testen of borg warner nog werkt?

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
jim

testen of borg warner nog werkt?

Bericht door jim »

hoe kan ik controleren of mijn borg warner bak nog goed werkt? het gaat om een range rover clasic.

dus hoe kan ik testen of de bak het diferenciel nog goed locked en unlocked bij grip verlies?
Leendert

Re: testen of borg warner nog werkt?

Bericht door Leendert »

Een Borg & Warner tussenbak is eigenlijk permanent gelockt door middel van een Visco koppeling bij de voorste uitgaande as.
Je kunt dit testen door een wiel met een krik van de grond te tillen en dit wiel met enige kracht rond te draaien (handrem los, in N bij een automaat).
Als dit lukt dan werkt de Visco kopeling nog, meestal gaat bij problemen deze koppeling vast zitten zodat dit niet lukt.
Dit geeft dan het zelfde effect als een manuele diflock.
Benno

Bericht door Benno »

En let op, draaien gaat niet gemakkelijk. Met een wielsleutel erop zal het wiel heel langzaam aan in beweging komen. dan is alles goed. Draait het wiel gemakkelijk dan klopt er iets niet
jim

Bericht door jim »

bedankt en daar kan ik wat mee!
is 1 wiel omhoog krikken voldoende
Ian RookRover

Bericht door Ian RookRover »

Ja, sterker nog, als je er meer opkrikt werkt de test niet meer. Dan gaat het andere wiel namelijk de tegenovergestelde kant opdraaien, zonder dat de aandrijfas naar de bak meedraait.

Er mag maar 1 wiel van de grond staan. handrem dr op, en het moet zwaar gaan met een wielmoersleutel op 1 van de moeren. Gaat het helemaal niet rond, dan zit de koppeling vast, gaat het heel licht dan doet ie niks meer en heb je feitelijk alleen achterwielaandrijving.

Ian.
jim

Bericht door jim »

bedank!

vraagje, werkt de borg warner alleen op de voorwielen?

dan moet ik dus het voorwiel op krikken?
Benno

Bericht door Benno »

Ian, handrem lijkt me niet slim. Rem je een van de aandrijfassen mee af. We hebben transmissieremmen en geen handremmen, vergeet dat niet. Gewoon drie wieltjes op de weg dat is alles.

Benno

Borg warner werkt als tussenbak tussen voor en achter. Tussen de voorwielen of achterwielen zit alleen het differentieel.
jim

Bericht door jim »

Bedankt en ik heb net het wiel omhoog gezet en het werkt! Wiel draait heel langzaam met de moersleutel

Kan iemand wat meer uitleggen over de borg warner? Bij grip verlies spint de koppeling door waardoor de vloeistof in de koppeling warm word en hard word waardoor alle aandrijfassen locken.Daarna bij normale grip koelt de vloeistof weer af en unlocken de assen.

Iemand toevallige een link naar nog meer uitleg / tekening of een animatie?
Ian RookRover

Benno Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ian, handrem lijkt me niet slim. Rem je een van de
> aandrijfassen mee af. We hebben transmissieremmen
> en geen handremmen, vergeet dat niet. Gewoon drie
> wieltjes op de weg dat is alles.

Je hebt volkomen gelijk. sorry

Ian.
Ian RookRover

Jim,

een visco koppeling werkt door dat een vloeistof die dik wordt als het warm wordt tussen een aantal platen wordt gedrukt. Deze platen zitten beurtelings aan de vooras en de achteras. Zodra die plaatjes dus ten opzichte van elkaar gaan draaien (als dus een van de assen grip verliest) wordt die vloeistof warm en dus heel stroperig. Hierdoor sleept het ene plaatje het andere plaatje mee en worden de twee assen dus aan elkaar gekoppeld.

Ian.
Plaats reactie