Thermostaat " vervangen" maar nu...
-
Pamela
Thermostaat " vervangen" maar nu...
Ik heb vandaag de thermostaat " vervangen" nou j, er zat blijkbaar niks in, dus niet zo gek dat ie nauwelijks tot niet warm werd.
Maar nu zit er dus een splinternieuwe in maar loopt de meter bijna in het rood, en dan rijd ik nog niet eens op de snelweg of onder belasting.
Wat kan hier aan de hand zijn.
Het is een origineel defender 200tdi blok
Maar nu zit er dus een splinternieuwe in maar loopt de meter bijna in het rood, en dan rijd ik nog niet eens op de snelweg of onder belasting.
Wat kan hier aan de hand zijn.
Het is een origineel defender 200tdi blok
-
Thimo
Re: Thermostaat " vervangen" maar nu...
Beste Pamela,
Het lijkt er op dat je radiator sterk vervuild is of meerdere kanalen verstopt zitten.
Maak eerst het systeem een schoon ( leeg laten lopen en afvullen met coca cola ( gebruik de echte ) en een nacht laten staan, motor niet laten lopen. Volgende dag systeem goed spoelen met water en dan een leeg systeem afvullen met koelvloeistof.)
Mocht dit niet helpen dan de radiator vervangen.
Mvg Thimo.
Het lijkt er op dat je radiator sterk vervuild is of meerdere kanalen verstopt zitten.
Maak eerst het systeem een schoon ( leeg laten lopen en afvullen met coca cola ( gebruik de echte ) en een nacht laten staan, motor niet laten lopen. Volgende dag systeem goed spoelen met water en dan een leeg systeem afvullen met koelvloeistof.)
Mocht dit niet helpen dan de radiator vervangen.
Mvg Thimo.
-
Stage-2
Re: Thermostaat " vervangen" maar nu...
Het verhaal van die verstopte radiator vind ik niet in overeenstemming met de beschreven vervanging van de thermostaat.
Zonder thermostaatklep liep de koelvloeistof blijkbaar wel door, immers de temperatuur bleef te laag. Nu loopt de temperatuur te hoog op, dus mag je aannemen dat de thermostaat te laat of helemaal niet open gaat.
- Je hebt thermostaatkleppen in verschillende warmtegraden. Misschien een koeler exemplaar monteren.
- Het kan zijn dat de thermostaatklep helemaal niet werkt. Dan zat die waarschijnlijk in een blauw doosje. Even controleren in heet water.
- Bij de montage kan ook nog iets fout zijn gegaan, waardoor de klep blijft hangen. Thermostaathuis weer open maken en zorgen dat alles goed zit.
Succes.
cheerz, Mo
1984 Land Rover 110 (powered by Nissan FD35T) VERKOCHT
1976 Magirus-Deutz 170D12
[birgidenmaurice.shareyourstory.nl]
181415.jpg --> mod_embed_images_loadimage('adf6b3d5ee222ae7f262da004efaea11', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Fs3-eu-west-1.amazonaws.com%2Fimage.shareyourstory.nl%2F181415.jpg', 'https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/image.shareyourstory.nl/181415.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Fs3-eu-west-1.amazonaws.com%2Fimage.shareyourstory.nl%2F181415.jpg', '', 15262700, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Foto-4MBHFJWP.jpg --> mod_embed_images_loadimage('4856442496f43966e5ee7e567c51acff', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4MBHFJWP.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-4MBHFJWP.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4MBHFJWP.jpg', '', 15262700, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Zonder thermostaatklep liep de koelvloeistof blijkbaar wel door, immers de temperatuur bleef te laag. Nu loopt de temperatuur te hoog op, dus mag je aannemen dat de thermostaat te laat of helemaal niet open gaat.
- Je hebt thermostaatkleppen in verschillende warmtegraden. Misschien een koeler exemplaar monteren.
- Het kan zijn dat de thermostaatklep helemaal niet werkt. Dan zat die waarschijnlijk in een blauw doosje. Even controleren in heet water.
- Bij de montage kan ook nog iets fout zijn gegaan, waardoor de klep blijft hangen. Thermostaathuis weer open maken en zorgen dat alles goed zit.
Succes.
cheerz, Mo
1984 Land Rover 110 (powered by Nissan FD35T) VERKOCHT
1976 Magirus-Deutz 170D12
[birgidenmaurice.shareyourstory.nl]
181415.jpg --> mod_embed_images_loadimage('adf6b3d5ee222ae7f262da004efaea11', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Fs3-eu-west-1.amazonaws.com%2Fimage.shareyourstory.nl%2F181415.jpg', 'https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/image.shareyourstory.nl/181415.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Fs3-eu-west-1.amazonaws.com%2Fimage.shareyourstory.nl%2F181415.jpg', '', 15262700, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Foto-4MBHFJWP.jpg --> mod_embed_images_loadimage('4856442496f43966e5ee7e567c51acff', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4MBHFJWP.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-4MBHFJWP.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4MBHFJWP.jpg', '', 15262700, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
Hans 109
Re: Thermostaat " vervangen" maar nu...
Is het ontluchtingsgaatje van de thermostaat niet verstopt, en zit deze goed?
mvg Hans
mvg Hans
-
Pamela
Re: Thermostaat " vervangen" maar nu...
AadG Schreef:
-------------------------------------------------------
> ontluchten ?
