2FFOTO%2Fvlag.jpg', '', 15295695, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
Roel
Re: start na revisie een grote teleurstelling.
westfries. Schreef:
-------------------------------------------------------
> -----
> > > De draad naar de sensor toevallig ergens door
> > > geschuurde isolatie en krijgt nu chassis
> stroom
> >
> >
> Roel Schreef:
> --------------------------------------------------
> > Met min aan de massa (= chassis), da's knap
>
> > westfries. Schreef:
> Ja de chassis stroom is de negatief van de accu de
> - en dus niet de +
Je hebt volledig gelijk, alleen heb ik het nog nooit zo'n poëtische omschrijving gezien voor wat in de wandelgangen massa heet: chassisstroom
-------------------------------------------------------
> -----
> > > De draad naar de sensor toevallig ergens door
> > > geschuurde isolatie en krijgt nu chassis
> stroom
> >
> >
> Roel Schreef:
> --------------------------------------------------
> > Met min aan de massa (= chassis), da's knap
>
> > westfries. Schreef:
> Ja de chassis stroom is de negatief van de accu de
> - en dus niet de +
Je hebt volledig gelijk, alleen heb ik het nog nooit zo'n poëtische omschrijving gezien voor wat in de wandelgangen massa heet: chassisstroom
-
Marc-my-Words
Re: start na revisie een grote teleurstelling.
Roel Schreef:
-------------------------------------------------------
> westfries. Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > -----
> > > > De draad naar de sensor toevallig ergens door
> > > > geschuurde isolatie en krijgt nu chassis stroom
> > >
> > >
>
> > Roel Schreef:
> >
> --------------------------------------------------
>
> > > Met min aan de massa (= chassis), da's knap
>
> > > westfries. Schreef:
> > Ja de chassis stroom is de negatief van de accu de
> > - en dus niet de +
>
>
> Je hebt volledig gelijk, alleen heb ik het nog
> nooit zo'n poëtische omschrijving gezien voor wat
> in de wandelgangen massa heet: chassisstroom
Dan maar wat prozaischer:
De stroom komt van de (massa) elektronen en die elektronen die benne negatief (zo klopt 't hele plaatje).
(Dit nu maar weer gauw vergeten want het spraakgebruik is nu eenmaal Plus en Min/Massa.)
Marc
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24/03/2012 09:02 door Marc-my-Words.
-------------------------------------------------------
> westfries. Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > -----
> > > > De draad naar de sensor toevallig ergens door
> > > > geschuurde isolatie en krijgt nu chassis stroom
> > >
> > >
>
> > Roel Schreef:
> >
> --------------------------------------------------
>
> > > Met min aan de massa (= chassis), da's knap
>
> > > westfries. Schreef:
> > Ja de chassis stroom is de negatief van de accu de
> > - en dus niet de +
>
>
> Je hebt volledig gelijk, alleen heb ik het nog
> nooit zo'n poëtische omschrijving gezien voor wat
> in de wandelgangen massa heet: chassisstroom
Dan maar wat prozaischer:
De stroom komt van de (massa) elektronen en die elektronen die benne negatief (zo klopt 't hele plaatje).
(Dit nu maar weer gauw vergeten want het spraakgebruik is nu eenmaal Plus en Min/Massa.)
Marc
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24/03/2012 09:02 door Marc-my-Words.
-
Frans Even
Re: start na revisie een grote teleurstelling.
Hallo Roelie,
Als ik de motor niet start en deze uiteraard koud is, loopt de meter niet op.
Is de motor warm dan loopt deze uiteraard gelijk weer door naar rood.
Ik kan natuurlijk de motor door laten lopen en dan maar hopen dat de thermostaat open gaat.....maar dat is wel een groot risico.
De eerste stap is nu het controleren van de bedrading.
Zelf denk ik er over om de thermostaat te verwijderen om te kijken of dat resultaat heeft.
Groet,
Frans Even
Als ik de motor niet start en deze uiteraard koud is, loopt de meter niet op.
Is de motor warm dan loopt deze uiteraard gelijk weer door naar rood.
Ik kan natuurlijk de motor door laten lopen en dan maar hopen dat de thermostaat open gaat.....maar dat is wel een groot risico.
De eerste stap is nu het controleren van de bedrading.
Zelf denk ik er over om de thermostaat te verwijderen om te kijken of dat resultaat heeft.
Groet,
Frans Even
-
Roelie
Re: start na revisie een grote teleurstelling.
Ik denk dat bedrading wel goed is,want was er overslag naar massa in draad van meter naar opnemer dan moest hij ook oplopen met stilstaande motor ik denk dat meter en opnemer niet bij elkaar horen, of stuk.
