Aanhaal moment wielmoeren
-
Hans
Aanhaal moment wielmoeren
Heb een wielmoer sleutel met een aanhaal moment van 132Nm, is dit verantwoord voor een serie 3 of is dit te vast? Hans
Foto-HE7XGDFF.jpg --> mod_embed_images_loadimage('2701442233138f7f5c6236d7f77b4eb7', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-HE7XGDFF.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-HE7XGDFF.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-HE7XGDFF.jpg', '', 15242964, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Foto-HE7XGDFF.jpg --> mod_embed_images_loadimage('2701442233138f7f5c6236d7f77b4eb7', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-HE7XGDFF.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-HE7XGDFF.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-HE7XGDFF.jpg', '', 15242964, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
Hans 109
Re: Aanhaal moment wielmoeren
Nee hoor, gaat goed. Ik trek zelf aan met 130Nm
mvg Hans
mvg Hans
-
Eric&Betty Boop
Re: Aanhaal moment wielmoeren
Aanhaalmoment voor de wielmoeren bij stalen velgen is 108Nm. En er is er bij mij nog nooit 1 losgelopen.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('88a51231739100928bc7b23beaffb11a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 15243441, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('b03fcb1523027c0f5f17b063f4b81160', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 15243441, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08/03/2012 03:54 door Eric&Betty Boop.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('88a51231739100928bc7b23beaffb11a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 15243441, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('b03fcb1523027c0f5f17b063f4b81160', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 15243441, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08/03/2012 03:54 door Eric&Betty Boop.
-
Rickske
Re: Aanhaal moment wielmoeren
serie 3 manual vermeld:
Draai de wielmoeren gelijkmatig vast met een aantrekkoppel van 10.3 tot 11.7 kgf m (75 tot 85 lbf m)
Pas op:
Het te hard aantrekken van (wiel) moeren geeft hoge kans op breuk en daardoor loslopende wielen. Je zal er versteld van staan hoe vaak dat te hard aantrekken de reden blijkt van een loskomend wiel....
Rickske
14444.jpg --> mod_embed_images_loadimage('770204a6b3c8840e5ccbcf8bab41b70b', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/smoelenboek/fotos/landrover/14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', '', 15243900, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Uiteraard kan ik strax in 2014 niet voor beiden de belasting ophoesten..
1978 Series3 109 Stawag 2,25Diesel 5brg "Burro"
1979 Range Rover Classic 3,5L V8 LPG "Amarillo"
Draai de wielmoeren gelijkmatig vast met een aantrekkoppel van 10.3 tot 11.7 kgf m (75 tot 85 lbf m)
Pas op:
Het te hard aantrekken van (wiel) moeren geeft hoge kans op breuk en daardoor loslopende wielen. Je zal er versteld van staan hoe vaak dat te hard aantrekken de reden blijkt van een loskomend wiel....
Rickske
14444.jpg --> mod_embed_images_loadimage('770204a6b3c8840e5ccbcf8bab41b70b', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/smoelenboek/fotos/landrover/14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', '', 15243900, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Uiteraard kan ik strax in 2014 niet voor beiden de belasting ophoesten..
1978 Series3 109 Stawag 2,25Diesel 5brg "Burro"
1979 Range Rover Classic 3,5L V8 LPG "Amarillo"
-
Hans
Re: Aanhaal moment wielmoeren
Aanhaalmoment is van 103Nm tot 117Nm, maar die moersleutel geef een moment van 132Nm of anders 82Nm, Vandaar was mijn vraag kan dit.
-
Rickske
Re: Aanhaal moment wielmoeren
je geeft zelf het antwoord al, aanhaalmoment is tusen de 103 en de 117, de jouwe doet 132, dat valt daarbuiten.. Een momentsleutel die je in kan stellen is niet al te duur en heb je voro allerlei zaken toch nodig.
Aan de andere kan, af die bout bij 15NM te veel al breekt weet ik niet.. maar ik weet zeker dat de fabrikant je dit af zou raden. ik heb geen verstand van metaalmoeheid en dergelijken.. Ik heb gewoon een momentsleutel gekocht die de nodige momenten laat instellen.
