snelheidsmeter S3
-
plaetje
snelheidsmeter S3
De auto is een S3 88 2,5na met een 2,25 bak en RR diffs 2.35x85x16 banden
Ik heb gisteravond weer eens een nieuwe km kabel geplaats (vorige werkte al 2jaar niet)
Vanmorgen een stukje gereden maar de Tom-Tom geeft 80km aan en de meter in het dashbord ongeveer 40km
Hoe en wat moet ik veranderen om de goede snelheid op de meter te krijgen.
Ik weet dat er een militaire bak onder zit (is groen geverft) van van Dam (herkenbosch) zit er al 5 jaar onder.
Deze vraag heb ik al eens gesteld maar geen antwoord ontvangen.
Limburgrover
Ik heb gisteravond weer eens een nieuwe km kabel geplaats (vorige werkte al 2jaar niet)
Vanmorgen een stukje gereden maar de Tom-Tom geeft 80km aan en de meter in het dashbord ongeveer 40km
Hoe en wat moet ik veranderen om de goede snelheid op de meter te krijgen.
Ik weet dat er een militaire bak onder zit (is groen geverft) van van Dam (herkenbosch) zit er al 5 jaar onder.
Deze vraag heb ik al eens gesteld maar geen antwoord ontvangen.
Limburgrover
-
JustinvS
Re: snelheidsmeter S3
1. De RR diffs hebben een andere overbrengingsverhouding dan de series diffs. Omdat de snelheid voor de kmteller bij de bak gemeten wordt en niet bij het wiel wordt hier geen rekening mee gehouden. (Series 1:4,7; RR 1:3.54 uit het hoofd, bijna een versnelling verschil)
2. Een 88 is vaak geleverd op 6.00X16 terwijl 235/85R16 het dichtst bij 7.50R16 komt. 109" is vaak geleverd met 7.50R16 en dus zou je een daarvoor bestemde kmteller kunnen toepassen om (alleen) dit probleem op te lossen. Dit lost nog niets op wat betreft jouw gewijzigde diffs.
3. De militairen reden als het goed is met normale bakken. Alleen de 1tonners met 9.00R16 banden (GROOT!) hadden een "lagere" ratio dacht ik zo. Ik heb in ieder geval een ex-mod bak met schijnbaar normale verhoudingen (niet geschilderd).
Oplossing: in het klokwerk zit hoe dan ook de verkeerde tandwielverhouding om de juiste km's aan te geven. Ik denk niet dat er een teller is die toevallig zo uitkomt dat hij compatibel is met een series bak, RR diffs en 7,50R16 (235/85R16) banden. Wat je kan doen is op zoek gaan naar een bedrijf (en die zijn er) die de verhoudingen met je uitrekenen en een tandwielkastje tussen klok en kmtellerkabel plaatsen die de juiste verhouding doorgeeft aan de teller. Welke bedrijven dat zijn en waar ze zitten weet google vast wel.
Groeten,
Justin
"Rockbell", "Ninety" en "Sheska"
prikhandtekening600x176II.jpg --> mod_embed_images_loadimage('cb0846ef00d981f21bfce0b95456704f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-KCEiw2c0Des%2FThsJ4g9hmPI%2FAAAAAAAABMs%2FO3uD7o-3mBw%2Fprikhandtekening600x176II.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-KCEiw2c0Des/ThsJ4g9hmPI/AAAAAAAABMs/O3uD7o-3mBw/prikhandtekening600x176II.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-KCEiw2c0Des%2FThsJ4g9hmPI%2FAAAAAAAABMs%2FO3uD7o-3mBw%2Fprikhandtekening600x176II.jpg', '', 15299754, 600, 600, 'Loading image ...', false);
2. Een 88 is vaak geleverd op 6.00X16 terwijl 235/85R16 het dichtst bij 7.50R16 komt. 109" is vaak geleverd met 7.50R16 en dus zou je een daarvoor bestemde kmteller kunnen toepassen om (alleen) dit probleem op te lossen. Dit lost nog niets op wat betreft jouw gewijzigde diffs.
3. De militairen reden als het goed is met normale bakken. Alleen de 1tonners met 9.00R16 banden (GROOT!) hadden een "lagere" ratio dacht ik zo. Ik heb in ieder geval een ex-mod bak met schijnbaar normale verhoudingen (niet geschilderd).
