grote teleurstelling.......

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Bart van Dessel

grote teleurstelling.......

Bericht door Bart van Dessel »

Ik heb een 300 tdi compleet gereviseerd, dwz geboorde cylinders, nieuwe overmaatse zuigers, alle lagers en keerringen, nieuwe kop etc etc, blok hadden we deze week ingebouwd en gemonteerd achter een gereviseerde ZF, vandaag was de dag om te starten, ik heb er Milner inloopolie in gedaan op advies van Frieda van Turner Engineering, waar ik de Kolben schmidt zuigers van heb. Eerst heb ik geprobeerd om oliedruk te creeëren, dat doe ik altijd door de gloeistiften te verwijderen (zonder compressie gaat de motor sneller rond) en het plusje van de inspuitpomp los te halen. Maarrrrr, geen oliedruk, zelfs na het verwijderen van de oliedrukschakelaar komt er geen olie uit het gat, lampje op dashboard gaat ook niet uit. Het is mij een groot raadsel. Maar tijdens het avondeten (smaakte niet zo lekker als anders) zat ik te denken wat de oorzaak zou kunnen zijn dat het blok kapot is gelopen, en ik vermoed dat dat een kapotte oliepomp is, daar zijn we dus niet aan geweest. Mooi klote dus, kan weer (bijna) alles uit elkaar!
Of heeft iemand een andere suggestie???

Gr, Bart
rinie

Re: grote teleurstelling.......

Bericht door rinie »

wat je kunt doen is even olie via de olie filter in de pomp pompen dus olie filter eraf en daar dan in het kanaal van de oliepomp olie erin en dan een keer rond starten dan moet er olie komen anders is de pomp defect of de aandrijving of de zuigkorf zit dicht
groeten rinie
westfries.

Re: grote teleurstelling.......

Bericht door westfries. »

Ik heb een 300 tdi compleet gereviseerd
Dus niet
Je lijkt dat revisie bedrijf wel dat mijn 2.25 haarfijn afstelde na revisie ook zo een ... amateur
Ja sorry Bart maar ( compleet gereviseerd ) betekent nu eenmaal compleet gereviseerd

vlag.jpg --> mod_embed_images_loadimage('7757a3f5ad4045382df92d6b4e022a23', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.udcn.nl%2FFOTO%2Fvlag.jpg', 'http://www.udcn.nl/FOTO/vlag.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.udcn.nl%2FFOTO%2Fvlag.jpg', '', 15267525, 600, 600, 'Loading image ...', false);
jouke ruardy

Re: grote teleurstelling.......

Bericht door jouke ruardy »

Als je overmaat zuigers monteerd en blok boord
Dan heb je alles uit elkaar om het blok naar de tijd te reinigen.
Is dan nog een kleine moeite om de pomp ook te doen.
Nu kost het veel werk om deze te vervangen wat mij wel nodig lijkt.
Hoe is het met de lagerspeeling van drijfstang en hoofdlagers
Als deze veel te ruim is komt het nog niet goed bart

mvg jouke
Bart v.a. z'n werk

Re: grote teleurstelling.......

Bericht door Bart v.a. z'n werk »

ALLES is nieuw, behalve de oliepomp, (bijna) kale onderblok heb ik naar revisiebedrijf gebracht voor op te boren, had ik het oliepomphuis er maar af gehaald. Jullie hebben wel gelijk. Duur leergeld. Lagerspeling hoef ik niet op te meten, die zijn nieuw, evenals de zuigers, bronzen busjes van lagerpen, hoofdlagers, drijfstanglagers, alles is opgemeten etc etc. De onderdelen komen morgen met de post via Budget-Parts, hopelijk rijdt ie zaterdag. Maar het komt zeker goed!

Gr, Bart
Puffino

Re: grote teleurstelling.......

Bericht door Puffino »

De oliepomp is normaal ook precies het geen waar je nooit aan hoeft te zitten.

Lees maar verder op de prik: hiermee is echt zelden iets mis. Dus de commentaren tot nu toe vind ik wat strak, persoonlijk.

Even aangenomen dat je er olie in hebt gedaan, en dat je wel even lang heb "doorgestart" (starten doet ie zo natuurlijk niet) anders duurt eht effe voor je oliekoeler vol zit.

Je hebt wel de slangen naar de oliekoeler juist aangesloten en daar niet toevallig iets mis gedaan?

Sterkte,

Sander Lelieveld


Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V

Snorkel.Runde.NL
Rickske

Re: grote teleurstelling.......

Bericht door Rickske »

Ik weet dat met de V8 motoren de oliepomp "geprimed" moet worden als caterleeg heeft gestaan tegelijk met een oliefilterwissel. Ik heb me nooit verdiept in 300tdi motoren. Maar wellicht dat deze ook geprimed had moeten worden?
Affijn nieuwe pomp doet t vast goed met al die andere nieuwe spulletjes!