Roelie
395.jpg --> mod_embed_images_loadimage('290cffc3bd6d32629272c78bcf860ea3', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fleutjerovertje.nl%2F395.jpg', 'http://leutjerovertje.nl/395.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fleutjerovertje.nl%2F395.jpg', '', 15296412, 600, 600, 'Loading image ...', false);
klik hier voor foto's restauratie Leutje Rovertje
Laatste update 22 juli 2012
Roelie
395.jpg --> mod_embed_images_loadimage('290cffc3bd6d32629272c78bcf860ea3', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fleutjerovertje.nl%2F395.jpg', 'http://leutjerovertje.nl/395.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fleutjerovertje.nl%2F395.jpg', '', 15296412, 600, 600, 'Loading image ...', false);
klik hier voor foto's restauratie Leutje Rovertje
Laatste update 22 juli 2012
-
defendertje90
Re: start na revisie een grote teleurstelling.
Verkeerde meter bij sensor of omgekeerd kan uiteraard ook.
zoals eerder gezegd krijg je in 1 minuut je koelvloeistof niet zo warm
zoals eerder gezegd krijg je in 1 minuut je koelvloeistof niet zo warm
-
Benno
Re: start na revisie een grote teleurstelling.
Nogmaals, meet eens echt de temperatuur en vertrouw niet op die meter. Even een IR-thermometer lenen of kopen( goedkoopste zijn maar een paar tientjes en goed genoeg voor deze klus) of een goede thermometer gebruiken die de temp aankan en dan testen. Pompt je waterpomp wel ??
groet,
Benno
groet,
Benno
-
Roel
Re: start na revisie een grote teleurstelling.
Juiste sensior gebruikt? Vanmiddag eens op mn 3.5L de steker van de temp sensor (horizontaal net boven waterpomp) eens overgezet naar sensor die verticaal gemonteerd (met 3 boutjes) net voor de carbs zit. En dan staat de meter ineens ook op heeeel heet. Ik weet niet waar de sensor voor is, in ieder geval niet voor de koelwatertemp
Groet
Roel (0475)
'83 One-Ten V8 LHD
Groet
Roel (0475)
'83 One-Ten V8 LHD
-
Frans Even
Re: start na revisie een grote teleurstelling.
Vandaag de volgende test uitgevoerd:
Ik heb de motor laten lopen tot dat deze warm (heet) was. Daarna de weerstand opgeschreven bij het afkoelen.
Motor heet (dus over het rode vlak) : 230 Ohm
Motor warm (op het rode vlak): 500-700 ohm
motor normale temperatuur: 1100 ohm
Dit zijn dus waarden volgens mijn temperatuurmeter.
Ik heb een PRC2506 temperatuur sensor gemonteerd.
Wie kan deze waarden beoordelen en/of testen?
Alvast mijn dank.
Frans Even
Ik heb de motor laten lopen tot dat deze warm (heet) was. Daarna de weerstand opgeschreven bij het afkoelen.
Motor heet (dus over het rode vlak) : 230 Ohm
Motor warm (op het rode vlak): 500-700 ohm
motor normale temperatuur: 1100 ohm
Dit zijn dus waarden volgens mijn temperatuurmeter.
Ik heb een PRC2506 temperatuur sensor gemonteerd.
Wie kan deze waarden beoordelen en/of testen?
Alvast mijn dank.
Frans Even
-
Exfietser
Re: start na revisie een grote teleurstelling.
Ik denk dat hier staat wat je nodig hebt.:
Linkje 0
Linkje 1
Linkje 2
Arnold.
Linkje 0
Linkje 1
Linkje 2
Arnold.
-
Frans Even
Re: start na revisie een grote teleurstelling.
Hallo Arnold,
Als ik mij niet vergis heeft dit allemaal betrekking op een 2.25 diesel.
Vr. Gr. Frans Even
Als ik mij niet vergis heeft dit allemaal betrekking op een 2.25 diesel.
