leverring unit RRC

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
neef Henk

leverring unit RRC

Bericht door neef Henk »

Gevalletje van menings verschil met de keurmeester

Ik heb van de RRC de leverring unit verwijdert omdat deze niet perse nodig is, nu is de wagen afgekeurt omdat dat ding er niet opzit. Volgens de keurmeester heeft deze invloed op de remmen. Hoe meer er wordt geladen hoe meer remdruk er wordt gemaakt naar de achter as volgens hem. Ik heb niets gezien wat in verbinding staat met de remmen?????????? Klopt dit?

Groeten neef Henk
Ian RookRover

Re: leverring unit RRC

Bericht door Ian RookRover »

Gezegd hebbende dat ik een van de weinigen ben die van mening is dat onder een Range Rover Classic een werkende self leveling unit hoort, meen ik toch dat de keurmeester in dit geval uit zijn nek kletst. Niet in de laatste plaats vanwege het grote aantal RRCs dat APK goedgekeurd rondrijdt zonder dat ding.

Ian.
René de Geeter

Bericht door René de Geeter »

Ik ken wel zo'n soort constructie bij vrachtauto's. Heet dan lastafhankelijk regelventiel. Verschil tussen leeg gewicht en max is natuurlijk groot.
Heb jaren geleden wel eens gereden met een kapot ventiel waardoor er max remvertraging was, kan je vertellen dat je dan tegen de voorruit zit als je alleen al naar de remmen kijkt.
Heb nog niet gehoord dat dit ook op personenauto's werd/wordt toegepast.

René
109 serie III StaWag
Geert Oude Luttighuis

Bericht door Geert Oude Luttighuis »

Toch zijn lastafhankelijke (achter)remsystemen heel normaal op personenwagens, hoor. Zowel mijn oude Citroën BX alsook mijn oude Volkswagen Polo hadden een dergelijke voorziening. Maar volgens mij heeft de self-leveling unit van de RRC hier helemaal niets mee van doen...
bram-rrc

Bericht door bram-rrc »

Heeft niets met de remmen van doen.

Beide rrc die ik heb al vaak goed gekeurd zonder die dingen.
Tom

Bericht door Tom »

Met de remmen heeft het niks te maken bij een Range Rover, bij mijn Lancia Fulvia uit 1974 is er wel een constructie met een stangetje van de achteras naar de koets welke de remdruk regelt afhankelijk van het gewicht op de achteras. (jaja, in die tijd al!)

Groet, Tom
Bart van Dessel

Bericht door Bart van Dessel »

Die keurmeester kletst uit z'n nek! de meeste auto's hebben wel een lastafhankelijke remdrukregelaar (ook onze Citroën ZX Break bijvoorbeeld) maar daar heeft de leveller niks mee van doen, een Discovery heeft hetzelfde chassis en zelfde assen én remsysteem en die heeft er ook geen onder zitten! In mijn ogen is het onnodig gewicht en doet het ding niks, dat hebben ze bij Land Rover ook ingezien en hebben ze het bij de Discovery weggelaten, terwijl dat meer een werkpaard is dan een Range Rover.
Ik heb tientallen RRC's apk gekeurd zonder de leveller en ook verschillende steekproeven, nooit een opmerking over gehad.

Gr, Bart
Ben leert elke dag van zijn Laro's

Bericht door Ben leert elke dag van zijn Laro's »

Was dat bij de garage waar je het woensdag over had?
Ik was daar vandaag nog in de buurt en dacht nog langs te gaan omdat ik nog een alternatief zoek voor het onderhoud van mijn rrs.
Als die keurmeester een van de werknemers van die garage is, klinkt dat niet echt als een heel ervaren persoon.
Maar goed dat ben ik ook niet
Frans Bonnes

Bericht door Frans Bonnes »

Henk, is de auto echt afgekeurd en dus ook afgemeld?