Oplossing: in het klokwerk zit hoe dan ook de verkeerde tandwielverhouding om de juiste km's aan te geven. Ik denk niet dat er een teller is die toevallig zo uitkomt dat hij compatibel is met een series bak, RR diffs en 7,50R16 (235/85R16) banden. Wat je kan doen is op zoek gaan naar een bedrijf (en die zijn er) die de verhoudingen met je uitrekenen en een tandwielkastje tussen klok en kmtellerkabel plaatsen die de juiste verhouding doorgeeft aan de teller. Welke bedrijven dat zijn en waar ze zitten weet google vast wel.
Groeten,
Justin
"Rockbell", "Ninety" en "Sheska"
prikhandtekening600x176II.jpg --> mod_embed_images_loadimage('cb0846ef00d981f21bfce0b95456704f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-KCEiw2c0Des%2FThsJ4g9hmPI%2FAAAAAAAABMs%2FO3uD7o-3mBw%2Fprikhandtekening600x176II.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-KCEiw2c0Des/ThsJ4g9hmPI/AAAAAAAABMs/O3uD7o-3mBw/prikhandtekening600x176II.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-KCEiw2c0Des%2FThsJ4g9hmPI%2FAAAAAAAABMs%2FO3uD7o-3mBw%2Fprikhandtekening600x176II.jpg', '', 15299754, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
laro tijn
Re: snelheidsmeter S3
Hé Justin hierbij nog een aanvulling wat betreft de gebruikte versnellingsbakken bij Nederlandse militaire laro's.
Deze zijn niet het zelfde als van de burger uitvoering zoals je beschreef bij punt 3 In eerste instantie waren het de gewone suffix C bakken zoals in alle andere series 3 maar deze zijn al snel vervangen voor suffix D bakken omdat de synchromes ringen van suffix C wel erg snel sneuvelden, dit werd veroorzaakt omdat de Nederlandse militaire laro's op 205-16 banden stonden in plaats van 7.50-16 zoals de Engelse laro's.
De suffix D bak heeft een andere overbrengingsverhouding dan de suffix C bak.
groet,
Martijn
Deze zijn niet het zelfde als van de burger uitvoering zoals je beschreef bij punt 3 In eerste instantie waren het de gewone suffix C bakken zoals in alle andere series 3 maar deze zijn al snel vervangen voor suffix D bakken omdat de synchromes ringen van suffix C wel erg snel sneuvelden, dit werd veroorzaakt omdat de Nederlandse militaire laro's op 205-16 banden stonden in plaats van 7.50-16 zoals de Engelse laro's.
De suffix D bak heeft een andere overbrengingsverhouding dan de suffix C bak.
groet,
Martijn
-
JustinvS
Re: snelheidsmeter S3
Suffix D heeft volgens mij gewoon dezelfde overbrengingsverhoudingen als een suffix A-C bak. Dat het NL leger andere ratio's heeft gebruikt klopt wel, maar dat verschil zit hem niet in de suffix. Land Rover is in 1980 gestopt met het maken van de Suffix C bak en overgegaan op de suffix D bak met onder andere een betere synchro ringen setup, die tot de dag van vandaag als de sterkste Land Rover Series bak bekend staat (of in ieder geval als de gene die het minst uit de versnellingen schiet.)
Dus de meeste suffix D bakken hebben dezelfde overbrengingsverhouding als de Suffix C bakken, behalve die van het NL leger.
Rockbell heeft een Suffix D bak uit het engelse leger (ex-MOD) en heeft naar mijn weten een normale overbrengingsverhouding. (110km/u met nog iets over op 225/75R16, GPS gemeten, dus in ieder geval geen low ratio 1-ton bak)
Artikel over NL lightweights
Vis versnellingsbakken site (hiervoor iets minder relevant)
TeriAnn's Land Rover gearbox history, en TeriAnn's gearbox ratios
Als ik er naast zit hoor ik dat graag.