Wat is daar de beste manier voor..?
"Pamela"
Series III '88 - 1980 -LHD
&
"Crocky"
Defender 110 200TDI - 1983 - RHD
(Zuid Limburg)
"Leef vandaag alsof deze dag de laatste zou zijn...... "
[www.scoutinglaros.nl]
-------------------------------------------------------
> ontluchten ?
Wat is daar de beste manier voor..?
"Pamela"
Series III '88 - 1980 -LHD
&
"Crocky"
Defender 110 200TDI - 1983 - RHD
(Zuid Limburg)
"Leef vandaag alsof deze dag de laatste zou zijn...... "
[www.scoutinglaros.nl]
-
Pamela
Re: Thermostaat " vervangen" maar nu...
Hans 109 Schreef:
-------------------------------------------------------
> Is het ontluchtingsgaatje van de thermostaat niet
> verstopt, en zit deze goed?
>
> mvg Hans
Waar zit dat dan...? En hoe moet het zitten
Verder kwam het niet uit het blauwe doosje
En zou het de goede zijn volgens de verkoper in de UK.
En wat kan ik allemaal verkeerd doen, want volgens mij kun je hem alleen met zijn werkje naar beneden in doen en verder kun je hem rondjes blijven draaien tot je een ons weegt maar ziet er niet naar uit dat dat verschil bied?
-------------------------------------------------------
> Is het ontluchtingsgaatje van de thermostaat niet
> verstopt, en zit deze goed?
>
> mvg Hans
Waar zit dat dan...? En hoe moet het zitten
Verder kwam het niet uit het blauwe doosje
En zou het de goede zijn volgens de verkoper in de UK.
En wat kan ik allemaal verkeerd doen, want volgens mij kun je hem alleen met zijn werkje naar beneden in doen en verder kun je hem rondjes blijven draaien tot je een ons weegt maar ziet er niet naar uit dat dat verschil bied?
-
JustinvS
Re: Thermostaat " vervangen" maar nu...
Klopt de temperatuursensor wel met met de temperatuurmeter? met de verschillen tussen def-def ben ik niet bekend, maar met een discoblok in een 110 komt het niet goed als je de temperatuursensor van de disco blijft gebruiken. Zoek dus eerst uit wat de daadwerkelijke temperatuur is van je blok voordat je denkt dat de meter betrouwbare resultaten geeft.
Mocht blijken dat je blok toch te warm wordt (thermostaat hoort pas open te gaan bij 82 graden dacht ik, dus dat is vast een richttemperatuur op schaal van het normale), dan kun je verderzoeken naar verstoppingen, luchtbellen, rotzooi in de radiator, niet werkende (visco) fan, enzovoorts, enzovoorts.
Ga alsjeblieft geen cola in je 200tdi gieten, en al helemaal niet een nacht laten staan. Dat vindt je aluminium kop op zijn zachtst gezegd niet leuk met al die zure bende en suikertroep. Als je al bang bent voor een verstopping, gebruik dan een daarvoor bedoeld reinigingsmiddel geschikt voor (gedeeltelijk) aluminium motoren op de voorgeschreven wijze. Dat spul kost nog geen 5 euro meer dan een paar liter cola en gaat je heel wat ellende besparen.
Groeten,
Justin
"Rockbell", "Ninety" en "Sheska"
prikhandtekening600x176II.jpg --> mod_embed_images_loadimage('59aea85d7db4a265691981ef8bd7078d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-KCEiw2c0Des%2FThsJ4g9hmPI%2FAAAAAAAABMs%2FO3uD7o-3mBw%2Fprikhandtekening600x176II.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-KCEiw2c0Des/ThsJ4g9hmPI/AAAAAAAABMs/O3uD7o-3mBw/prikhandtekening600x176II.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-KCEiw2c0Des%2FThsJ4g9hmPI%2FAAAAAAAABMs%2FO3uD7o-3mBw%2Fprikhandtekening600x176II.jpg', '', 15263375, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Mocht blijken dat je blok toch te warm wordt (thermostaat hoort pas open te gaan bij 82 graden dacht ik, dus dat is vast een richttemperatuur op schaal van het normale), dan kun je verderzoeken naar verstoppingen, luchtbellen, rotzooi in de radiator, niet werkende (visco) fan, enzovoorts, enzovoorts.
Ga alsjeblieft geen cola in je 200tdi gieten, en al helemaal niet een nacht laten staan. Dat vindt je aluminium kop op zijn zachtst gezegd niet leuk met al die zure bende en suikertroep. Als je al bang bent voor een verstopping, gebruik dan een daarvoor bedoeld reinigingsmiddel geschikt voor (gedeeltelijk) aluminium motoren op de voorgeschreven wijze. Dat spul kost nog geen 5 euro meer dan een paar liter cola en gaat je heel wat ellende besparen.
