Lagers 24 volt dynamo?

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
WillemJ

Lagers 24 volt dynamo?

Bericht door WillemJ »

Heren,

Wie weet wat de codering (b.v. SKF 6303) is van de lagers uit een 24 volt dynamo? Ik ben in het bezit van de reparatie / overhaal manual van de dynamo, maar lagergegevens zijn niet terug te vinden. De lagercodering zal hoogstwaarschijnlijk wel op het lager staan, maar ik wil de codering graag weten vóórdat ik de dynamo uit elkaar haal.
Het volgende vermoed ik: aan de pully-zijde zit een enkelrijig cilinderlager. Aan de niet-pully-zijde zit volgens mij een enkelrijig groefkogellager.

Merk en type dynamo: CAV AC7B (nine-diode alternator)
Zit in: Serie III, ex-defensie

Wie o wie?

Willem
defendertje90

Re: Lagers 24 volt dynamo?

Bericht door defendertje90 »

Ben destijds ook al bezig geweest met die lagers en meen dat het inch maten waren en hier in nederland moeilijk te krijgen (wij hebben toen een andere op de kop getikt)
hugo

Bericht door hugo »

Willem,

Volgens mij zijn die 6303 lagers 17x47x14.

Hugo
hugo

Bericht door hugo »

Oeps, verkeerd gelezen... SKF 6303 was alleen maar een voorbeeld en niet de maat die je zocht.....
WillemJ

Bericht door WillemJ »

Lagers in Engelse maten is geen probleem. Via m'n werk kan ik lagers bestellen, ook Engelse maten / fabrikanten (b.v. Timken).

De reden waarom ik geïnteresseerd ben in de lageraanduidingen / typen is omdat ik voor de gein eens een trillingsmeting uit wil voeren op de dynamo. Lagerschade is namelijk te meten m.b.v. een trillingsmeting. Ieder lager heeft z'n zijn eigen foutfrequentie voor buitenring, binnenring, rolelementen en kooi.
Als je de lageraanduiding weet kun je de foutfrequenties opvragen bij de fabrikant, of eventueel zelf berekenen als je afmetingen binnenring / buitenring en aantal rolelementen weet.

Afijn, tot zover de theorie...
Plaats reactie