Rickske
14444.jpg --> mod_embed_images_loadimage('1ba6a61e8afac6f51424f1437085c951', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/smoelenboek/fotos/landrover/14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', '', 15268820, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Uiteraard kan ik strax in 2014 niet voor beiden de belasting ophoesten..
1978 Series3 109 Stawag 2,25Diesel 5brg "Burro"
1979 Range Rover Classic 3,5L V8 LPG "Amarillo"
Bart van Dessel

Re: grote teleurstelling.......

Bericht door Bart van Dessel »

Hoi Sander, de opmerkingen die beschreven zijn die waren wel te verwachten, dat is de prik....maakt mij niet uit, sommigen hadden ook gelijk. Zo reageren kan ik ook af en toe....Maar alles is goed aangesloten. Ik zal straks wat foto's maken Dank voor je meedenken i.i.g.

Gr, Bart
Bart van Dessel

Re: grote teleurstelling.......

Bericht door Bart van Dessel »

Een 300 tdi pomp is zelf aanzuigend. De spulletjes komen morgen binnen, hopelijk in het weekend weer in orde!!

Gr, Bart
henk

Re: grote teleurstelling.......

Bericht door henk »

Had dit van de week ook: vol olie in het carter, echt tot het maximum streepje; nu wel ineens tot 4 bar oliedruk.
Veel succes Bart!
Groet, Henk
Bart van Dessel

Re: grote teleurstelling.......UPDATE

Bericht door Bart van Dessel »

Hoi Henk,

Heb jij ook geen oliedruk gehad? Vandaag hebben we de oliepomp vernieuwd, de oude was (helaas) niet kapot, de nieuwe heb ik goed in de vaseline gezet, ook de veer van de oliedrukregelaar heb ik vernieuwd, de oude was zeker een halve centimeter korter. Alles is weer gemonteerd met nieuwe pakkingen. Morgen gaan we verder. Als iemand tips heeft dan hoor ik het graag.

PS: ik had dus met de revisie deze deksel dus wel los gehad maar niet naar de pomp gekeken, als ik terugdenk kan ik mezelf wel door de kop schieten, ik hoop dat ik dat alsnog niet hoef te doen....

Gr, Bart
Rickske

Re: grote teleurstelling.......UPDATE

Bericht door Rickske »

Neh joh, niet jezelf door de kop schieten.. das ook zielig voor de mensen die t op moeten ruimen Gewoon denken, "nouja hier heb ik weer iets van geleerd"
Bart van Dessel

Re: grote teleurstelling.......UPDATE

Bericht door Bart van Dessel »

Ik hoef me gelukkig niet door m'n kop te schieten! Maakt ook zo'n rommeltje met die 3 hersencellen Maar ik heb goed nieuws!! Hij loopt!! Ik had nog wat gegoogled en kwam een paar gelijksoortige probleemgevallen tegen. Eentje had een goede tip om de bovenste oliekoelerslang te vullen met olie dmv een cardanspuit, dat hebben we gedaan, je hoorde door de olievuldop de luchtbelletjes! Blob blob blob!
Toen kwam het moment.......starten zonder plusje op de pomp en zonder gloeistiften, en wat denk je, binnen 1 seconde ging het oliedruklampje uit! Motor heeft even gelopen, liep superstil maar sloeg weer af, waarschijnlijk opvoerpomp niet goed aangesloten.

Update volgt! Maar ik ben van m'n hoofdpijn af.

Gr, Bart
Oscar

Re: grote teleurstelling.......UPDATE

Bericht door Oscar »

Opvoerpomp MET spacer gemonteerd op een verhoogde deksel?

Oscar
In dienst : SIII 88", One Ten Tithonus, FL2 TD4 hse aut.
Uit dienst: One Ten V8 ex-mod, 110 td5 sw, FL1 td4 sw

www.verroen.org
www.tithonus.org
www.blrc.nl
Rickske

Re: grote teleurstelling.......UPDATE

Bericht door Rickske »

ah gelukkig!
Afslaan kan ook nog een restje lucht uit een leiding ofzo zijn denk ik.
Bart van Dessel

Re: grote teleurstelling.......UPDATE

Bericht door Bart van Dessel »

Leidingen aan de opvoerpomp zaten verkeerd om Net de eerste proefrit gemaakt!! Motor loopt te gek, automaatbak schakelt goed, nu het interieur verder afwerken, metertje aansluiten van automaatbakolie temperatuur, olietemperatuurmeter aansluiten etc etc etc. Het inrijden wil ik voorzichtig doen, ondanks dat ik een zware rechtervoer voet heb Ik heb er Milner inloopolie inzitten, die is zichtbaar dunner dan gewone 10W40. Hoe lang zal ik die laten zitten? 500 km??

Gr, Bart
michel

Re: grote teleurstelling.......

Bericht door michel »

he bart...klo....he, maar was dat die gele waar je laatst mee bezig was?
Plaats reactie