2,25 diesel

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
jan

2,25 diesel

Bericht door jan »

MIjn 2,25 diesel lekt olie. Nu hoor ik jullie al zeggen "dat doen ze allemaal". Maar zo bedoel ik dat niet. Het lijkt erop dat hij het er aan de boven kant eruit spuit. Dus denk ik aan overdruk.

Nu mijn vraag kan ik zelf reviseren of zijn er gereviceerde cilinderkoppen in omloop. Wat is verstandig om te doen. En zou er nog wat anders aan de hand kunnen zijn.

Gr. Jan
Tobias van Krieken

Re: 2,25 diesel

Bericht door Tobias van Krieken »

Heeft de mijne nu ook last van sinds een paar weken.
Waarschijnlijk komt je olie uit de carterontluchting? (die dop bovenop het kleppendeksel)
Zoja, dan zal er iets van onderdruk plaats vinden. De kan de lucht er boven niet uit (of zo iets) en word het carter ingeblazen, hierdoor komt de olie omhoog.
Het kan zijn dat je carterontluchtingsdop verstopt zit, wil wel eens na de winter gebeuren, dus die even eraf halen en dan ff goed schoonspoelen met diesel oid.
Is het dan nog niet verholpen.. kunnen het je zuigerveren zijn, dan moet de kop er af, deze zijn gewoon via internet te verkrijgen. Nadeel is dus dat de kop er af moet.
Weet niet of er nog iets aan de hand kan zijn?
Exfietser

Re: 2,25 diesel

Bericht door Exfietser »

Het verstandigste is om uit te zoeken wat er aan de hand is. Zomaar een nieuwe kop plaatsen kan natuurlijk werken maar ik weet nog wel een dozijn andere dingen die je ook zomaar kan vervangen. Dingen die dit eerder kunnen veroorzaken dan een defecte kop. De kop is het eerder juist waarschijnlijk niet.


Arnold.
Exfietser

Re: 2,25 diesel

Bericht door Exfietser »

Om zuigerveren te vervangen moet er wel iets meer los dan alleen de kop hoor. En alleen zuigerveren vervangen is zoiets als een lekkende dijk repareren door met je vinger in het gat te gaan zitten. Of te wel kan wel werken maar is het niet. Een zuigerveer loopt ergens tegen aan. Dat oppervlak slijt net als de veer ook. Het verstandigste is het dus om beide te vervangen of herstellen).

En bij onderdruk wil er juist lucht in. Overdruk in het carter kan een oorzaak zijn. Maar ook een verstopte retour leiding van de kop naar carter b.v. Of een veel te hoge oliedruk doordat regelklep vast zit.

Arnold.
richard78

Re: 2,25 diesel

Bericht door richard78 »

Haal bij een draaiende motor de dop van de olie vulpijp. Als daar een flinke stroom lucht uit komt heb je overdruk.
Een betere methode is natuurlijk de compressie te meten. Misschien is er een prikker in de buurt met een compressie meter. Anders zijn ze niet zo duur.

succes!

Richard78

Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!

handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('876dd1a942dd57458ad8d6477d66e734', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 15270215, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Hans

Re: 2,25 diesel

Bericht door Hans »

Voor een goede meter voor een diesel, tel je toch wel 300 euro af. is maar wat je niet duur vindt.

Foto-HE7XGDFF.jpg --> mod_embed_images_loadimage('d016b25ff507eeba0b68b67dce77f6d2', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-HE7XGDFF.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-HE7XGDFF.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-HE7XGDFF.jpg', '', 15270629, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Plaats reactie