Vr. Gr. Frans Even
-
remon
Re: start na revisie een grote teleurstelling.
heb ook wel es de twijvel gehad over de temp van mijn koelwater.
motor stationair laten draaien met de dop van de radiateur.
een thermometer in het gat en gewoon goed in de gaten gehouden.
ook de temp van de slangen hield ik in de gaten.
bij 80 graden was erg duidelijk te zien dat de thermostaat zijn werk deed. mooi
sirculerend water..
ik was gelijk rustig. ik wist nu wat de daadwerkelijke temp werd van de motor..en dan ook nog zonder rij wind. Ik wist nu..."de kop niet gelijk gek laten maken door de meter in de auto".
motor stationair laten draaien met de dop van de radiateur.
een thermometer in het gat en gewoon goed in de gaten gehouden.
ook de temp van de slangen hield ik in de gaten.
bij 80 graden was erg duidelijk te zien dat de thermostaat zijn werk deed. mooi
sirculerend water..
ik was gelijk rustig. ik wist nu wat de daadwerkelijke temp werd van de motor..en dan ook nog zonder rij wind. Ik wist nu..."de kop niet gelijk gek laten maken door de meter in de auto".
-
Exfietser
Re: start na revisie een grote teleurstelling.
Dat klopt gedeeltelijk. Het gaat ook om problemen met temperetuur voelers die problemen geven als er een motor conversie is gedaan. Dus een andere motor als de 2,25. En dan wel het meetinstrument van de 2,25D willen gebruiken.
De meetsystemen die landrover (en vele anderen.) gebruikten zijn allemaal redelijk hetzelfde. Een meetinstrument en een temperatuursafhankelijke weerstand (Een z.g. NTC.) als sensor. Waarbij NTC staat voor een weerstand met een negatieve temperatuur coefficient. Dat wil zeggen dat de weerstand afneemt bij oplopende temperatuur. In de links staat uitgebreid beschreven hoe je dit kunt testen en nameten. Verder staat er uitgebreid beschreven dat er een temperatuur voeler gezocht moet worden die bij het meetinstrument hoort. En niet de sensor die bij het motor type hoort. Als je dus de v8 in een series zou bouwen waar oorspronklijk een 2 liter diesel in heeft gezeten en je wilt de oorspronkelijke meetinstrumenten gebruiken moet je de sensor uit het twee liter blokje halen en in de v8 schroeven.
Dit geld voor alle landrovers en motoren. Ook staat er het e.e.a. geschreven over 12 en 24 volt systemen en de verschillen in de meet systemen die er zijn en het al of niet gebruiken van spanningsstabilisatieblokjes. En dat de uitgang van die ouderwetse stabilisatie blokjes niet te meten is met een (eenvoudige) digitale multimeter.
Ik dacht dat dat vrij veel info was.
Arnold.
De meetsystemen die landrover (en vele anderen.) gebruikten zijn allemaal redelijk hetzelfde. Een meetinstrument en een temperatuursafhankelijke weerstand (Een z.g. NTC.) als sensor. Waarbij NTC staat voor een weerstand met een negatieve temperatuur coefficient. Dat wil zeggen dat de weerstand afneemt bij oplopende temperatuur. In de links staat uitgebreid beschreven hoe je dit kunt testen en nameten. Verder staat er uitgebreid beschreven dat er een temperatuur voeler gezocht moet worden die bij het meetinstrument hoort. En niet de sensor die bij het motor type hoort. Als je dus de v8 in een series zou bouwen waar oorspronklijk een 2 liter diesel in heeft gezeten en je wilt de oorspronkelijke meetinstrumenten gebruiken moet je de sensor uit het twee liter blokje halen en in de v8 schroeven.
Dit geld voor alle landrovers en motoren. Ook staat er het e.e.a. geschreven over 12 en 24 volt systemen en de verschillen in de meet systemen die er zijn en het al of niet gebruiken van spanningsstabilisatieblokjes. En dat de uitgang van die ouderwetse stabilisatie blokjes niet te meten is met een (eenvoudige) digitale multimeter.
Ik dacht dat dat vrij veel info was.
Arnold.
-
Franc
Re: start na revisie een grote teleurstelling.
Frans,
Met koude motor (staat nu een uur of 5 stil) geeft mijn sensor 600 Ohm aan.
Bij mijn weten zit er bij mij overigens de 568055 in. Dat is de sensor voor een RRC Twin carb tot 1991.
Lijkt me niet de goeie voor je.
De PRC2506 is voor een Defender.
Wellicht moet je de PRC7918 hebben (3.9EFI)?
Groeten,
Franc.
Defender 90 '85 RHD, groen met nu een gegalvaniseerd chassis
Range Rover Classic 3.5 V8 '85 LHD, groen
Met koude motor (staat nu een uur of 5 stil) geeft mijn sensor 600 Ohm aan.
Bij mijn weten zit er bij mij overigens de 568055 in. Dat is de sensor voor een RRC Twin carb tot 1991.
Lijkt me niet de goeie voor je.
De PRC2506 is voor een Defender.