Groeten,
Justin
"Rockbell", "Ninety" en "Sheska"
prikhandtekening600x176II.jpg --> mod_embed_images_loadimage('59aea85d7db4a265691981ef8bd7078d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-KCEiw2c0Des%2FThsJ4g9hmPI%2FAAAAAAAABMs%2FO3uD7o-3mBw%2Fprikhandtekening600x176II.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-KCEiw2c0Des/ThsJ4g9hmPI/AAAAAAAABMs/O3uD7o-3mBw/prikhandtekening600x176II.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-KCEiw2c0Des%2FThsJ4g9hmPI%2FAAAAAAAABMs%2FO3uD7o-3mBw%2Fprikhandtekening600x176II.jpg', '', 15263375, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
Hans 109
Re: Thermostaat " vervangen" maar nu...
je ontluchtingsgaatje zit aan de flens van je thermo element. Mogelijk met een piepklein splitpennetje erdoorheen. Het gaatje moet op het "hoogste" punt. Zit er geen gaatje, dan kun je overwegen om een 1 mm gaatje in de flens te boren. Overigens hoort de veer aan de onderzijde. Beetje googelen op autothermostaat geeft een hoop gegevens!
mvg Hans
mvg Hans
-
PH
Re: Thermostaat " vervangen" maar nu...
Ik ben het helemaal met Justin eens. "Klopt de temperatuursensor wel met met de temperatuurmeter?"
En als ik me niet vergis moet je ook een bijpassende temp meter (klokje in je dashboard) hebben. Anders krijg je nooit de juiste waarde.
Correct me if I'm wrong
Mvg
Paul
En als ik me niet vergis moet je ook een bijpassende temp meter (klokje in je dashboard) hebben. Anders krijg je nooit de juiste waarde.
Correct me if I'm wrong
Mvg
Paul
-
Roelie
Re: Thermostaat " vervangen" maar nu...
Ik denk dat het niet in temp. meting zit Justin.
Geeft namelijk lage temp aan toen er geen termostaat in zat
en met geeft hij te hoog aan, dus meting werkt wel.
Roelie
395.jpg --> mod_embed_images_loadimage('3867418ba41dcf34b52612d503b7cd41', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fleutjerovertje.nl%2F395.jpg', 'http://leutjerovertje.nl/395.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fleutjerovertje.nl%2F395.jpg', '', 15263627, 600, 600, 'Loading image ...', false);
klik hier voor foto's restauratie Leutje Rovertje
Laatste update 22 juli 2012
Geeft namelijk lage temp aan toen er geen termostaat in zat
en met geeft hij te hoog aan, dus meting werkt wel.
Roelie
395.jpg --> mod_embed_images_loadimage('3867418ba41dcf34b52612d503b7cd41', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fleutjerovertje.nl%2F395.jpg', 'http://leutjerovertje.nl/395.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fleutjerovertje.nl%2F395.jpg', '', 15263627, 600, 600, 'Loading image ...', false);
klik hier voor foto's restauratie Leutje Rovertje
Laatste update 22 juli 2012
-
PH
Re: Thermostaat " vervangen" maar nu...
Klopt,
maar als de drie elementen niet met elkaar corresponderen krijg je nooit de juiste meting lijkt mij. Dus je moet het thermostaat van een 200TDI hebben, met daarbij de temp sensor van de 200TDI en het daarbij behorende klokje (temp meter) of de sensor van de vorige motor die in je auto lag die je MET die adapter weer kan plaatsen zodat je je temperatuurmeter niet hoeft te vervangen. Volgens mij is dit het goede antwoord. Vervuiling daargelaten, dat is natuurlijk iets wat eerst moet worden nagegaan.
Ik ben benieuwd
Mvg
Paul
maar als de drie elementen niet met elkaar corresponderen krijg je nooit de juiste meting lijkt mij. Dus je moet het thermostaat van een 200TDI hebben, met daarbij de temp sensor van de 200TDI en het daarbij behorende klokje (temp meter) of de sensor van de vorige motor die in je auto lag die je MET die adapter weer kan plaatsen zodat je je temperatuurmeter niet hoeft te vervangen. Volgens mij is dit het goede antwoord. Vervuiling daargelaten, dat is natuurlijk iets wat eerst moet worden nagegaan.
Ik ben benieuwd
Mvg
Paul
-
JustinvS
Re: Thermostaat " vervangen" maar nu...
...tenzij heb blok zo intens koud bleef dat hij met de verkeerde meting ook nog "normaal" of zelfs onder "normaal" aangeeft.
Toen de 90 van mijn vader (met correcte sensor voor de meter) zonder thermostaat reed had hij de grootste moeite om met de naald van de onderste lijn af te komen, dat was ook nog eens zonder elektrische fans en een kapotte viscofan. Met thermostaat vloog hij al snel in het rood. Eerst de correcte sensor - meter combo gecontroleerd, daarna de electrische fans aangesloten en de visco verwijderd. Probleem opgelost. Dit om aan te geven hoe groot het meetverschil kan zijn.
Ik zeg dus niet dat het probleem gegarandeerd bij de sensor/meter zal liggen, maar het is een logische eerste stap in het stappenplan om te controleren, voornamelijk omdat het vaak fout gaat.
Groeten,
Justin
"Rockbell", "Ninety" en "Sheska"
prikhandtekening600x176II.jpg --> mod_embed_images_loadimage('56b8c22cbef82696b559058741b643c3', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-KCEiw2c0Des%2FThsJ4g9hmPI%2FAAAAAAAABMs%2FO3uD7o-3mBw%2Fprikhandtekening600x176II.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-KCEiw2c0Des/ThsJ4g9hmPI/AAAAAAAABMs/O3uD7o-3mBw/prikhandtekening600x176II.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-KCEiw2c0Des%2FThsJ4g9hmPI%2FAAAAAAAABMs%2FO3uD7o-3mBw%2Fprikhandtekening600x176II.jpg', '', 15263721, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Toen de 90 van mijn vader (met correcte sensor voor de meter) zonder thermostaat reed had hij de grootste moeite om met de naald van de onderste lijn af te komen, dat was ook nog eens zonder elektrische fans en een kapotte viscofan. Met thermostaat vloog hij al snel in het rood. Eerst de correcte sensor - meter combo gecontroleerd, daarna de electrische fans aangesloten en de visco verwijderd. Probleem opgelost. Dit om aan te geven hoe groot het meetverschil kan zijn.