Groeten,
Justin
"Rockbell", "Ninety" en "Sheska"
prikhandtekening600x176II.jpg --> mod_embed_images_loadimage('98d5b391023e2269902258b91c8fd67a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-KCEiw2c0Des%2FThsJ4g9hmPI%2FAAAAAAAABMs%2FO3uD7o-3mBw%2Fprikhandtekening600x176II.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-KCEiw2c0Des/ThsJ4g9hmPI/AAAAAAAABMs/O3uD7o-3mBw/prikhandtekening600x176II.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-KCEiw2c0Des%2FThsJ4g9hmPI%2FAAAAAAAABMs%2FO3uD7o-3mBw%2Fprikhandtekening600x176II.jpg', '', 15314691, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Dus de meeste suffix D bakken hebben dezelfde overbrengingsverhouding als de Suffix C bakken, behalve die van het NL leger.
Rockbell heeft een Suffix D bak uit het engelse leger (ex-MOD) en heeft naar mijn weten een normale overbrengingsverhouding. (110km/u met nog iets over op 225/75R16, GPS gemeten, dus in ieder geval geen low ratio 1-ton bak)
Artikel over NL lightweights
Vis versnellingsbakken site (hiervoor iets minder relevant)
TeriAnn's Land Rover gearbox history, en TeriAnn's gearbox ratios
Als ik er naast zit hoor ik dat graag.
Groeten,
Justin
"Rockbell", "Ninety" en "Sheska"
prikhandtekening600x176II.jpg --> mod_embed_images_loadimage('98d5b391023e2269902258b91c8fd67a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-KCEiw2c0Des%2FThsJ4g9hmPI%2FAAAAAAAABMs%2FO3uD7o-3mBw%2Fprikhandtekening600x176II.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-KCEiw2c0Des/ThsJ4g9hmPI/AAAAAAAABMs/O3uD7o-3mBw/prikhandtekening600x176II.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-KCEiw2c0Des%2FThsJ4g9hmPI%2FAAAAAAAABMs%2FO3uD7o-3mBw%2Fprikhandtekening600x176II.jpg', '', 15314691, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
laro tijn
Re: snelheidsmeter S3
die site van teriAnn blijft een mooi na slagwerk voor de Landrover gek en kan daar inderdaad niks over terug vinden even vanuit gaande dat deze lijst compleet is, ik heb altijd gedacht dat de suffix D bak buiten de aanpassingen aan de syncromesh ringen ook een andere overbrengingsverhouding had.
Dat had ik een keer ergens gelezen dacht ik maar waar????? Even de boekenkast omkeren misschien.
Het zou natuurlijk kunnen dat defensie bij de bak wissel van C naar D gerommeld heeft met de ratio's om deze beter te laten aansluiten bij de door hun gebruikte banden en dat daar het mis verstand vandaan komt omdat er toch verschil zit in de civiele en de Nederlandse defensie bakken.
Toch even zoeken of ik het nog kan vinden, en inderdaad de suffix D bak is de betere bak van de twee.
Groet,
Martijn.
Dat had ik een keer ergens gelezen dacht ik maar waar????? Even de boekenkast omkeren misschien.
Het zou natuurlijk kunnen dat defensie bij de bak wissel van C naar D gerommeld heeft met de ratio's om deze beter te laten aansluiten bij de door hun gebruikte banden en dat daar het mis verstand vandaan komt omdat er toch verschil zit in de civiele en de Nederlandse defensie bakken.
Toch even zoeken of ik het nog kan vinden, en inderdaad de suffix D bak is de betere bak van de twee.
Groet,
Martijn.
-
Henk Bossinade
Re: snelheidsmeter S3
Beste Martijn,je hoeft niet alles te geloven wat Dhr.R de Roos in zijn boekje over de KL Laro schreef .Er staan wel meer onwaarheden in.Vr gr Henk B.
-
laro tijn
Re: snelheidsmeter S3
Ja Henk je hebt gelijk kwam inderdaad uit zijn boekje vandaan, lag ook ergens onder op de stapel in mijn boekenkast.
Stom he had het jaren geleden een keer gelezen en dat is blijkbaar blijven hangen.
Heeft defensie toch zelf lopen rommelen met de overbrengingsverhoudingen.
Groet,
Martijn.
Stom he had het jaren geleden een keer gelezen en dat is blijkbaar blijven hangen.
Heeft defensie toch zelf lopen rommelen met de overbrengingsverhoudingen.
Groet,
Martijn.