Wellicht moet je de PRC7918 hebben (3.9EFI)?
Groeten,
Franc.
Defender 90 '85 RHD, groen met nu een gegalvaniseerd chassis
Range Rover Classic 3.5 V8 '85 LHD, groen
-
Frans Even
Re: start na revisie een grote teleurstelling.
Hallo Franc,
Deze motor zit in mijn defender.....
De meter is dus van de 3.5 V8. Ik neem dus aan dat in deze 3.9 V8 de sensor moet van de 3.5, anders klopt de combinatie niet meer.
Maar eigen klopt er dus iets niet....
Mijn meter geeft bij 500-700 Ohm warm aan.....in het rood.
Vandaag toch maar even de test met het pannetje doen....
Wat van 72 graden en dan kijken wat de meter aan geeft.
Het vervelendste vind ik het laten aflopen van koelwater....hoe doe jij(jullie) dat?
Groet,
Frans Even
Deze motor zit in mijn defender.....
De meter is dus van de 3.5 V8. Ik neem dus aan dat in deze 3.9 V8 de sensor moet van de 3.5, anders klopt de combinatie niet meer.
Maar eigen klopt er dus iets niet....
Mijn meter geeft bij 500-700 Ohm warm aan.....in het rood.
Vandaag toch maar even de test met het pannetje doen....
Wat van 72 graden en dan kijken wat de meter aan geeft.
Het vervelendste vind ik het laten aflopen van koelwater....hoe doe jij(jullie) dat?
Groet,
Frans Even
-
Roel
Re: start na revisie een grote teleurstelling.
Frans Even Schreef:
-------------------------------------------------------
> Het vervelendste vind ik het laten aflopen van
> koelwater....hoe doe jij(jullie) dat?
>
> Groet,
>
> Frans Even
iets zoeken wat je ervoor in de plaats kunt zetten. Dus los, eruit, hulpstukje erin. Je wordt slechts minimaal vloeistof kwijt. wel eerst ff systeem drukloos maken door vuldop los te draaien.
Je zou kunnen denken aan een stukje conisch rubber of hout of een hulpje hebben die ff zijn vinger ervoor kan houden als je de test doet.
Groet
Roel (0475)
'83 One-Ten V8 LHD
-------------------------------------------------------
> Het vervelendste vind ik het laten aflopen van
> koelwater....hoe doe jij(jullie) dat?
>
> Groet,
>
> Frans Even
iets zoeken wat je ervoor in de plaats kunt zetten. Dus los, eruit, hulpstukje erin. Je wordt slechts minimaal vloeistof kwijt. wel eerst ff systeem drukloos maken door vuldop los te draaien.
Je zou kunnen denken aan een stukje conisch rubber of hout of een hulpje hebben die ff zijn vinger ervoor kan houden als je de test doet.
Groet
Roel (0475)
'83 One-Ten V8 LHD
-
Frans Even
Re: start na revisie een grote teleurstelling.
Hoi Roel,
Goed idee, helemaal niet aan gedacht.
Kan even een oude sensor er in draaien.....
Bedankt...
Frans
Goed idee, helemaal niet aan gedacht.
Kan even een oude sensor er in draaien.....
Bedankt...
Frans
-
Exfietser
Re: start na revisie een grote teleurstelling.
Als je in de onderdelen lijst de juiste sensor voor je defender klokkenspel erbij gezocht hebt zou het moeten werken. Is je draad die van je meetklokje naar de sensor gaat in orde. Zijn de contacten waar de schuifstekertjes opzitten in orde. Dus zowel het schuifstekertje als het lipje waar de steker opzit schoon en zonder corrossie. Is de verbinding van de draad op het schuifstekertje in orde of heeft iemand het stekertjes er slecht aangeknepen. Is de eventuele noodzakelijke spanningsregelaar aanwezig, goed aangesloten en de contacten daarvan corrossievrij en schoon. Ik weet niet of er een apparte regelaar voor je klokkenspel in jouw defender thuishoort maar dat kun je uit de boeken halen.
Is de sensor zonder pakking (teflontape o.i.d.) in de motor geschroeft. Het huis van de sensor moet namelijk een goede elektrische verbinding met je motor hebben. Je motorblok heeft natuurlijk een zeer goede massaverbinding met het chassis en vandaar met de min van je accu.
Als je dergelijke problemen hebt moet je de hele stroomkring doorlopen op slechte contacten. Dus van de plus van de accu naar je meetinstrument naar je sensor via je motorblok naar het chassis naar de min van de accu.
Dan moet je het op kunnen lossen.
Arnold.