Ik zeg dus niet dat het probleem gegarandeerd bij de sensor/meter zal liggen, maar het is een logische eerste stap in het stappenplan om te controleren, voornamelijk omdat het vaak fout gaat.
Groeten,
Justin
"Rockbell", "Ninety" en "Sheska"
prikhandtekening600x176II.jpg --> mod_embed_images_loadimage('56b8c22cbef82696b559058741b643c3', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-KCEiw2c0Des%2FThsJ4g9hmPI%2FAAAAAAAABMs%2FO3uD7o-3mBw%2Fprikhandtekening600x176II.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-KCEiw2c0Des/ThsJ4g9hmPI/AAAAAAAABMs/O3uD7o-3mBw/prikhandtekening600x176II.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-KCEiw2c0Des%2FThsJ4g9hmPI%2FAAAAAAAABMs%2FO3uD7o-3mBw%2Fprikhandtekening600x176II.jpg', '', 15263721, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
sander "one10"
Re: Thermostaat " vervangen" maar nu...
Heb laatst ook de temperatuur sensor vervangen , deze gaf ook geen meting meer aan , met veel moeite
Een andere gevonden , tenminste sensor was geen probleem maar verloop naar ander draad .
Nieuwe sensor geplaatst en na even stationair lopen zat ik ook al in het rood , terwijl werkelijke temperatuur anders
Was. Nu heb ik een weerstandje geplaatst en nu kloppen de waarde's weer .
Check dus je temperatuur van. Je blok op andere wijze dan je meter aangeeft .
Er zijn meerdere wegen naar Rome lijkt mij. , al besef ik ook wel dat er misschien andere dingen loos kunnen zijn...
Een andere gevonden , tenminste sensor was geen probleem maar verloop naar ander draad .
Nieuwe sensor geplaatst en na even stationair lopen zat ik ook al in het rood , terwijl werkelijke temperatuur anders
Was. Nu heb ik een weerstandje geplaatst en nu kloppen de waarde's weer .
Check dus je temperatuur van. Je blok op andere wijze dan je meter aangeeft .
Er zijn meerdere wegen naar Rome lijkt mij. , al besef ik ook wel dat er misschien andere dingen loos kunnen zijn...
-
PH
Re: Thermostaat " vervangen" maar nu...
Het feit dat er geen thermostaat aanwezig is, geeft voor mij aan dat degene die de motor conversie heeft gedaan geen zin had om de meting kloppend te maken.
Waarschijnlijk had je hiervoor een 2.5 n/a of TD of misschien wel een benzine of diesel 2.25.
Bekijk deze link eens. Halverwege ongeveer wordt ingegaan op de tempsensor.
[www.serie2a.dk]
Deze geeft aan dat je adapter ERC 8973 en sensor PRC 2505 in je 200TDI moet gebruiken om je oorspronkelijke originele meter in je dashboard correct te laten werken.
Ik hoop dat de link werkt
Mvg
Paul
Waarschijnlijk had je hiervoor een 2.5 n/a of TD of misschien wel een benzine of diesel 2.25.
Bekijk deze link eens. Halverwege ongeveer wordt ingegaan op de tempsensor.
[www.serie2a.dk]
Deze geeft aan dat je adapter ERC 8973 en sensor PRC 2505 in je 200TDI moet gebruiken om je oorspronkelijke originele meter in je dashboard correct te laten werken.
Ik hoop dat de link werkt
Mvg
Paul
-
Pamela
Re: Thermostaat " vervangen" maar nu...
dank jullie allemaal.
ik zal morgen of donderdag weer eens kijken, ik DENK dat er een verkeerde thermostaat in zit, al dacht ik zelf (even) dat die toch wel hetzelfde waren voor alle defenders.
De link was ook te openen maar zie dat het gaat om een 200tdi discovery, bij mij is het een 200tdi defender (ja origineel ja) maakt dat nog iets uit met de adapters en de sensors?
Want dat kan het idd ook zijn, origineel zat er een benzine blok in, maar voor zover ik weet is toen ook de rest (meters e.d.) mee overgezet.
Dat er geen thermostaat in zat, had volgens mij weer te maken met het feit dat die kapot was en degene die hem wilde vervangen op dan moment niet de juiste thermostaat had, maar dat is even in het geheugen graven en " gokken"
Het klokje blijft nu NET op het witte streepje voor het rood hangen en tikt soms NET niet het rood aan, maar dat is hier in het heuvelachtig gebied op 30, 50, 60 en 80 km weggetjes.....
voorheen bleef ie (zeker in de winter) ergens onderin hangen, als het wat warmer werd kwam ie een klein beetje uit de hoek, laatst had ik een plank voor de radiator gedaan en zat ik er met nog 8 kids van een jaar of 16 in en moest ik toch echt ff de auto langs de snelweg zetten omdat de motor toen weer erg warm werd (volgens de meter dan) en begon je ook goed te ruiken....