Rickske
14444.jpg --> mod_embed_images_loadimage('25fb2859605d5c97d9ad05cf38ce8c76', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/smoelenboek/fotos/landrover/14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', '', 15244531, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Uiteraard kan ik strax in 2014 niet voor beiden de belasting ophoesten..
1978 Series3 109 Stawag 2,25Diesel 5brg "Burro"
1979 Range Rover Classic 3,5L V8 LPG "Amarillo"
Aan de andere kan, af die bout bij 15NM te veel al breekt weet ik niet.. maar ik weet zeker dat de fabrikant je dit af zou raden. ik heb geen verstand van metaalmoeheid en dergelijken.. Ik heb gewoon een momentsleutel gekocht die de nodige momenten laat instellen.
Rickske
14444.jpg --> mod_embed_images_loadimage('25fb2859605d5c97d9ad05cf38ce8c76', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/smoelenboek/fotos/landrover/14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', '', 15244531, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Uiteraard kan ik strax in 2014 niet voor beiden de belasting ophoesten..
1978 Series3 109 Stawag 2,25Diesel 5brg "Burro"
1979 Range Rover Classic 3,5L V8 LPG "Amarillo"
-
defendertje90
Re: Aanhaal moment wielmoeren
Voor wolf velgen geeft de MoD aan (dan wel voor een ninety en one ten) dat deze op 170Nm vast gezet moeten worden. Deze gegevens heb ik uit betrouwbare bron stond namelijk op het dashboard geschreven met de bekende witte stift dat dit het aanhaal moment was.
-
Exfietser
Re: Aanhaal moment wielmoeren
Als je de standaard wielsleutel die landrover bij de wagen heeft geleverd gebruikt kun je er van uit gaan dat de wielen goed vast zitten. Zolang je niet super lomp bent maar hem met normale mankracht vastzet. Die sleutel is zo bemeten dat een gemiddeld persoon met een gemiddelde kracht de moeren met het juiste moment vast zal zetten. Slaan trappen en verleng-pijpen zijn dus niet goed.
Beter is natuurlijk een momentsleutel.
Arnold.
Beter is natuurlijk een momentsleutel.
Arnold.
-
Ploertje
Re: Aanhaal moment wielmoeren
Arnold
Helemaal mee eens.
Immers wat te doen bij een lekke band, eerst naar huis rijden om een voldoende grote sleutel te halen om de moeren los te krijgen?
Dat werkt dus niet, wat je thuis vastzet, moet je onderweg weer los krijgen. 9 van de 10 keer geeft de standaard meegeleverde sleutel ongeveer het juiste moment.
Het is natuurlijk niet verkeerd om eens een controle met een moment sleutel te doen met jouw "standaard" sleutel en jouw "standaard' kracht. Op die manier krijg je wel een gevoel bij de term "vast is vast".
Richard
Helemaal mee eens.
Immers wat te doen bij een lekke band, eerst naar huis rijden om een voldoende grote sleutel te halen om de moeren los te krijgen?
Dat werkt dus niet, wat je thuis vastzet, moet je onderweg weer los krijgen. 9 van de 10 keer geeft de standaard meegeleverde sleutel ongeveer het juiste moment.
Het is natuurlijk niet verkeerd om eens een controle met een moment sleutel te doen met jouw "standaard" sleutel en jouw "standaard' kracht. Op die manier krijg je wel een gevoel bij de term "vast is vast".
Richard
-
vossehoff
Re: Aanhaal moment wielmoeren
En ik kan uit betrouwbare bron vermelden dat ze bij 200Nm prima vast zitten (en er nog steeds niks afbreekt).
Niet dat ik het aanraad trouwens.
gr Niels
Niet dat ik het aanraad trouwens.
gr Niels
-
Hendrik "Blue-Box"
Re: Aanhaal moment wielmoeren
Technische uitleg aanhaalmoment wielmoeren.
Een stuk staal heeft een rek-grens, vloei-grens en breek-grens.
rek = veerkracht geen blijvende vervorming
vloei = blijvende vervorming
breek = helder.
