bout uitlaatspruitstuk draait door

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Dirk

bout uitlaatspruitstuk draait door

Bericht door Dirk »

Hallo prikkers,

De onderste bout van het uitlaatspruitstuk bij de achterste cilinder rechts draait door, de draad van het blok zit om de bout bij het weer uitdraaien. Hoe los ik dit op? Motor eruit en nieuwe draad tappen of is er ook een oplossing terwijl de motor erin blijft?
Het is van de RR.

Alvast bedankt,
Dirk
RRC '73
88" SIII '73
Wim Janssen

Re: bout uitlaatspruitstuk draait door

Bericht door Wim Janssen »

Je zou het met een helicoil kunnen proberen. Moet je wel het passende gereedschap voor hebben. Zie hier [www.google.nl]

groeten
Wim Janssen
Bart van Dessel

Bericht door Bart van Dessel »

Je kunt er M10 draad intappen en dan een M10 bout erin draaien, als je genoeg "vlees" hebt tenminste, of inderdaad een helicoil plaatsen, dan heeft de automaterialenzaak speciale setjes voor. Motor hoeft er echt niet uit! Wel aan te raden om het spruitstuk te verwijderen. Het is altijd een gehannes bij een V8 om de bouten er recht en onbeschadigd in en uit te krijgen.

Gr, Bart
WillemNoord

Bericht door WillemNoord »

zou eerst voor de oplossing van Wim gaan, houdt dit niet (let op niet te veel kracht zetten) kun je altijd nog voor Bart zijn tip gaan.
Succes
Wim Janssen

Bericht door Wim Janssen »

Willem,

Als je eerst draad tapt om een helicoil te monteren, zit je meestal al te groot om nog terug te gaan naar M10. Bovendien is een Helicoil veel sterker dan draad direct getapt in aluminium.

groeten
Wim Janssen
Bart van Dessel

Helicoil is idd sterker, want is van staal. Kop is van vrij zacht aluminium. Maar de speciale veertjes onder de bouten moeten ervoor zorgen dat de bout niet losdraait, want in het werkplaatshandboek staat een relatief laag aandraaikoppel voor de spruitstukbouten. 20Nm geloof ik. Er bestaan wel mooie setjes met draadeinden die je in de kop draait en dan met moertjes het spruitstuk vast draait. Dan worden de krachten beter verdeelt.

Gr, bart
Dirk

Bericht door Dirk »

Heren, bedankt voor de reacties.
De motor hoeft er inderdaad gelukkig niet uit, alleen de kop er weer af, dat was sneller getypt dan nagedacht ;-). Ik heb twee weken geleden een nieuwe tinnen pakking geplaatst. Kan ik deze hergebruiken of kan ik beter een nieuwe kopen?

20 Nm inderdaad en toch de draad verrot gedraaid. Misschien was het gat niet helemaal schoon of iets scheef erin gedraaid.

De helicoil begrijp ik zit toch vast in nieuw getapt draad in het aluminium, waarom is deze dan toch sterker? Uiteindelijk is het toch draad in het alu wat uiteindelijk de bout vasthoudt. Je kan natuurlijk wel gemakkelijk een aantal keren de bout losmaken in de tijd znder dat de draad in het aluminium beschadigd raakt. Dat zal het voordeel zijn.

groeten,
Dirk

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21/03/2012 17:04 door Dirk.
Bart van Dessel

Ik zou de kop er niet afhalen Dirk, in principe moet je er bij kunnen en kun je de helicoil er zo indraaien. De helicoil zet zichzelf vast in het aluminium en kan geen kant op, als je de bout erin draait dan blijft de helicoil ook vastzitten, die draait niet mee.

Gr en suc6, bart
Dirk

Bericht door Dirk »

Bart,

even voor de duidelijkheid, voor mijzelf.

Het draad in de alu kop is nagenoeg weg, neem ik even aan. Moet ik om een helicoil te plaatsen niet eerst nieuw draad tappen?
Als ik het uitvoer zoals jij voorstelt welke maat helicoil draai ik er dan in. Of is dit een kwestie van uitproberen.

groeten,
Dirk
Franc

Bericht door Franc »

Filmpje:

Groeten,
Franc
Bart van Dessel

Dirk, kun je het beste informeren bij de autom.zaak waar je het koopt, ik heb wel zo'n setje maar is jaren geleden dat ik het gebruikt heb dus weet het ook niet meer.

gr, Bart
Dirk

Bericht door Dirk »

Duidelijk filmpje Franc. Bedankt.

groeten,
Dirk
Plaats reactie