maat cillinder, zuigers en krukas 2.25D militair 3x gelagerd

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
richard78

maat cillinder, zuigers en krukas 2.25D militair 3x gelagerd

Bericht door richard78 »

Hallo allemaal,

Omdat het vervangen van de kleppen het roken niet verminderde en omdat het blok uit de olievulpijp blies heb ik het blokje eens uit elkaar gehaald. Althans de zuigers eruit. Ik heb nu de diameter van de cillinders gemeten en kreeg de waardes (gemeten rondom en gemiddelde waarde):

cil 1: 90.58875 cil 2: 90.505 cil 3: 90.55625 cil 4 : 90.5675

De zuigers zijn ook rond binnen 0.02mm

De nominale waarde is 90.47mm dus de cillinders zijn ongeveer 0.1mm ruimer geworden.

De diameter van de zuigers zijn (gemeten loodrecht op het schanier en onderop):
cil 1: 90.34 cil 2: 90.33 cil3: 90.2525 cil 4: 90.305

Deze zijn wat ingesleten. De ruimte tussen de zuiger en cillinder is ruimer dan de 0.111 tot 0.134 mm.

Er moeten dus nieuwe zuigers in. Maar ik kan nergens de diameter van nieuwe zuigers vinden om te kijken of de ruimte tussen de zuiger en cillinder dan binnen de toleranties valt.

Is een nieuwe standaard zuiger 90.47-0.11=90.36mm?

Dan zou er een oversized zuiger in moeten. Ik heb begrepen dat de opvolgende zuiger 0.01 groter is. Ik neem aan dat dit inch is wat betekent dat de zuiger 0.25mm groter is. Dat is te groot. Klopt dit? En moet ik dan de zuiger toch laten opboren? Dit zou betekenen uitbouwen en afgeven wat meer tijd en geld gaat kosten.

De zuigers hebben ook het nummer 514117 erop staan samen met de letters ZAB voor cil 1, 2 en 3 en BCD op zuiger voor cil 4. Ik kon dit nummer alleen vinden bij een post van iemand die ook de herkomst van de zuigers zocht.

Ik heb ook de krukas diameter opgemeten waar stang van de zuiger aan zit (big end). De diameter is 60.72mm en is rond in 0.01mm. Deze waarde komt overeen met de diameter van de lagerschalen in de stang naar de zuiger 9hoe heet dat ding ook alweer!). Maar in het handboek staat dat de diameter 58. 72mm zou moeten zijn. Hebben militaire blokken dikkere krukassen gemonteerd?
Na wat zoeken op het internet kwam ik namelijk wel een krukas voor een 2.25D tegen met een diameter van 61mm. Wat mij doet vermoeden dat de waarde wel klopt.

Richard

ps Ben laroleek nog bedankt voor het na meten van de cilinder diameter een meedenken vandaag!!!!

Richard78

Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!

handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('c3a7bb2e69f1c9f2ad0687cc0d2fd32e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 15264000, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Ben leert elke dag van zijn Laro's

Re: maat cillinder, zuigers en krukas 2.25D militair 3x gelagerd

Bericht door Ben leert elke dag van zijn Laro's »

Als je op landroverweb kijkt, lijkt het dezelfde motor als in de ambulance uitvoering.
Alleen kan je daar geen gegevens vinden over de dikte van de krukas en lagerschalen.
Ik kom de maat die jij gemeten heb wel tegen als je bij de zuid afrikaanse legerlandrovers kijkt.

Er zullen vast wel ergens onderdelen lijsten en handboeken van militaire landrovers op het web staan, waar het onderdeelnummer en de juiste maat te vinden zijn.

De zuidafrikaanse landrovers hadden een krukasdiameter voor de lagerschaal van 60,34.

handtek.jpg --> mod_embed_images_loadimage('22a6684bdaf495cd32f47dcd99d16163', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.benaartman.nl%2Fhandtek.jpg', 'http://www.benaartman.nl/handtek.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.benaartman.nl%2Fhandtek.jpg', '', 15264330, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Dagelijks leven RRS TDV6
109 1977 V8 als klussenbus
In bewerking 90 2,5TD 1988
Nog te bewerken 1959 series II 88 PU

Ben
richard78

Re: maat cillinder, zuigers en krukas 2.25D militair 3x gelagerd

Bericht door richard78 »

Laat deze motor nu net uit een series III ambulance komen! Had niet verwacht dat er een verschil in de motor zou zitten.

Richard78

Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!

handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('43a8da1bca5b471c67d8ac8b3bda6b79', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 15264523, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Plaats reactie