Onze moeren moeten vastgezet worden in de rek-grens. Hierdoor kunnen de tapeinden nog grote klappen opvangen indien noodzakelijk en de rek zorgt er ook voor dat de wielmoeren niet loslopen.
Als je ze te strak zet, vloei-grens, is er vervorming en geen rek meer, de moeren lopen dus sneller los (!!!!) en er is geen marge meer om extremen op te vangen.
Blijf dus binnen de rekgrens.
Max. 170 NM (ook voorgeschreven voor de Wolf velgen omdat deze dikker zijn en zelf minder meeveren)
Bij de standaard velgen is het plaatwerk dunner en dan wordt de veerkracht ook uit het staal van de velg gehaald, vandaar de lagere waarde (120 Nm)
lichtmetalen wielen zijn weer harder, minder rek, en daar is (dacht ik ) 140 Nm voorgeschreven.
Met groet,
Hendrik “Blue-Box”
veel foto's van onze nieuwe plek in Frankrijk: www.swane.fr
En natuurlijk de Land Rover foto's
mini5.jpg --> mod_embed_images_loadimage('95e9ca40086a4534a8259c2b18eea439', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.swane.nl%2FHendrik%2Ffoto%2Fbluebox%2Fmini5.jpg', 'http://www.swane.nl/Hendrik/foto/bluebox/mini5.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.swane.nl%2FHendrik%2Ffoto%2Fbluebox%2Fmini5.jpg', '', 15246549, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Een stuk staal heeft een rek-grens, vloei-grens en breek-grens.
rek = veerkracht geen blijvende vervorming
vloei = blijvende vervorming
breek = helder.
Onze moeren moeten vastgezet worden in de rek-grens. Hierdoor kunnen de tapeinden nog grote klappen opvangen indien noodzakelijk en de rek zorgt er ook voor dat de wielmoeren niet loslopen.
Als je ze te strak zet, vloei-grens, is er vervorming en geen rek meer, de moeren lopen dus sneller los (!!!!) en er is geen marge meer om extremen op te vangen.
Blijf dus binnen de rekgrens.
Max. 170 NM (ook voorgeschreven voor de Wolf velgen omdat deze dikker zijn en zelf minder meeveren)
Bij de standaard velgen is het plaatwerk dunner en dan wordt de veerkracht ook uit het staal van de velg gehaald, vandaar de lagere waarde (120 Nm)
lichtmetalen wielen zijn weer harder, minder rek, en daar is (dacht ik ) 140 Nm voorgeschreven.
Met groet,
Hendrik “Blue-Box”
veel foto's van onze nieuwe plek in Frankrijk: www.swane.fr
En natuurlijk de Land Rover foto's
mini5.jpg --> mod_embed_images_loadimage('95e9ca40086a4534a8259c2b18eea439', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.swane.nl%2FHendrik%2Ffoto%2Fbluebox%2Fmini5.jpg', 'http://www.swane.nl/Hendrik/foto/bluebox/mini5.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.swane.nl%2FHendrik%2Ffoto%2Fbluebox%2Fmini5.jpg', '', 15246549, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
Joost88
Re: Aanhaal moment wielmoeren
ik vraag me af hoe die momentsleutel eruit ziet?
kun je dat beschrijven of een foto van maken?
kun je dat beschrijven of een foto van maken?
-
Hans
Re: Aanhaal moment wielmoeren
Ben in het bezit van een accu tol voor wielmoeren,met de aanhaal momenten van 83 - 132 - 225 - 382 - 431 - 540 Nm vandaar. Zal met een momentsleutel eens controleren hoe vast ze werkelijk zitten bij een aanhaal moment van 132Nm Hans.