Dus, ik ga een andere thermostaat proberen (heb er namelijk ooit een besteld wel specifiek voor een defender 200tdi, die ligt ook ergens) en als het probleem dan nog hetzelfde is ga ik eens op de site kijken en e.e.a. vergelijken.
wat betreft dat ontluchtingsgaatje snap ik niet veel, want hij zit er zo in, dat het veertje naar beneden hangt en dat kleine " hoedje" naar boven wijst dus hoe ik een ontluchtingsgaatje naar boven moet krijgen??
maar mss dat ik ook dat snap als ik alles weer voor me heb.... (ben nu op mijn werk nl)
"Pamela"
Series III '88 - 1980 -LHD
&
"Crocky"
Defender 110 200TDI - 1983 - RHD
(Zuid Limburg)
"Leef vandaag alsof deze dag de laatste zou zijn...... "
[www.scoutinglaros.nl]
ik zal morgen of donderdag weer eens kijken, ik DENK dat er een verkeerde thermostaat in zit, al dacht ik zelf (even) dat die toch wel hetzelfde waren voor alle defenders.
De link was ook te openen maar zie dat het gaat om een 200tdi discovery, bij mij is het een 200tdi defender (ja origineel ja) maakt dat nog iets uit met de adapters en de sensors?
Want dat kan het idd ook zijn, origineel zat er een benzine blok in, maar voor zover ik weet is toen ook de rest (meters e.d.) mee overgezet.
Dat er geen thermostaat in zat, had volgens mij weer te maken met het feit dat die kapot was en degene die hem wilde vervangen op dan moment niet de juiste thermostaat had, maar dat is even in het geheugen graven en " gokken"
Het klokje blijft nu NET op het witte streepje voor het rood hangen en tikt soms NET niet het rood aan, maar dat is hier in het heuvelachtig gebied op 30, 50, 60 en 80 km weggetjes.....
voorheen bleef ie (zeker in de winter) ergens onderin hangen, als het wat warmer werd kwam ie een klein beetje uit de hoek, laatst had ik een plank voor de radiator gedaan en zat ik er met nog 8 kids van een jaar of 16 in en moest ik toch echt ff de auto langs de snelweg zetten omdat de motor toen weer erg warm werd (volgens de meter dan) en begon je ook goed te ruiken....
Dus, ik ga een andere thermostaat proberen (heb er namelijk ooit een besteld wel specifiek voor een defender 200tdi, die ligt ook ergens) en als het probleem dan nog hetzelfde is ga ik eens op de site kijken en e.e.a. vergelijken.
wat betreft dat ontluchtingsgaatje snap ik niet veel, want hij zit er zo in, dat het veertje naar beneden hangt en dat kleine " hoedje" naar boven wijst dus hoe ik een ontluchtingsgaatje naar boven moet krijgen??
maar mss dat ik ook dat snap als ik alles weer voor me heb.... (ben nu op mijn werk nl)
"Pamela"
Series III '88 - 1980 -LHD
&
"Crocky"
Defender 110 200TDI - 1983 - RHD
(Zuid Limburg)
"Leef vandaag alsof deze dag de laatste zou zijn...... "
[www.scoutinglaros.nl]
-
JustinvS
Re: Thermostaat " vervangen" maar nu...
Mits de sensor (en eigenlijk de draad in het gat) hetzelfde is bij een discovery en defender blok, mits de originele meter er nog inzit, mits er überhaupt een verschil in meting is tussen 110 (gokje, V8) en defender 200tdi, enzovoorts enzovoorts.
Verloopje wordt geloof ik niet meer gemaakt, was laatst in ieder geval voor onbepaalde tijd niet meer leverbaar. Maar het is nog maar de vraag of die hier van toepassing is aangezien het een defender blok betreft en geen discovery blok.
Maar zo als ik al schreef was het bij mij de fan. Als je de originele visco fan nog hebt, probeer die eens tegen te houden met een opgerolde krant. Als dat lukt is hij stuk. Voorzichtig!
Groeten,
Justin
"Rockbell", "Ninety" en "Sheska"
prikhandtekening600x176II.jpg --> mod_embed_images_loadimage('c6930077e21945099e5f6817167865c1', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-KCEiw2c0Des%2FThsJ4g9hmPI%2FAAAAAAAABMs%2FO3uD7o-3mBw%2Fprikhandtekening600x176II.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-KCEiw2c0Des/ThsJ4g9hmPI/AAAAAAAABMs/O3uD7o-3mBw/prikhandtekening600x176II.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-KCEiw2c0Des%2FThsJ4g9hmPI%2FAAAAAAAABMs%2FO3uD7o-3mBw%2Fprikhandtekening600x176II.jpg', '', 15263983, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Verloopje wordt geloof ik niet meer gemaakt, was laatst in ieder geval voor onbepaalde tijd niet meer leverbaar. Maar het is nog maar de vraag of die hier van toepassing is aangezien het een defender blok betreft en geen discovery blok.
Maar zo als ik al schreef was het bij mij de fan. Als je de originele visco fan nog hebt, probeer die eens tegen te houden met een opgerolde krant. Als dat lukt is hij stuk. Voorzichtig!
