koppeling

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Kaaskop

koppeling

Bericht door Kaaskop »

Hallo Prikkers,

Ik zit met een brandende vraag. Ik heb een 110 uit '84, met een LT 85, later geplaatst.
De koppeling slipt soms. Ik heb de indruk bij het warmer worden van de motor en dus het dunner worden van de olie. Bij het plaatsen vorig jaar van de LT 85 weet ik niet welke olie er precies is ingegaan. Welke olie moet er voor de koppeling precies in en is er verband tussen verkeerde olie en dunner worden van de olie en dus het slippen?
Ter aanvulling: de koppeling slipt dus niet altijd, zeker in de winter heb ik er weinig last van gehad. Wel bij lang stilstaan voor een stoplicht, waardoor opnieuw de temperatuur oploopt.

Alvast bedankt,
Groet, Maikel
Marc vd K

Re: koppeling

Bericht door Marc vd K »

wat heeft olie met een koppeling te maken? Een koppeling is zover ik weet toch echt droog. Een slippende koppeling bij een warme motor kan misschien duiden op een lekkage in je vliegwielhuis? Of gewoon een versleten koppeling
Dirk109

Re: koppeling

Bericht door Dirk109 »

Idd, de olie die er in gaat is om de cylinder te bedienen die weer je koppeling bediend.
De andere olie is voor de versnellings/tussenbak en is voor de smering etc van de bak.
Wat natuurlijk wel kan is dat er door een lekkage er wat olie op de plaat/vliegwiel komt wat dan slippen veroorzaakt.
Als er geen olie sporen onder de koppeling/vliegwielhuis te vinden zijn dan zou je koppeling gewoon op kunnen zijn en moet deze vervangen worden.
Ik neem aan dat je wel bij het monteren van deze bak wel de staat van de koppeling hebt bekeken?
Joep

Re: koppeling

Bericht door Joep »

ik zou even de beide koppelingscilnders controleren op lekkage en correcte afstelling.

Joep
Ninety 2.5D County 24-01-1985
Vlijmen
Foto-L4TPFTP7.jpg --> mod_embed_images_loadimage('dfcdb787e391576852322abc77c38196', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-L4TPFTP7.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-L4TPFTP7.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-L4TPFTP7.jpg', '', 15214462, 600, 600, 'Loading image ...', false);
defendertje90

Re: koppeling

Bericht door defendertje90 »

Slippende koppeling klinkt als de bak cilinder die bedient blifjt. Is de vrije slag vanhet koppelingspedaal goed afgesteld? Als dit niet zo is dan kan de olie niet terug stromen en blijft dan de bakcilinder gedeeltelijk nog bedienen
Kaaskop

Re: koppeling

Bericht door Kaaskop »

Ik zie de keren dat hij slipt heel duidelijk het als oorzaak stijging van de bedrijfstemperatuur van de motor. Bijvoorbeeld ik rijd met een volle aanhanger met een goeie kuub zand, geen probleem. Laat ik hem even later een tijdje stationair lopen en wil hem leeg wegrijden, is ie niet vooruit te branden. Laat ik hem afkoelen ,doet ie het weer prima.
Ik kan me iets voorstellen bij het lekken van warme dunnere olie op de kopp. plaat.


Dank voor het meedenken.
defendertje90

Re: koppeling

Bericht door defendertje90 »

Heb jij de uitlaat vlak langs de koppelingsleiding liggen?
Kaaskop

Re: koppeling

Bericht door Kaaskop »

Ik heb even gekeken, er zit zo'n 7 cm tussen. Het spruitstuk is van een RR.
defendertje90

Re: koppeling

Bericht door defendertje90 »

hmm moet toch ook genoeg zijn. Als je bijv een 200tdi disco conversie hebt in een 90 of 110 dan loopt de uitlaat vaak strak tegen de leiding aan (1 a 2cm speling en dan worden ze warm) met ook die problemen
richard78

Re: koppeling

Bericht door richard78 »

Er gaat geen olie in maar remvloeistof!! Dat is iets heel anders dan olie.
Maar een lekkende krukas keerring of keerring van de priceas klinkt logisch. Kan je zien aan oliesporen uit het ontluchtingsgat onderaan het bellhouse.

Richard78

Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!

handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('ec08da2a4ce9e43ab596c8e11909ec87', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 15216494, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Andrew Colville

Re: koppeling

Bericht door Andrew Colville »

Ik sluit me bij Joep aan! controleer de cilinders beide sommige aftermarket hoofd en hulp koppelings cilinders zijn niet helemaal de juiste afmeting, Ik heb ooit ergens chims gezien die je kunt plaatsen tussen de werk cilinder en het kopelings huis hierdoor kan de cilinder terug in rust stand komen.

De juiste olie voor het hydraulisch kopelings systeem is Dot 4 remvloeistof

Groetjes, Andrew

'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
Lennart SII 109 2.25B

Re: koppeling

Bericht door Lennart SII 109 2.25B »

Probeer de koppeling eens te ontluchten.
Als er een beetje lucht in het systeem zit, zet dit uit naarmate de boel warm wordt (en wordt de druk dus hoger in het systeem) en kan de koppeling een beetje gaan slippen.

Groet,

Lennart
Plaats reactie