Foto-HE7XGDFF.jpg --> mod_embed_images_loadimage('d25d729719cd25711414fc8593521224', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-HE7XGDFF.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-HE7XGDFF.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-HE7XGDFF.jpg', '', 15246690, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Foto-HE7XGDFF.jpg --> mod_embed_images_loadimage('d25d729719cd25711414fc8593521224', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-HE7XGDFF.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-HE7XGDFF.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-HE7XGDFF.jpg', '', 15246690, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
Edward
Re: Aanhaal moment wielmoeren
In twintig jaar tijd ben ik geen enkele, maar dan ook geen enkele sleutel elektrisch of op lucht tegengekomen die een betrouwbaar moment afgaf. Wij trekken wielmoeren altijd na met een momentsleutel en het is opvallend hoe verschillend moeren nog verdraait moeten worden als een lucht of elektrische sleutel ze al op moment vastgezet zou hebben.
Altijd met de hand of met een momentsleutel natrekken ter controle.
Altijd met de hand of met een momentsleutel natrekken ter controle.
-
Henk Bossinade
Re: Aanhaal moment wielmoeren
Wordt niet alleen op het dashbord geschreven met witte stift bij de Wolfs (en bij de Tithonus met Wolfvelgen),er is zelfs een echte waarschuwingsplaat voor. Deze schrijft voor dat de moeren met 170 NM vastgezet moeten worden en dat er niet '''gemixt'' mag worden met andere types velgen.Ik heb mijn Wolfvelgen overigens met 115 Nm vastgezet.Dit is genoeg en je kunt ze altijd met de orginele wielsleutel loskrijgen.Ik smeer de schroefdraad wel altijd licht. Vr gr Henk B.
-
Hendrik "Blue-Box"
Re: Aanhaal moment wielmoeren
115 Nm is niet genoeg voor de Wolf-velgen in alle gevallen.
Dat ze bij jouw niet losgelopen zijn betekent niet dat dit bij andere niet gebeurd.
je schrijft: "er is zelfs een echte waarschuwingsplaat voor"
Ik ben in de tijd dat ik aan veel Land Rovers werkte ook een maar gevallen van loszittende wielmoeren tegengekomen bij de wolf velgen.
Waarom niet gewoon houden aan de voorgeschreven 170Nm?
Dit voorschrift staat ook gewoon in mijn boekje van mijn 130 HCPU waar de Wolf-velgen standaard onder zaten.
Mensen die Wolf velgen hebben moeten dit echt in de gaten houden.....
Met groet,
Hendrik “Blue-Box”
veel foto's van onze nieuwe plek in Frankrijk: www.swane.fr
En natuurlijk de Land Rover foto's
mini5.jpg --> mod_embed_images_loadimage('45ab4b30283d0eda127b615c4907306b', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.swane.nl%2FHendrik%2Ffoto%2Fbluebox%2Fmini5.jpg', 'http://www.swane.nl/Hendrik/foto/bluebox/mini5.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.swane.nl%2FHendrik%2Ffoto%2Fbluebox%2Fmini5.jpg', '', 15249552, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Dat ze bij jouw niet losgelopen zijn betekent niet dat dit bij andere niet gebeurd.
je schrijft: "er is zelfs een echte waarschuwingsplaat voor"
Ik ben in de tijd dat ik aan veel Land Rovers werkte ook een maar gevallen van loszittende wielmoeren tegengekomen bij de wolf velgen.
Waarom niet gewoon houden aan de voorgeschreven 170Nm?
Dit voorschrift staat ook gewoon in mijn boekje van mijn 130 HCPU waar de Wolf-velgen standaard onder zaten.
Mensen die Wolf velgen hebben moeten dit echt in de gaten houden.....