Is de sensor zonder pakking (teflontape o.i.d.) in de motor geschroeft. Het huis van de sensor moet namelijk een goede elektrische verbinding met je motor hebben. Je motorblok heeft natuurlijk een zeer goede massaverbinding met het chassis en vandaar met de min van je accu.
Als je dergelijke problemen hebt moet je de hele stroomkring doorlopen op slechte contacten. Dus van de plus van de accu naar je meetinstrument naar je sensor via je motorblok naar het chassis naar de min van de accu.
Dan moet je het op kunnen lossen.
Arnold.
-
Frans Even
Re: start na revisie een grote teleurstelling.
Hallo Arnold,
Ik heb de temperatuur meter rechtstreeks aan de sensor gehangen om problemen met de bedrading enz. te omzeilen.
Sensor is goed gemonteerd, dus zonder teflon tape enz....alleen een pakking voor de afsluiting.
Deze constructie met dus andere bedrading rechtstreeks op de sensor gaf geen verandering in het beeld.
op dit moment heb ik de PRC2506 gemonteerd. Of dit de juiste is !!!!!!! volgens de geleerden wel......
Het zou mooi zijn als iemand met een Defender v8 eens zou kunnen meten.
Maar onafhankelijk van dit, lijkt mij de test met het pannetje warm water een goede test om te kijken of het één en ander klopt of niet......
Ik heb trouwens geen spanningsregelaar bij de meters....
Bedankt,
Vriendelijke groet,
Frans Even
Ik heb de temperatuur meter rechtstreeks aan de sensor gehangen om problemen met de bedrading enz. te omzeilen.
Sensor is goed gemonteerd, dus zonder teflon tape enz....alleen een pakking voor de afsluiting.
Deze constructie met dus andere bedrading rechtstreeks op de sensor gaf geen verandering in het beeld.
op dit moment heb ik de PRC2506 gemonteerd. Of dit de juiste is !!!!!!! volgens de geleerden wel......
Het zou mooi zijn als iemand met een Defender v8 eens zou kunnen meten.
Maar onafhankelijk van dit, lijkt mij de test met het pannetje warm water een goede test om te kijken of het één en ander klopt of niet......
Ik heb trouwens geen spanningsregelaar bij de meters....
Bedankt,
Vriendelijke groet,
Frans Even
-
Frans Even
Re: start na revisie een grote teleurstelling.
Hallo Allemaal,
Vandaag de test met het pannetje gedaan, in mijn geval een beker.
Ik heb de sensor uit het blok gehaald en deze met een extra aard-draad verbonden aan aarde (chassis).
Eerst maar eens begonnen met een bekertje warm water uit de kraan.
Verder dan dit ben ik niet gekomen aangezien de meter gelijk in het rood ging.....klop ook met de weerstrand van 550 ohm (zoals eerder gemeten)
Conclusie ? ..................
Denk zelf aan de sensor, aangezien er niemand is die voor mij wil meten, weet ik dit niet zeker.
Alle Info via linkjes enz...zijn onduidelijk en geven allemaal andere waarden.....
Wie wil er A.U.B. voor mij meten?!!!!!! mijn dank zal groot zijn......
Misschien ook voor de toekomstige collega's die tegen dit problemen oplopen een goede basis.
Vriendelijke groet,
Frans Even
Vandaag de test met het pannetje gedaan, in mijn geval een beker.
Ik heb de sensor uit het blok gehaald en deze met een extra aard-draad verbonden aan aarde (chassis).
Eerst maar eens begonnen met een bekertje warm water uit de kraan.
Verder dan dit ben ik niet gekomen aangezien de meter gelijk in het rood ging.....klop ook met de weerstrand van 550 ohm (zoals eerder gemeten)
Conclusie ? ..................
Denk zelf aan de sensor, aangezien er niemand is die voor mij wil meten, weet ik dit niet zeker.
Alle Info via linkjes enz...zijn onduidelijk en geven allemaal andere waarden.....
Wie wil er A.U.B. voor mij meten?!!!!!! mijn dank zal groot zijn......
Misschien ook voor de toekomstige collega's die tegen dit problemen oplopen een goede basis.
Vriendelijke groet,
Frans Even
-
Exfietser
Re: start na revisie een grote teleurstelling.
Het Lijstje van Yuri heb je dus niets aan?
Yuri
100 grC 35 ohm,
90 grC 50 ohm,
80grC 68 ohm,
70 grC 95 ohm,
60grC 127 ohm,
50grC 180 ohm,
40grC 250 ohm,
30grC 390 ohm,
20grC 510 ohm.