Als dat niet zo is de auto gewoon laten keuren en als hij dan afgekeurd wordt en afgemeld, meteen herkeuring van de RDW aanvragen.
Let op auto niet verplaatsen,

Er staat op elk keuringsbewijs hoe je dat precies moet regelen.

fb
neef Henk

Bericht door neef Henk »

Ik ga er geen probleem van maken hoor, dat ding heb ik er alweer onder geschroefd . Wil alleen ff zeker weten of het niets met het remmen te doen had, volgens hem wel. Zal hem nog eens overtuigen van zijn foutje, hij is ook maar een mens die geen puntjes wil verliezen

Groeten neef Henk
Ben leert elke dag van zijn Laro's

Bericht door Ben leert elke dag van zijn Laro's »

Als hij maar niet op de achteruitrijlichten wordt afgekeurd

Succes vandaag, kijken of hij er nu wel doorheen komt.
Boelo

Bericht door Boelo »

Na de keuring dat onding er gelijk weer onder weg halen en voor de volgende APK de steun van de bracket slijpen of een originele bracket zonder SLU monteren;-))
Groet Boelo
Ruud

Bericht door Ruud »

Zelfs onder mijn Renault 5 van 1986 zit een Lastafhankelijkeremdrukregelaar

Maar op mn RRC echt niet.
neef Henk

Bericht door neef Henk »

De RRC is weer goedgekeurd. Ik laat de unit lekker zitten want hij schijnt nog te werken. Van mijn 101 heb ik al jaren geleden dat ding verwijdert maar dat weet hij niet, keurt hem ieder goed.
Groeten neef Henk
GeraRRCd

Bericht door GeraRRCd »

Zo, schijnt te werken die Boge unit?
Volgens het wphb werkt hij als je 1) de afstand opmeet tussen aanslagrubber en as, 2) iets van 500 of 700 kg stenen achterin laadt, 3) een rit van minimaal 5 km over hobbelige wegen maakt, 4) je daarna naar dezelfde plek terugrijdt en de meting opnieuw doet: goed als het verschil slechts een enkele mm of zo is, fout als de achterkant doorgezakt is en de afstand dus aanzienlijk afgenomen is door de belasting.
Of het een onding of uitkomst is zo'n ride-leveling unit, is afhankelijk van de omstandigheden (en persoon aan wie je het vraagt): Ja als je een zware trailer erachter hebt die wat te hard drukt op de kogel. Ja als je snachts geen tegenliggers wilt verblinden (alhoewel die pitjes standaard ook weer niet zoveel licht geven), Ja als je een zware last achterin hebt en geen extra zware schroefveren hebt (ofwel het comfort van de RR wilt behouden), maar Nee als je met een stevige lading moet slalommen, want dan kan hij een kamelen-bokkengedrag vertonen vanwege de midplaatsing en hoe de veren de klappen opvangen.

Niet uit eigen ervaring, maar wel gelezen in de verschillende boekjes. Evenals dat het niets te maken heeft met het remgedrag, maar die conclusie was hier al getrokken ;-)

groet, Gerard
Frans Bonnes

Bericht door Frans Bonnes »

neef Henk Schreef:
-------------------------------------------------------
> Van mijn
> 101 heb ik al jaren geleden dat ding verwijdert
> maar dat weet hij niet, keurt hem ieder goed.
> Groeten neef Henk

Dat ding wat je van de 101 verwijderd hebt is wel een lastafhankelijk remventiel.
Maar op een 101 en dan vooral de ambu heb je hem eigenlijk niet nodig.
Het gaat er bij de 101 GS om dat de achteras niet te hard gaat remmen.

fb
Alexander

Bericht door Alexander »

Moi,

Deze unit is een niveau regeling, die zorgt dat de wagen bij een zware lading niet achterover gaat hangen. Bij mijn RRC was deze lek en werkt du ook niet meer. Er zijn toen progressieve veren van de Disco onder gekomen, die zonder zo'n unit hetzelfde effect hebben. Een nieuwe unit kostte € 1.500 en 4 nieuwe veren € 600,= in 2003.

Alexander
Plaats reactie