Veel rook uit crankcase breather
-
BlueMotion
Veel rook uit crankcase breather
Sinds twee weken heb ik opeens veel last van veel rook uit de crankcase breather
De retour die normaal gesproken opnieuw wordt aangesloten op de luchtinlaat.
Het gaat om een omgebouwde 200tdi (Disco) zonder turbo.
Enig idee wat dit zou kunnen zijn?
Ik moet binnenkort weer voor de APK dus dit moet nog wel ff in orde.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13/03/2012 11:01 door BlueMotion.
De retour die normaal gesproken opnieuw wordt aangesloten op de luchtinlaat.
Het gaat om een omgebouwde 200tdi (Disco) zonder turbo.
Enig idee wat dit zou kunnen zijn?
Ik moet binnenkort weer voor de APK dus dit moet nog wel ff in orde.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13/03/2012 11:01 door BlueMotion.
-
Rickske
Re: Veel rook uit crankcase breather
Lang niet gereden en nu verdampt water uit je olie, een kapotte koppakking, kop of problemen met een of meerdere zuigers/veren en hun passing in de cilinderbus.
Een beetje is wel normaal voor een wat oudere auto. De reden dat 'ie de luchtinlaat in gaat is zodat oliedampen verbrand worden in de motor en via de uitlaatpijp achter de wagen geloosd worden. Wordt het echter meer dan een beetje dan ken je vast de spookverhalen van op hol slaande diesels. In de gaten houden is dus belangrijk, en verhelpen beter.
Ik heb zelf met een vorige motor een tijd lang gereden met een colafles gevuld met staalwol aan het chassis. Bij mij kwam weinig tot geen olie mee maar wel extra dampen. De lucht uit de breather ging via wat pijpen onder de colafles in, en kwam er bovenin uit. Eventuele oliemist werd door het staalwol opgevangen. De pijp die er bovenin uitkwam heb ik naar de achterkant van de wagen geleid zodat ook in file de dampen niet verzamelen onder je wagen. Bij de apk meten ze de uitlaatgas dampen. Niet mijn speciale pijpje... Toch heb ik er toen voor gekozen om een ander blok op te scharrelen. Helaas is deze nu aan revisie toe.
Rickske
14444.jpg --> mod_embed_images_loadimage('33580746fa0247e208fa4fca4b2bf006', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/smoelenboek/fotos/landrover/14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', '', 15261182, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Uiteraard kan ik strax in 2014 niet voor beiden de belasting ophoesten..
1978 Series3 109 Stawag 2,25Diesel 5brg "Burro"
1979 Range Rover Classic 3,5L V8 LPG "Amarillo"
Een beetje is wel normaal voor een wat oudere auto. De reden dat 'ie de luchtinlaat in gaat is zodat oliedampen verbrand worden in de motor en via de uitlaatpijp achter de wagen geloosd worden. Wordt het echter meer dan een beetje dan ken je vast de spookverhalen van op hol slaande diesels. In de gaten houden is dus belangrijk, en verhelpen beter.
Ik heb zelf met een vorige motor een tijd lang gereden met een colafles gevuld met staalwol aan het chassis. Bij mij kwam weinig tot geen olie mee maar wel extra dampen. De lucht uit de breather ging via wat pijpen onder de colafles in, en kwam er bovenin uit. Eventuele oliemist werd door het staalwol opgevangen. De pijp die er bovenin uitkwam heb ik naar de achterkant van de wagen geleid zodat ook in file de dampen niet verzamelen onder je wagen. Bij de apk meten ze de uitlaatgas dampen. Niet mijn speciale pijpje... Toch heb ik er toen voor gekozen om een ander blok op te scharrelen. Helaas is deze nu aan revisie toe.
Rickske
14444.jpg --> mod_embed_images_loadimage('33580746fa0247e208fa4fca4b2bf006', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/smoelenboek/fotos/landrover/14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', '', 15261182, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Uiteraard kan ik strax in 2014 niet voor beiden de belasting ophoesten..
1978 Series3 109 Stawag 2,25Diesel 5brg "Burro"
1979 Range Rover Classic 3,5L V8 LPG "Amarillo"
-
BlueMotion
Re: Veel rook uit crankcase breather
3 weken geleden mee gereden in het terrein. Ik heb toen ook even in wat water gestaan, niet heel diep.
Op de terugweg opeens last van rook onder de motorkap. Dit bleek dus uit de breather te komen.
Heb er afgelopen weekend ruim 300 km mee gereden en hij blijft echt continu roken. En ook echt redelijk veel.
Aan performance ligt het niet.
Kan het ook aan verstopping liggen of iets anders?
Op de terugweg opeens last van rook onder de motorkap. Dit bleek dus uit de breather te komen.
Heb er afgelopen weekend ruim 300 km mee gereden en hij blijft echt continu roken. En ook echt redelijk veel.
Aan performance ligt het niet.
Kan het ook aan verstopping liggen of iets anders?
-
Thimo
Re: Veel rook uit crankcase breather
Kan het niet zo zijn dat je vergeten bent om een waadplug in je distributiedeksel te zetten.
Misschien is via deze opening water in je distributie gekomen en veroorzaakt deze de rook.
Mvg Thimo.
Misschien is via deze opening water in je distributie gekomen en veroorzaakt deze de rook.
Mvg Thimo.
-
Rickske
Re: Veel rook uit crankcase breather
hoe ruikt de rook? komt er een mist van olie mee? is er relevant meer rook vol gas?
Rickske
14444.jpg --> mod_embed_images_loadimage('34a88be549bceffa3cceb1030077ed47', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/smoelenboek/fotos/landrover/14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', '', 15262389, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Uiteraard kan ik strax in 2014 niet voor beiden de belasting ophoesten..