En dit is voor de sensoren gebruikt in de series wagens. Ik heb zelf geen v8 en alleen maar een series landrover en kan je dus niet helpen met andere meetwaarden. Maar 500 Ohm bij 100 graden lijkt me niet juist.
Bij 100 graden moet de NTC juist een lage weerstand hebben. Bij 20 graden juist iets van iets van 500 Ohm.
Als je de koude sensor (B.V. uit de koelkast) in je hand neemt en vanaf het begin, begint te meten zul je al merken dat de weerstand gaat dalen door warmte die uitje hand komt.
Hier een voorbeeld van een NTC. Deze is dus NIET het hetzelfde als de landrover sensor.
ntckar2.gif --> mod_embed_images_loadimage('01a1ba2b86aef2955e025f47a13a857a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.thuisexperimenteren.nl%2Fscience%2Felectronica%2Fntckar2.gif', 'http://www.thuisexperimenteren.nl/science/electronica/ntckar2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.thuisexperimenteren.nl%2Fscience%2Felectronica%2Fntckar2.gif', '', 15307686, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Hier is nog een verhaal over een weerstand van een Honda van iemand die de grafiek van de weerstand bepaald heeft.
Bijna onderaan deze posting.
post-1935-1207768816.png --> mod_embed_images_loadimage('bc0fab63b2767564bb8f8ac1e7331fc9', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.vfroc.nl%2FforumVFR%2Fuploads%2Fmonthly_04_2008%2Fpost-1935-1207768816.png', 'http://www.vfroc.nl/forumVFR/uploads/monthly_04_2008/post-1935-1207768816.png', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.vfroc.nl%2FforumVFR%2Fuploads%2Fmonthly_04_2008%2Fpost-1935-1207768816.png', '', 15307686, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Arnold.
Yuri
100 grC 35 ohm,
90 grC 50 ohm,
80grC 68 ohm,
70 grC 95 ohm,
60grC 127 ohm,
50grC 180 ohm,
40grC 250 ohm,
30grC 390 ohm,
20grC 510 ohm.
En dit is voor de sensoren gebruikt in de series wagens. Ik heb zelf geen v8 en alleen maar een series landrover en kan je dus niet helpen met andere meetwaarden. Maar 500 Ohm bij 100 graden lijkt me niet juist.
Bij 100 graden moet de NTC juist een lage weerstand hebben. Bij 20 graden juist iets van iets van 500 Ohm.
Als je de koude sensor (B.V. uit de koelkast) in je hand neemt en vanaf het begin, begint te meten zul je al merken dat de weerstand gaat dalen door warmte die uitje hand komt.
Hier een voorbeeld van een NTC. Deze is dus NIET het hetzelfde als de landrover sensor.
ntckar2.gif --> mod_embed_images_loadimage('01a1ba2b86aef2955e025f47a13a857a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.thuisexperimenteren.nl%2Fscience%2Felectronica%2Fntckar2.gif', 'http://www.thuisexperimenteren.nl/science/electronica/ntckar2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.thuisexperimenteren.nl%2Fscience%2Felectronica%2Fntckar2.gif', '', 15307686, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Hier is nog een verhaal over een weerstand van een Honda van iemand die de grafiek van de weerstand bepaald heeft.
Bijna onderaan deze posting.
post-1935-1207768816.png --> mod_embed_images_loadimage('bc0fab63b2767564bb8f8ac1e7331fc9', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.vfroc.nl%2FforumVFR%2Fuploads%2Fmonthly_04_2008%2Fpost-1935-1207768816.png', 'http://www.vfroc.nl/forumVFR/uploads/monthly_04_2008/post-1935-1207768816.png', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.vfroc.nl%2FforumVFR%2Fuploads%2Fmonthly_04_2008%2Fpost-1935-1207768816.png', '', 15307686, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Arnold.
-
G-men (Gargamel)
Re: start na revisie een grote teleurstelling.
Hoi Frans,
Het is nu duidelijk dat deze sensor en meter niet bij elkaar horen. Dat is goed nieuws, want het geeft aan dat je blok in elk geval niet te warm is geworden !!!
Het lukraak meten en vergelijken met andere sensoren gaat daar niets aan veranderen. Wat ook nog kan; en dat is het meest waarschijnlijke, is dat de meter zelf ter zielle is....
Als je niet 100% zeker weet welk type meter je hebt; en dat deze in orde is, kun je ook niet terugvinden welke sensor erbij hoort. Dat gaf Arnold ook al aan.