Groeten,
Justin
"Rockbell", "Ninety" en "Sheska"
prikhandtekening600x176II.jpg --> mod_embed_images_loadimage('c6930077e21945099e5f6817167865c1', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-KCEiw2c0Des%2FThsJ4g9hmPI%2FAAAAAAAABMs%2FO3uD7o-3mBw%2Fprikhandtekening600x176II.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-KCEiw2c0Des/ThsJ4g9hmPI/AAAAAAAABMs/O3uD7o-3mBw/prikhandtekening600x176II.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-KCEiw2c0Des%2FThsJ4g9hmPI%2FAAAAAAAABMs%2FO3uD7o-3mBw%2Fprikhandtekening600x176II.jpg', '', 15263983, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
PH
Re: Thermostaat " vervangen" maar nu...
Pamela,
Kun je aangeven waar of door wie de conversie is gedaan. Als het door een of andere Engelse boerenpummel is gedaan geloof ik er namelijk niet zo in dat de meter ook vervangen is. Sterker nog, het ontbreken van het juiste thermostaat geeft toch al aan dat het een low budget conversie zal zijn geweest? Waarmee ik niet wil aangeven dat de conversie per definitie slecht is!! Maar dit is wel iets van de puntjes op de I willen hebben lijkt me.
Of de adapter voor een originele Defender motor anders is als van de Disco, dat durf ik niet te zeggen, maar daar heeft een willekeurige specialist vast wel antwoord op.
Kun je aangeven waar of door wie de conversie is gedaan. Als het door een of andere Engelse boerenpummel is gedaan geloof ik er namelijk niet zo in dat de meter ook vervangen is. Sterker nog, het ontbreken van het juiste thermostaat geeft toch al aan dat het een low budget conversie zal zijn geweest? Waarmee ik niet wil aangeven dat de conversie per definitie slecht is!! Maar dit is wel iets van de puntjes op de I willen hebben lijkt me.
Of de adapter voor een originele Defender motor anders is als van de Disco, dat durf ik niet te zeggen, maar daar heeft een willekeurige specialist vast wel antwoord op.
-
Pamela
Re: Thermostaat " vervangen" maar nu...
PH Schreef:
-------------------------------------------------------
> Pamela,
>
> Kun je aangeven waar of door wie de conversie is
> gedaan. Als het door een of andere Engelse
> boerenpummel is gedaan geloof ik er namelijk niet
> zo in dat de meter ook vervangen is. Sterker nog,
> het ontbreken van het juiste thermostaat geeft
> toch al aan dat het een low budget conversie zal
> zijn geweest? Waarmee ik niet wil aangeven dat de
> conversie per definitie slecht is!! Maar dit is
> wel iets van de puntjes op de I willen hebben
> lijkt me.
> Of de adapter voor een originele Defender motor
> anders is als van de Disco, dat durf ik niet te
> zeggen, maar daar heeft een willekeurige
> specialist vast wel antwoord op.
Ik snap je verwijzingen en verwachtingen maar ik weet toevallig dat er met het ombouwen weinig gespaard is en alles erg netjes is gebeurt.
De thermostaat zat er wel in toen ie deze kant op kwam, maar degene die er hier mee bezig was om hem voor mij in orde te maken had de oude thermostaat eruit en een nieuwe maar die bleek niet te passen...... vandaar dichtgeschroefd en met nog een hoop andere punten doorgegeven aan mij dit zelf te doen, maarja mondeling en dus blijkbaar dit me ontschoten......
maar ik ga kijken de komende dagen wat er te vinden is
thanks
-------------------------------------------------------
> Pamela,
>
> Kun je aangeven waar of door wie de conversie is
> gedaan. Als het door een of andere Engelse
> boerenpummel is gedaan geloof ik er namelijk niet
> zo in dat de meter ook vervangen is. Sterker nog,
> het ontbreken van het juiste thermostaat geeft
> toch al aan dat het een low budget conversie zal
> zijn geweest? Waarmee ik niet wil aangeven dat de
> conversie per definitie slecht is!! Maar dit is
> wel iets van de puntjes op de I willen hebben
> lijkt me.
> Of de adapter voor een originele Defender motor
> anders is als van de Disco, dat durf ik niet te
> zeggen, maar daar heeft een willekeurige
> specialist vast wel antwoord op.
Ik snap je verwijzingen en verwachtingen maar ik weet toevallig dat er met het ombouwen weinig gespaard is en alles erg netjes is gebeurt.
De thermostaat zat er wel in toen ie deze kant op kwam, maar degene die er hier mee bezig was om hem voor mij in orde te maken had de oude thermostaat eruit en een nieuwe maar die bleek niet te passen...... vandaar dichtgeschroefd en met nog een hoop andere punten doorgegeven aan mij dit zelf te doen, maarja mondeling en dus blijkbaar dit me ontschoten......
maar ik ga kijken de komende dagen wat er te vinden is
thanks
-
Eric&Betty Boop
Re: Thermostaat " vervangen" maar nu...
Thimo Schreef:
-------------------------------------------------------
> Maak eerst het systeem een schoon ( leeg laten
> lopen en afvullen met coca cola ( gebruik de echte
> ) en een nacht laten staan, motor niet laten
> lopen.
Thimo,als je geen goede adviezen kan geven geef dan helemaal geen adviezen.
Dit soort onzin ben ik al vaak tegen gekomen op internet. Net als vaatwastabletten in het koelsysteem.