1978 Series3 109 Stawag 2,25Diesel 5brg "Burro"
1979 Range Rover Classic 3,5L V8 LPG "Amarillo"
Rickske
14444.jpg --> mod_embed_images_loadimage('34a88be549bceffa3cceb1030077ed47', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/smoelenboek/fotos/landrover/14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', '', 15262389, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Uiteraard kan ik strax in 2014 niet voor beiden de belasting ophoesten..
1978 Series3 109 Stawag 2,25Diesel 5brg "Burro"
1979 Range Rover Classic 3,5L V8 LPG "Amarillo"
-
BlueMotion
Re: Veel rook uit crankcase breather
Rook ruikt als uitlaatgas. En er nevelt zo nu en dan wat olie mee.
De vuldop blijft, losgedraaid, gewoon liggen. Daar dus niet veel druk.
Alle vloeistoffen zijn op niveau.
Voor het gevoel lijkt het net of is mijn uitlaat dubbelgevouwen en moet het er nu daar uit.
(nog nie gecheckt nie)
Vind het zo raar omdat het Opeens zo is, en niet geleidelijk.
De vuldop blijft, losgedraaid, gewoon liggen. Daar dus niet veel druk.
Alle vloeistoffen zijn op niveau.
Voor het gevoel lijkt het net of is mijn uitlaat dubbelgevouwen en moet het er nu daar uit.
(nog nie gecheckt nie)
Vind het zo raar omdat het Opeens zo is, en niet geleidelijk.
-
Dirk109
Re: Veel rook uit crankcase breather
Ik zou ff checken of er soms wat water bij de olie zit wat verdampt?
Zou echter na 300km wel verdampt moeten zijn.
Ik ben ook geen diesel kenner dus roep maar wat.
Dirk109
Zou echter na 300km wel verdampt moeten zijn.
Ik ben ook geen diesel kenner dus roep maar wat.
Dirk109
-
richard78
Re: Veel rook uit crankcase breather
Ligt er natuurlijk aan hoeveel water en uit hoeveel kleine stukjes de 300km bestond en hoe warm het blok is geworden. Als er water bij de olie zit zou de olie vervangen helpen.
Richard78
Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!
handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('05b56a239adeb5cc257a3506663193a6', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 15263181, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Richard78
Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!
handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('05b56a239adeb5cc257a3506663193a6', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 15263181, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
BlueMotion
Re: Veel rook uit crankcase breather
Ff update. Inmiddels mijn 200di uit mijn BlueMotion gehaald. Wat teveel blue motion... Druk uit vuldop en peilstok. Mijn Apk keuring van 11 april ga ik zo dus niet halen. Maar eens kijken, wat er allemaal mis is. compressiemeten is helaas niet gelukt, niet de juiste aansluiting. Het starten was al een hele klus.
Allemaal dus mooi &%#@%&#*
Dan ook gelijk maar een custom rvs uitlaat. Mooi 63,5mm. Met alleen een universele einddemper. En op zijkant eruit.
Allemaal dus mooi &%#@%&#*
Dan ook gelijk maar een custom rvs uitlaat. Mooi 63,5mm. Met alleen een universele einddemper. En op zijkant eruit.
-
Stijn
Re: Veel rook uit crankcase breather
spookverhalen???
maar wellicht te vroeg voor paniek.
Mocht je dit overigens overkomen dan moet je snel ingrijpen en het niet zover laten komen. Mij lijkt in de versnelling zetten en de motor smoren door de koppeling op te laten komen een goed plan, of hem laten rijden en dan remmen zonder de koppeling in te drukken.
maar wellicht te vroeg voor paniek.
Mocht je dit overigens overkomen dan moet je snel ingrijpen en het niet zover laten komen. Mij lijkt in de versnelling zetten en de motor smoren door de koppeling op te laten komen een goed plan, of hem laten rijden en dan remmen zonder de koppeling in te drukken.
-
BlueMotion
Re: Veel rook uit crankcase breather
Nu had ik mijn carterontluchting niet op nieuw in de inlaat aangesloten, dus de kan is wel iets kleiner.
De kans is nog steeds reëel. Gelukkig is mij dit niet overkomen. Hopelijk valt de schade een beetje mee.
Na het verwijderen van de kop was niks bijzonders te zien. Geen duidelijk lek in de koppakking...
De kans is nog steeds reëel. Gelukkig is mij dit niet overkomen. Hopelijk valt de schade een beetje mee.
Na het verwijderen van de kop was niks bijzonders te zien. Geen duidelijk lek in de koppakking...
-
Rickske
Re: Veel rook uit crankcase breather
je kan met kop er af eens wat olie op de zuigers gooien. dan de motor tornen. als je gebroken zuigerveren hebt wordt de cilinder wand niet schoon door de schraap en compressie-veren.
Rickske
14444.jpg --> mod_embed_images_loadimage('b7d34b3115ac198dd5a538adcb7cb3ee', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/smoelenboek/fotos/landrover/14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', '', 15304461, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Uiteraard kan ik strax in 2014 niet voor beiden de belasting ophoesten..
1978 Series3 109 Stawag 2,25Diesel 5brg "Burro"
1979 Range Rover Classic 3,5L V8 LPG "Amarillo"
Rickske
14444.jpg --> mod_embed_images_loadimage('b7d34b3115ac198dd5a538adcb7cb3ee', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/smoelenboek/fotos/landrover/14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', '', 15304461, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Uiteraard kan ik strax in 2014 niet voor beiden de belasting ophoesten..
1978 Series3 109 Stawag 2,25Diesel 5brg "Burro"
1979 Range Rover Classic 3,5L V8 LPG "Amarillo"