Met groet,
Hendrik “Blue-Box”
veel foto's van onze nieuwe plek in Frankrijk: www.swane.fr
En natuurlijk de Land Rover foto's
mini5.jpg --> mod_embed_images_loadimage('45ab4b30283d0eda127b615c4907306b', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.swane.nl%2FHendrik%2Ffoto%2Fbluebox%2Fmini5.jpg', 'http://www.swane.nl/Hendrik/foto/bluebox/mini5.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.swane.nl%2FHendrik%2Ffoto%2Fbluebox%2Fmini5.jpg', '', 15249552, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
Henk Bossinade
Re: Aanhaal moment wielmoeren
Hendrik ,jij en ik weten dat loslopende wielmoeren in vrijwel alle gevallen is te wijten aan verwaarlozing en slecht onderhoud en onachtzaamheid.Zo zou het kunnen voorkomen dat iemand die een lekke band wil wisselen zijn wielmoeren niet loskrijgt omdat de moeren vastgeroest zitten op de bouten (terwijl de velg mischien wel los zit op de naaf en aan het uitslaan is).Of men monteert wielen terwijl er een dikke laag roest of verf tussen de draagvlakken zit.Of men heeft er geen idee van hoe vast wielmoeren moeten zitten na een lekke band wielwissel en laat ze niet natrekken door een vakkundig persoon in de garage.Of men trekt wielmoeren veeeeel te vast etc. etc. Stel nu eens dat ik mijn wielmoeren met bijv. 80 Nm zou vastzetten , dan zou dat bij MIJN wagen geen gevaar opleveren omdat ik mijn wielmoeren regelmatig controleer,hetzij 2 a 3 keer per week visueel ,1 keer per maand controle op moment.Een ander voorbeeld;als je wagen die al een tijd in je bezit is,niet door de jaarlijkse APK komt, dan doe je mijn inziens iets fout. Dan ligt dat ook aan slecht onderhoud of onachtzaamheid etc.Veel mensen intereseert de staat waarin hun wagen verkeerd totaal niet,totdat het APK moment daar is.Dan beginnen ze te huilen.En zo is het met wielmoeren ook Hendrik. Ik vindt 170Nm voor MIJN wielmoeren nu eenmaal te vast.Ik heb nog nooit problemen gehad met 115 Nm.Ik adviseer overigens niemand om dit aanhaalmoment aan te houden . Vr gr Henk B.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09/03/2012 21:09 door Henk Bossinade.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09/03/2012 21:09 door Henk Bossinade.
-
defendertje90
Re: Aanhaal moment wielmoeren
oke gaan we morgen even je wielmoeren op 80nm vast zetten.
en die apk tja als de eigenaar geen verstand van auto's heeft (en die zijn er genoeg) dan kan dit voor komen. Die gaan echt niet onder hun auto liggen om de stuurstang kogels te controleren of de kruisjes van hun cardan.
en die apk tja als de eigenaar geen verstand van auto's heeft (en die zijn er genoeg) dan kan dit voor komen. Die gaan echt niet onder hun auto liggen om de stuurstang kogels te controleren of de kruisjes van hun cardan.
-
Jup haans-klunder
Re: Aanhaal moment wielmoeren
Ben het met ''Exfietser '' eens . Ik doe het al 42 jaar met handkracht , nooit problemen . Na een slipcursus in 1978 bij ''SLOTEMAKER''; Kwamen de velgen spontaan over de wielmoeren heen , De 88'' Devil wiebelde wat , dat was even schrikken . Een groet van JUPPE .
-
Hendrik "Blue-Box"
Re: Aanhaal moment wielmoeren
Ik denk dat ik begrijp wat je schrijft............Ik ben het er alleen niet mee eens.
Je hebt een bepaald aanhaalmoment nodig om het plaatstaal van de Wolf velgen onder een bepaalde voorspanning te zetten.
Dat is ook zichtbaar, dan gaan ze pas aanliggen tegen de ankerplaat van je naaf ipv dat ze alleen dragen op de wheelstuds.
Deze waarde licht hoger dan die bij standaard velgen omdat het plaatwerk dikker is.
Ik weet uit persoonlijke ervaring dat Land Rover voor niets deze waarschuwingen afgeeft..........
Je hebt een bepaald aanhaalmoment nodig om het plaatstaal van de Wolf velgen onder een bepaalde voorspanning te zetten.
Dat is ook zichtbaar, dan gaan ze pas aanliggen tegen de ankerplaat van je naaf ipv dat ze alleen dragen op de wheelstuds.
Deze waarde licht hoger dan die bij standaard velgen omdat het plaatwerk dikker is.
Ik weet uit persoonlijke ervaring dat Land Rover voor niets deze waarschuwingen afgeeft..........