Jij schrijft dan nog om de motor niet te laten lopen,maar er zijn er zat die zeggen om er gewoon een dagje mee te gaan rijden.
Dit soort idiote middeltjes gaat schuimen als een gek,schuim is voor het grootste gedeelte lucht en een waterpomp kan geen lucht verpompen. Gevolg. Blok wordt te heet en kan gelijk in de kliko.
Een flesje reinigingsmiddel voor het koelsysteem kost ong 10 euro. Dit meng je met water of koelvloeistof.
Als je het koelsysteem af wil vullen met,tussen de 10 en 14 liter,cola dan ben je meer kwijt dan 10 euro.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('64c37f7053895644abbc77a2ce2387a2', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 15264152, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('57873da8457311b992130292e7ee363f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 15264152, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-------------------------------------------------------
> Maak eerst het systeem een schoon ( leeg laten
> lopen en afvullen met coca cola ( gebruik de echte
> ) en een nacht laten staan, motor niet laten
> lopen.
Thimo,als je geen goede adviezen kan geven geef dan helemaal geen adviezen.
Dit soort onzin ben ik al vaak tegen gekomen op internet. Net als vaatwastabletten in het koelsysteem.
Jij schrijft dan nog om de motor niet te laten lopen,maar er zijn er zat die zeggen om er gewoon een dagje mee te gaan rijden.
Dit soort idiote middeltjes gaat schuimen als een gek,schuim is voor het grootste gedeelte lucht en een waterpomp kan geen lucht verpompen. Gevolg. Blok wordt te heet en kan gelijk in de kliko.
Een flesje reinigingsmiddel voor het koelsysteem kost ong 10 euro. Dit meng je met water of koelvloeistof.
Als je het koelsysteem af wil vullen met,tussen de 10 en 14 liter,cola dan ben je meer kwijt dan 10 euro.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('64c37f7053895644abbc77a2ce2387a2', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 15264152, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('57873da8457311b992130292e7ee363f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 15264152, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
Jup haans-klunder
Re: Thermostaat " vervangen" maar nu...
PAMELA : heeft een probleem . Is er een prikker in de buurt die kan helpen . Kom zelf van Apeldoorn . Toch goed dat er de prikpagina is . Groet JUPPE .
-
PH
Re: Thermostaat " vervangen" maar nu...
merkwaardig en opmerkelijk, maar evengoed een bijdrage
-
neef Henk
Re: Thermostaat " vervangen" maar nu...
De viscosefan kan je wel tegenhouden tenzij de motor te heet wordt/is, dan gaat de viscosefan in werking treden oftewel het B-metaal zorgt ervoor dat de fan gekoppeld wordt.
Groeten neef Henk
Groeten neef Henk
-
Roel
Re: Thermostaat " vervangen" maar nu...
Is de temperatuur op de meter wel gelijk aan de temperatuur van het koelwater? Bij de onze staat de meter voor mijn doen "te koud" terwijl het systeem toch zijn bedrijfstemperatuur heeft. Ik ga ervan uit dat een nieuwe thermostaat niet al direct defect is en gewoon opent bij zijn ingestelde temperatuur (vaak 82 graden als zomerthermosteea en 89 graden als winterthermostaat). Fout monteren is bijna niet mogelijk, als het al zo is dan heb je een lekkage.
Groet
Roel (0475)
'83 One-Ten V8 LHD
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/03/2012 06:39 door Roel.
Groet
Roel (0475)
'83 One-Ten V8 LHD
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/03/2012 06:39 door Roel.
-
ErikH110
Re: Thermostaat " vervangen" maar nu...
Na mijn conversie had ik dezelfde kenmerken en uiteindelijk was het vervangen van het expansievat (de oude metalen van de 2,5td) voor een van een 200tdi disco (in ieder geval groter en van plastic) de oplossing.
-
Pamela
Re: Thermostaat " vervangen" maar nu...
zit hier ook een groot plastic expansievat op.....
-
Roel
Re: Thermostaat " vervangen" maar nu...
Pamela Schreef:
-------------------------------------------------------
> wat betreft dat ontluchtingsgaatje snap ik niet
> veel, want hij zit er zo in, dat het veertje naar
> beneden hangt en dat kleine " hoedje" naar boven
> wijst dus hoe ik een ontluchtingsgaatje naar boven
> moet krijgen??
>
> maar mss dat ik ook dat snap als ik alles weer
> voor me heb.... (ben nu op mijn werk nl)
Het "dingetje"wat in het gaatje zit is er waarschijnlijk voor bedoeld om het gaatje open te houden. Door de stroming van het 'dingetje" wel wat bewegen denk ik. De bedoeling van het gaatje is dat de lucht die onder de thermostaat zit weg kan via dit gaatje zodat er water voor in de plaats komt. Doe je de thermostaat zo draaien dat het gaatje het dichtst bij het middelpunt van de aarde staat dat zal de ruimte (verticaal gezien) tussen het gaatje en de bovenrand van je thermostaat lucht bevatten. Een thermostaat die in de lucht hangt wort dus niet door het koelwater verwarmd en zal dus niet werken (lucht geeft veel slechter warmte door dan water )--> kokende motor.
daarom het gaatje zo draaien dat het (in verticale richting gemeten) in de bovenste stand staat
Groet
Roel (0475)
'83 One-Ten V8 LHD
-------------------------------------------------------
> wat betreft dat ontluchtingsgaatje snap ik niet
> veel, want hij zit er zo in, dat het veertje naar
> beneden hangt en dat kleine " hoedje" naar boven
> wijst dus hoe ik een ontluchtingsgaatje naar boven
> moet krijgen??