In plaats van nog lang door te puzzelen en met trial and error verder te komen, is het makkelijker en ook goedkoper denk ik om iets nieuws te kopen.
In de diverse autoshops zijn voor niet al te veel geld complete setjes te koop; conrad heeft ook zoiets voor 30 Euro, inclusief sensor (bestel nummer .842109 - 89) in het ergste geval heb je een adapter nodig om hem te monteren; maar die staan er ook bij.
Het is een normale 52mm meter; en past dus 1:1 in je instrumentenpaneel, je bent voor 35 Euro klaar en hebt iets waarvan je zeker weet dat het klopt.
Mocht je origineel willen, dan zijn bij zaken als Holden classics de originele smiths meters nog te koop... Die zijn wel iets duurder.
Mijn ervaring is dat je voor dit geld niet moet gaan werken met spullen die niet 100% betrouwbaar zijn. Je slaat je voor de kop als over 3000km het ding wel in de soep loopt omdat de sensor toch niet goed is...... ik zou dat risico niet nemen......
Gerrit
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27/03/2012 21:58 door G-men (Gargamel).
Het is nu duidelijk dat deze sensor en meter niet bij elkaar horen. Dat is goed nieuws, want het geeft aan dat je blok in elk geval niet te warm is geworden !!!
Het lukraak meten en vergelijken met andere sensoren gaat daar niets aan veranderen. Wat ook nog kan; en dat is het meest waarschijnlijke, is dat de meter zelf ter zielle is....
Als je niet 100% zeker weet welk type meter je hebt; en dat deze in orde is, kun je ook niet terugvinden welke sensor erbij hoort. Dat gaf Arnold ook al aan.
In plaats van nog lang door te puzzelen en met trial and error verder te komen, is het makkelijker en ook goedkoper denk ik om iets nieuws te kopen.
In de diverse autoshops zijn voor niet al te veel geld complete setjes te koop; conrad heeft ook zoiets voor 30 Euro, inclusief sensor (bestel nummer .842109 - 89) in het ergste geval heb je een adapter nodig om hem te monteren; maar die staan er ook bij.
Het is een normale 52mm meter; en past dus 1:1 in je instrumentenpaneel, je bent voor 35 Euro klaar en hebt iets waarvan je zeker weet dat het klopt.
Mocht je origineel willen, dan zijn bij zaken als Holden classics de originele smiths meters nog te koop... Die zijn wel iets duurder.
Mijn ervaring is dat je voor dit geld niet moet gaan werken met spullen die niet 100% betrouwbaar zijn. Je slaat je voor de kop als over 3000km het ding wel in de soep loopt omdat de sensor toch niet goed is...... ik zou dat risico niet nemen......
Gerrit
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27/03/2012 21:58 door G-men (Gargamel).
-
Bart van Dessel
Re: start na revisie een grote teleurstelling.
Ik sluit me bij Gerrit aan, ik heb hetzelfde probleem gehad bij een 300 tdi, meter liep vrij snel naar het rood terwijl de motor helemaal niet zo heet leek te zijn. Er zat een verkeerde of kapotte sensor in. Ik heb toen een nieuwe sensor gemonteerd die bij de auto hoorde ('86 RRC 3.5i aut.) en in de cyl.kop gemonteerd van het 300 tdi blok, in het thermostaathuis pastte hij niet. Ik was toen van het probleem af, gaf direct de goede waardes aan, ter controle had ik een VDO meter erbij geplaatst (die sensor pastte wel in het thermostaathuis) en die gaf exact dezelfde waardes.
Ik ben niet iemand van meten dus ik heb geen waardes voor je, beter kijken of de goede sensor in je blok zit. Binnen een minuut in het rood lopen kan absoluut niet, vooral niet bij een gereviseerd blok.
Gr, Bart
Ik ben niet iemand van meten dus ik heb geen waardes voor je, beter kijken of de goede sensor in je blok zit. Binnen een minuut in het rood lopen kan absoluut niet, vooral niet bij een gereviseerd blok.
Gr, Bart
-
Frans Even
Re: start na revisie een grote teleurstelling.
Het volgende gevonden...van een Engelse collega:
Just an update on this in case it's of use to anyone else. I ended up doing a kitchen experiment with a pan of water, a digital thermometer, a TD5 coolant sensor and a 3.9 EFi sensor (2 of them actually so I could double check the readings).
This is the result.. (sensor value in ohms)
Temp....TD5.....3.9....3.9(2)
10......3900...1198
20......2700....810
30......1810....543
40......1213....360
50.......877....254....230
60.......636....173....184
70.......454....118....128
80.......336.....84....89
85.......298.....76....72
90.......252.....63....60
95.......224.....56....50
100......190.....50....30
The second 3.9 sender was only measured from 50 as that was what the water had cooled down to when I started with that sender !