>
> maar mss dat ik ook dat snap als ik alles weer
> voor me heb.... (ben nu op mijn werk nl)
Het "dingetje"wat in het gaatje zit is er waarschijnlijk voor bedoeld om het gaatje open te houden. Door de stroming van het 'dingetje" wel wat bewegen denk ik. De bedoeling van het gaatje is dat de lucht die onder de thermostaat zit weg kan via dit gaatje zodat er water voor in de plaats komt. Doe je de thermostaat zo draaien dat het gaatje het dichtst bij het middelpunt van de aarde staat dat zal de ruimte (verticaal gezien) tussen het gaatje en de bovenrand van je thermostaat lucht bevatten. Een thermostaat die in de lucht hangt wort dus niet door het koelwater verwarmd en zal dus niet werken (lucht geeft veel slechter warmte door dan water )--> kokende motor.
daarom het gaatje zo draaien dat het (in verticale richting gemeten) in de bovenste stand staat
Groet
Roel (0475)
'83 One-Ten V8 LHD
-
Rickske
Re: Thermostaat " vervangen" maar nu...
Je hebt vast al gecontroleerd of je niet kilo's drek of insecten aan je radiateur hebt hangen he?
Had je je koelsysteem doorgespoeld nu? Niet toevallig een of ander stukje pakking met de thermostaat vervangen losgekomen en in het koelwater beland?
Je waterpomp draaid normaal?
Je kan eens kijken of je radiateur gewoon warm wordt na zeg 10 minuten verhoogd stationair. Ik weet niet of je met een 200tdi type radiateur ook je vloeistof moet zien stromen.
Rickske
14444.jpg --> mod_embed_images_loadimage('29badbb34d13b432ea429861d2b576c3', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/smoelenboek/fotos/landrover/14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', '', 15267589, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Uiteraard kan ik strax in 2014 niet voor beiden de belasting ophoesten..
1978 Series3 109 Stawag 2,25Diesel 5brg "Burro"
1979 Range Rover Classic 3,5L V8 LPG "Amarillo"
Had je je koelsysteem doorgespoeld nu? Niet toevallig een of ander stukje pakking met de thermostaat vervangen losgekomen en in het koelwater beland?
Je waterpomp draaid normaal?
Je kan eens kijken of je radiateur gewoon warm wordt na zeg 10 minuten verhoogd stationair. Ik weet niet of je met een 200tdi type radiateur ook je vloeistof moet zien stromen.
Rickske
14444.jpg --> mod_embed_images_loadimage('29badbb34d13b432ea429861d2b576c3', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/smoelenboek/fotos/landrover/14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', '', 15267589, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Uiteraard kan ik strax in 2014 niet voor beiden de belasting ophoesten..
1978 Series3 109 Stawag 2,25Diesel 5brg "Burro"
1979 Range Rover Classic 3,5L V8 LPG "Amarillo"
-
Benno
Re: Thermostaat " vervangen" maar nu...
En natuurlijk om te beginnen, meten is weten. begin eens met een IR-thermometer om de radiateur te meten. als het goed is heeft deze ongeveer overal dezelfde temperatuur. zijn er cold spots dan heb je verstoppingen te pakken. Met een tuinslang goed doorspoelen van de kanalen kan nooit kwaad.
Heb je wel circulatie voldoende in het systeem of is je waterpomt slecht ?
Heb je de thermostaat al eens in een pannetje gelegd met heet water, opent hij dan wel. Ik heb al meer kapotte gezien.
Welke temperatuur staat er op de thermostaat. 82/98 of nog hoger ?
In de rand van de thermostaat zit een klein gaatje met een los balletje/piefje er vaak door. Dit is de ontluchting van je blok en deze kant moet aan de hoogste kant worden gemonteerd van het thermostaathuis.
groet,
Benno
Heb je wel circulatie voldoende in het systeem of is je waterpomt slecht ?
Heb je de thermostaat al eens in een pannetje gelegd met heet water, opent hij dan wel. Ik heb al meer kapotte gezien.
Welke temperatuur staat er op de thermostaat. 82/98 of nog hoger ?
In de rand van de thermostaat zit een klein gaatje met een los balletje/piefje er vaak door. Dit is de ontluchting van je blok en deze kant moet aan de hoogste kant worden gemonteerd van het thermostaathuis.
groet,
Benno
-
Pamela
Re: Thermostaat " vervangen" maar nu...
ff over dat ontluchtingsgaatje....
hij wordt er zo ingezet dat hoe ik de thermostaat ook zou draaien, dat gaatje ALTIJD even hoog zou zitten.
het gedeelte met de veer zit naar beneden, het kleine "hoedje" zit boven, de " schijf" loopt dus net gewoon horizontaal... of begrijp ik nu iets niet?
hij wordt er zo ingezet dat hoe ik de thermostaat ook zou draaien, dat gaatje ALTIJD even hoog zou zitten.
het gedeelte met de veer zit naar beneden, het kleine "hoedje" zit boven, de " schijf" loopt dus net gewoon horizontaal... of begrijp ik nu iets niet?