I then checked the gauge itself by connecting a variable resistor in place of the sensor on the vehicle and finding out where the cold mark, centre and hot mark were.
The cold mark (the dash just above the blue area) comes in at 185 ohms
The centre comes in at 106 ohms
The hot mark (the dash below the red area) comes in at 63 ohms
The first thing this showed me was that the TD5 sensor was a none starter, the TD5 ECU must use a PWM signal or a resistor ladder to control the gauge based on the sensor input as using the sensor direct won't register on the gauge until the coolant is over 100C
I'm not sure why the two 3.9 sensors were so different but I'm guessing tolerance differences as they are from different manufacturers, maybe one of them is after market or maybe LR changed suppliers. They are, however, at their closest around the important 80 to 90C area.
Looking at the gauge requirements and the sensor output it looks as if adding a resistor inline with the sensor of around 30 ohms would put the gauge in the right ball park. I'm going to fit a trimmer pot inline with mine so I can make fine adjustments to it to compensate for any change in the sender unit as there is about 5 ohms difference between the senders I have at the important temperatures. I'll use the second sender as it has a bigger swing when the temperature heads above 90 degrees so will give a more obvious gauge movement if the engine starts to go over temperature.
Conclusie is dus dat de sensor goed is en de meter het probleem.
Aan de meter kan je verder weinig veranderen, of je moet deze open slopen.
Door de opening van de verlichting kan je een weerstand zien. Deze weerstand zit aan de zijde van de sensor. deze weerstand is 2000 Ohm.
Bij het verder ontmantelen van de meter kom ik een andere weerstand tegen die aan de + zijde zit. Deze weerstand is 27 Ohm.
Beide weerstanden gemeten en zijn ok.
Verder zijn alleen de spoelen aanwezig van de meter....conclusie : andere meter...x2.
Vriendelijke groet,
Frans Even
Just an update on this in case it's of use to anyone else. I ended up doing a kitchen experiment with a pan of water, a digital thermometer, a TD5 coolant sensor and a 3.9 EFi sensor (2 of them actually so I could double check the readings).
This is the result.. (sensor value in ohms)
Temp....TD5.....3.9....3.9(2)
10......3900...1198
20......2700....810
30......1810....543
40......1213....360
50.......877....254....230
60.......636....173....184
70.......454....118....128
80.......336.....84....89
85.......298.....76....72
90.......252.....63....60
95.......224.....56....50
100......190.....50....30
The second 3.9 sender was only measured from 50 as that was what the water had cooled down to when I started with that sender !
I then checked the gauge itself by connecting a variable resistor in place of the sensor on the vehicle and finding out where the cold mark, centre and hot mark were.
The cold mark (the dash just above the blue area) comes in at 185 ohms
The centre comes in at 106 ohms
The hot mark (the dash below the red area) comes in at 63 ohms
The first thing this showed me was that the TD5 sensor was a none starter, the TD5 ECU must use a PWM signal or a resistor ladder to control the gauge based on the sensor input as using the sensor direct won't register on the gauge until the coolant is over 100C
I'm not sure why the two 3.9 sensors were so different but I'm guessing tolerance differences as they are from different manufacturers, maybe one of them is after market or maybe LR changed suppliers. They are, however, at their closest around the important 80 to 90C area.
Looking at the gauge requirements and the sensor output it looks as if adding a resistor inline with the sensor of around 30 ohms would put the gauge in the right ball park. I'm going to fit a trimmer pot inline with mine so I can make fine adjustments to it to compensate for any change in the sender unit as there is about 5 ohms difference between the senders I have at the important temperatures. I'll use the second sender as it has a bigger swing when the temperature heads above 90 degrees so will give a more obvious gauge movement if the engine starts to go over temperature.
Conclusie is dus dat de sensor goed is en de meter het probleem.
Aan de meter kan je verder weinig veranderen, of je moet deze open slopen.
Door de opening van de verlichting kan je een weerstand zien. Deze weerstand zit aan de zijde van de sensor. deze weerstand is 2000 Ohm.
Bij het verder ontmantelen van de meter kom ik een andere weerstand tegen die aan de + zijde zit. Deze weerstand is 27 Ohm.
Beide weerstanden gemeten en zijn ok.
Verder zijn alleen de spoelen aanwezig van de meter....conclusie : andere meter...x2.
Vriendelijke groet,
Frans Even